Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture
 
Inlägg: 471
Blev medlem: 2005-08-05

Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav overture » 2005-08-06 01:08

Hej, jag har ägt ett par Sonus Faber Grand Piano Home ett tag och har nylligen börjat fundera på hur vettiga de är som återgivare av musik egentligen. Köpte dem mycket på grund av att de lät bättre än det jag hade innan och att de har så fin finish så jag har lite svårt att avgöra hur de är som återgivare genom att bara lyssna. Man brukar prata om att Sonus Faber är bra på att återge röster och klassisk musik men kanske att det inte är världsbäst på annan musik men detta torde ju innebära att det egentligen är rätt usla som återgivningsinrument rent generellt. Det skulle vara intressant att höra om någon har en åsikt om dem.
För närvarande driver jag dem med ett ganska klent förstärkeri från Arcam (a80) men det kommer jag troligtivs att så småningom byta ut.

Så... Hur står sig egentligen SF GPH som musikåtergivare bland andra högtalare på marknanden?
Att jag frågar detta beror mycket på att jag tycker att mycket av den musik jag spelar som är lite "tryck" i ( tex hård metal ) inte riktigt kommer till sin rätt. Mitt lyssnings/vardagsrum är dock ganska odämpat och skulle må bra av en akustiköversyn...

Åsikter och kommentarer mottages tacksamt :)

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2005-08-06 12:24

Tycker det är lite märkligt att du valde Sonus Faber om det är mest hårdrock du spelar.
Personligen tycker jag att den modellen som du har är lite överprisad, finns en del annat som låter bättre (i prisklassen) och är billigare.

Användarvisningsbild
overture
 
Inlägg: 471
Blev medlem: 2005-08-05

Inläggav overture » 2005-08-06 12:47

Jo lite märkligt kan man nog tycka valet är men jag lyssnade på en hel del olika musik i hemmet med dem innan jag köpte så helt uselt funkar det inte. Jag tyckte att alla andra högtalare jag tittade på var så trista och fula så utseende spelade in en hel del.
Kan tillägga att jag prövat högtalarna i hemmet med annant förstärkeri (arcam a32 repektive acoustic reality 1001 monoblock) och då lät de betydligt mer övertygande så jag gissar att jag kan få ihop ett system som låter trevligt. Frågan är bara hur färgat ljudet är egentligen.
Nu är det nog inte aktuellt för mig att byta ut de här högtalarna på ett tag men det vore ändå kul(?) att höra vad för andra högtalare i prisklassen som du anser vara bättre val.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2005-08-06 14:38

Med bättre förstärkeri lär det låta klart bättre och antagligen så pass bra att du kommer sitta nöjd ganska länge.
Ett billigare och bättre alternativ vore annars ett pap Pip. Tycker även att audiovector K2 eller K3?? (tror jag de heter?) låter bra och är även billigare. Men som sagt det är ju en smaksak.
Lycka till i jakten.

mvh

C

Användarvisningsbild
overture
 
Inlägg: 471
Blev medlem: 2005-08-05

Inläggav overture » 2005-08-06 15:15

Mmmm så är det nog. Skulle vara intressant att höra ett par Pip men jag tycker inte speciellt bra om stativhögtalare ut estetisk synvinkel. Däremot skulle jag inte ha någa problem med ett par pi60 i svart pianolack om det skulle gå att ordna. Kanske en framtida uppgradering...

Vad det gäller AV K3 så har jag lyssnat en del på dem och skulle tveklöst rekommendera dem om man vill ha ett helt ok "hifi" ljud. Saknar dock lite för mycket "kropp"/bas i ljudet för min smak.

När jag köpte mina SF GPH utvärderade jag dem mot ett par AV Mi3 Super. Båda lät mycket bra. Mi3 var nog lite mer allround men i mina öron så lät som sagt båda bra och då fick det estetiska avgöra (jag kan inte med träfanér, har inget i synligt/omålat trä i hemmet och vill gärna forsätta ha det på det sättet)

Att jag är här och undrar är väl mest för att jag vill höra: "Jodå det är bra högtalare det där, fixa bara lite bättre förstärkare så kan du sitta lugnt och lyssna på musik istället för att jaga runt efter uppgraderingar hela tiden" ;)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav rhenrics » 2005-08-06 15:16

Jag har lyssnat till SF GPH och tyckte de lät burkiga och ganska mörka. Har även lyssnat till Cremona och Guarneri Homage. Förstärkeriet var Krell kav400xi resp Musical Fidelity Tri-Vista 300. Blev inte imponerad i något fall. Även Cremonan har ett burkigt och bumligt ljud tycker jag, stativaren är lite mer öppen och slank men saknade å andra sidan tyngden i botten.

Jag kan ha fel men jag har för mig att Cremonan byggs med någon slags ambition att högtalarkabinettet ska agera resonanslåda för att ge ljudet mer kropp à la akustiska instrument. Användningsområdet verkar ju isåfall tämligen begränsat till just akustisk musik. Popmusik lät som sagt bumligt i mitt tycke.

Kan tyvärr inte ge förslag på andra alternativ.


Reservation för felaktig info ang Cremonan, samt övriga eventuella felaktigheter beträffande lyssningsmiljöns och systemsetupens korrekthet.

Användarvisningsbild
overture
 
Inlägg: 471
Blev medlem: 2005-08-05

Inläggav overture » 2005-08-07 18:18

rhenrics, det där låter ju inget vidare :(.. Burkiga och mörka högtalare vill man ju inte ha. Lyckligtvis upplever jag dem inte riktigt så men det är ju relativt jämförelseobjektet. När jag provade SF GPH med Krell 400xi tyckte jag spontant att det lät makalöst bra. Nu har jag iofs inte lyssnat på så många system i min dag så det kan ju vara svårt att dra slutsatser av det.
För att jag ska kunna bilda mig en uppfattning av vad du menar med "burkiga och ganska mörka" så måste jag fråga vad du har som referens? Menar du att tex ett par infinity primus är bättre eller jämför du med ngt esoteriskt i 100k-kronorsklassen? Eller menar du att jag kan få en annan högtalare för samma peng (25k) som är betydligt bättre som musikåtergivare rent generellt sätt?

Om jag skulle byggt ett system från grunden nu med den kunskap jag hittills skaffat mig hade jag inte valt det system som jag har för tillfället. Problemet är att om jag ska börja sälja delar för att modifiera nuvarande system blir det en ganska trist förlustaffär. Istället hoppas jag på att kunna lägga till tex ett slutsteg för att allt ska bli frid och fröjd.

Skälet till att jag skriver här är väl i främst för att få en nyanserad bild av hur pass vettiga högtalare jag sitter med eller om de i grunden är så pass "udda/felaktigt" konstruerade att det verkligen vore dem som jag borde byta ut i första hand...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad
 
Inlägg: 1377
Blev medlem: 2004-12-15

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 18:38

overture skrev:rhenrics, det där låter ju inget vidare :(.. Burkiga och mörka högtalare vill man ju inte ha. Lyckligtvis upplever jag dem inte riktigt så men det är ju relativt jämförelseobjektet. När jag provade SF GPH med Krell 400xi tyckte jag spontant att det lät makalöst bra. Nu har jag iofs inte lyssnat på så många system i min dag så det kan ju vara svårt att dra slutsatser av det.
För att jag ska kunna bilda mig en uppfattning av vad du menar med "burkiga och ganska mörka" så måste jag fråga vad du har som referens? Menar du att tex ett par infinity primus är bättre eller jämför du med ngt esoteriskt i 100k-kronorsklassen? Eller menar du att jag kan få en annan högtalare för samma peng (25k) som är betydligt bättre som musikåtergivare rent generellt sätt?

Om jag skulle byggt ett system från grunden nu med den kunskap jag hittills skaffat mig hade jag inte valt det system som jag har för tillfället. Problemet är att om jag ska börja sälja delar för att modifiera nuvarande system blir det en ganska trist förlustaffär. Istället hoppas jag på att kunna lägga till tex ett slutsteg för att allt ska bli frid och fröjd.

Skälet till att jag skriver här är väl i främst för att få en nyanserad bild av hur pass vettiga högtalare jag sitter med eller om de i grunden är så pass "udda/felaktigt" konstruerade att det verkligen vore dem som jag borde byta ut i första hand...


Nja, om du tyckte det lät bra så behöver du kanske inte byta. Men jag tyckte personligen de saknade öppenheten som stativare brukar ha. Problemet är dock att man inte får riktigt så tung bas som jag vill ha med stativare. Eller rättare sagt: jag har aldrig hört någon som klarat det. En golvhögtalare som bör gå att få tag i begagnat billigare än en beggad SF GPH är Kef Reference 2.2. Den har även en 10 tums långslagig bas monterad på sidan och låter riktigt bra, tycker jag. Kappa 600 tycker jag inte lät något vidare dock. Några exempel bara för att tydliggöra att jag inte pratar om 100k högtalare :wink:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2005-08-07 18:56

overture skrev:Om jag skulle byggt ett system från grunden nu med den kunskap jag hittills skaffat mig hade jag inte valt det system som jag har för tillfället. Problemet är att om jag ska börja sälja delar för att modifiera nuvarande system blir det en ganska trist förlustaffär. Istället hoppas jag på att kunna lägga till tex ett slutsteg för att allt ska bli frid och fröjd.


Risken är väl ganska stor att du hamnar i en dyr och meningslös elektronikbyteskarusell. Du har ju redan själv konstaterat att det troligtvis är högtalarna som är problemet. På sikt blir det nog billigare att bita i det sura äpplet nu... Men det är ju såklart en likviditets- & finansieringsfråga också :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 19:23

Släng inte ut högtalarna. Många är vana vid för detaljerade, för ljust klingande högtalare som inte alls låter som verkligheten och dessutom är ganska tröttande att lyssna på - om du frågar mig. Vassa, skrikiga högtalare finns det gott om, Sonus högtalare tillhör inte dem. Lyssna istället efter om det är något du saknar. Ta den cd som du tycker låter sämst hos dig (men innehåller bra musik) och lyssna på den med andra högtalare. Låter den lika hemskt? Eller sämre?

Jobba hellre med kringutrustning och framför allt rummet, det kommer ge dig mycket mer välljud.

/ B

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav distad » 2019-05-31 22:37

Släng inte ut högtalarna. Många är vana vid för detaljerade, för ljust klingande högtalare som inte alls låter som verkligheten och dessutom är ganska tröttande att lyssna på - om du frågar mig. Vassa, skrikiga högtalare finns det gott om, Sonus högtalare tillhör inte dem. Lyssna istället efter om det är något du saknar. Ta den cd som du tycker låter sämst hos dig (men innehåller bra musik) och lyssna på den med andra högtalare. Låter den lika hemskt? Eller sämre?

Jobba hellre med kringutrustning och framför allt rummet, det kommer ge dig mycket mer välljud.

+1 Och jag har ägt högtalarna så jag vet att de är mycket känsliga angående elektronikval. Testade mycket på mina då jag både lånade hem olika grejer och hade med dem på olika Hifi träffar. Sålde mina till slut då jag föll för Dynaudio Contour S3.4 som jag sedan sålde för att hamna i ett djupt dike med pi60 som jag sålde efter ett år. Numera har jag fått tillbaka ljudintresset och kör med Adam Audio A8X.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Bill50x » 2019-06-01 08:36

Sonus Faber är en perfekt kombo med Audio Research rörförstärkeri. Jag har lyssnat några gånger på mässor och det har alltid levererat. Nu tillhör AR inte precis budgetsegmentet men det finns ju begagnat. Det låter naturligtvis bra på all musik, tom Red Hot Chili Peppers!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re:

Inläggav faema » 2019-06-04 09:53

Bill50x skrev:Släng inte ut högtalarna. Många är vana vid för detaljerade, för ljust klingande högtalare som inte alls låter som verkligheten och dessutom är ganska tröttande att lyssna på - om du frågar mig. Vassa, skrikiga högtalare finns det gott om, Sonus högtalare tillhör inte dem. Lyssna istället efter om det är något du saknar. Ta den cd som du tycker låter sämst hos dig (men innehåller bra musik) och lyssna på den med andra högtalare. Låter den lika hemskt? Eller sämre?

Jobba hellre med kringutrustning och framför allt rummet, det kommer ge dig mycket mer välljud.

/ B

+2
De brukar spelas med ganska så kraftiga förstärkare typ moon eller krell på mässor, själv driver jag mina Sf med 80w rördito, Synthesis Vertigo., mycket välljud.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Kraniet » 2019-06-04 10:53

Det är ju inte de mest neutrala högtalarna tyvärr så nog går det absolut att få bättre ljud genom ett högtalarbyte.

Samtidigt så har de ju en avsedd karaktär, så det kan man ju gilla också. Så det beror väl lite på vad det är du vill ha av din anläggning. Högtalare, rummet samt deras anpassningar till varandra är kanske 80% av ljudkvalitén.

Här finns lite mätningar och de lämnar absolut en del att önska
https://www.soundandvision.com/content/ ... asurements
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Tangband » 2019-06-04 12:43

Eftersom du mest lyssnar på hårdrock: välj ett par högtalare som kan spela tillräckligt starkt utan att gitarrerna skär i öronen. Adam a8x, samt Genelec 8040 är väldigt bra val, samt även bra på annan musik . I min mening är de bättre än samtliga uppräknade rekommendationer ovan. Både mätmässigt och ljudmässigt. Passiva högtalare knäar ofta ( om de inte är bra gjorda ) då det blir komplext och volymen höjs lite 8)

Edit: självklart bör du ha två aktiva subwoofers i stereo också

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Cortado » 2019-06-04 12:59

Tangband skrev:Passiva högtalare knäar ofta ( om de inte är bra gjorda ) då det blir komplext och volymen höjs lite 8)


Naturligtvis handlar detta om dimensionering vilket du också antyder. Samma sak kan sägas om aktiva högtalare - de är liksom befriade från problem bara för att man har en DSP eller för att man gör filtrering i lågnivå (innan slutsteg). Vissa problem är gemensamma, andra problem är unika för respektive sort.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Tompa_39 » 2019-06-04 13:19

Alltså grabbar, Ni har sett att det var 14 år sen 'overture' ställde frågan?...bättre sent än aldrig typ? :-)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Tangband » 2019-06-04 13:25

8O :D

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Kraniet » 2019-06-04 14:45

Ja det var ju onödigt.. vad har vi för policy om att lyfta gamla trådar?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Almen » 2019-06-04 14:53

Kraniet skrev:Ja det var ju onödigt.. vad har vi för policy om att lyfta gamla trådar?

Man vill ju ta varje tillfälle i akt att klanka på vissa märken (och forum)...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Morello » 2019-06-04 15:11

Bill50x skrev:Sonus Faber är en perfekt kombo med Audio Research rörförstärkeri. Jag har lyssnat några gånger på mässor och det har alltid levererat. Nu tillhör AR inte precis budgetsegmentet men det finns ju begagnat. Det låter naturligtvis bra på all musik, tom Red Hot Chili Peppers!

/ B



Aha, så alla SF-modeller passar alla ARC-rörslutsteg. En hyggligt orimlig generalisering.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav paa » 2019-06-04 15:25

Kraniet skrev:Ja det var ju onödigt.. vad har vi för policy om att lyfta gamla trådar?

Gissar att det inte finns någon policy om detta.
Det kan ju vara bra att lyfta en gammal tråd om en fråga som nu är aktuell och kanske genererar förvirrande inlägg, men har förklarats ingående och noggrant förut.
Men frågor om vad man tycker subjektivt hör kanske inte till sådana frågor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fråga om Sonus Faber Grand Piano Home

Inläggav Bill50x » 2019-06-04 16:44

Morello skrev:
Bill50x skrev:Sonus Faber är en perfekt kombo med Audio Research rörförstärkeri. Jag har lyssnat några gånger på mässor och det har alltid levererat. Nu tillhör AR inte precis budgetsegmentet men det finns ju begagnat. Det låter naturligtvis bra på all musik, tom Red Hot Chili Peppers!

Aha, så alla SF-modeller passar alla ARC-rörslutsteg. En hyggligt orimlig generalisering.

Det har jag inte sagt. Och dina förstärkare passar till alla högtalare?

Jag har lyssnat till AR förstärkare i många sammanhang och det har alltid låtit väldigt bra. Medryckande, detaljerat utan att bli vasst, helt enkel bara musik. Jag har också lyssnat på ett antal olika Sonus Faber, tyvärr är det de dyrare som låter bäst men så brukar det vara bland producenter som håller en konsekvent linje bland sina produkter.

Och som sagt, kombinationen av Sonus Faber och AR förstärkeri har alltid låtit bra hittills. Jag har naturligtvis inte provat varje tänkbar kombination av de två, så nördig är jag inte :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster