Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav MorganM » 2021-03-03 07:45

Vinylkalle:
Lite OT........
Jätte kul att se er butik på filmsnutten på rehifi’s hemsida :)
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-03 11:04

Thomas_A skrev:Nu blir man ju nyfiken på hur mitt "lilla" Rotel RB971 Mk2 mäter.



Det är lite roligt med Rotel. Samma kretsschema i många modeller även efter namnbyte. RB-971, RB-971 Mk II och RB-03. Har utöver mina två RB-981 även två RB-03. Kretskorten ser i det närmaste identiska ut men det sitter färre effekttransistorer i RB-03 (finns möjlighet att montera fler!) och matningsspänningen är höjd.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Thomas_A » 2021-03-03 17:20

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Nu blir man ju nyfiken på hur mitt "lilla" Rotel RB971 Mk2 mäter.



Det är lite roligt med Rotel. Samma kretsschema i många modeller även efter namnbyte. RB-971, RB-971 Mk II och RB-03. Har utöver mina två RB-981 även två RB-03. Kretskorten ser i det närmaste identiska ut men det sitter färre effekttransistorer i RB-03 (finns möjlighet att montera fler!) och matningsspänningen är höjd.


Liknande specifikation verkar det vara. Antagligen vinnande koncept att döpa om dem med smärre förändringar, mindre utvecklingskostnader. Om de mäter och presterar bra så varför ändra?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Morello » 2021-03-03 17:27

Kan ju vara mindre elektriska förändringar samt även kosmetiska förändringar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-03 18:45

Kosmetiska är mellan några av dem, schema verkar lika. T.ex. RB-980/981 fick en efterföljare i 1070 med ett annat utseende.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Vinylcalle » 2021-03-04 01:03

MorganM skrev:En liten fundering.............
Ju fler mätningar man ser på slutsteg ju mer känns det som att det bästa borde vara högtalare i 8ohm som inte sjunker för djup vid användning.
Tänkte lite på Ino Audio i32s som är i 4ohm.Men dom kanske inte sjunker mer i impedans än tex Pi60?


Distorsionen ökar vid lägre impedans, vilket borde tala emot väldigt låga impedanser, oavsett om man har riktiga monsterslutsteg.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Vinylcalle » 2021-03-04 01:05

Lägger in en liten teaser att jag ikväll mätte igenom ett NAD 218 THX (samt Hitachi HMA-7500, HCA-7500 och Pioneer A-70).

Och imorgon kommer jag kanske nå nytt rekord i låg distorsion ifrån ett slutsteg.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Baffel » 2021-03-04 01:13

Ser fram emot det . Klå Rotel RB-980BX, som var bra . Detta blir spännande. :)

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav MorganM » 2021-03-04 07:55

Vinylcalle skrev:Lägger in en liten teaser att jag ikväll mätte igenom ett NAD 218 THX (samt Hitachi HMA-7500, HCA-7500 och Pioneer A-70).

Och imorgon kommer jag kanske nå nytt rekord i låg distorsion ifrån ett slutsteg.

Mvh Carl

Jag gissar på Pioneer A70.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Baffel » 2021-03-04 07:56

Men vilken Pioneer A70 handlar det om i så fall?

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Zappa » 2021-03-04 08:07

Vinylcalle skrev:Lägger in en liten teaser att jag ikväll mätte igenom ett NAD 218 THX (samt Hitachi HMA-7500, HCA-7500 och Pioneer A-70).

Och imorgon kommer jag kanske nå nytt rekord i låg distorsion ifrån ett slutsteg.

Mvh Carl


Hitachi HCA-7500 är väl ett försteg och Pioneer A-70 en integrerad förstärkare. Jag gissar helt enkelt på Hitachi HMA-7500 (Nad 218 har jag sett mätningar på tidigare och de var inte av toppklass). 8)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Baffel » 2021-03-04 08:24


Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Vinylcalle » 2021-03-05 02:14

Det är den modernare A-70 jag mätte på. Men den var mest en parantes, ingen jättebra prestanda och inte särskilt intressant.

Hitachi och NAD kommer det nog mätningar på. Men det var ingen av dessa som skulle slå rekord. Det blev iofs inget rekord heller, han inte bli klar för mätning, blir antagligen imorgon (fredag istället).

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Zappa » 2021-03-05 09:48

Vinylcalle skrev:Hitachi och NAD kommer det nog mätningar på. Men det var ingen av dessa som skulle slå rekord. Det blev iofs inget rekord heller, han inte bli klar för mätning, blir antagligen imorgon (fredag istället).

Mvh Carl


Hitachi HMA-8500 Mk II ser i alla fall ut att mäta skapligt https://www.kenrockwell.com/audio/hitachi/hma-8500-mk-ii.htm, särskilt med tanke på åldern. Hitachi HMA-7500 är ännu äldre, vore lite kul att se mätningar.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-03-06 13:40

Vinylcalle skrev:Det är den modernare A-70 jag mätte på. Men den var mest en parantes, ingen jättebra prestanda och inte särskilt intressant.

Hitachi och NAD kommer det nog mätningar på. Men det var ingen av dessa som skulle slå rekord. Det blev iofs inget rekord heller, han inte bli klar för mätning, blir antagligen imorgon (fredag istället).

Mvh Carl


Det var ett väldans långt halster :wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Nattlorden » 2021-03-06 14:33

Två bryggade 980 borde ju räcka mycket bra för de allra flesta - om de inte spelar på något lågohmigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Belker » 2021-03-06 15:44

Det verkar som att forat anser att den knippe mätningar som presenterats här räcker för att avgöra om ett slutsteg låter bra, eller iaf inte tillför artefakter. Stämmer det?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Baffel » 2021-03-06 16:04

Låter? Det är väl mätningar det handlar om , eller? En kul tävling mellan olika slutsteg/ förstärkare. :D

En rörförstärkare kan ha relativt hög THD , låter den bättre eller sämre än en trisse klass AB som har , låt säga tio ggr lägre distorsion? Det om de har samma effekt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Belker » 2021-03-06 16:17

Baffel skrev:Låter? Det är väl mätningar det handlar om , eller? En kul tävling mellan olika slutsteg/ förstärkare. :D

En rörförstärkare kan ha relativt hög THD , låter den bättre eller sämre än en trisse klass AB som har , låt säga tio ggr lägre distorsion? Det om de har samma effekt.

När jag säger låter bra menar jag ofärgat. Wire with a gain, vilket de flesta här är ute efter. Och visst är det kul att tävla om thd eller sinad eller vad man nu vill mäta, men det verkar ändå som att dessa siffror översätts till ”låter transparent”. Isf är ju rotelhäcken här bättre än Sybarite no100 om man ska tro publicerade mätningar hittills. Jag tvivlar, faktiskt, men jag har gärna fel, för då blir det ju en billig hobby.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Knuttebaloa » 2021-03-06 17:12

Belker skrev:
Baffel skrev:Låter? Det är väl mätningar det handlar om , eller? En kul tävling mellan olika slutsteg/ förstärkare. :D

En rörförstärkare kan ha relativt hög THD , låter den bättre eller sämre än en trisse klass AB som har , låt säga tio ggr lägre distorsion? Det om de har samma effekt.

När jag säger låter bra menar jag ofärgat. Wire with a gain, vilket de flesta här är ute efter. Och visst är det kul att tävla om thd eller sinad eller vad man nu vill mäta, men det verkar ändå som att dessa siffror översätts till ”låter transparent”. Isf är ju rotelhäcken här bättre än Sybarite no100 om man ska tro publicerade mätningar hittills. Jag tvivlar, faktiskt, men jag har gärna fel, för då blir det ju en billig hobby.


Tycker det är en intressant frågeställning. Om två slutsteg mäter tämligen lika och bra, är de då svåra att skilja åt i blindtest? Även jag ser gärna att det är så.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Nattlorden » 2021-03-06 18:30

Belker skrev:När jag säger låter bra menar jag ofärgat. Wire with a gain, vilket de flesta här är ute efter. Och visst är det kul att tävla om thd eller sinad eller vad man nu vill mäta, men det verkar ändå som att dessa siffror översätts till ”låter transparent”. Isf är ju rotelhäcken här bättre än Sybarite no100 om man ska tro publicerade mätningar hittills. Jag tvivlar, faktiskt, men jag har gärna fel, för då blir det ju en billig hobby.


Transparent låter inte.... det är avsaknaden av att låta något. Funktionen hos ett slutsteg är att höja nivån från insignalen. Ju fler kända sorters fel man kan påvisa att den inte har, desto troligare är det att den gör just det jobbet.

Personligen är det ett av de största lyften i mina anläggningar jag haft att börja lyssna på folk som rekommenderar sådan approach.... Det hade tagit år och åter åt och massor med pengar och många byten innan jag nått något liknande - om ens aldrig. Det gör mig ingenting att man fick börja köpa begagnat och att det ibland blev förvånansvärt kostnadseffektivt.... det kunde jag lägga på annat sen istället!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Belker » 2021-03-06 18:44

Nattlorden skrev:
Belker skrev:När jag säger låter bra menar jag ofärgat. Wire with a gain, vilket de flesta här är ute efter. Och visst är det kul att tävla om thd eller sinad eller vad man nu vill mäta, men det verkar ändå som att dessa siffror översätts till ”låter transparent”. Isf är ju rotelhäcken här bättre än Sybarite no100 om man ska tro publicerade mätningar hittills. Jag tvivlar, faktiskt, men jag har gärna fel, för då blir det ju en billig hobby.


Transparent låter inte.... det är avsaknaden av att låta något. Funktionen hos ett slutsteg är att höja nivån från insignalen. Ju fler kända sorters fel man kan påvisa att den inte har, desto troligare är det att den gör just det jobbet.

Personligen är det ett av de största lyften i mina anläggningar jag haft att börja lyssna på folk som rekommenderar sådan approach.... Det hade tagit år och åter åt och massor med pengar och många byten innan jag nått något liknande - om ens aldrig. Det gör mig ingenting att man fick börja köpa begagnat och att det ibland blev förvånansvärt kostnadseffektivt.... det kunde jag lägga på annat sen istället!

Du predikar för kören. Jag är för transparent och jag förstår vad det är och det borde du förstå efter alla år vi hängt här, även om vi inte känner varann. Men jag lyfter frågan bland annat för att du här ovan menar att två bryggade steg borde vara nog, baserat på dessa mätningar. Är inte det att dra lite för stora slutsatser? Ska vi inte kräva mer fakta och kontrollerade lyssningstester? Det är ju ändå faktiskt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Nattlorden » 2021-03-06 18:46

Belker skrev:Men jag lyfter frågan bland annat för att du här ovan menar att två bryggade steg borde vara nog, baserat på dessa mätningar. Är inte det att dra lite för stora slutsatser? Ska vi inte kräva mer fakta och kontrollerade lyssningstester? Det är ju ändå faktiskt!


Mätningarna + datablad. Jag syftade på att effekten de ger bryggat borde räcka för de flesta. Som stereosteg gör den ju inte det.

F/E-lyssningstest då. Något annat behövs inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Belker » 2021-03-06 19:01

Ja, vi landar ju alltid i f/e eller liknande. Men vad är det som inte går att mäta, som gör att man måste lyssningstesta? Jag vet att frågan varit uppe tusen gånger, men den känns åter igen aktuell nu när vi vinylcalle börjar publicera mätningar, som rankas och dras slutsatser ur. Även ASR flyttar fram positionerna och tittar enbart på mätning, verkar det som.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Baffel » 2021-03-06 19:08

Har en rörförstärkare mer behagligt ljud jmf med en trisseförstärkare? Något som går att mäta? Något som återspeglar sig i hur det låter?

Jansch skrev detta i en tråd:

Vad är då "rörljud"". Jo, röret (tillsammans med nödvändiga passiva komponenter) har en oljämn "kran" som ger mer jämna övertoner.
Transistorn och framförallt när man "kranar på" lite för mycket har udda övertoner.
(Alltså, det är inte svart eller vitt utan ibland är det lite för mycket salt, ibland lite för mycket peppar......)

Om du nu läser i början av inlägget: Röret ger mycket jämna övertoner som aldrig är falska, det låter nästan rätt... fast det är fel....

viewtopic.php?f=10&t=70949

Apropå effekt . Denna förstärkare är på 2x30 W och kostar 225 000 kr
https://www.knispelaudio.com/
Räcker watten till? Hur är det med distorsionsnivåer i den ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Nattlorden » 2021-03-06 19:25

Belker skrev:Ja, vi landar ju alltid i f/e eller liknande. Men vad är det som inte går att mäta, som gör att man måste lyssningstesta? Jag vet att frågan varit uppe tusen gånger, men den känns åter igen aktuell nu när vi vinylcalle börjar publicera mätningar, som rankas och dras slutsatser ur. Även ASR flyttar fram positionerna och tittar enbart på mätning, verkar det som.


Du ser ju bara en graf.... det finns ingen väletablerad/välaccepterad hörbarhetsgräns som kan appliceras i vart och ett av dem... Så graferna säger oftast bara "här är inte hittat något som du kan ge dig på jakt efter om det påverkar hörbart". Lika så F/E kan bara definitivt besvara att man hört en färgning.... lyckas man inte med det har man inte bevisat något. Däremot ihop med fina grafer så kan man troliggöra en god återgivare.

Teoretiskt sätt vet vi inte vad vi saknar mätningar på förrän någon kommer med en ny som påvisar något man inte tänkt på innan. Vad man detekterar med hörseln i F/E är ju oberoende av vad det finns för tillgängliga tekniska mätningsmetoder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Belker » 2021-03-06 19:33

Ja, det kanske är på ASR jag ska veva om det här. Där verkar finnas en utbredd tro att bra mätresultat från Amirs lab säkerställer kvalitet/transparens. Men bara vi är överens här på faktiskt att mätning allena inte ger godkänt, så. Eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Nattlorden » 2021-03-06 19:44

Belker skrev:Ja, det kanske är på ASR jag ska veva om det här. Där verkar finnas en utbredd tro att bra mätresultat från Amirs lab säkerställer kvalitet/transparens. Men bara vi är överens här på faktiskt att mätning allena inte ger godkänt, så. Eller?


Faktiskt har ingen identitet - det omdömet är och förbli individuellt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav JonasB » 2021-03-06 21:03

Men kan det verkligen vara så invecklat ingen ännu har hittat ett sätt att mäta det som går att urskilja i F/F-test? Det svåra med F/E är väl att det behövs ett större gäng än några kompisar i en soffa som smörjer in varandra med ormolja :wink:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rotel RB-980BX mätningar, var det bättre förr?

Inläggav Belker » 2021-03-06 21:23

JonasB skrev:Men kan det verkligen vara så invecklat ingen ännu har hittat ett sätt att mäta det som går att urskilja i F/F-test? Det svåra med F/E är väl att det behövs ett större gäng än några kompisar i en soffa som smörjer in varandra med ormolja :wink:

:lol:

Det är lite det jag far efter. På ASR verkar klass D-fansen i alla fall tycka att Amirs mätningar har svaret. Här sablas Amir regelbundet ned för att hans mätningar är undermåliga och klass D oanvändbart. Hur kan två forum med rätt hög svansföring på det vetenskapliga tycka så olika? Ska det vara så svårt för industrin att enas kring vad som krävs mätmässigt för att en förstärkare ska vara tillräckligt transparent? Det är ju ändå inte raketforskning, rent tekniskt (sagt utan att förringa någons kunskap i ämnet, menar bara att det är gammal, mogen och känd teknik).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lassej och 18 gäster