Före och efter basfälla/helmholz

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13670
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Kronkan » 2021-03-06 10:56

Thomas_A skrev:
Zappa skrev:
Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.

Eller blir effekten minimal?


Rör under soffan kan minska rumsresonansen, det funkar bra för mig. För att undersöka om absorbenten kan ge effekt ställde jag in en tongenerator på resonansfrekvensen och kontrollerade om ljudtrycket var starkare vid platsen där jag kunde placera ett rör än andra platser i rummet. Jag använde en Android mobil och gratis appen Spectroid. I mitt fall var ljudtrycket kring 50 Hz klart starkare under soffan än vid många andra platser i rummet. Man ska undvika att placera rör vid högtalarväggen, dämpa bas där brukar vara en dålig idé.

Om man inte har löst dämpmaterial (ungefär 10 %, olika typer av textiler funkar, strumpor, t-shirts m.m.) i den förslutna änden (som måste vara helt tät) kommer Q-faktorn att bli alltför hög. Med löst dämpmaterial bör röret bli ungefär 170 cm i ditt fall. Det låter som att resonansfrekvensen vid 47 Hz kommer från väggar med 3,65 meters avstånd (sidoväggarna?). För att pricka resonansfrekvensen exakt rätt kan man trä på en flyttbar bit rör på röret (se bilden på mitt tjusiga rör :) ) som förflyttas tills rätt resonansfrekvens uppnås. När man mäter och justerar bör röret på tänkt plats, dvs under soffan i ditt fall. Försluter man ena änden av röret med t ex ett plastlock kan man försiktigt trumma på locket för att trigga igång resonansfrekvensen i röret. Mätningen görs vid rörmynningen. Man kan testa att spela resonansfrekvensen med en tongenerator, mäter man vid rörmynningen och några dm utanför röret, bör man se att ljudtrycket stiger några dB vid rörmynningen. Tre rör med 190 mm diameter bör vara fullt tillräckligt, själv har jag blott ett rör med diametern 150 mm. Räkna med att toppen dämpas åtminstone några dB.


Tack, kan vara värt ett experiment. Ang fyllning, jag har rätt mycket gullfiber kvar i källaren. Borde väl fungera men hur mycket? Om man försluter en ända med ett tunt högtalartyg så bör det heller inte vara något problem med "gullfiberläckage"? Lyssningsrummet är 3,65 bredd x 3,65 djup , 10 cm bredare vid fönsternischerna (jag vet, inte ideala dimensioner, men åtminstone blir problemet vid en frekvens. Har i princip en elak topp, vid 47 Hz.

Hur kom du fram till 170 cm? Jag tänker att det borde vara 343/(47*4)=182 cm? Men det kanske är fyllningen?


Jag kan inte hitta något fel i exempelvis Zappas övergripande resonemang. Men jag skulle nog föredra gullfiber eller liknande.
....

Det är ju ett kvadratiskt rum och kanske några hårda väggar.

En idé är att också använda själva soffan som absorbent. Bäst är det väl att ha någon möjlighet att mäta för att kunna ha kontroll på resultatet. Alltså undersök soffan. Vält soffan och pilla försiktigt bort eventuellt tyg på undersidan. Finns det ett tomt utrymme bakom ryggen. Min soffa är ju stommen byggd av spånskiva. Men om detta provas så packa inte för hårt.

Mät och prova.

....

Om

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2021-03-26 19:15

Jag provade att generera ”waterfall” (glättningen är 1/48 oktav) i REW och avklingningen ser ut att vara relativt kort och kontant över stora delar av frekvensområdet. Tyvärr har jag inte fullt ut jämfört resultaten före och efter absorbenterna men jag kan konstatera att man har god hjälp av vattenfallen när absorbenterna ska stämmas av exakt. Hur gick det för Thomas med kvartsvågsabsorbenterna?
Bilagor
Left 21-03-26.png
Left 21-03-26.png (725.11 KiB) Visad 3190 gånger
Right 21-03-26.png
Right 21-03-26.png (716.27 KiB) Visad 3190 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Thomas_A » 2021-03-27 01:26

Zappa skrev:Jag provade att generera ”waterfall” (glättningen är 1/48 oktav) i REW och avklingningen ser ut att vara relativt kort och kontant över stora delar av frekvensområdet. Tyvärr har jag inte fullt ut jämfört resultaten före och efter absorbenterna men jag kan konstatera att man har god hjälp av vattenfallen när absorbenterna ska stämmas av exakt. Hur gick det för Thomas med kvartsvågsabsorbenterna?


Har jobbat för mycket, möjligen får jag lite tid i påsk.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
bran
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2010-08-09

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav bran » 2021-07-31 10:09

Är det okej att lägga rör ovanpå varandra liggandes horisontellt eller bör man göra någon anordning så dom inte är i kontakt med varandra? Behöver så långa rör att takhöjden inte räcker till och tänkte då lägga dom på varandra bakom soffan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Harryup » 2021-07-31 16:40

Gullfiber luktar kattpiss, det gör dock inte stenull.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-14 13:03

Zappa skrev:
Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.

Eller blir effekten minimal?


Rör under soffan kan minska rumsresonansen, det funkar bra för mig. För att undersöka om absorbenten kan ge effekt ställde jag in en tongenerator på resonansfrekvensen och kontrollerade om ljudtrycket var starkare vid platsen där jag kunde placera ett rör än andra platser i rummet. Jag använde en Android mobil och gratis appen Spectroid. I mitt fall var ljudtrycket kring 50 Hz klart starkare under soffan än vid många andra platser i rummet. Man ska undvika att placera rör vid högtalarväggen, dämpa bas där brukar vara en dålig idé.

Om man inte har löst dämpmaterial (ungefär 10 %, olika typer av textiler funkar, strumpor, t-shirts m.m.) i den förslutna änden (som måste vara helt tät) kommer Q-faktorn att bli alltför hög. Med löst dämpmaterial bör röret bli ungefär 170 cm i ditt fall. Det låter som att resonansfrekvensen vid 47 Hz kommer från väggar med 3,65 meters avstånd (sidoväggarna?). För att pricka resonansfrekvensen exakt rätt kan man trä på en flyttbar bit rör på röret (se bilden på mitt tjusiga rör :) ) som förflyttas tills rätt resonansfrekvens uppnås. När man mäter och justerar bör röret på tänkt plats, dvs under soffan i ditt fall. Försluter man ena änden av röret med t ex ett plastlock kan man försiktigt trumma på locket för att trigga igång resonansfrekvensen i röret. Mätningen görs vid rörmynningen. Man kan testa att spela resonansfrekvensen med en tongenerator, mäter man vid rörmynningen och några dm utanför röret, bör man se att ljudtrycket stiger några dB vid rörmynningen. Tre rör med 190 mm diameter bör vara fullt tillräckligt, själv har jag blott ett rör med diametern 150 mm. Räkna med att toppen dämpas åtminstone några dB.


Jag funderar på att exprementera med gjutrör för att göra en kvartsvågsabsorbent och har många (och möjligtvis några dumma) frågor. :)

1. Ungefär hur långt behöver röret vara för frekvenserna 66,22 Hz och 67,52 Hz, om röret antingen har en diameter på 150 mm eller 190 mm?

2. Förutsatt att längden på röret blir rätt för den frekvens man önskar åtgärda, är det någon skillnad vad gäller effektivitet mellan olika diametermått för rören? Är det bättre med bredare och kortare rör eller är det lika effektivt med smalare och längre rör?

3. I mitt rum är frekvensen 66,22 Hz problematisk mellan golv och tak, bör då gjutröret placeras i lodrät riktning för bästa effekt, eller räcker det med att röret placeras på den plats där tryckmaxima hörbart befinner sig?

4. Egentligen samma fråga som punkt 3. Problemet med frekvensen 67,52 Hz verkar uppstå mellan sidoväggarna, bör röret då ligga i vågrät riktning mellan dessa väggar?

5. Ungefär hur långt bör röret vara för frekvenser runt 39-40 Hz, om röret antingen har en diameter på 150 mm eller 190 mm?

6. Hur försluter man ena änden på gjutröret på bästa sätt?

7. Bör man ha runt 10% dämpmaterial i botten av röret oavsett vilken frekvens man önskar dämpa, eller varierar mängden beroende på???

Som sagt, det där är en hel drös med frågor på novis-nivå. Det här med mattematik är inte min starkaste sida. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-14 14:41

Reaktiva absorbenter bör placeras i hörn för bästa effektivitet, absorbenten blir 4 gånger effektivare i hörn än på golv och exciteras då även garanterat av den resonans som man vill dämpa. Helmholtzabsorbenter är att rekommendera framför kvartsvågsdito, men oavsett vilket blir volymen stor (åtminstone hundra liter, ofta betydligt mer) om man vill ha påtaglig verkan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav dewpo » 2022-02-14 15:37

@goat76

Vad har du för takhöjd?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-14 15:44

dewpo skrev:@goat76

Vad har du för takhöjd?


Rumsmåtten är H: 2,59 x B: 5,08 L: 4,25 m

Jag har hittat en bra " Room Modes-Calculator" där man både kan höra de uträknade frekvenserna och var i rummet dessa uppstår. Jag har klättrat runt lite i rummet och lyssnat och konstaterat att uträkningarna stämmer bra. :)
https://trikustik.at/raummoden-rechner/

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav dewpo » 2022-02-14 16:05

Om du tar ett rör som är 260cm långt och snedkapar det 45grader i varje ände med en skiljevägg på halvdistans (130cm) som du sedan placerar i hörnet :| Så borde det tackla 67Hz puckeln, Tror jag :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-14 16:21

Det handlar inte bara om att stämma av den reaktiva absorbenten till rätt frekvens, utan även att se till att man erhåller en tillräcklig effektivitet för densamma.

Det man behöver information om är alltså efterklangstid i rummet i det aktuella frekvensområdet, rumsvolym och tilltänkt placering av absorbenten. På så sätt kan man beräkna inverkan istället för att bara tuta och köra. Det enda man kan vara säker på är att absorbenten blir stor eller större och att man kommer att få prova sig fram en del med förlusterna i resonatorn för att få till ett lagom Q-värde.

Dessutom bör man mäta frekvensgången i lyssningspositionen för att säkerställa att det är just runt 66-67 Hz som man vill dämpa rummet. Det är inte att rekommendera att utgå ifrån beräknade värden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RolffRojs » 2022-02-14 16:31

I-or, är en "basfälla" likt denna: viewtopic.php?p=2217753#p2217753 en bra idé?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-14 16:37

dewpo skrev:Om du tar ett rör som är 260cm långt och snedkapar det 45grader i varje ände med en skiljevägg på halvdistans (130cm) som du sedan placerar i hörnet :| Så borde det tackla 67Hz puckeln, Tror jag :oops:


Det jag tänker är att röret antagligen behöver kunna stämmas av, likt den lösningen Zappa gjorde (på föregående sida i denna tråd) med en extra rör-bit trädd över rörets ände som han kunde justera längd med. Det blir nog svårt som även I-or påpekar att få till det helt rätt bara genom uträkning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-14 16:49

RolffRojs skrev:I-or, är en "basfälla" likt denna: viewtopic.php?p=2217753#p2217753 en bra idé?


Detta är en onödigt komplicerad reaktiv absorbent. En direkt missvisande beskrivning av prestanda (mätt på ett sätt som inte ger någon som helst information angående ekvivalent absorptionsarea), bådar inte gott.

Dessutom kan man direkt säga att eftersom volymen är relativt begränsad och att man dessutom har valt att göra dämpningen bredbandig, kommer konstruktionen att vara ineffektiv för att dämpa bort problematiska rumsresonanser. Att övriga testade produkter (resistiva absorbenter) i diverse test var nästan helt verkningslösa vid låga frekvenser är helt självklart och säger egentligen ingenting om denna produkts egenskaper.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-14 17:25

I-or skrev:Det handlar inte bara om att stämma av den reaktiva absorbenten till rätt frekvens, utan även att se till att man erhåller en tillräcklig effektivitet för densamma.

Det man behöver information om är alltså efterklangstid i rummet i det aktuella frekvensområdet, rumsvolym och tilltänkt placering av absorbenten. På så sätt kan man beräkna inverkan istället för att bara tuta och köra. Det enda man kan vara säker på är att absorbenten blir stor eller större och att man kommer att få prova sig fram en del med förlusterna i resonatorn för att få till ett lagom Q-värde.

Dessutom bör man mäta frekvensgången i lyssningspositionen för att säkerställa att det är just runt 66-67 Hz som man vill dämpa rummet. Det är inte att rekommendera att utgå ifrån beräknade värden.


Här nedanför är en mätning från lyssningsplats.
Efterklangstiden för 66,2 Hz verkar vara 600 ms enligt vattenfallsmätningen.
Rumsmått: L: 4,25 x B: 5,08 x 2,59 m
Volume: 55.92 m3
Surface: 91.51 m2

Jag har även lyssnat med både "Online Tone Generator" och "Room Modes Calculator" vilka båda bekräftar problem vid 66-67 Hz. Mitt rum verkar dock tro att det är 4,35 istället för 4,25 meter på ena ledden, för till skillnad från det beräknade problemet vid 40,3 Hz så är det värre resonanser vid 39,5 Hz.

https://www.szynalski.com/tone-generator/

https://trikustik.at/raummoden-rechner/

Oct 7 LEFT SPEAKER Listening Position VAR.jpg
Oct 7 LEFT SPEAKER Listening Position VAR.jpg (311.24 KiB) Visad 2566 gånger

Oct 7 LEFT SPEAKER Listening Position WATERFALL Smooth 48.jpg
Oct 7 LEFT SPEAKER Listening Position WATERFALL Smooth 48.jpg (499.54 KiB) Visad 2566 gånger

(39-40 Hz är en svårare nöt att knäcka, det får bli nästa projekt ifall 66-67 Hz projektet blir lyckat)


En möjlig placering av absorbenten är bakom ett skåp som befinner sig längs vänstra sido-väggen. Bakom den ryms det 3-4 stycken rör med längden 1,8 till 2 meter ifall de ligger ner. Helst ska dessa ha en diameter på 150 mm, men det skulle även kunna fungera med diameter på 190 mm.
Andra möjliga placeringar är stående rör i vänstra hörnet bakom lyssningsplats, eller ståendes bakom någon av gardinerna längs höger vägg (och kanske allra helst bakom den gardin som sträcker sig till högra bakre hörnet. Tanken är att testa alla positioner ifall röret går att justera likt Zappas lösning på föregående sida av denna tråd.

Jag funderar på att köpa ett rör som jag kan testa mig fram med, jag vet dock inte hur långt detta rör på ett ungefär behöver vara och hur ena änden på bästa sätt kan täppas till?

Här är skåpet vilket jag testat dra fram från väggen för att se om det ser okej ut. :)
Svarta skåpet.JPG
Svarta skåpet.JPG (342.54 KiB) Visad 2566 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-14 19:10

Efterklangstiden (RT60) tycks vara i runda slängar 0,8 s runt 65 Hz. Detta motsvarar en ekvivalent absorptionsarea om ca 11 m2 och du måste ungefärligen fördubbla denna för att att uppnå en tydlig verkan. Problemet är även att toppen i frekvensgången är ganska bred och att du behöver omfattande dämpning upp till ca 73 Hz. För att åstadkomma detta behöver du två absorbenter avstämda till ca 65 respektive 71 Hz med en nettovolym om ca 130 respektive 50 liter (förutsatt att absorbenterna mynnar i rumshörn). Man kan dela upp volymerna i mindre kaviteter om man vill sprida ut absorbenterna.

Frekvensgången kommer dock fortfarande att vara ganska ojämn. För att reducera nivån mer påtagligt behöver du två absorbenter av varje.

Helmholtzabsorbenter är att föredra eftersom eftersom de är enkla att stämma av genom att man varierar portarean (t.ex. genom att man täcker för en del av öppningen/-arna). Helmholtzabsorbenter kan byggas av rör som förslutes i ändarna och med öppningar som täcks av något lagom luftgenomsläppligt material. Man bör hålla längden en bit under 1,5 m eller så eftersom man annars erhåller inverkan av interna resonanser som komplicerar det hela och dessutom ska mynningarna placeras nära rumshörnen.
Senast redigerad av I-or 2022-02-14 19:13, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav jonasp » 2022-02-14 19:13

Finns det några vettiga kommersiella justerbara Helmholzabsorbenter att köpa eller de platsbyggs alltid?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav I-or » 2022-02-14 19:21

Det har jag nog sett någon gång för många år sedan, men ekvalisering är förstås mycket smidigare och åstadkommer ungefär samma sak (dock bara lokalt och inte globalt som för Helmholtzabsorbenterna). Marknaden som redan tidigare var liten lär alltså vara närmast obefintlig idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-14 19:51

jonasp skrev:Finns det några vettiga kommersiella justerbara Helmholzabsorbenter att köpa eller de platsbyggs alltid?


Svanå har väl några? V4 och V6, http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm <vill minnas att Lennartj har en sådan.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav dewpo » 2022-02-14 20:03

RogerGustavsson skrev:
jonasp skrev:Finns det några vettiga kommersiella justerbara Helmholzabsorbenter att köpa eller de platsbyggs alltid?


Svanå har väl några? V4 och V6, http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm <vill minnas att Lennartj har en sådan.

Om de är vettiga eller ej vet jag inte men dessa finns :|
https://www.thomann.de/se/vicoustic_vari_bass_ultra_white_matte.htm
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-14 20:07

dewpo skrev:Om de är vettiga eller ej vet jag inte men dessa finns :|
https://www.thomann.de/se/vicoustic_vari_bass_ultra_white_matte.htm


Förmodligen lite väl små för att göra tillräcklig nytta. Ett gäng sådan blir ju rätt kostsamt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav dewpo » 2022-02-14 20:35

goat76 skrev:
dewpo skrev:Om du tar ett rör som är 260cm långt och snedkapar det 45grader i varje ände med en skiljevägg på halvdistans (130cm) som du sedan placerar i hörnet :| Så borde det tackla 67Hz puckeln, Tror jag :oops:


Det jag tänker är att röret antagligen behöver kunna stämmas av, likt den lösningen Zappa gjorde (på föregående sida i denna tråd) med en extra rör-bit trädd över rörets ände som han kunde justera längd med. Det blir nog svårt som även I-or påpekar att få till det helt rätt bara genom uträkning.

Glöm inte att du behöver stämma om heta sommar dagar :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Belker » 2022-02-14 21:21

goat76 skrev:
I-or skrev:Det handlar inte bara om att stämma av den reaktiva absorbenten till rätt frekvens, utan även att se till att man erhåller en tillräcklig effektivitet för densamma.

Det man behöver information om är alltså efterklangstid i rummet i det aktuella frekvensområdet, rumsvolym och tilltänkt placering av absorbenten. På så sätt kan man beräkna inverkan istället för att bara tuta och köra. Det enda man kan vara säker på är att absorbenten blir stor eller större och att man kommer att få prova sig fram en del med förlusterna i resonatorn för att få till ett lagom Q-värde.

Dessutom bör man mäta frekvensgången i lyssningspositionen för att säkerställa att det är just runt 66-67 Hz som man vill dämpa rummet. Det är inte att rekommendera att utgå ifrån beräknade värden.


Här nedanför är en mätning från lyssningsplats.
Efterklangstiden för 66,2 Hz verkar vara 600 ms enligt vattenfallsmätningen.
Rumsmått: L: 4,25 x B: 5,08 x 2,59 m
Volume: 55.92 m3
Surface: 91.51 m2

Jag har även lyssnat med både "Online Tone Generator" och "Room Modes Calculator" vilka båda bekräftar problem vid 66-67 Hz. Mitt rum verkar dock tro att det är 4,35 istället för 4,25 meter på ena ledden, för till skillnad från det beräknade problemet vid 40,3 Hz så är det värre resonanser vid 39,5 Hz.

https://www.szynalski.com/tone-generator/

https://trikustik.at/raummoden-rechner/

Oct 7 LEFT SPEAKER Listening Position VAR.jpg

Oct 7 LEFT SPEAKER Listening Position WATERFALL Smooth 48.jpg

(39-40 Hz är en svårare nöt att knäcka, det får bli nästa projekt ifall 66-67 Hz projektet blir lyckat)


En möjlig placering av absorbenten är bakom ett skåp som befinner sig längs vänstra sido-väggen. Bakom den ryms det 3-4 stycken rör med längden 1,8 till 2 meter ifall de ligger ner. Helst ska dessa ha en diameter på 150 mm, men det skulle även kunna fungera med diameter på 190 mm.
Andra möjliga placeringar är stående rör i vänstra hörnet bakom lyssningsplats, eller ståendes bakom någon av gardinerna längs höger vägg (och kanske allra helst bakom den gardin som sträcker sig till högra bakre hörnet. Tanken är att testa alla positioner ifall röret går att justera likt Zappas lösning på föregående sida av denna tråd.

Jag funderar på att köpa ett rör som jag kan testa mig fram med, jag vet dock inte hur långt detta rör på ett ungefär behöver vara och hur ena änden på bästa sätt kan täppas till?

Här är skåpet vilket jag testat dra fram från väggen för att se om det ser okej ut. :)
Svarta skåpet.JPG

Som i-or säger, så kommer det behövas rejäla grejer för att akustiskt rå på den där basen. Ska du verkligen ge dig på det? Du har ju redan konstaterat att du inte gillar ljudet när topparna tas bort med eq. Det kommer ju bli samma sak!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-14 22:05

I-or skrev:Efterklangstiden (RT60) tycks vara i runda slängar 0,8 s runt 65 Hz. Detta motsvarar en ekvivalent absorptionsarea om ca 11 m2 och du måste ungefärligen fördubbla denna för att att uppnå en tydlig verkan. Problemet är även att toppen i frekvensgången är ganska bred och att du behöver omfattande dämpning upp till ca 73 Hz. För att åstadkomma detta behöver du två absorbenter avstämda till ca 65 respektive 71 Hz med en nettovolym om ca 130 respektive 50 liter (förutsatt att absorbenterna mynnar i rumshörn). Man kan dela upp volymerna i mindre kaviteter om man vill sprida ut absorbenterna.

Frekvensgången kommer dock fortfarande att vara ganska ojämn. För att reducera nivån mer påtagligt behöver du två absorbenter av varje.

Helmholtzabsorbenter är att föredra eftersom eftersom de är enkla att stämma av genom att man varierar portarean (t.ex. genom att man täcker för en del av öppningen/-arna). Helmholtzabsorbenter kan byggas av rör som förslutes i ändarna och med öppningar som täcks av något lagom luftgenomsläppligt material. Man bör hålla längden en bit under 1,5 m eller så eftersom man annars erhåller inverkan av interna resonanser som komplicerar det hela och dessutom ska mynningarna placeras nära rumshörnen.


Tack för informationen!

Det ryms 4-5 liggande rör bakom skåpet om rören är 150-190 mm i diameter, skåpet är 180 cm brett och rören kan vara mynna ut mot det vänstra främre hörnet ytterligare 20-30 cm. bakom gardinerna på höger sida i rummet ryms det ytterligare sammanlagt 4 rör ståendes med mynningen mot taket där iallafal 2 av dessa hamnar i ett hörn. Totalt kan jag alltså gömma 8-9 st rör i rummet utan att de syns, men jag kommer först testa med endast ett rör för att se om det ger något hörbart och mätmässigt resultat.

Jag ska även fundera på det där med helmholtzabsorbenter.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-14 22:21

Belker skrev:Som i-or säger, så kommer det behövas rejäla grejer för att akustiskt rå på den där basen. Ska du verkligen ge dig på det? Du har ju redan konstaterat att du inte gillar ljudet när topparna tas bort med eq. Det kommer ju bli samma sak!


Jag kanske inte gör någonting alls, det låter ju redan bra som det är. Men jag gillar iden att försöka få ordning på rumsakustiken genom att... trumvirvel... fixa rummet! :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Zappa » 2022-02-15 00:57

goat76 skrev:Jag funderar på att exprementera med gjutrör för att göra en kvartsvågsabsorbent och har många (och möjligtvis några dumma) frågor. :)

1. Ungefär hur långt behöver röret vara för frekvenserna 66,22 Hz och 67,52 Hz, om röret antingen har en diameter på 150 mm eller 190 mm?


Om dämpmaterial används i röret kan längd grovt beräknas med mitt delvis egenutformade uttryck 0,93v/(4f) vilket ger följande rörlängder i ditt fall:

0,93 x 343 / (4 x 66) ≈ 1,21 meter

Och

0,93 x 343 / (4 x 68) ≈ 1,17 meter

Utan dämpmaterial tas konstanten 0,93 bort, förväntade längder blir då istället:

343 / (4 x 66) ≈ 1,30 meter

Och

343 / (4 x 68) ≈ 1,26 meter

Fyll botten av röret med lite dämpmaterial, det utökar absorbentens bandbredd och minskar efterföljande resonanser men på bekostnad av att effektiviteten överlag minskar. Kvartsvågsabsorbenter är något temperaturkänsliga, resonansfrekvensen samvarierar alltså med temperaturen men dämpmaterialet sänker q-värdet och breddar därmed absorbentens arbetsområde vilket gör den något stabilare. Eftersom kvartsvågsabsorbenter har hög q-faktor även med dämpmaterial är det viktigt att pricka rätt resonansfrekvens, annars kan de istället orsaka dalar. Antagligen behöver du finjustera den beräknade längden, trä därför på ett flyttbart munstycke på röret som enkelt tillverkas av en bit rör som du sågar ett tvärgående snitt i. Du kan mäta rörets resonansfrekvens med exempelvis appen Spectroid. Mät på platsen i rummet där du har tänkt placera röret. Om ett tunt (plast)lock används till den förslutna änden kan du trumma försiktigt på locket några gånger för att trigga igång rörets resonansfrekvens och mäta med mobilen i den öppna änden. Det kan vara en poäng att täcka öppningen av röret med ett genomsläppligt tyg så slipper insekter och dylikt hänga i röret.


goat76 skrev:2. Förutsatt att längden på röret blir rätt för den frekvens man önskar åtgärda, är det någon skillnad vad gäller effektivitet mellan olika diametermått för rören? Är det bättre med bredare och kortare rör eller är det lika effektivt med smalare och längre rör?


Effektivitet hos absorbenten beror främst på rörens volym, andelen dämpmaterial och var röret placeras i rummet. En större diameter är fördelaktig, särskilt för djupa frekvenser som sammantaget kräver stora absorbenter. Självklart påverkar även rummets volym hur stor volym en effektiv absorbent måste ha. Själv valde jag rör med diametern 150 mm eftersom jag inte fick plats med större diameter under soffan. På bakväggen körde jag istället med många 50 mm papptuber, tjocka rör där hade sett smått tokigt ut.

goat76 skrev:3. I mitt rum är frekvensen 66,22 Hz problematisk mellan golv och tak, bör då gjutröret placeras i lodrät riktning för bästa effekt, eller räcker det med att röret placeras på den plats där tryckmaxima hörbart befinner sig?


Bra effekt ges normalt i rummets hörn. Rör med öppningen i närheten av ett hörn bör ge relativt god effekt. Själv hade jag ont plats i just hörnen så flera av mina rör hamnade under soffan istället, även där gjorde de nytta i mitt fall. Det går att placera kvartsvågsabsorbenter på sidoväggarna och på så sätt kan de fungera både som absorbenter och diffusorer.

goat76 skrev:4. Egentligen samma fråga som punkt 3. Problemet med frekvensen 67,52 Hz verkar uppstå mellan sidoväggarna, bör röret då ligga i vågrät riktning mellan dessa väggar?


Vertikalt eller horisontellt placerade rör beroende på vilka möjligheter du har.

goat76 skrev:5. Ungefär hur långt bör röret vara för frekvenser runt 39-40 Hz, om röret antingen har en diameter på 150 mm eller 190 mm?


Testa att räkna ut approximativ rörlängd med 0,93v/(4f). :)

goat76 skrev:6. Hur försluter man ena änden på gjutröret på bästa sätt?


Jag använde tunna plastlock. Till gjutrören med diametern 150 mm köpte jag lock till vispskål 1,5 l på Clas Ohlson och till 50 mm:s papptuberna följde det med plastlock, väldigt smidigt. Det är viktigt att locken sluter tätt, i annat fall förlorar rören sin effekt.

goat76 skrev:7. Bör man ha runt 10% dämpmaterial i botten av röret oavsett vilken frekvens man önskar dämpa, eller varierar mängden beroende på???

Sikta genomgående på att ha ungefär 10 % dämpmaterial. Förvänta dig inga underverk med dessa absorbenter, helmholtz absorbenter är effektivare men är i gengäld krångligare att ställa in. Fördelen med kvartsvågsabsorbenter är att de är riktigt billiga, enkla att ställa in samt ganska effektiva. För min del har de gett mycket. Så sent som igår flyttade jag på mina rör under soffan eftersom jag hade en ny soffa på gång och noterade direkt att det lät klart mer resonant.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-15 02:13

Wow, tack Zappa för att du tog dig tid att svara på alla dessa frågor! :)

Precis som du säger så är kvartsvågsabsorbenter riktigt billiga att bygga, det gör ju att man kan experimentera lite utan någon större förlust.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39774
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav petersteindl » 2022-02-15 03:20

goat76, på den fina bilden du la upp med spegling av högtalaren i det svarta skåpet, så ser det ut som du har vinklat in dina högtalare så att On-axis = direktljudet. Har jag sett rätt då?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav Belker » 2022-02-15 08:47

Man ska ha realistiska förväntningar här. Jag hade sex 190mm rör i mitt lilla rum. De gjorde marginell skillnad. Som en lätt krusning vid mätning. Jag har även en 400 l Helmholtz. Den her lite mer effekt, men ändå inte tillräckligt. Rören har jag numera fyllt med isolering och sågat en massa slitsar i, så de bildar en sorts runda BAD diffussorer/absorbenter. Och som stativ för surrounder. Rören har också en del hyss (resonanser) för sig högre upp i frekvens, för man vill inte dämpa dem för mycket. EQ ger skillnad på riktigt, om man inte har plats för några kubik absorbenter. Men visst, det är billigt att prova. Men gratislunch osv…

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Före och efter basfälla/helmholz

Inläggav goat76 » 2022-02-15 10:49

petersteindl skrev:goat76, på den fina bilden du la upp med spegling av högtalaren i det svarta skåpet, så ser det ut som du har vinklat in dina högtalare så att On-axis = direktljudet. Har jag sett rätt då?

MvH
Peter


Du har sett rätt. :)

ATC-högtalarna låter bäst med en invinkling där On-axis korsas circa 20-30 cm bakom lyssningsplatsen i sweetspot, On-axis är med andra ord nästan i linje med direktljudet. Högtalarna från Linn (vilka jag fortfarande har kvar) låter bäst antingen utan någon invinkling alls eller på sin höjd med minimal invinkling, kanske är de dessa högtalare du har i minnet?

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster