Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är Linn organik ?

1. En ny topp of the line högtalare som ersätter klimax 350.
0
Inga röster
2. Ny mjukvara som är en förbättrad version av ROON .
0
Inga röster
3. En ny Dac-teknik som ersätter katalyst i form av FPGA där allt gjorts inhouse .
10
53%
4. En ny klass D teknik
3
16%
5. Ingen av ovanstående
6
32%
 
Antal röster : 19

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-28 00:29

pLudio skrev:Buy quality, cry once.

Men ypperligt mätande chi-fi är faktiskt inte så billig (även om den är prisvärd).

Köper man en streamer så måste man räkna in framtida mjukvaruuppdateringar i priset och där levererar väl Linn?


Nä, det är klart ska man ha jämförbara grejer vs Linn streamern. Då ska det nog mer till än just Topping E30. Framtida mjukvaruuppdateringar, där kan jag i och för sig förstå argumentet för Linn, om konkurrenterna är urusla på den fronten.

Folk får köpa vad de vill. Snygg Hifi gör ju Linn i alla fall. :D

Vad finns det för Hifi numera där inget av antingen komponenterna och/ eller tillverkningen är från Kina?
Senast redigerad av Baffel 2021-03-28 00:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Michael » 2021-03-28 00:29

petersteindl skrev:Men Linn var först med att sätta oscillatorn i DAC och köra tillbaka oscillatorfrekvensen till CD-transport. Där var de före sin tid gentemot alla andra.

När i tiden gjorde Linn detta?

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav goat76 » 2021-03-28 00:29

Baffel skrev:Du kanske har rätt. Hmm. 212 st Topping E30 vs en Linn Streamer . Undrar hur länge de räcker till, Topping E30? Efter hur lång tid går de sönder? Efter en månad?

Går verkligen billig Hifi , jmf Linn tex streamer, sönder så ofta? Är det så omöjligt svårt att få , låt säga ett försteg och DAC , ej från Linn , för runt 30 000 kr att fungera? Pajar det hela tiden? Konstant strul?


Bara för att Linn är ett exempel på kvalitet så utesluter väl det knappast att det finns andra företag som också gör kvalitets-grejer. Men det man bör tänka på specifikt och som urskiljer streamers från andra hifi-produkter som exempelvis förstärkare är att de kräver ständiga uppgraderingar för att de ska följa med i ett ständigt förnyat utbud av plattformar och styrdon, allt sånt kräver fortsatt arbete från företaget som ligger bakom produkten, och där är Linn antagligen en av de allra bästa. Precis som pLudio mycket riktigt påpekar. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-28 00:31

pLudio skrev:
petersteindl skrev:
pLudio skrev:Skall jag tolka flip-floppandet som att det är en R-2R DAC?

Nej, flip-flop har att göra med att de använder kretsar där oscillatorn styr klockningen ut. Det betyder att om man har en signal med jitter på input så rensas det genom en flip-flop krets så att data på utgången följer oscillatorn med oscillatorns jitter.

Fast här använder de 32 flip-flops parallellt och synkront (med väldigt lågt jitter såklart) för att skapa utsignalen diskret. Inte för att klocka ett DAC chip, som jag förstår det och som jag tolkar dig.

Annars är det ju populärt idag att använda ett DAC chip från AKM eller ESS men implementera filtret själv i en FPGA.


Aha, just det, man kan använda flip-flop teknik för varje bit. Då kör man in samma oscillatorfrekvens på varje flip-flop. Jag gör det själv fast med färre bitar. Då kan man trimma tidsfördröjning på klockans respektive ingång med en pyttevridkonding så att man kan tillföra 1-5 pF på oscillatorns ingång för att få identiskt samma tid på samtliga flip-flops. Det är inte lätt att få identiskt samma tid på en 50 MHz klocka till 32 olika kretsar på ett kretskort. Jag har kört ptfe-vridkonding, men man kan ha luftvridkonding också. Det är faktiskt enkelt att trimma in på oscilloskop med häftigt oscilloskop och helst med supersnabb diffprob. Flip-floparna funkar även som jittermumsare i sådan konstruktion.

Det jag tycker var lite billigt med Linn, om jag skall tycka något, är att jag tyckte mig höra att de använder 2 -lagerskort. Vi kör 4 lager och det är knappt. Lyngdorf kör 8 lager och då har man så att det går att göra bra ledningsdragning och jordplan på kretskortet utan taskig överhörning mellan ledningsbanor.

Men alla flip-flopar är inte identiska på utgångarna. Då kan man välja ytterligare en teknik, nämligen att slumpmässigt byta flip-flopar med varandra och på så sätt eliminera deterministisk dist och istället öka slumpmässigt brus. Det slumpmässiga fixar man i DSP eller FPGA. Man shiftar utgångar. Professor Hawksford tror jag har skrivit angående detta och DCS kör det med 5½ bitar i sin ring DAC och jag har det, fast jag kan välja hur man kör alla flip-flops. Jag kan skifta medans man spelar musiken och jämföra A/B.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-28 00:34

Michael skrev:
petersteindl skrev:Men Linn var först med att sätta oscillatorn i DAC och köra tillbaka oscillatorfrekvensen till CD-transport. Där var de före sin tid gentemot alla andra.

När i tiden gjorde Linn detta?

//Michael


Någon gång 1993-96, skulle jag tro. Hade jag haft eget drivverk så hade Licence No1 och Bremen No 1 haft det så.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-28 00:36

goat76 skrev:. Men det man bör tänka på specifikt och som urskiljer streamers från andra hifi-produkter som exempelvis förstärkare är att de kräver ständiga uppgraderingar för att de ska följa med i ett ständigt förnyat utbud av plattformar och styrdon, allt sånt kräver fortsatt arbete från företaget som ligger bakom produkten, och där är Linn antagligen en av de allra bästa. Precis som pLudio mycket riktigt påpekar. :)


Bra påpekande.. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav goat76 » 2021-03-28 00:42

petersteindl skrev:Det jag tycker var lite billigt med Linn, om jag skall tycka något, är att jag tyckte mig höra att de använder 2 -lagerskort. Vi kör 4 lager och det är knappt. Lyngdorf kör 8 lager och då har man så att det går att göra bra ledningsdragning och jordplan på kretskortet utan taskig överhörning mellan ledningsbanor.


Linn använder doubled sided 8 Layer circuit-board om det var det du pratar om?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-28 00:50

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Det jag tycker var lite billigt med Linn, om jag skall tycka något, är att jag tyckte mig höra att de använder 2 -lagerskort. Vi kör 4 lager och det är knappt. Lyngdorf kör 8 lager och då har man så att det går att göra bra ledningsdragning och jordplan på kretskortet utan taskig överhörning mellan ledningsbanor.


Linn använder doubled sided 8 Layer circuit-board om det var det du pratar om?


Aha, kanon. Då är jag lugnad. :D Jag gillar faktiskt då andra gör bra saker. Det sporrar.

Vi kör 4 lager men enbart 2 kanaler, visserligen balanserat och med många kretsar.

I min nya DAC så blir det 12 kanaler och då blir det 8 lagers kort.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav pLudio » 2021-03-28 00:58

petersteindl skrev:Men alla flip-flopar är inte identiska på utgångarna. Då kan man välja ytterligare en teknik, nämligen att slumpmässigt byta flip-flopar med varandra och på så sätt eliminera deterministisk dist och istället öka slumpmässigt brus. Det slumpmässiga fixar man i DSP eller FPGA. Man shiftar utgångar. Professor Hawksford tror jag har skrivit angående detta och DCS kör det med 5½ bitar i sin ring DAC och jag har det, fast jag kan välja hur man kör alla flip-flops. Jag kan skifta medans man spelar musiken och jämföra A/B.

Jag antar att FPGA:n har 32 ben som är mer eller mindre direkt kopplade till flip-flopparna och då är det ju enkelt att kasta om vilka bitar som går till vilken flip-flop, om det nu är en summerande konstruktion där antalet stängda flip-flops spelar roll och inte vilka flip-flops.

Men är bristen på dithering av flip-flopparna verkligen hörbar om man jobbar med 24 bitar eller mer som i moderna DAC:ar eller är det mer för sakens skull?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Tangband » 2021-03-28 15:39

” According to the diagram we were shown the Organik DAC takes a 24bit signal into the FPGA where it is oversampled 2048x and to 48 bits. This is modulated into a 5 Bit PWM digital signal that is fed to the AFIR DAC handled by discrete components on the PCB.”

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav hcl » 2021-03-28 16:38

OT, men beskrivande texten kring denna är inte väsensskild från det Linn säger. Mekaniken och bygget i övrigt är långt ifrån satte-of-the-art.

Någon som hört den?

https://www.psaudio.com/products/directstream-dac/
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Morello » 2021-03-28 17:54

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Det jag tycker var lite billigt med Linn, om jag skall tycka något, är att jag tyckte mig höra att de använder 2 -lagerskort. Vi kör 4 lager och det är knappt. Lyngdorf kör 8 lager och då har man så att det går att göra bra ledningsdragning och jordplan på kretskortet utan taskig överhörning mellan ledningsbanor.


Linn använder doubled sided 8 Layer circuit-board om det var det du pratar om?


Ett dubbelsidigt mönsterkort har två lager och ett åtta-lagers dito har åtta lager. :D Du kanske menar dubbelsidig montering?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-28 20:38

pLudio skrev:
petersteindl skrev:Men alla flip-flopar är inte identiska på utgångarna. Då kan man välja ytterligare en teknik, nämligen att slumpmässigt byta flip-flopar med varandra och på så sätt eliminera deterministisk dist och istället öka slumpmässigt brus. Det slumpmässiga fixar man i DSP eller FPGA. Man shiftar utgångar. Professor Hawksford tror jag har skrivit angående detta och DCS kör det med 5½ bitar i sin ring DAC och jag har det, fast jag kan välja hur man kör alla flip-flops. Jag kan skifta medans man spelar musiken och jämföra A/B.

Jag antar att FPGA:n har 32 ben som är mer eller mindre direkt kopplade till flip-flopparna och då är det ju enkelt att kasta om vilka bitar som går till vilken flip-flop, om det nu är en summerande konstruktion där antalet stängda flip-flops spelar roll och inte vilka flip-flops.

Men är bristen på dithering av flip-flopparna verkligen hörbar om man jobbar med 24 bitar eller mer som i moderna DAC:ar eller är det mer för sakens skull?


Den FPGA vi använder har 252 ben om jag minns rätt. Dessutom kan man använda balanserad polaritetsvänd signal på utgångarna från FPGA. Då går det åt dubbelt så många utgångar. Vad gäller antal bitar så vill jag ha åtminstone 36 bitar, helst 40. 1024 eller 2048 ggr upsampling. Sedan kan man jobba med digitalflödena och därefter gå ner till 1 bit eller 1½ eller 2 eller 2½ bitar . . . upp till 5 bitar. Dither + noise shaping används. Då kan man med få bitar teoretiskt sett uppnå 149 dB störavstånd. I praktiken är det analogsidan som begränsar brus och THD. Dock kan man få noll THD. d v s ingen deterministisk distorsion.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav hifikg » 2021-03-28 21:34

petersteindl skrev:
pLudio skrev:
petersteindl skrev:Men alla flip-flopar är inte identiska på utgångarna. Då kan man välja ytterligare en teknik, nämligen att slumpmässigt byta flip-flopar med varandra och på så sätt eliminera deterministisk dist och istället öka slumpmässigt brus. Det slumpmässiga fixar man i DSP eller FPGA. Man shiftar utgångar. Professor Hawksford tror jag har skrivit angående detta och DCS kör det med 5½ bitar i sin ring DAC och jag har det, fast jag kan välja hur man kör alla flip-flops. Jag kan skifta medans man spelar musiken och jämföra A/B.

Jag antar att FPGA:n har 32 ben som är mer eller mindre direkt kopplade till flip-flopparna och då är det ju enkelt att kasta om vilka bitar som går till vilken flip-flop, om det nu är en summerande konstruktion där antalet stängda flip-flops spelar roll och inte vilka flip-flops.

Men är bristen på dithering av flip-flopparna verkligen hörbar om man jobbar med 24 bitar eller mer som i moderna DAC:ar eller är det mer för sakens skull?


Den FPGA vi använder har 252 ben om jag minns rätt. Dessutom kan man använda balanserad polaritetsvänd signal på utgångarna från FPGA. Då går det åt dubbelt så många utgångar. Vad gäller antal bitar så vill jag ha åtminstone 36 bitar, helst 40. 1024 eller 2048 ggr upsampling. Sedan kan man jobba med digitalflödena och därefter gå ner till 1 bit eller 1½ eller 2 eller 2½ bitar . . . upp till 5 bitar. Dither + noise shaping används. Då kan man med få bitar teoretiskt sett uppnå 149 dB störavstånd. I praktiken är det analogsidan som begränsar brus och THD. Dock kan man få noll THD. d v s ingen deterministisk distorsion.

Mvh
Peter


När kommer underverket? Min DAC är snart tio år gammal, borde väl gå i pension kanske...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Michael » 2021-03-30 23:19

petersteindl skrev:
Michael skrev:
petersteindl skrev:Men Linn var först med att sätta oscillatorn i DAC och köra tillbaka oscillatorfrekvensen till CD-transport. Där var de före sin tid gentemot alla andra.

När i tiden gjorde Linn detta?

//Michael


Någon gång 1993-96, skulle jag tro. Hade jag haft eget drivverk så hade Licence No1 och Bremen No 1 haft det så.

Mvh
Peter
Tack

Är man smart så monteras allt i samma låda :idea:


...javisst ja, det var det ju många som redan kommit på - CD-spelare!

(naturligtvis med klockan på rätt ställe, tror det fanns några som inte fattat det)

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-30 23:22

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
pLudio skrev:Jag antar att FPGA:n har 32 ben som är mer eller mindre direkt kopplade till flip-flopparna och då är det ju enkelt att kasta om vilka bitar som går till vilken flip-flop, om det nu är en summerande konstruktion där antalet stängda flip-flops spelar roll och inte vilka flip-flops.

Men är bristen på dithering av flip-flopparna verkligen hörbar om man jobbar med 24 bitar eller mer som i moderna DAC:ar eller är det mer för sakens skull?


Den FPGA vi använder har 252 ben om jag minns rätt. Dessutom kan man använda balanserad polaritetsvänd signal på utgångarna från FPGA. Då går det åt dubbelt så många utgångar. Vad gäller antal bitar så vill jag ha åtminstone 36 bitar, helst 40. 1024 eller 2048 ggr upsampling. Sedan kan man jobba med digitalflödena och därefter gå ner till 1 bit eller 1½ eller 2 eller 2½ bitar . . . upp till 5 bitar. Dither + noise shaping används. Då kan man med få bitar teoretiskt sett uppnå 149 dB störavstånd. I praktiken är det analogsidan som begränsar brus och THD. Dock kan man få noll THD. d v s ingen deterministisk distorsion.

Mvh
Peter


När kommer underverket? Min DAC är snart tio år gammal, borde väl gå i pension kanske...


Just det, när kommer underverket? Jag skall kontakta Ekonomiavdelningen samt grabbarna på R&D. Återkommer. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-30 23:30

Michael skrev:
petersteindl skrev:
Michael skrev:När i tiden gjorde Linn detta?

//Michael


Någon gång 1993-96, skulle jag tro. Hade jag haft eget drivverk så hade Licence No1 och Bremen No 1 haft det så.

Mvh
Peter
Tack

Är man smart så monteras allt i samma låda :idea:


...javisst ja, det var det ju många som redan kommit på - CD-spelare!

(naturligtvis med klockan på rätt ställe, tror det fanns några som inte fattat det)

//Michael


Du skulle bara veta hur det ser ut på jordplanet mellan olika punkter i de gamla CD-spelarna. :D

Du som håller på med LED-lampor, du har väl mätt strömmarna på LED-rötägg. Tänk dig dessa strömmar på analogt jordplan från en massa LEDar och från strömmen till lasern och till motorn som driver CD-tallriken.
Om du aldrig sett gremlins i oscilloskopet så kommer du upptäcka dessa då. :)

Jag använde ett Sony drivverk eftersom de hade balanserad drivning av det mesta. Inga konstiga jordströmmar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Michael » 2021-03-30 23:39

Naturligtvis måste man göra rätt! Skämt å sido. Drivverket bör vara för sig, där inne i lådan. Har faktiskt inte mätt så mycket på analog elektronik, mer på digitalt. Där kan det också vara lite problematiskt ibland, trots att bara hålla reda på två nivåer (en extra sväng vid omslag, så kan det bli två tick). ...men oj, de va länge sedan. Tyvärr inga sådana roliga projekt nu förtiden.

Jo föresten, du är nog inne på något som eventuellt skulle kunna förklara varför en cd-spelare kan låta olika, trots samma bitström (ljuddata).

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster