Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Beakungen » 2021-03-18 13:35

Kul tråd!

Jag gillar att många verkar ha en klar bild över hur Sonos låter. Dock undrar jag lite försiktigt om de ägt några av produkterna?


Jag tillhör de personer som älskar prova nya grejer och har således haft allt mellan himmel och jord. Dvs jag har ägt Sonos one x2 (stereopar), 2 play 5 gen2 i stereopar och en subb gen 2.

Jag har även ägt Harman Kardon Citation 500 som är motsvarigheten till Play5 gen2 men då med google och även någon mindre i Citation-serien. Jag har även haft Beo och Devialet Phantom Reactor osv.

Nu kör jag Bluos Node 2 och även deras soundbar med en Earthquke subb i sovrummet.

Av alla dessa olika så är nog faktiskt Sonos som helhet bäst. Två st Play 5 gen 2 i stereo spelar långt bättre än man kan tro och förutsatt att man inte spelar extremt högt så spelar de dessutom väldigt djupt i basen. De är roliga att lyssna på musik med. Inget finlir men långt över förväntan! I mitt vardagsrum spelade de lika djupt som piP gör (dvs under 30hz) förutsatt att man inte pressar volymen onödigt hårt för då sänker de basnivån med dspn.

Har man dessutom en modernare Apple telefon eller surfplatta så har de en form av rumskompensering som funkar helt ok.

Tar man HK Citation så spelar den inte riktigt lika mkt finlir som Sonos Play5 gör men däremot spelar den snäppet högre och framförallt spelar den betydligt mer bas (dock inte lika djupt) och tappar inte bas på samma sätt på hög volym. Men jag anser nog att Sonos är strået vassare i sin helhet. Enda anledningen till att jag gick över från Sonos var att jag önskade google i högtalaren för att kunna styra mitt hem med röst.

Beo där har jag haft Beolit 15 och den senaste Beoplay A9 med google i. Beolit var väldigt trevlig i ljudet men på väldigt kort tid gick batteriet från ok till rätt dåligt. Men ljudet var ändå rätt mysigt. Typiskt Beoljud där allt är lite tillfixat för att låta najs. Beoplay A9 var tyvärr inget för mig. Lät rätt kallt och tråkigt och mina förväntingar på ljudtryck i basen var rätt stora och de invigdes inte. På hela taget så tröttnade jag ganska snabbt på den.

Devialet Phantom Reactor 900 är cool! Men tyvärr inte helt hundra tyckte jag. Min upplevelse var att den distade ganska hårt i basen när den pressades något. Sen de där 18hzen fick aldrig jag fram ur den iaf. I mitt rum spelade den neråt 25hz med ok nivå förutsatt en ganska normal/låg volym. På hela taget anser jag nog att Sonos play 5gen2 gör ett likande jobb men den distar inte alls lika mkt och låter för mig klart bättre som helhet.

Just nu kör jag då Bluos. Och det funkar utmärkt. Soundbaren har helt ok ljud men framförallt är det smidigt att kunna köra tvn till den också. Dock ska det sägas att Bluos när det väl strular ger en extremt huvudvärk. Startade om min router igår och nu hittar inte Soundbaren nätverket och jag behöver således göra en återställning. Detta är galet krånligt och folk har skrivit om det på nätet men Bluos verkar inte direkt bry sig om detta.

Just ja. Jag har ett par Audio Pro A36 också. De låter också sjukt trevligt för vad det är. Spelar imponerande stort för storleket och med en bas som får många golvhögtalare att skämmas. Sjukt smidigt med både wifi, optiskt och hdmi med arc i dem!

Har även haft modellen innan T20 och även den lät bra men nya har klart högre ljudkvalitet och mer resurser i ljudtryck :)

Har ägt massor med andra blåtandsburkar osv så är det något så fråga på bara!

Som referens så består mitt huvudsystem av ett par TDL Electronics Reference Standard snörat med ett Nakamichi PA-7E II och hembyggd försteg/dac. :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav galder » 2021-03-18 15:29

Inlägget bortplockat på skribentens begäran med motivation "då det kan vilseleda till köp av undermålig produkt" // Redaktör'N

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-18 16:31

Konstruktören glömde eller visste inte att det är bra med en avskärmande låda. 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav galder » 2021-03-18 17:14

Inbyggt störningsskydd (AM).
Hela kretskortet är omdesignat.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav pLudio » 2021-03-18 17:27

galder skrev:Inbyggt störningsskydd (AM).

"Lösningen" verkar vara att byta frekvens, eller missar jag något?

Bild
https://allo.com/sparky/volt-plus-d-amp.html
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav galder » 2021-03-18 17:29

Antagligen.

Något mer? :wink:

Har även inbyggt capicitancemultiplier Price reducera.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav galder » 2021-03-18 18:04

Förlåt nu var jag otrevlig.
Sett till pengarna vad den kostar jämfört med vad den uppvisar i testomdöme, så tycker jag att den är närmast ett fynd. Efter en kort stunds lyssnande så tycker jag att den låter alldeles förträffligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-18 18:51

Utan skärmande låda tar sig störningar lätt både in och ut så det hjälper inte att välja en annan switchfrekvens.

Från länken, det står:
"On the bottom you can chose the gain (20 and 26) as well as AM bandwidth avoidance circuit."

Det framställs som att detta är någon slags "feature". Jag ser det mer som något märkligt som inte borde behövas, det antyder att det finns tekniska problem med denna apparat.

Det är tydligen en "feature" med "5mm acrylic case". Detta kan ju vara kul om man gillar själva utseendet, men tekniskt sett är det klart undermåligt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav galder » 2021-03-18 19:05

Ok, bortse från mina inlägg i denna tråd.
Oavsett att inga rapporter finns om något problem kopplat till ovanstående synpunkter.

Kan en moderator ta bort mitt inledande inlägg ovan, så att ingen missleds av detta och funderar på köp av denna undermåliga produkt. Begäran om detta skickad.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav I-or » 2021-03-18 19:15

Allo Volt+ D utnyttjar TI TPA2116 och uppvisar framförallt därför extremt låga störnivåer vid switchfrekvensen: "Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't."

Detta betyder alltså bortåt 60 dB lägre störnivåer än i typiska, ej TI-baserade, klass-D-lösningar.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/allo-volt-d-amplifier-review.15539/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav I-or » 2021-03-18 20:09

Beakungen skrev:Kul tråd!

Jag gillar att många verkar ha en klar bild över hur Sonos låter. Dock undrar jag lite försiktigt om de ägt några av produkterna?


Jag tillhör de personer som älskar prova nya grejer och har således haft allt mellan himmel och jord. Dvs jag har ägt Sonos one x2 (stereopar), 2 play 5 gen2 i stereopar och en subb gen 2.

Jag har även ägt Harman Kardon Citation 500 som är motsvarigheten till Play5 gen2 men då med google och även någon mindre i Citation-serien. Jag har även haft Beo och Devialet Phantom Reactor osv.

Nu kör jag Bluos Node 2 och även deras soundbar med en Earthquke subb i sovrummet.

Av alla dessa olika så är nog faktiskt Sonos som helhet bäst. Två st Play 5 gen 2 i stereo spelar långt bättre än man kan tro och förutsatt att man inte spelar extremt högt så spelar de dessutom väldigt djupt i basen. De är roliga att lyssna på musik med. Inget finlir men långt över förväntan! I mitt vardagsrum spelade de lika djupt som piP gör (dvs under 30hz) förutsatt att man inte pressar volymen onödigt hårt för då sänker de basnivån med dspn.

Har man dessutom en modernare Apple telefon eller surfplatta så har de en form av rumskompensering som funkar helt ok.

Tar man HK Citation så spelar den inte riktigt lika mkt finlir som Sonos Play5 gör men däremot spelar den snäppet högre och framförallt spelar den betydligt mer bas (dock inte lika djupt) och tappar inte bas på samma sätt på hög volym. Men jag anser nog att Sonos är strået vassare i sin helhet. Enda anledningen till att jag gick över från Sonos var att jag önskade google i högtalaren för att kunna styra mitt hem med röst.

Beo där har jag haft Beolit 15 och den senaste Beoplay A9 med google i. Beolit var väldigt trevlig i ljudet men på väldigt kort tid gick batteriet från ok till rätt dåligt. Men ljudet var ändå rätt mysigt. Typiskt Beoljud där allt är lite tillfixat för att låta najs. Beoplay A9 var tyvärr inget för mig. Lät rätt kallt och tråkigt och mina förväntingar på ljudtryck i basen var rätt stora och de invigdes inte. På hela taget så tröttnade jag ganska snabbt på den.

Devialet Phantom Reactor 900 är cool! Men tyvärr inte helt hundra tyckte jag. Min upplevelse var att den distade ganska hårt i basen när den pressades något. Sen de där 18hzen fick aldrig jag fram ur den iaf. I mitt rum spelade den neråt 25hz med ok nivå förutsatt en ganska normal/låg volym. På hela taget anser jag nog att Sonos play 5gen2 gör ett likande jobb men den distar inte alls lika mkt och låter för mig klart bättre som helhet.

Just nu kör jag då Bluos. Och det funkar utmärkt. Soundbaren har helt ok ljud men framförallt är det smidigt att kunna köra tvn till den också. Dock ska det sägas att Bluos när det väl strular ger en extremt huvudvärk. Startade om min router igår och nu hittar inte Soundbaren nätverket och jag behöver således göra en återställning. Detta är galet krånligt och folk har skrivit om det på nätet men Bluos verkar inte direkt bry sig om detta.

Just ja. Jag har ett par Audio Pro A36 också. De låter också sjukt trevligt för vad det är. Spelar imponerande stort för storleket och med en bas som får många golvhögtalare att skämmas. Sjukt smidigt med både wifi, optiskt och hdmi med arc i dem!

Har även haft modellen innan T20 och även den lät bra men nya har klart högre ljudkvalitet och mer resurser i ljudtryck :)

Har ägt massor med andra blåtandsburkar osv så är det något så fråga på bara!

Som referens så består mitt huvudsystem av ett par TDL Electronics Reference Standard snörat med ett Nakamichi PA-7E II och hembyggd försteg/dac. :)


Tack för alla detaljer. Ofta hör man att högtalare av den här typen, liksom även soundbars, låter komprimerat och ganska orent även på låga till medelhöga ljudtrycksnivåer. Hur tycker du att Sonos One och Play 5 fungerar i det avseendet relativt typiska hifi-högtalare?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Beakungen » 2021-03-19 16:17

I-or skrev:
Beakungen skrev:Kul tråd!

Jag gillar att många verkar ha en klar bild över hur Sonos låter. Dock undrar jag lite försiktigt om de ägt några av produkterna?


Jag tillhör de personer som älskar prova nya grejer och har således haft allt mellan himmel och jord. Dvs jag har ägt Sonos one x2 (stereopar), 2 play 5 gen2 i stereopar och en subb gen 2.

Jag har även ägt Harman Kardon Citation 500 som är motsvarigheten till Play5 gen2 men då med google och även någon mindre i Citation-serien. Jag har även haft Beo och Devialet Phantom Reactor osv.

Nu kör jag Bluos Node 2 och även deras soundbar med en Earthquke subb i sovrummet.

Av alla dessa olika så är nog faktiskt Sonos som helhet bäst. Två st Play 5 gen 2 i stereo spelar långt bättre än man kan tro och förutsatt att man inte spelar extremt högt så spelar de dessutom väldigt djupt i basen. De är roliga att lyssna på musik med. Inget finlir men långt över förväntan! I mitt vardagsrum spelade de lika djupt som piP gör (dvs under 30hz) förutsatt att man inte pressar volymen onödigt hårt för då sänker de basnivån med dspn.

Har man dessutom en modernare Apple telefon eller surfplatta så har de en form av rumskompensering som funkar helt ok.

Tar man HK Citation så spelar den inte riktigt lika mkt finlir som Sonos Play5 gör men däremot spelar den snäppet högre och framförallt spelar den betydligt mer bas (dock inte lika djupt) och tappar inte bas på samma sätt på hög volym. Men jag anser nog att Sonos är strået vassare i sin helhet. Enda anledningen till att jag gick över från Sonos var att jag önskade google i högtalaren för att kunna styra mitt hem med röst.

Beo där har jag haft Beolit 15 och den senaste Beoplay A9 med google i. Beolit var väldigt trevlig i ljudet men på väldigt kort tid gick batteriet från ok till rätt dåligt. Men ljudet var ändå rätt mysigt. Typiskt Beoljud där allt är lite tillfixat för att låta najs. Beoplay A9 var tyvärr inget för mig. Lät rätt kallt och tråkigt och mina förväntingar på ljudtryck i basen var rätt stora och de invigdes inte. På hela taget så tröttnade jag ganska snabbt på den.

Devialet Phantom Reactor 900 är cool! Men tyvärr inte helt hundra tyckte jag. Min upplevelse var att den distade ganska hårt i basen när den pressades något. Sen de där 18hzen fick aldrig jag fram ur den iaf. I mitt rum spelade den neråt 25hz med ok nivå förutsatt en ganska normal/låg volym. På hela taget anser jag nog att Sonos play 5gen2 gör ett likande jobb men den distar inte alls lika mkt och låter för mig klart bättre som helhet.

Just nu kör jag då Bluos. Och det funkar utmärkt. Soundbaren har helt ok ljud men framförallt är det smidigt att kunna köra tvn till den också. Dock ska det sägas att Bluos när det väl strular ger en extremt huvudvärk. Startade om min router igår och nu hittar inte Soundbaren nätverket och jag behöver således göra en återställning. Detta är galet krånligt och folk har skrivit om det på nätet men Bluos verkar inte direkt bry sig om detta.

Just ja. Jag har ett par Audio Pro A36 också. De låter också sjukt trevligt för vad det är. Spelar imponerande stort för storleket och med en bas som får många golvhögtalare att skämmas. Sjukt smidigt med både wifi, optiskt och hdmi med arc i dem!

Har även haft modellen innan T20 och även den lät bra men nya har klart högre ljudkvalitet och mer resurser i ljudtryck :)

Har ägt massor med andra blåtandsburkar osv så är det något så fråga på bara!

Som referens så består mitt huvudsystem av ett par TDL Electronics Reference Standard snörat med ett Nakamichi PA-7E II och hembyggd försteg/dac. :)


Tack för alla detaljer. Ofta hör man att högtalare av den här typen, liksom även soundbars, låter komprimerat och ganska orent även på låga till medelhöga ljudtrycksnivåer. Hur tycker du att Sonos One och Play 5 fungerar i det avseendet relativt typiska hifi-högtalare?


Det beror lite på vad man tycker medelhöga nivåer är klart. Men skulle säga att one spelar rent på låga volymer men blir rätt tunn om volymen åker upp lite. En ensam play 5gen2 kan fylla ett ganska normalt vardagsrum upp till kanske 20-25m2 på normala nivåer. Två st i stereo var iaf tillräckliga för att i mitt rum på 25m2 spela på behaglig nivå utan att komprimera vid även lite krävande musikstycken. Däremot som sagt om man pressar dem så drar de ner basnivån i botten rätt rejält.

Jag spelade lika högt med dem utan att uppleva dåligt ljud eller tapp av bas som jag spelade med piP innan jag började oroa mig för att piPs slaglängd skulle ta slut :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav I-or » 2021-03-19 17:08

Intressant. Tyckte du att Sonos 5 överlag, alltså även i mellanregister och diskant, lät ungefär lika rent (eller orent) också?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Tangband » 2021-03-19 18:03

galder skrev:Sett till pengarna vad den kostar jämfört med vad den uppvisar i testomdöme, så tycker jag att den är närmast ett fynd. Efter en kort stunds lyssnande så tycker jag att den låter alldeles förträffligt.


Du hörde rätt. Tpa 3116/3118 låter, rätt implementerat väldigt fint. Jag är säker på att Allos version är jättebra. Bara för upplysning så är tpa 3251 chipet ännu bättre, men skillnaden till det bättre är hörbart liten. Jag har själv 4 förstärkare av dessa typer, två med 3116 och två med 3251.

Nu blev det OT.

För att återgå till trådämnet igen så verkar många Sonos produkter använda Tpa 3116/3118 internt. :)

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav fredrikj » 2021-03-20 14:27

Har vänner och släkt som svär vid sina Sonos-högtalare. Och visst, det är väl helt okej ljud, och inte en massa sladdar vilket förstås är bekvämt.

Som Open Source-anhängare så invänder jag rent principiellt mot Sonos och påminner om att att de använder ett proprietärt protokoll; du måste ha deras appar och konto osv, annars funkar inte prylarna. Den dagen Sonos bestämmer sig för att inte längre stödja din gamla högtalare så kommer du inte ha något val än att köpa nya. Detta har förresten varit på vippen att hända en gång redan. För några år sedan annonserade Sonos att de avsåg att sluta stödja äldre enheter. Det blev ett väldigt liv och till slut gav de med sig och lovade att fortsätta stödja äldre hårdvara ändå, iaf lite grand. Återstår att se hur länge det löftet är värt något.

https://www.wired.com/story/older-sonos ... g-updates/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57257
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Nattlorden » 2021-03-20 16:31

fredrikj skrev:Har vänner och släkt som svär vid sina Sonos-högtalare. Och visst, det är väl helt okej ljud, och inte en massa sladdar vilket förstås är bekvämt.

Som Open Source-anhängare så invänder jag rent principiellt mot Sonos och påminner om att att de använder ett proprietärt protokoll; du måste ha deras appar och konto osv, annars funkar inte prylarna. Den dagen Sonos bestämmer sig för att inte längre stödja din gamla högtalare så kommer du inte ha något val än att köpa nya. Detta har förresten varit på vippen att hända en gång redan. För några år sedan annonserade Sonos att de avsåg att sluta stödja äldre enheter. Det blev ett väldigt liv och till slut gav de med sig och lovade att fortsätta stödja äldre hårdvara ändå, iaf lite grand. Återstår att se hur länge det löftet är värt något.

https://www.wired.com/story/older-sonos ... g-updates/


Jag sitter enbart på Gen.1-prylar. Än så länge funkar de, tyvärr är där en nag-screen i appen. Största oron är att någon annan i familjen (eller jag själv av ren dumhet) kickar igång en uppgradering.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Harryup » 2021-03-20 16:44

Sonos S2 är inte en uppgradering på S1. Det är 2 olika appar så har man en blandning av högtalare så använder man båda apparna.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav pLudio » 2021-03-20 16:54

Harryup skrev:Sonos S2 är inte en uppgradering på S1. Det är 2 olika appar så har man en blandning av högtalare så använder man båda apparna.

"Helhetslösning" :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav DQ-20 » 2021-03-21 19:02

I-or skrev:
Morello skrev:
I-or skrev:Det kan mycket väl bli så att det slutar med ett par trevliga små förstärkare med BT-uppkoppling och ett gäng trevliga små högtalare av egen konstruktion. Då kommer det åtminstone att låta bra och dessutom kan man göra en unik design.


Det låter ju som en god idé - bortsett från blåtandstramset.


Ja, BT är mer eller mindre skräp i audiosammanhang, men uppskattas av vanliga dödliga. Själv kör jag alltid trådat när jag kan, ryssen ska få kämpa för att avnjuta min musik (även om det är Tjajkovskij, Rimsky-Korsakov eller Khatchaturian). :mrgreen:


Jag tycker inte att det är ljudkvaliteten det faller på utan handhavandet. Att köpa en BT-högtalare idag för att ha i hemmet är "hål i huvudet" i brist på mer kliniskt precisa karaktäriseringar av tillståndet som leder fram till ett sådant beslut.

Jag har Five och One. Fungerar bra och låter "tillräckligt" bra när man lagar mat, jobbar eller festar. Lyssnar sällan klassikt på dem. "Snygga" om det nu finns någon högtalare som är det. Det är väl mest i jämförelse med annat. EQ och "Truplay" funkar bra och integrationen med iPhone är lysande. Fungerar även med bra med IKEAs app och hub. Samma gäller Google Home. Om de endast hade haft blåtand hade jag inte köpt dem oavsett pris. Blåtand är bra men skall användas när man behöver energisnålheten. Just nu har jag en Zigbee volymkontroll från IKEA uppsatt ovanför diskbänken så jag slipper gå de tre meterna till min köks-Sonos när jag slabbar. Lev teknikdrömmen. Sonos Five har för övrigt ganska mycket tryck att erbjuda och täcker bra. Fun fact: Sonen hade en bjudning. Det FÖRSTA som gästerna gjorde (16-åriga killar) var att dra volymen till max. Det första! Tur att den har elektronik som begränsar överbelastning. Brorsan har haft Sonos länge och har tapetserat huset. För honom är det användarvänligheten som är avgörande. "Sonos eller inget" är hans paroll. Till saken hör att han är halvdöv efter ett liv som bilmekaniker och med lite anlag från morsan, samt gärna spelar Eddie Meduza på full volym.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav I-or » 2021-03-21 19:39

:mrgreen:

Tack för beskrivningen. Om du skulle vara hifi-gnällig, vad vore slutsatsen angående ljudkvaliteten då?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav DQ-20 » 2021-03-21 22:50

I-or skrev::mrgreen:

Tack för beskrivningen. Om du skulle vara hifi-gnällig, vad vore slutsatsen angående ljudkvaliteten då?


Man märker att DSP reglerar. Drar man på för lite så låter som när man spelar tyst på alla högtalare, men "det finns loudness". Spelar man lite starkare så märker man, i synnerhet på One, att den begränsar dynamiskt i basen. Det är ganska snyggt gjort men om man är gnällig och tänker på det så märker man det. Annars är det lite svårt att säga faktiskt. Ofta när man lyssnar på Sonos gör man något annat. Grejen med Sonos är att man ofta placerar dem i miljöer som är allt annat än akustiskt optimala. Då tycker jag att den anpassning som den kan göra själv med "Truplay" är värdefull. Den görs med "LTAS" (long-term average spectrum) och det fungerar bra. Det handlar mest om att få ihop den tonala balansen på de platser man rör sig. Man går och viftar med sin iPhone samtidigt som högtalaren sänder ut märkliga ljud. Sedan ställer DSP:n in sig själv. Det är som gjort för den som inte vill ratta. Men nu är jag där och diskuterar användarvänlighet igen. Det är väl ofrånkomligt. MEN, i alla fall, Sonos Five tycker jag faktiskt låter riktigt bra. Inga mängder distortion. Man kan digga välinspelad jazz utan att tänka på att det låter "BT-högtalare". Betydligt bättre än IKEA Eneby. Men så är den också ganska kraftigt byggd. Men två slutna 10 cm-element räcker bara så långt. Basen stympas på ett snyggt men hörbart sätt om det är för mycket dunka-dunka. Det är inget problem att förnimma djup bas (om än inte djupbas), men blir det för mycket så dämpas konutslagen automatiskt så att det inte spricker helt. Visst, drar man på max så låter det fördjävligt men så är det ju för de flesta högtalare. Helt fyllesäkrat faktiskt till skillnad från avr7000:s Carlsson-burkar. Men det är svårt att säga vad du skulle tycka. Är man så (över?)känslig för distortion i övre mellanregistret så blir det svårt att hitta högtalare som duger, i synnerhet med "icke-hårda" membran. Jag tror man får välja sina strider helt enkelt. Köp hem ett par stycken. Du är väl inte helt barskrapad antar jag? Eller frågar du åt en kompis? :mrgreen: Jag har svårt att se att någon INTE skulle ha nytta av en Sonos NÅGONSTANS sitt hem. Eller som brorsan frågade när jag köpte min första Sonos One: "Var satte du den? På muggen?". Och han menade det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kermit116
 
Inlägg: 1274
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Kermit116 » 2021-03-21 22:59

Nedan ska jag försöka ge min syn på Sonos och jag har under en kort period även försökt använda Bluesound, mer om det nedan, och min syn på Sonos är starkt färgad av erfarenheterna från Bluesound.

Efter Sonos ”uppgradering” av sitt system och protesterna därefter så har jag valt att ligga kvar i ”det gamla” systemet som jag tror dom benämner ”S1” och använder mig av följande Sonosprylar:
- Bridge (Länk mellan wifi-router o Sonos)
- Connect (flera, matar diverse förstärkar och högtalaruppsättningar)
- Play 5 (Gen 1)
- Amp/ZP120 (enhet med förstärkare) som driver egna högtalarpar.
-
Ljudkälla till Sonossystemet är en NAS som är inkopplad i wifi-routern, Spotify Premium samt internetradiotjänster.

Jag lät installera en Bluesound-modul i en av mina NAD-förstärkare och hade för avsikt att gå över helt till Bluesound i familjens andra hem. Jag är lagom tekniskt kunnig men fick Bluesound aldrig att fungera smidigt, därtill var jag tvungen att hoppa mellan flera olika appar för att få NAD, Bluesound och Spotify att fungera tillsammans om jag ville ligga i soffan och styra allt detta. Att hela min CD-samling är rippad till NAS och att jag skulle behöva köpa musiken igen i högupplöst format för att kunna tillgodogöra mig den högre ljudkvaliteten jämfört med normal CD-kvalitet gjorde att jag gav upp Bluesoundprojektet. Hur två olika NAS-bibliotek med 24 bit/192 kHz respektive ”CD-kvalitet” skulle kombineras kunde de jag talade med hos Hifiklubben inte heller ge något vettigt besked om.

Har man möjlighet att mata sina förstärkare med optisk fiber från Connecten så ska man nog göra det, de flesta här på forumet har säkert bättre D/A-omvandlare, antingen separat eller i sina förstärkare, än vad som finns i en Connect. Jag använde under en kort stund coax-koppling mellan en Denon AVR-X4100 och Connecten och det lät signifikant sämre än via optisk anslutning. Har man inte optisk anslutning så är min erfarenhet att RCA-anslutning låter bättre och vad det beror på får någon annan försöka förklara. Enligt uppgifter från personal på Hifiklubben så får man bäst ljudkvalitet om man styr ut Connecten på maximal ljudvolym och i stället sänker volymen på den aktuella förstärkaren. I praktiken blir det av bekvämlighet inte alltid så.

Musik som kommer från NASen (rippad i flac lossless) låter signifikant bättre än samma musik via Spotify. När jag växlar mellan CD-spelare (Marantz CD6000Ki optisk anslutning t förstärkare) och musik från NASen har jag inte kunnat höra någon skillnad (förstärkare NADC388 och uppgraderade OA116). Om det finns mer kritiska lyssnare än jag som kan höra skillnad eller om det går att mäta upp skillnader vet jag inte.

Sonos Play5 Gen 1 använder vi för ”easy-listening” och för P1 i köket, därför har jag inga jättekrav på ljudåtergivningen där. Play 5 låter signifikant ”bättre” än Bose Soundlink Mini (bluetooth-högtalare) enligt min bestämda uppfattning

Den stora fördelen med Sonos är enligt min uppfattning användarvänligheten, ett väl fungerande gränssnitt (smartphone, dator mm), bekvämligheten att styra ”allt” från en app samt att man kan ha Spotify ”inne i” Sonos-appen och inte behöver växla med att använda sig av Spotifys egen app via Spotify Connect (även om det går).

Just nu verkar det gå att köpa fullt fungerande Connecter till en bråkdel av vad dom kostade nya vilket är ett gott tillfälle att kliva in i det ”ekosystemet”.

Till Nattlorden; jag tror inte Du behöver vara rädd att uppdatera Dina S1-installationer, som någon påpekat så är det ett annat system än ”nya” Sonos.

Till DQ-20; jag förstår Din bror. Bra musik är sådan musik som man orkar lyssna på. Låter det tillräckligt illa, eller är för ”meckigt”, då bryr man sig inte om att lyssna.

Finns det någon som hör signifikant skillnad mellan CD-musik rippad till en NAS om den körts via en begagnad Connect för 1200sek eller en ny Bluesound Node för 6000 så berätta gärna.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav pLudio » 2023-10-19 16:21

Lite kul tyckte jag, men det är inte över än.
This finding speaks directly to the drawn-out and manipulative process that Sonos engaged in with the USPTO over 13 years to game the timing of the patents for the greatest economic gain – in order to sue Google for infringement on technology that Google itself showed Sonos five years earlier.

https://www.strata-gee.com/after-32-5m- ... or-google/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster