Sybarite Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2022-01-07 22:53

FBK> Helt korrekt! Jag gillar SA’s enkla design men utsökta finish. När de låter så här bra är det ju ok att de ser fina ut också. Jag får en känsla av att många producenter spenderar alldeles för mycket pengar på utsidan dock, det ska se dyrt ut och sen tycker många per automatik att det låter bra också :roll:
Class only looks like arrogance from below.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Sybarite Audio

Inläggav hifi_nirvana » 2022-01-07 23:44

Rydberg skrev:
smile skrev:Väldigt snygga och stilrena utifrån sett! :)

Liksom invändigt :)

Här en bild på No1200 :P

Det där är riktigt vackert. Bättre än så blir det inte.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Sybarite Audio

Inläggav Knuttebaloa » 2022-01-08 09:33

Nu när man förstår att de låter bra tycker man ju de är riktigt snygga. Hade de låtit dåligt vete tusan... :D

Jag är ändå liiite tveksam till det röda ljuset. Snällt orange hade kanske varit snyggare?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2022-01-08 10:29

Knuttebaloa skrev:Nu när man förstår att de låter bra tycker man ju de är riktigt snygga. Hade de låtit dåligt vete tusan... :D

Jag är ändå liiite tveksam till det röda ljuset. Snällt orange hade kanske varit snyggare?

Bilderna togs med iPhones nattmode, det röda ljuset ser VÄLDIGT överdrivet ut på de bilderna. Ska ta fram den riktiga kameran och ta bilder som visar mer hur det ser ut :)
Class only looks like arrogance from below.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Sybarite Audio

Inläggav Frisk » 2022-01-08 13:08

Knuttebaloa skrev:Nu när man förstår att de låter bra tycker man ju de är riktigt snygga. Hade de låtit dåligt vete tusan... :D

Jag är ändå liiite tveksam till det röda ljuset. Snällt orange hade kanske varit snyggare?

Äh, tänk positivt, det kunde både varit blått och blinkat, till och med i kombination :evil: likt det gör på Anthem, tur det står utom synhåll!

Enda jag kan anmärka på med No 1622 är väl att man i vissa vinklar ser ljuskällan i displayen och att displayen är av en variant med betraktningsvinkel snarare nerifrån än ovanifrån där jag oftast ser den i min anläggning. Väldigt nöjd annars!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2022-01-08 13:15

Håller med Frisk! Det enda som i mitt tyckte inte håller samma klass som det andra är displayen. Jag har påpekat detta för Morello men det är inte helt enkelt att byta till exempelvis en OLED har jag förstått.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2022-01-08 14:05

Här en bild som mer visar hur det ser ut
Bilagor
DSC07480 (2).JPG
DSC07480 (2).JPG (280.95 KiB) Visad 3546 gånger
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Sybarite Audio

Inläggav Knuttebaloa » 2022-01-08 14:52

Lite mer anonymt och trevligare, ja!

Undrar fortfarande om inte orange... :wink: :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sybarite Audio

Inläggav distad » 2022-01-08 18:08

Jag gillar displayen och det allmänna utseendet. Snyggt och tydligt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sybarite Audio

Inläggav hifikg » 2022-01-08 22:58

Den frisnurrande volymkontrollen tycker jag är lite otäck och orsak till att min ena 63:a behöver komma till doktorn. Med fjärren var det inga problem. Dansken ståtar med en sån där tung fjärrkontroll i en massa metall. Den har t o m ett eget namn som jag glömt. De skryter med att den fungerar oavsett hur man riktar den. Jo, jo, ibland så, speciellt när man inte menar det o bara råkar komma åt någon av de 368 knapparna, men när man menar det är den inte alls med på noterna alla gånger och när den är det så rör sig volymkontrollen ganska ryckigt. I det avseendet kändes 1622 som väldigt mycket kvalitet, men danskens enorma, volymkontroll i massivt guld är svårslagen (skitful tycker somliga) designmässigt :)

Edit: Gizmo heter fjärren, även fjärren till S.A.T. har ett namn, Mjölner, tung som f-n
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2022-01-09 01:08

”Problemet” med den frisnurrande volymen tänkte jag ut för länge sedan och gav även en lösning på det som nu är implementerad i mjukvaran 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sybarite Audio

Inläggav hifikg » 2022-01-09 02:07

Rydberg skrev:”Problemet” med den frisnurrande volymen tänkte jag ut för länge sedan och gav även en lösning på det som nu är implementerad i mjukvaran 8)


Det låter bra! Hur fungerar den numera då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2022-01-11 13:16

hifikg skrev:
Rydberg skrev:”Problemet” med den frisnurrande volymen tänkte jag ut för länge sedan och gav även en lösning på det som nu är implementerad i mjukvaran 8)


Det låter bra! Hur fungerar den numera då?


Man ställer in maximal förstärkning genom att gå in i en meny. Har man onyktra gäster kan man exempelvis ställa "-10 dB" som maximal förstärkning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2022-01-11 14:13

Dessutom är väl maximal ändring för ett "kontinuerligt pulståg" begränsad vill jag minnas.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Sybarite Audio

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-11 14:19

Rydberg skrev:Dessutom är väl maximal ändring för ett "kontinuerligt pulståg" begränsad vill jag minnas.

Så tror jag det är på miniDSP SHD. Går liksom inte att höja volymen snabbt via ratten.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Sybarite Audio

Inläggav pLudio » 2022-02-19 18:43

Hur kommer det sig att utvecklingsavdelningen på Sybarite Audio har valt bort XLR på sina produkter? Jag vill minnas att RS2000 hade XLR.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2022-02-20 13:31

Av den enkla anledning att utvecklingsavdelningen inte såg något behov av en dylik ingång. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Sybarite Audio

Inläggav PappaBas » 2022-02-20 17:38

Tycker förförstärkaren är väldigt lik Cambridge Audios lite äldre receivers/integrerade förstärkare?
Inte nödvändigtvis ett dåligt betyg. Tycker LED-displayen ser enkel ut men är krutet lagt på innehållet så är det en vettig avvägning tycker jag.
Samma med slutstegen. Helt ok och funktionellt. Är väl lite "sleeper" varning på de? ;)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Sybarite Audio

Inläggav jonasp » 2022-02-20 18:11

Jag tycker Sybarite audio-produkterna är väldigt snygga. Inget nonsens, bara gediget bygge och för den delen utan att gå till överdrift. I allra högsta grad min kopp kaffe!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Sybarite Audio

Inläggav BellsnWhistles » 2022-02-20 22:28

jonasp skrev:Jag tycker Sybarite audio-produkterna är väldigt snygga. Inget nonsens, bara gediget bygge och för den delen utan att gå till överdrift. I allra högsta grad min kopp kaffe!


Me too. Jag ser en liten touch av studioutrustningsestetik också vilket jag gillar. Ser "proffsigt" ut. Funktionell design, varken prålig eller minimalistisk helt enkelt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Sybarite Audio

Inläggav Calleberg » 2022-02-21 09:50

Kan designen vara undermedvetet inspirerad av något som fanns i herr Morrellos bardomshem kanske? :mrgreen:
Vintage.png
Vintage.png (411 KiB) Visad 2254 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sybarite Audio

Inläggav goat76 » 2022-02-21 10:57

Törs man ge lite konstruktiv kritik på designen utan att bli påhoppad månne... Vi får se! :)

1. Röd text på displayen är alltid svårare att se på avstånd, rött har en tendens att blöda och kan därmed bli otydlig. Blå eller vit text behöver inte lysa lika starkt och kommer ändå synas tydligare.

2. Logotypen är för framhävande och för stor, den kunde gärna vara mer diskret och vara placerad på samma ställe på apparaterna vilket blir snyggare om de ska placeras ovanpå varandra, om de dessutom är många i hyllan så kommer det sammantaget se ut som att loggan finns precis överallt. Sen vet jag inte om det är en bildlig synvilla, men är loggan större på slutsteget än på försteget?

3. Behöver texten "GAIN" ens finnas med där ovanför volymratten, och om så är fallet tycker jag det hade sett något bättre ut om även ingångs-knapparna låg under deras respektive text.

Ingen av de ovanstående punkterna har någon större betydelse och apparaterna ser i övrigt fina ut, men nu var vi ju inne på design-aspekten så... :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sybarite Audio

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-21 11:27

goat76 skrev:Törs man ge lite konstruktiv kritik på designen utan att bli påhoppad månne... Vi får se! :)

1. Röd text på displayen är alltid svårare att se på avstånd, rött har en tendens att blöda och kan därmed bli otydlig. Blå eller vit text behöver inte lysa lika starkt och kommer ändå synas tydligare.

2. Logotypen är för framhävande och för stor, den kunde gärna vara mer diskret och vara placerad på samma ställe på apparaterna vilket blir snyggare om de ska placeras ovanpå varandra, om de dessutom är många i hyllan så kommer det sammantaget se ut som att loggan finns precis överallt. Sen vet jag inte om det är en bildlig synvilla, men är loggan större på slutsteget än på försteget?

3. Behöver texten "GAIN" ens finnas med där ovanför volymratten, och om så är fallet tycker jag det hade sett något bättre ut om även ingångs-knapparna låg under deras respektive text.

Ingen av de ovanstående punkterna har någon större betydelse och apparaterna ser i övrigt fina ut, men nu var vi ju inne på design-aspekten så... :)


Kan hålla med om dina kommentarer. Är lite avigt att ha texten under knapparna. Kommer det att finnas en phonomodul framöver?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2022-02-21 11:30

Menar du ett separat RIAA/grammofon-steg?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sybarite Audio

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-21 11:35

Nej, jag tänkte mera på att det finns en knapp märkt "Phono" och att det kanske kommer en modul som placeras inne i försteget.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2022-02-21 11:43

No1622 har inbyggt RIAA-steg(MC/MM) som standard.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Sybarite Audio

Inläggav Bill50x » 2022-02-21 12:03

goat76 skrev:... och apparaterna ser i övrigt fina ut, men nu var vi ju inne på design-aspekten så... :)

För oss gamla och skumögda är likartade knappar med liten text under inte helt optimalt, då är gammaldags blandning av vridreglage, vippor och tryckknappar där man visuellt kan se läget/aktiveringen bättre. Min Linn Ikemi CD-spelare och Kairn försteg är hemska i det avseendet.

Att ge namn på apparaterna med siffror känns lite för "ingenjörsmässigt". När jag arbetade på Xelex gjorde man så att apparaterna fick XLD plus ritningsnumret som namn. En 2x150W förstärkare hette typ XLD-244, en 2x75W dito XLD-133. Jag, som marknadsförare, försökte få det till något typ IKEA, dvs ett namn på apparaterna eller åtminstone en sifferserie som beskrev någon egenskap, men där stötte jag på patrull :-) På den tiden fanns ju GAS förstärkare att köpas med namnen Ampzilla, Son of Ampzilla och Grandson och det tyckte jag var trevligare än Xelex namngivning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sybarite Audio

Inläggav RogerGustavsson » 2022-02-21 12:15

Morello skrev:No1622 har inbyggt RIAA-steg(MC/MM) som standard.


Det visste jag inte! Hur är de stegen uppbyggda, diskret eller IC?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2022-02-21 12:18

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:No1622 har inbyggt RIAA-steg(MC/MM) som standard.


Det visste jag inte! Hur är de stegen uppbyggda, diskret eller IC?


Hela försteget, No1622, är diskret - såväl linjesteg som RIAA-steg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12551
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sybarite Audio

Inläggav Kraniet » 2022-02-21 15:30

Mark Levinson fast med bättre ljud? :D
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster