Sybarite Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 13:16

Läste i någon tråd, jag glömt vilken det var, att nytt slusteg snart var på gång från Sybarite Audio. Någon som har mer information?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sybarite Audio

Inläggav goat76 » 2021-03-08 13:21

Var är alla mätningarna för de olika stegen, hallå?!!! :D

Kanske kan någon/ägaren av företaget skicka en apparat till Vinylcalle?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 14:40

Mätningar är så klart välkommet det med :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sybarite Audio

Inläggav Baffel » 2021-03-08 14:48

genstruktur skrev:Läste i någon tråd, jag glömt vilken det var, att nytt slusteg snart var på gång från Sybarite Audio. Någon som har mer information?


Ingen smiley så jag utgår ifrån att du inte skojar med din fråga. Kolla Morellos signatur , det står Driver: SYBARITE AUDIO

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2021-03-08 14:53

Finns en del mätdata i min medlemstråd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 15:01

Baffel skrev:
genstruktur skrev:Läste i någon tråd, jag glömt vilken det var, att nytt slusteg snart var på gång från Sybarite Audio. Någon som har mer information?


Ingen smiley så jag utgår ifrån att du inte skojar med din fråga. Kolla Morellos signatur , det står Driver: SYBARITE AUDIO


Nä jag skojar inte. Kan väl vara intressant med information om denna tillverkares produkter precis som andra? :)

Jag är lite småsugen spekulant.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sybarite Audio

Inläggav Baffel » 2021-03-08 15:02

Jovisst , jag reagerade bara på att du inte visste att det var Morello som sitter inne med den information. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-03-08 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 15:03

Morello skrev:Finns en del mätdata i min medlemstråd.


Ok får gräva där. Har du lust att berätta om nya slusteget som kommer?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2021-03-08 15:18

genstruktur skrev:
Morello skrev:Finns en del mätdata i min medlemstråd.


Ok får gräva där. Har du lust att berätta om nya slusteget som kommer?


Det är ett tvåkanaligt slutsteg om cirka 120 W per kanal. Utseendemässigt ser det ut ungefär som försteget No1622, men några centimeter högre. Konstruktionen är givetvis diskret. Utångssteget är av CFP-typ för att nå riktigt låg THD trots endast ett par utgångstrissor per kanal.

Jag känner doften av frågan: går det att bryggkoppla? Svaret är nej - vill man ha mer effekt finns No1200. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 15:27

Just jag hade inte tänkt på frågan om bryggkoppling men den hade säkert kommit förr eller senare :). Vilket pris kommer det säljas för?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Sybarite Audio

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-08 15:27

Morello du har ju lite bilder & info på Facebook om dina produkter.

Finns det möjlighet för dig att skapa en tråd med info & bilder på dina produkter.
Finns nog rätt många som skulle tyck det var givande så finns allt samlat på ett ställe.

T.ex produktbilder, data, ev mätningar & ca pris.
Borde var guld värt för dom på detta forum som är spekulanter.

Lägger du alla beskrivningar i första inlägget har du ju dessutom möjlighet att redigera
inlägget allteftersom nyheter, mätningar eller förändringar tillkommer.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 15:28

Här fanns ju mätningar för no1200 såg jag nu:

https://sv-se.facebook.com/sybariteaudio.se/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-08 15:30

VintageHiFi skrev:Morello du har ju lite bilder & info på Facebook om dina produkter.

Finns det möjlighet för dig att skapa en tråd med info & bilder på dina produkter.
Finns nog rätt många som skulle tyck det var givande så finns allt samlat på ett ställe.

T.ex produktbilder, data, ev mätningar & ca pris.
Borde var guld värt för dom på detta forum som är spekulanter.

Lägger du alla beskrivningar i första inlägget har du ju dessutom möjlighet att redigera
inlägget allteftersom nyheter, mätningar eller förändringar tillkommer.


Ja det hade varit välkommet :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Sybarite Audio

Inläggav Frisk » 2021-03-08 23:56

genstruktur skrev:
VintageHiFi skrev:Morello du har ju lite bilder & info på Facebook om dina produkter.

Finns det möjlighet för dig att skapa en tråd med info & bilder på dina produkter.
Finns nog rätt många som skulle tyck det var givande så finns allt samlat på ett ställe.

T.ex produktbilder, data, ev mätningar & ca pris.
Borde var guld värt för dom på detta forum som är spekulanter.

Lägger du alla beskrivningar i första inlägget har du ju dessutom möjlighet att redigera
inlägget allteftersom nyheter, mätningar eller förändringar tillkommer.


Ja det hade varit välkommet :).


Även jag är enig! Hade varit kul med mätningar i samma upplägg som Vinylcalle, så känner man direkt igen sig:)
THD va frekvens vid olika effekt har jag inte sett från Sybarite Audio, annat än från försteget. Jag har sett en del mätningar både här i medlemstråden och facebook, lite olika som presenterats, vore enklare att jämföra och hitta med allt samlat.

Även jag är lite sugen på ett No 100, steget i vardagsrummet duger inte...

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 09:55

Jag är försiktigt tveksam om 120w 8ohm räcker för att driva mina pi60+bs60. Någon som har en åsikt kring det?

No1200 tror jag är för dyrt för mig, i alla fall för tillfället.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2021-03-09 11:31

Denna bild finns i medlemstråden avseende No100

Nedan syns THD som funktion av frekvens vid 50 W i 8 ohm. Analysbandbredden är 80 kHz.
Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2021-03-09 11:33

Sybarite Audio No100 THD som funktion av uteffekt i 8 ohm. 22 kHz analysbandbredd.

Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 12:22

Fin info! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Sybarite Audio

Inläggav Almen » 2021-03-09 13:21

genstruktur skrev:Jag är försiktigt tveksam om 120w 8ohm räcker för att driva mina pi60+bs60. Någon som har en åsikt kring det?

Jadå! :)

Om du spelar högdynamisk musik typ symfoniorkester och slagverksensemble (vilket jag vill minnas att du gör) så skulle jag nog rekommendera minst 3 dB till, alltså typ 250 W och uppåt.

Med det sagt så skulle det naturligtvis för majoriteten av pop-, rock- och jazzmusik låta alldeles fantastiskt bra med 120 W.

Tänk dock på att matcha mot eventuella surroundkanaler. Du kommer ju alltid att begränsas någonstans där...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 13:25

Almen skrev:
genstruktur skrev:Jag är försiktigt tveksam om 120w 8ohm räcker för att driva mina pi60+bs60. Någon som har en åsikt kring det?

Jadå! :)

Om du spelar högdynamisk musik typ symfoniorkester och slagverksensemble (vilket jag vill minnas att du gör) så skulle jag nog rekommendera minst 3 dB till, alltså typ 250 W och uppåt.

Med det sagt så skulle det naturligtvis för majoriteten av pop-, rock- och jazzmusik låta alldeles fantastiskt bra med 120 W.

Tänk dock på att matcha mot eventuella surroundkanaler. Du kommer ju alltid att begränsas någonstans där...


Skönt att du kommer med en åsikt! :)

Jag spelar en del, ibland, symfoniorkester och slagverksensamble, även om det inte tillhör det jag lyssnar mest på. Gäller det samma kanske även film-ljudspår som kan vara rätt dynamiskt väl? Film ser jag rätt mycket på.

Jag har väl fått för mig, precis som du skriver, att man (jag) skulle vilja ha lite mer effekt till förfogande. Kanske speciellt nu efter flytten till hus där jag inte begränsas av grannar vid lyssnande.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Sybarite Audio

Inläggav Rydberg » 2021-03-09 13:43

Morello spelade med no100 på sina högtalare och det var mer än starkt nog för mina öron.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sybarite Audio

Inläggav Morello » 2021-03-09 15:33

Jo, man kommer ganska långt med runt 100 W, men med riktigt fina fonogram tycker jag är lite för klent för ett större system. Å andra sidan är ju detta högst subjektivt - vad som är lite för någon kan ju vara fullt tillräckligt för någon annan.

Såväl No100 som No1200 har överstyrningsindikator ("klippindikator").
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Sybarite Audio

Inläggav Almen » 2021-03-09 15:37

genstruktur skrev:Jag spelar en del, ibland, symfoniorkester och slagverksensamble, även om det inte tillhör det jag lyssnar mest på. Gäller det samma kanske även film-ljudspår som kan vara rätt dynamiskt väl? Film ser jag rätt mycket på.

Javisst, filmljudspår är även de mestadels högdynamiska. Men som sagt, kolla ungefärlig maxnivå ut i surroundkanal, så att du inte överdimensionerar frontkanalerna. Om du på grund av begränsning i surroundkanalerna ändå aldrig kan maxa, så är det kanske inte meningsfullt med den kapaciteten i frontarna.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sybarite Audio

Inläggav goat76 » 2021-03-09 16:11

Om önskad kapacitet saknas för drivningen av surroundhögtalarna så är alltså lösningen att även begränsa drivningen för frontarna, tankevurpa? :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 16:13

Morello skrev:Jo, man kommer ganska långt med runt 100 W, men med riktigt fina fonogram tycker jag är lite för klent för ett större system. Å andra sidan är ju detta högst subjektivt - vad som är lite för någon kan ju vara fullt tillräckligt för någon annan.

Såväl No100 som No1200 har överstyrningsindikator ("klippindikator").


Jo så är det ju så klart. Hade varit kul att verkligen testa det där någon gång, hur mycket effekt man egentligen behöver.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sybarite Audio

Inläggav genstruktur » 2021-03-09 16:15

Almen skrev:
genstruktur skrev:Jag spelar en del, ibland, symfoniorkester och slagverksensamble, även om det inte tillhör det jag lyssnar mest på. Gäller det samma kanske även film-ljudspår som kan vara rätt dynamiskt väl? Film ser jag rätt mycket på.

Javisst, filmljudspår är även de mestadels högdynamiska. Men som sagt, kolla ungefärlig maxnivå ut i surroundkanal, så att du inte överdimensionerar frontkanalerna. Om du på grund av begränsning i surroundkanalerna ändå aldrig kan maxa, så är det kanske inte meningsfullt med den kapaciteten i frontarna.


Ok!

Ja det är klart, till film blir det väl så men till musik (stereo) använder jag inte surroundkanalerna och då spelar maxnivån där ingen roll tänker jag.

(Men jag har funderat på det där med, hur mycket tål surrounderna och behöver man mer effekt än receivern kan lämna? Men det är väl en helt annan fråga som vi kanske inte skall smutsa ned tråden med.)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Sybarite Audio

Inläggav Almen » 2021-03-09 17:07

goat76 skrev:Om önskad kapacitet saknas för drivningen av surroundhögtalarna så är alltså lösningen att även begränsa drivningen för frontarna, tankevurpa? :)

Ja, tankevurpa från dig, eller?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Sybarite Audio

Inläggav Almen » 2021-03-09 17:09

genstruktur skrev:Ja det är klart, till film blir det väl så men till musik (stereo) använder jag inte surroundkanalerna och då spelar maxnivån där ingen roll tänker jag.

Nä, precis; om du vill optimera för 2-kanal så är det ju bara att spela lite svagare i surround. Det brukar ju kunna låta väldigt, väldigt bra ändå.

(Men jag har funderat på det där med, hur mycket tål surrounderna och behöver man mer effekt än receivern kan lämna? Men det är väl en helt annan fråga som vi kanske inte skall smutsa ned tråden med.)

Jepp, vi fortsätter där. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sybarite Audio

Inläggav goat76 » 2021-03-09 17:37

Almen skrev:
goat76 skrev:Om önskad kapacitet saknas för drivningen av surroundhögtalarna så är alltså lösningen att även begränsa drivningen för frontarna, tankevurpa? :)

Ja, tankevurpa från dig, eller?


Knappast. :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Sybarite Audio

Inläggav JonasB » 2021-03-09 17:54

100 watt borde väl vara lagom för pi60 om dessa anväds i fullregister? Jag tror absolut inte det blir underdimensionerat. Någon som vet när x-max tar slut vid säg 30hz?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster