Före och efter basfälla/helmholz

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav JonasB » 2021-02-27 21:47

Är det någon som kan hitta före- och efterbilder på rumsresonanser behandlade med helmholzlådor eller liknande? Eller kanske har egna exempel med rumsstorlek och lådvolym?
Är denna metod bra för att få ner peakar vid rumsresonanser eller finns mer effektiva förutom eq?

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav guldfisk » 2021-02-28 00:37

Sök på trådar där jag och andra har experimenterat med gjutrör. Även några få rör kan ta ett par decibel i de värsta topparna och en avstämd låda tror jag kan låta dig plocka lågt hängande frukt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav NADifierad » 2021-02-28 00:54

Mina experiment med gjutrör, gav förvisso utslag mätmässigt. Men skillnaderna var så små, att jag skippade konceptet.
Jag tror att lösningen för lyckade absorbenter, för de lägre frekvenserna kan sammanfattas med, ” There is ko replacement for displacement”.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Kronkan » 2021-02-28 10:45

NADifierad har en viss poäng med det han skriver.

Jag tycker att man börjar med att beskriva/mäta i meter det rum som gäller. Man måste nog också ha tillgång till att kunna mäta frekvens mm. Annars blir det ju mest mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Man börjar mäta i den lyssningsposition som man har. När man ser vid vilka frekvenser man har problem så söker man svaret på vilka rumslängder som sätter igång basreflexerna.

Därefter studerar man högtalarplaceringar och var man sitter och lyssnar. Man kan också prova att plugga basportar.

När man är klar med denna optimering är ju kvarvarande noder och moder problemet.
Eventuella absorbenter oavsett typ måste nu placeras rätt för att få full verkan. Nu mäter man inte vid lyssningsposition utan mäter vid olika väggar och hörn där problemet visar sig mest. Där bör alltså eventuella basabsorbenter placeras.

Sedan är det val av metod.

Vinylskivor i bokhyllor är hyggligt effektiva.

Även diffusion kan påverka positivt. Det är förklaringen till jag kan spela djupare bas än vad man kan förvänta sig. Men det är ett specialfall beroende på att jag har en öppen planlösning.

Säkert lite dåligt uttryckt och svamligt. Men ett försök ändå.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2021-02-28 11:48

Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html

Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.

I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?

Bild

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Belker » 2021-02-28 12:26

goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html

Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.

I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?

[ Bild ]

Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2021-02-28 12:47

Belker skrev:
goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html

Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.

I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?

[ Bild ]

Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8


Synd om det i praktiken inte fungerar lika väl, annars är det en lägenhets-vänligare lösning för relativt låga frekvenser.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2021-02-28 16:04

Helmholtzabsorbenter fungerar utmärkt om man har plats för dem, men man måste förstås dimensionera dem rätt också, vilket inte är helt enkelt.

RPG-absorbenten är en blandad resistiv absorbent / panelabsorbent och ger därför hygglig absorption även vid låga frekvenser.

En ökad lågfrekvensabsorption reducerar dessutom inte bara toppar, utan dalar också.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-02-28 16:32

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html

Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.

I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?

[ Bild ]

Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8


Synd om det i praktiken inte fungerar lika väl, annars är det en lägenhets-vänligare lösning för relativt låga frekvenser.


Själv har jag tillverkat egna kvartsvågsabsorbenter av papptuber (sådana som används för att skicka ritningar, affischer m.m.). De har en diameter på blott 50 mm och det medföljde plastlock, vilket gör det enkelt att försluta ena änden samt stämma av rören (man trummar försiktigt på locket några gånger och mäter t ex med en mobil). Istället för ett rör med stor diameter har jag överlag många små rör som är dolda bakom gardiner, ett maximalt hustruvänligt alternativ. Längden på rören bestämmer frekvensen, de på bilden är avstämda till 82 Hz. Kvartsvågsabsorbenter är inte särskilt bredbandiga (de är resonans-absorbenter som är tryckabsorberande och har hög Q-faktor) och är inte lika effektiva som t ex helmholtz absorbenter men gör absolut nytta om de är exakt avstämda, har lite fluff (vilket bl a minskar Q-faktorn) nära den förslutna änden samt placeras i tryckmaxima. De är billiga och väldigt enkla att tillverka, mina kostade under 1000 SEK. För min del har kvartsvågsabsorbenterna medfört att basåtergivningen är riktigt bra trots ett ganska litet rum. Överhuvudtaget upplevas rummet ha en klart jämnare respons i basen, inte bara vid lyssningspositionen.
Bilagor
Kvartsvågsabsorbenter 82 Hz bakom gardiner.jpg
Kvartsvågsabsorbenter 82 Hz bakom gardiner.jpg (304.11 KiB) Visad 8628 gånger
Kvartsvågsabsorbenter dolda av gardinerna.jpg
Kvartsvågsabsorbenter dolda av gardinerna.jpg (279.52 KiB) Visad 8628 gånger
Senast redigerad av Zappa 2021-02-28 17:10, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2021-02-28 16:43

Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-02-28 16:50

I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.


I hörnet finns givetvis ett gäng rör också. :)
Bilagor
Kvartsvågsabsorbenterna i hörnet.jpg
Kvartsvågsabsorbenterna i hörnet.jpg (388.68 KiB) Visad 8611 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Kronkan » 2021-02-28 17:06

Mycket väl genomfört. Trevligt.

Någonstans har jag ett litet program för att beräkna kvartvågsabsobenter. Finns troligtvis på en bärbar dator på landet.
Men det bör väl finnas liknande saker men hittar ingen länk.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2021-02-28 17:15

Zappa skrev:
I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.


I hörnet finns givetvis ett gäng rör också. :)


Bra, men är de öppna ändarna vända mot hörnen?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2021-02-28 17:30

Zappa skrev:
I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.


I hörnet finns givetvis ett gäng rör också. :)


Det är en intressant utmaning att få till ett välljudande lyssningsrum utan att åtgärderna antingen är alltför synliga, eller att de på andra vis smälter in bra i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-02-28 17:36

I-or skrev:
Zappa skrev:
I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.


I hörnet finns givetvis ett gäng rör också. :)


Bra, men är de öppna ändarna vända mot hörnen?


Mer eller mindre, vissa av dom är placerade direkt i hörnet och dessutom ganska nära taket.
Bilagor
Kvartsvågsabsorbenter nära taket.jpg
Kvartsvågsabsorbenter nära taket.jpg (156.68 KiB) Visad 8565 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav niklasmagnus » 2021-02-28 17:41

Jag hade 2st Svanå V4or tidigare.
viewtopic.php?f=16&t=64767&start=150#p2027418

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-02-28 17:41

goat76 skrev:
Zappa skrev:
I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.


I hörnet finns givetvis ett gäng rör också. :)


Det är en intressant utmaning att få till ett välljudande lyssningsrum utan att åtgärderna antingen är alltför synliga, eller att de på andra vis smälter in bra i vardagsrummet.


Absolut, en intressant och kul utmaning som kan gå att lösa med relativt enkla medel. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav JonasB » 2021-02-28 18:12

Kul med en massa svar och förslag :)
Håller avstämningen sig där den ska när rören placeras ihop?

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-02-28 18:13

JonasB skrev:Håller avstämningen sig där den ska när rören placeras ihop?


Yes!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-02-28 19:51

Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.
Bilagor
Med och utan abs 50 Hz.jpg
Med och utan abs 50 Hz.jpg (214.58 KiB) Visad 8467 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Ted_B » 2021-03-01 01:02

Kan man bygga en basabsorbent av den tomma volymen i en soffa?
Hur skulle en sådan göras isåfall?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav genstruktur » 2021-03-01 09:58

Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav JonasB » 2021-03-01 09:59

Zappa skrev:Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.


Det går alltså att minska dalar med sådana. Jag trodde att dom tog ner toppar :oops:

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-03-01 10:50

JonasB skrev:
Zappa skrev:Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.


Det går alltså att minska dalar med sådana. Jag trodde att dom tog ner toppar :oops:


Ja, lågfrekvensabsorption minskar i regel både toppar och dalar. Kvartsvågsabsorbenter måste dock vara korrekt avstämda och placeras på rätt ställe, det är lätt att missa målet och istället skapa nya problem. De kan typiskt dämpa en topp med några dB samt minska efterföljande dal något.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-03-01 11:03

genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning :)


Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Kronkan » 2021-03-01 11:28

Jag är ju blott en ringrostig amatör. Men ett sätt att närma sig en förståelse av vad som händer under 200 hz i ett rum är att närma sig begreppet stående våg. I videon så är väl halvvågor exemplet. Men det vi brottas med är väl mest kvartsvågor i

Våglängder har ju sin längd och rum likaså. Var man befinner sig i rummet blir ju helt avgörande när man lyssnar på stående vågor.


Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Evil_Homer » 2021-03-01 12:07

Zappa skrev:
genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning :)


Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt. :)


Får man komma med en idé/förslag till dig, kostar inte mer än din tid och tror du skulle få mer effekt av rören.

Rören som sitter på nedre delen av väggen, testa att sätt öppningen neråt istället för uppåt på dessa.
Effekten bör bli störst på dom nedre rören i hörnet.

Skitsmart idé ifrån dig föresten!

Om du tar med waterfall nästa gång du mäter så blir det än tydligare med fördelarna med såna här akustikfixar
Ska fasiken kolla om jag inte har ett rör i källaren, kolla dess avstämning och q, väckte lite experimentlust!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-01 12:11

Resultatet verkar skilja sig mot det som visats av andra tidigare. Vad jag kommer ihåg var effekten av några stora gjutrör mindre än vad som framkommit här. Oftast brukar basfällorna vara väldigt stora jämfört med dessa.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Evil_Homer » 2021-03-01 12:22

RogerGustavsson skrev:Resultatet verkar skilja sig mot det som visats av andra tidigare. Vad jag kommer ihåg var effekten av några stora gjutrör mindre än vad som framkommit här. Oftast brukar basfällorna vara väldigt stora jämfört med dessa.


Vad jag tror missas är placeringen av fixen, därmed uteblir resultaten som kunde blivit mycket effektivare.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav genstruktur » 2021-03-01 12:30

Zappa skrev:
genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning :)


Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt. :)


Dalen minskades ju rejält på vänster högtalare i alla fall. Förstår om du hör tydlig skillnad! :)

Ganska begränsat frekvensområde men ändå. Hade varit kul att se en mätning 20-500Hz tex.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Nästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster