Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är Linn organik ?

1. En ny topp of the line högtalare som ersätter klimax 350.
0
Inga röster
2. Ny mjukvara som är en förbättrad version av ROON .
0
Inga röster
3. En ny Dac-teknik som ersätter katalyst i form av FPGA där allt gjorts inhouse .
10
53%
4. En ny klass D teknik
3
16%
5. Ingen av ovanstående
6
32%
 
Antal röster : 19

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Harryup » 2021-03-27 12:32

Köparna tycker väl det och de som inte köper den tycker väl endera att den är det men att dom inte har råd eller att den inte är prisvärd.
Ett vanligt svar här på faktiskt kommer vara att man skall fixa rummet först utan att man har en aning om köparna har gjort det/ inte kan göra det/ eller inte bryr sig. Men principiellt är väl att man skall inte förvänta sig skillnader av den typen som när man byter högtalare, men för de som redan bytt högtalare så kanske. Är ju som att köpa ett Brystonsteg, vissa tycker dom är prisvärda, andra bra men inte prisvärda och så finns det de som tycker att dom faktiskt inte är prisvärda. På faktiskt så finns det ett tendens att man försummar skillnaderna som ett bra försteg kan ge och prioriterar slutsteg och högtalare lite väl mycket tycker jag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-27 12:36

Okej, så vad tillför denna streamer för runt 300 000 kr jämför med en för 30 000-50 000 kr? Några nya finesser? Mycket bättre ljud?

Eller vänta, Bill50x nämnde 362 tusen.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 12:47

Baffel skrev:Okej, så vad tillför denna streamer för runt 300 000 kr jämför med en för 30 000-50 000 kr? Några nya finesser? Mycket bättre ljud?

Eller vänta, Bill50x nämnde 362 tusen.

3-5000 skulle jag säga räcker för transparent ljud. Allt över det är funktionalitet, service, design etc, och det har jag respekt för att man vill betala för. Men man ska ju inte inbilla sig att det blir bättre ljud. Eller, förresten, det är ju det man betalar för att göra. Inbilla sig, alltså. Det är ju en del av upplevelsen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Harryup » 2021-03-27 12:53

Baffel skrev:Okej, så vad tillför denna streamer för runt 300 000 kr jämför med en för 30 000-50 000 kr? Några nya finesser? Mycket bättre ljud?

Eller vänta, Bill50x nämnde 362 tusen.


Nu är det ju långt mer än en streamer för dom pengarna, det är ett stereoförsteg, det är ett mångkanalförsteg, det är ett hembioförsteg med HDMI in som hanterar 4K, det är också en streamer. Sen finns det diverse funktioner i programvarorna som rumskorrektioner. Så bara streamer är lite i underkant men dte är helt klart en kostsam produkt. Om den dessutom är dyr är ju upp till var och en.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-27 13:11

Okej , så jmf med annat system: stereoförsteg, det är ett mångkanalförsteg, det är ett hembioförsteg med HDMI in som hanterar 4K, det är också en streamer. Sen finns det diverse funktioner i programvarorna som rumskorrektioner.
för en tiondel av 362 tusen ? Finns inte det med samma prestanda?

Folk får självklart köpa vad de vill. :) Jag är bara nyfiken på vari det unika ligger med Linns nya produkt.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-27 13:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-27 13:12

Belker skrev:
Baffel skrev:Okej, så vad tillför denna streamer för runt 300 000 kr jämför med en för 30 000-50 000 kr? Några nya finesser? Mycket bättre ljud?

Eller vänta, Bill50x nämnde 362 tusen.

3-5000 skulle jag säga räcker för transparent ljud. Allt över det är funktionalitet, service, design etc, och det har jag respekt för att man vill betala för. Men man ska ju inte inbilla sig att det blir bättre ljud. Eller, förresten, det är ju det man betalar för att göra. Inbilla sig, alltså. Det är ju en del av upplevelsen.


Tja, för en streamer så kanske det är så. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-27 13:17

Jag ska utgå ifrån vad Linn erbjuder för funktionalitet och så ska jag för skoj skull se om jag kan plocka ihop något som kan matcha det. :D

Det kanske måhända blir en mischmasch av pryttlar , som kanske inte blir så användarvänligt, men ändå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-27 13:24

Belker skrev:
Baffel skrev:Okej, så vad tillför denna streamer för runt 300 000 kr jämför med en för 30 000-50 000 kr? Några nya finesser? Mycket bättre ljud?

Eller vänta, Bill50x nämnde 362 tusen.

3-5000 skulle jag säga räcker för transparent ljud. Allt över det är funktionalitet, service, design etc, och det har jag respekt för att man vill betala för. Men man ska ju inte inbilla sig att det blir bättre ljud. Eller, förresten, det är ju det man betalar för att göra. Inbilla sig, alltså. Det är ju en del av upplevelsen.


Ja 3-5000 kr som rekommenderat konsumentpris inkl moms är max vad det bör kosta för en produkt motsvarande Linn Organic.

Det blir 2400 - 4000 ex. moms till konsument
Handlarnetto = 1200 - 2000 ex. moms.
Pris till distributör = 600 - 1000 kr.
Tillverkningskostnad = 300 - 500 kr.

300 till 500 spänn får den kosta i tillverkning inkl förpackningsmaterial och transporter. Inte en spänn mer. Eller?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Harryup » 2021-03-27 13:25

Baffel skrev:Okej , så jmf med annat system: stereoförsteg, det är ett mångkanalförsteg, det är ett hembioförsteg med HDMI in som hanterar 4K, det är också en streamer. Sen finns det diverse funktioner i programvarorna som rumskorrektioner.
för en tiondel av 362 tusen ? Finns inte det med samma prestanda?

Folk får självklart köpa vad de vill. :) Jag är bara nyfiken på vari det unika ligger med Linns nya produkt.


Vet inte om den är unik men du köper ett helt koncept med att få den installerad och injusterad på plats efter ditt rum. Du får 5 års garanti. Du får återigen 5 års garanti om/när du köper en uppgradering av den när det kan tänkas komma. Och det får man ifs också om man köper deras billigare DSM'er också. Så i priset på deras produkter ligger ovanligt bra service även efter köpet. Att jämföra digitala streamers efter prestanda är i princip meningslöst då alla "mäter likadant" om man jämför med t.ex. mätningar av högtalare på en specifik plats med en annan plats. Så för att veta om man uppskattar den är det väl enklast att lyssna på den.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Harryup » 2021-03-27 13:27

petersteindl skrev:
Belker skrev:
Baffel skrev:Okej, så vad tillför denna streamer för runt 300 000 kr jämför med en för 30 000-50 000 kr? Några nya finesser? Mycket bättre ljud?

Eller vänta, Bill50x nämnde 362 tusen.

3-5000 skulle jag säga räcker för transparent ljud. Allt över det är funktionalitet, service, design etc, och det har jag respekt för att man vill betala för. Men man ska ju inte inbilla sig att det blir bättre ljud. Eller, förresten, det är ju det man betalar för att göra. Inbilla sig, alltså. Det är ju en del av upplevelsen.


Ja 3-5000 kr som rekommenderat konsumentpris inkl moms är max vad det bör kosta för en produkt motsvarande Linn Organic.

Det blir 2400 - 4000 ex. moms till konsument
Handlarnetto = 1200 - 2000 ex. moms.
Pris till distributör = 600 - 1000 kr.
Tillverkningskostnad = 300 - 500 kr.

300 till 500 spänn får den kosta i tillverkning inkl förpackningsmaterial och transporter. Inte en spänn mer. Eller?

Mvh
Peter


Man skulle väl kunna lägga på en 50-lapp om man fick välja färg på den. Då kan man t.ex. välja ofärgad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Harryup » 2021-03-27 13:33

Baffel skrev:Jag ska utgå ifrån vad Linn erbjuder för funktionalitet och så ska jag för skoj skull se om jag kan plocka ihop något som kan matcha det. :D

Det kanske måhända blir en mischmasch av pryttlar , som kanske inte blir så användarvänligt, men ändå.


Ännu vet jag ingen på faktiskt som sagt att den är prisvärd. Men det är ju många som tycker Bryston är prisvärda. Du kan ju göra jämförelsen där också med andra slusteg som det i princip inte går att höra någon skillnad på enligt "testare" och se om du hittar motsvarande funktionalitet billigare.
Personligen tror jag att det är få som skulle få alla rätt att välja ut stora Bryston i en blindtest mot en Sybarite. Och dessutom kunna göra det i 10 slumpvist olika anläggningar i olika rum. Redan Sybariten är kostsam för många men det är ju bara en skärva av vad stora Bryston kostar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav goat76 » 2021-03-27 13:34

Baffel skrev:Jag ska utgå ifrån vad Linn erbjuder för funktionalitet och så ska jag för skoj skull se om jag kan plocka ihop något som kan matcha det. :D

Det kanske måhända blir en mischmasch av pryttlar , som kanske inte blir så användarvänligt, men ändå.


Nej det duger inte, det bör varken vara någon som helst mismatch eller någon sämre användarvänlighet om det du plockar ihop ska vara ett allmängiltigt fullvärdigt alternativ för alla tänkbara användare vars just denna produkt från Linn tilltalar.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 13:36

3-5000 var såklart tillspetsat, men det är närmare än de 30-50 000 som baffel föreslog. Det tror jag alla förstår. Men säg 10-12, då. Då får man en sån här: https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Fast det är lite orättvist. Linn har ju inget förstklassigt digitalt delningsfilter inbyggt, eller?

Det är bara att tugga i sig att Linn stuckit iväg från det kommersiellt omöjliga men ändå överkomliga mid-fi segmentet och nu helt siktar in sig på cost-no-objekt installationer för folk som har mycket mer pengar än tid och intresse.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-27 14:08

goat76 skrev:
Baffel skrev:Jag ska utgå ifrån vad Linn erbjuder för funktionalitet och så ska jag för skoj skull se om jag kan plocka ihop något som kan matcha det. :D

Det kanske måhända blir en mischmasch av pryttlar , som kanske inte blir så användarvänligt, men ändå.


Nej det duger inte, det bör varken vara någon som helst mismatch eller någon sämre användarvänlighet om det du plockar ihop ska vara ett allmängiltigt fullvärdigt alternativ för alla tänkbara användare vars just denna produkt från Linn tilltalar.


Det har du helt rätt i och det bör poängteras . Användarvänlighet . Exempel , eljulios soffsub. För det priset ( matrial) så är den i paritet med färdiga lösningar motsvarande , minns inte exakt vad I-or sa , 3-4 ggr mer i pris. Men då ska det till en duktig person som konstruerar den , sen ska den byggas ihop. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Baffel » 2021-03-27 14:18

Harryup skrev:
Baffel skrev:Jag ska utgå ifrån vad Linn erbjuder för funktionalitet och så ska jag för skoj skull se om jag kan plocka ihop något som kan matcha det. :D

Det kanske måhända blir en mischmasch av pryttlar , som kanske inte blir så användarvänligt, men ändå.


Ännu vet jag ingen på faktiskt som sagt att den är prisvärd. Men det är ju många som tycker Bryston är prisvärda. Du kan ju göra jämförelsen där också med andra slusteg som det i princip inte går att höra någon skillnad på enligt "testare" och se om du hittar motsvarande funktionalitet billigare.
Personligen tror jag att det är få som skulle få alla rätt att välja ut stora Bryston i en blindtest mot en Sybarite. Och dessutom kunna göra det i 10 slumpvist olika anläggningar i olika rum. Redan Sybariten är kostsam för många men det är ju bara en skärva av vad stora Bryston kostar.


Det var just det jag var nyfiken om den är prisvärd. Vad det gäller slutsteg så hade i alla fall jag valt i ditt exempel Sybarite , om det är inte var någon ljudmässigt skillnad mot Bryston. Under förutsättning att Sybarite hade hyfsad likvärdig funktionalitet och lägre pris.

Vad är mest prisvärt? Tar två receivrar från begagnatmarknaden .

Harman Kardon 730 Twin Powered Vintage Receiver HiFi Solid State Förstärkare, gick för 4 567 kr
https://www.tradera.com/item/170613/441 ... orstarkare

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... /730.shtml

Eller en receiver Denon DRA 735r, med fungerande fjärr, för några hundralappar ( köpte till morsan och farsan )
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 735r.shtml

Såklart är det ett personligt val . Många gillar utseendet på 70- tals receivrar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Harryup » 2021-03-27 14:19

Belker skrev:3-5000 var såklart tillspetsat, men det är närmare än de 30-50 000 som baffel föreslog. Det tror jag alla förstår. Men säg 10-12, då. Då får man en sån här: https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Fast det är lite orättvist. Linn har ju inget förstklassigt digitalt delningsfilter inbyggt, eller?

Det är bara att tugga i sig att Linn stuckit iväg från det kommersiellt omöjliga men ändå överkomliga mid-fi segmentet och nu helt siktar in sig på cost-no-objekt installationer för folk som har mycket mer pengar än tid och intresse.


Du har aldrig varit i en Linn-butik förstår jag. Bara för att toppmodellen kostar en slant så betyder ju inte det att man lägger ner alla de olika alternativen som är billigare. Enklaste streaminggrunkan med många av de möjligheterna som den stora har kostar från ≈30' och uppåt. Men jag förstår att du tänker lika om t.ex. Volvo, dom har helt lämnat alla andra kundsegment i sticket eftersom deras dyraste bil kostar runt miljonen eller mer numera med lite extrautrustning.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 14:40

Harryup skrev:
Belker skrev:3-5000 var såklart tillspetsat, men det är närmare än de 30-50 000 som baffel föreslog. Det tror jag alla förstår. Men säg 10-12, då. Då får man en sån här: https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Fast det är lite orättvist. Linn har ju inget förstklassigt digitalt delningsfilter inbyggt, eller?

Det är bara att tugga i sig att Linn stuckit iväg från det kommersiellt omöjliga men ändå överkomliga mid-fi segmentet och nu helt siktar in sig på cost-no-objekt installationer för folk som har mycket mer pengar än tid och intresse.


Du har aldrig varit i en Linn-butik förstår jag. Bara för att toppmodellen kostar en slant så betyder ju inte det att man lägger ner alla de olika alternativen som är billigare. Enklaste streaminggrunkan med många av de möjligheterna som den stora har kostar från ≈30' och uppåt. Men jag förstår att du tänker lika om t.ex. Volvo, dom har helt lämnat alla andra kundsegment i sticket eftersom deras dyraste bil kostar runt miljonen eller mer numera med lite extrautrustning.

Nej, jag tänker faktiskt inte så om Volvo. Det är en helt annan produkt i en helt annan marknad. Jag förstår att du gillar Linn och det är begripligt. De gör sjukt läckra produkter och jag hade en del för tjugo år sen. Men nå’n stans kände jag i alla fall att det var dags att kill a darling. Flummet, suboptimeringarna och det faktum att produkterna kostar för mycket i förhållande till vad de gör få mig att välja annat.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav goat76 » 2021-03-27 14:51

Baffel skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:Jag ska utgå ifrån vad Linn erbjuder för funktionalitet och så ska jag för skoj skull se om jag kan plocka ihop något som kan matcha det. :D

Det kanske måhända blir en mischmasch av pryttlar , som kanske inte blir så användarvänligt, men ändå.


Nej det duger inte, det bör varken vara någon som helst mismatch eller någon sämre användarvänlighet om det du plockar ihop ska vara ett allmängiltigt fullvärdigt alternativ för alla tänkbara användare vars just denna produkt från Linn tilltalar.


Det har du helt rätt i och det bör poängteras . Användarvänlighet . Exempel , eljulios soffsub. För det priset ( matrial) så är den i paritet med färdiga lösningar motsvarande , minns inte exakt vad I-or sa , 3-4 ggr mer i pris. Men då ska det till en duktig person som konstruerar den , sen ska den byggas ihop. :)


Har du lyssnat på eljulios soffsub eller för den delen någon annan högtalare I-or konstruerat, hur vet du att den är bra, prisvärd, användarvänlig och har en prestanda jämförbar med färdiga lösningar för 3-4 gånger pengarna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav petersteindl » 2021-03-27 14:57

Belker skrev:
Harryup skrev:
Belker skrev:3-5000 var såklart tillspetsat, men det är närmare än de 30-50 000 som baffel föreslog. Det tror jag alla förstår. Men säg 10-12, då. Då får man en sån här: https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Fast det är lite orättvist. Linn har ju inget förstklassigt digitalt delningsfilter inbyggt, eller?

Det är bara att tugga i sig att Linn stuckit iväg från det kommersiellt omöjliga men ändå överkomliga mid-fi segmentet och nu helt siktar in sig på cost-no-objekt installationer för folk som har mycket mer pengar än tid och intresse.


Du har aldrig varit i en Linn-butik förstår jag. Bara för att toppmodellen kostar en slant så betyder ju inte det att man lägger ner alla de olika alternativen som är billigare. Enklaste streaminggrunkan med många av de möjligheterna som den stora har kostar från ≈30' och uppåt. Men jag förstår att du tänker lika om t.ex. Volvo, dom har helt lämnat alla andra kundsegment i sticket eftersom deras dyraste bil kostar runt miljonen eller mer numera med lite extrautrustning.

Nej, jag tänker faktiskt inte så om Volvo. Det är en helt annan produkt i en helt annan marknad. Jag förstår att du gillar Linn och det är begripligt. De gör sjukt läckra produkter och jag hade en del för tjugo år sen. Men nå’n stans kände jag i alla fall att det var dags att kill a darling. Flummet, suboptimeringarna och det faktum att produkterna kostar för mycket i förhållande till vad de gör få mig att välja annat.


En annan produkt i en annan marknad har ingen betydelse. Det handlar om kundsegment och kunders köpvanor. En kunds köpvanor är i huvudsak lika oavsett marknad d v s oavsett semesterval eller bilval eller stereoval eller fritidsbåtsval eller bygga om köketval eller vin till matenval eller mat till vinetval osv. Det som limiterar kan vara kundens plånbok och prioritering i tiden, eller om kunden ändrar sina livsvärderingar och livsvanor. Äktenskap, sjukdom, arbetslöshet eller nyfrälsning brukar ändra livsvärderingar och även livsbetingelser.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 15:12

petersteindl skrev:
Belker skrev:
Harryup skrev:
Du har aldrig varit i en Linn-butik förstår jag. Bara för att toppmodellen kostar en slant så betyder ju inte det att man lägger ner alla de olika alternativen som är billigare. Enklaste streaminggrunkan med många av de möjligheterna som den stora har kostar från ≈30' och uppåt. Men jag förstår att du tänker lika om t.ex. Volvo, dom har helt lämnat alla andra kundsegment i sticket eftersom deras dyraste bil kostar runt miljonen eller mer numera med lite extrautrustning.

Nej, jag tänker faktiskt inte så om Volvo. Det är en helt annan produkt i en helt annan marknad. Jag förstår att du gillar Linn och det är begripligt. De gör sjukt läckra produkter och jag hade en del för tjugo år sen. Men nå’n stans kände jag i alla fall att det var dags att kill a darling. Flummet, suboptimeringarna och det faktum att produkterna kostar för mycket i förhållande till vad de gör få mig att välja annat.


En annan produkt i en annan marknad har ingen betydelse. Det handlar om kundsegment och kunders köpvanor. En kunds köpvanor är i huvudsak lika oavsett marknad d v s oavsett semesterval eller bilval eller stereoval eller fritidsbåtsval eller bygga om köketval eller vin till matenval eller mat till vinetval osv. Det som limiterar kan vara kundens plånbok och prioritering i tiden, eller om kunden ändrar sina livsvärderingar och livsvanor. Äktenskap, sjukdom, arbetslöshet eller nyfrälsning brukar ändra livsvärderingar och även livsbetingelser.

Så är det, men min kommentar gällde Volvos varumärkespositionering visavi Linns. Volvo är inte Linn.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav hcl » 2021-03-27 15:42

Belker skrev:3-5000 var såklart tillspetsat, men det är närmare än de 30-50 000 som baffel föreslog. Det tror jag alla förstår. Men säg 10-12, då. Då får man en sån här: https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Fast det är lite orättvist. Linn har ju inget förstklassigt digitalt delningsfilter inbyggt, eller?

Det är bara att tugga i sig att Linn stuckit iväg från det kommersiellt omöjliga men ändå överkomliga mid-fi segmentet och nu helt siktar in sig på cost-no-objekt installationer för folk som har mycket mer pengar än tid och intresse.

TK för en produkt fördelar sig typiskt i steg kopplat till byggrätt. Olika byggsätt hänger med till en viss prestandanivå eller begränsar prestanda till någon nivå (om man så vill). Bara kapslingen till apparaterna ifråga kostar 30-40 ggr det totala TK ni nämner ovan. Man kan argumentera för att det är ett onödigt byggsätt, men då har man samtidigt begränsat prestanda. För de mer kompromisslösa produkterna får man helt enkelt acceptera att vissa detaljer måste få kosta och då blir priset därefter. Hur prestanda för just dessa produkter är och huruvida priset är motiverat återstår att se. Det är onekligen inga produkter för massorna. Om de är bättre än det vi hittills hört så får vi hoppas att detta driver prestanda generellt och att det på så sätt kommer oss alla till godo så småningom.

De flesta fabrikat som tar fram liknande statement-produkter brukar även ha mer rimligt prissatta produkter, så även Linn. Linn gör inga riktiga budget-prylar, men flera av deras produkter är hyggligt prisvärda trots att de kostar en slant. Service och uppgraderings-tänk är en del i deras strategi att erbjuda mervärde och motiv till de priser de behöver sätta på produkterna.

Även flera av Linns relativt kostsamma produkter och system kan betraktas som prisvärda om man har en mer kompromisslös prestandasyn.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 16:22

hcl skrev:
Belker skrev:3-5000 var såklart tillspetsat, men det är närmare än de 30-50 000 som baffel föreslog. Det tror jag alla förstår. Men säg 10-12, då. Då får man en sån här: https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd. Fast det är lite orättvist. Linn har ju inget förstklassigt digitalt delningsfilter inbyggt, eller?

Det är bara att tugga i sig att Linn stuckit iväg från det kommersiellt omöjliga men ändå överkomliga mid-fi segmentet och nu helt siktar in sig på cost-no-objekt installationer för folk som har mycket mer pengar än tid och intresse.

TK för en produkt fördelar sig typiskt i steg kopplat till byggrätt. Olika byggsätt hänger med till en viss prestandanivå eller begränsar prestanda till någon nivå (om man så vill). Bara kapslingen till apparaterna ifråga kostar 30-40 ggr det totala TK ni nämner ovan. Man kan argumentera för att det är ett onödigt byggsätt, men då har man samtidigt begränsat prestanda. För de mer kompromisslösa produkterna får man helt enkelt acceptera att vissa detaljer måste få kosta och då blir priset därefter. Hur prestanda för just dessa produkter är och huruvida priset är motiverat återstår att se. Det är onekligen inga produkter för massorna. Om de är bättre än det vi hittills hört så får vi hoppas att detta driver prestanda generellt och att det på så sätt kommer oss alla till godo så småningom.

De flesta fabrikat som tar fram liknande statement-produkter brukar även ha mer rimligt prissatta produkter, så även Linn. Linn gör inga riktiga budget-prylar, men flera av deras produkter är hyggligt prisvärda trots att de kostar en slant. Service och uppgraderings-tänk är en del i deras strategi att erbjuda mervärde och motiv till de priser de behöver sätta på produkterna.

Även flera av Linns relativt kostsamma produkter och system kan betraktas som prisvärda om man har en mer kompromisslös prestandasyn.

Det är här jag menar att Linn suboptimerar å det grövsta. Och marknadsföringssvammlar för att få konsumenter att tro att det är nödvändigt. Vi som jobbar med B2B-produkter i teknologisk state of art vet att det är trams.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav hcl » 2021-03-27 17:28

Belker skrev:Det är här jag menar att Linn suboptimerar å det grövsta. Och marknadsföringssvammlar för att få konsumenter att tro att det är nödvändigt. Vi som jobbar med B2B-produkter i teknologisk state of art vet att det är trams.

Vad syftar du på med det? Pratet, bilderna, det populärvetenskapliga beskrivningen eller vad?

FYI; Det tycks även finnas olika nivåer på ”state-of-the-art” :lol:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Mats » 2021-03-27 17:44

Belker skrev:Vi som jobbar med B2B-produkter i teknologisk state of art vet att det är trams.

Kategorisk tvärsäkerhet - alltid lika charmigt... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 17:46

@hcl, Tramset är att det skulle vara nödvändigt att bygga produkten på detta sätt för att nå tillräcklig prestanda och att priset ska behöva ligga på över 300000. Om de byggde på detta sätt i en värld som ser till verklig kundnytta och rätt prestanda skulle de vara ute direkt. Det är bara hifi jewlery och det är ok, men deras marknadsföring (som alla audioföretag i det här segmentet) är löjlig och jag köper det inte.
Senast redigerad av Belker 2021-03-27 17:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 17:47

Mats skrev:
Belker skrev:Vi som jobbar med B2B-produkter i teknologisk state of art vet att det är trams.

Kategorisk tvärsäkerhet - alltid lika charmigt... :lol: :lol:

Har du argument som talar emot mitt tvärsäkra uttalande?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav hcl » 2021-03-27 17:58

Belker skrev:@hcl, Tramset är att det skulle vara nödvändigt att bygga produkten på detta sätt för att nå tillräcklig prestanda och att priset ska behöva ligga på över 300000. Om de byggde på detta sätt i en värld som ser till verklig kundnytta och rätt prestanda skulle de vara ute direkt. Det är bara hifi jewlery och det är ok, men deras marknadsföring (som alla audioföretag i det här segmentet) är löjlig och jag köper det inte.

Den springande punkten här är väl i så fall vad är ”tillräckligt”? Vem definierar ”verklig kundnytta och rätt prestanda” förutom kunderna? Om dessa produkter säljer så skulle väl i så fall det direkt motbevisa din ståndpunkt, såvida du inte också underkänner dom som köper produkterna och ifrågasätter deras argument? Dom skulle givetvis kunna vara duperade av reklamen, men hur bevisas detta i så fall?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Belker » 2021-03-27 17:59

Om jag vänder mig till er som är investerade i Linn och gillar dem (mats, hcl, goat...?). Finns det ingen gräns för er när ni tycker att de gått för långt? Är det bara bra och toppen att de släpper en tekniskt relativt enkel produkt till detta pris? Jag tycker den är riktigt snygg och med riktigt vettiga funktioner, men priset... det är liksom helt knäppt!
Handen på hjärtat nu!

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav Mats » 2021-03-27 18:02

Belker skrev:Om jag vänder mig till er som är investerade i Linn och gillar dem (mats, hcl, goat...?). Finns det ingen gräns för er när ni tycker att de gått för långt? Är det bara bra och toppen att de släpper en tekniskt relativt enkel produkt till detta pris? Jag tycker den är riktigt snygg och med riktigt vettiga funktioner, men priset... det är liksom helt knäppt!
Handen på hjärtat nu!

Såklart finns det prismässiga gränser. Dessa nya Klimax-produkter ligger långt över min smärtgräns. Däremot så ser jag fram mot att förutsättningslöst provlyssna när tekniken om nåt-några år ramlat ner i de billigare serierna.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linn kommer med banbrytande, ny teknik

Inläggav hcl » 2021-03-27 18:19

Mats skrev:
Belker skrev:Om jag vänder mig till er som är investerade i Linn och gillar dem (mats, hcl, goat...?). Finns det ingen gräns för er när ni tycker att de gått för långt? Är det bara bra och toppen att de släpper en tekniskt relativt enkel produkt till detta pris? Jag tycker den är riktigt snygg och med riktigt vettiga funktioner, men priset... det är liksom helt knäppt!
Handen på hjärtat nu!

Såklart finns det prismässiga gränser. Dessa nya Klimax-produkter ligger långt över min smärtgräns. Däremot så ser jag fram mot att förutsättningslöst provlyssna när tekniken om nåt-några år ramlat ner i de billigare serierna.

Så länge som priset relaterar till TK och UK på ett någorlunda vedertaget sätt och prestanda (och i viss mån övriga för kunden väsentliga aspekter) relativt konkurrerande produkter står sig väl har jag nog inga invändningar. Deras dyrare produkter har för länge sedan även passerat vad jag kan lägga upp för dylika apparater, men det stör inte mig ö.h.t.

Om den teknik som introduceras och till stor del finansieras genom dessa produkter spå småningom kommer i mer rimligt kostsamma produkter så är jag mer än för att det fortsätter utforskas vad som är möjligt.

Jag gissar att en majoritet på forumet har anläggningar som betingar priser kanske 10x vad en fullständigt förkrossande majoritet av världens befolkning är villiga att lägga på hifi. Betyder det att inga av våra anläggningar borde tillverkats?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JB och 18 gäster