Premiumljud i nya elbilar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-23 11:38

Jag står i begrepp att köpa en mindre elbil och har kört fast lite i utbudet av ljudanläggningar.
Tyvärr saknar flera av tillverkarna premiumalternativ på sina elbilar (som oftast finns som standard eller tillval i motsvarande fossilvarianter).
Några modeller verkar dock ha lite bättre fabriksljud att välja på. Finns det någon erfarenhet eller synpunkter på följande t.ex. (eller andra förslag)?

Nissan Leaf, Bose 6 högtalare+sub
Mazda MX-30, Bose 11 högtalare+sub
Hyundai Ioniq, Infinity 7 högtalare+sub
Hyundai Kona, Krell 7 högtalare+sub

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1335
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Mirage » 2021-03-23 11:58

Mercedes-Benz EQA går att beställa med ljud från Burmester. Har inte hört något sånt system själv, men har hört att de ska låta bra.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Baffel » 2021-03-23 12:46

Ja just det , elbil + ljud. Det kanske i så fall börjar bli lite intressant med hifi i bilen om bilarna är hyfsat tysta. Kolla om bullertest är gjorda på bilarna. Ju tystare bil desto bättre , såklart. Samt tänk på detta med hur tex olika däck skapar olika mycket ljud.

Kanske om det t.o.m går att ljudisolera bilarna än mer?. De som har billjud som hobby brukar väl säga att ljudisolering är det viktigaste.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-23 13:35

Mirage skrev:Mercedes-Benz EQA går att beställa med ljud från Burmester. Har inte hört något sånt system själv, men har hört att de ska låta bra.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html

Ja, det vore ju najz, men då måste man upp på Premium-Plus-paket och med metallic landar man på 613.000:-
Lite dyr bilstereo för min budget.

När jag skrev "mindre elbil" syftade jag underförstått på lite enklare modell. Jag förstår förstås att det går att få riktigt bra ljud i premiumbilarna, men jag tänkte främst på prissegmentet under halvmiljonen.
Många av budgetvarianterna från t.ex. Kia, Nissan, Opel, Peugeot, Seat, Renault, Mazda, Hyundai, VW m.fl. är ju faktiskt riktigt bra idag, med lång räckvidd, snabb laddning och låg förbrukning. Och de går att lösa för pengar. Privatleasing landar i regel runt 4.500 kr/mån (om man inte vill köpa).

Men som konstaterat är ju inte ljudanläggningen alltid lika pigg som motorn... :-(

Någon som hört de anläggningar jag radat upp i första posten?
Senast redigerad av Kalejdokom 2021-03-23 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav rqu » 2021-03-23 13:40

Kia e-Niro har ett JBL-ljudsystem inkl. baslåda i sitt tech-paket, jag har den vanliga ljudet i Advance plus, det är sådär.

Jag skulle innan jag köpte en elbil kolla på exempelvis hur bra dom är på att snabbladda, jag vet att bland annat Leaf i alla fall tidigare inte hade vattenkylning av sitt batteri, vilket inte är bra för snabbladdning, och att när någon testade Kona som numera ska stödja 100 kW-laddning så gick den snabbt till 50 kW i alla fall. Vår Kia har i alla fall vattenkylt batteri som medger upprepade snabbladdningar (DC-laddning), så såna aspekter kan ju vara bra att titta på också om man har tänkt att göra många långkörningar, men oftast laddar man ju ändå bara hemma så då är det viktigare att den har trefas-laddning än en ett på pappret hög enfasladdning, huset kan ju oftast inte ge hur många ampere som helst utan att huvudsäkringen går. När vi kollade på någon el-Hyundai, osäker på vilken så var den på tok för liten även för vardagsbruk, e-Niro lagom stor. Ofta är väl inte heller kapaciteten viktig hemma, men kommer man sent och ska åka tidigt kan det bli tajt med laddningen någon gång. Vi kan ladda med 4,5 kW som max med vår enfas-laddning på grund av husets begränsning här, den nya uppgraderade Kian har trefasladdning och skulle kunna ladda med 11,5 kW istället, trots att vår Kia på pappret klarar 7 kW.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-23 13:50

rqu skrev:När vi kollade på någon el-Hyundai, osäker på vilken så var den på tok för liten.

I mitt fall är det just det som är grejen. Det står redan en Mondeo på uppfarten och jag behöver en enmansbil i jobbet. Gärna liten, men säker. Kör mest i stan och kortare turer på vischan så därför tanken på elbil.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Harryup » 2021-03-23 16:47

Kan man få välja olika kablar så man kan testa sig fram?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav CODY » 2021-03-23 21:25

Jag ska hyra en Peugeot e 208 och undrar samma sak.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-23 22:46

Det blev en Krell. 8)
Jag återkommer med review efter påsk.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-03-23 23:00

Dagens elbilar är inte bra nog, ännu
Jag köpte en E-klass med Burmester och akustikpaket (extra ljuddämpning) - skitnöjd

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Morello » 2021-03-23 23:04

Är inte detta bara fråga om ett licensierat varumärke? Jämför BeO på HP-datorer, Marshall på Zound Industries-prylar (som i sin tur många gånger i kinaimport), Mark Levinson i Lexus osv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Baffel » 2021-03-23 23:40

Kalejdokom skrev:Det blev en Krell. 8)
Jag återkommer med review efter påsk.


Grattis. :D Här testas ljudet i din nya kärra:
https://www.ljudochbild.se/nyheter/bil/kona-med-krell/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-23 23:54

19 spänn för att få läsa testet!? 8O Här är ett som är gratis:
https://totallyev.net/hyundai-kona-elec ... ll-system/

Någon som prenumererar på ljud&bild (eller betalat 19 kr) får gärna berätta vad dom tyckte. :)
Jag har inte bestämt om min recension kommer att bli gratis...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Baffel » 2021-03-24 00:13

Blir det en provapå Kalejdokom 19 kr för en månad då? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-24 21:18

rqu skrev:Jag skulle innan jag köpte en elbil kolla på exempelvis hur bra dom är på att snabbladda, jag vet att bland annat Leaf i alla fall tidigare inte hade vattenkylning av sitt batteri, vilket inte är bra för snabbladdning, och att när någon testade Kona som numera ska stödja 100 kW-laddning så gick den snabbt till 50 kW i alla fall. Vår Kia har i alla fall vattenkylt batteri som medger upprepade snabbladdningar (DC-laddning), så såna aspekter kan ju vara bra att titta på också om man har tänkt att göra många långkörningar, men oftast laddar man ju ändå bara hemma så då är det viktigare att den har trefas-laddning än en ett på pappret hög enfasladdning, huset kan ju oftast inte ge hur många ampere som helst utan att huvudsäkringen går. När vi kollade på någon el-Hyundai, osäker på vilken så var den på tok för liten även för vardagsbruk, e-Niro lagom stor. Ofta är väl inte heller kapaciteten viktig hemma, men kommer man sent och ska åka tidigt kan det bli tajt med laddningen någon gång. Vi kan ladda med 4,5 kW som max med vår enfas-laddning på grund av husets begränsning här, den nya uppgraderade Kian har trefasladdning och skulle kunna ladda med 11,5 kW istället, trots att vår Kia på pappret klarar 7 kW.

Vettiga reflektioner - som jag också haft med i utvärderingen vid val av bil. Därav att det just blev en Hyundai Kona 64kWh. Den delar i princip teknik med nya e-Niro som ju har vattenkylning men framförallt en ny typ av värmepump som förbättrar räckvidden avsevärt vintertid. Gällande snabbladdning verkar det vara allmänt så att man bör undvika att ladda mer än 80% för att skona batteriet och få bäst verkningsgrad på laddningen. Några intressanta länkar:

https://www.hyundainews.com/en-us/releases/3059
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2020
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... a-electric

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Martin » 2021-04-08 18:03

Passande nog så mätte jag upp ljudet i Ioniq:en igår. Gjorde två mätningar från passagerarplatsen. Jag tycker denna stereo är bland de absolut bästa originalstereos jag har hört.

6FAB2115-CAAC-4BFB-A15B-DAA02ECF4F83.png
6FAB2115-CAAC-4BFB-A15B-DAA02ECF4F83.png (24.47 KiB) Visad 1731 gånger

Höger kanal

8993D3A2-64AE-4D61-9B7F-510E28C536C6.png
8993D3A2-64AE-4D61-9B7F-510E28C536C6.png (25.27 KiB) Visad 1731 gånger

Vänster kanal
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav peterh » 2021-04-08 18:34

Går det att lyssna på dagens eko i den ? Det är vad jag använder i bilen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav MichaelG » 2021-04-08 18:55

Morello skrev:Är inte detta bara fråga om ett licensierat varumärke? Jämför BeO på HP-datorer, Marshall på Zound Industries-prylar (som i sin tur många gånger i kinaimport), Mark Levinson i Lexus osv.

Så är det säkert ibland, men inte alltid. Lincoln lär köra med "riktiga" Revelsystem.

Användarvisningsbild
pingvinen
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: 2005-07-04
Ort: Stockholm

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav pingvinen » 2021-04-09 16:50

Det måste ju gå att fixa bra DIY i en elbil. Tillgång till ström finns ju gott om i batteripaketet för att driva förstärkare :idea: :D
Räckvidden är ju sekundär ändå 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-09 16:55

Martin skrev:Passande nog så mätte jag upp ljudet i Ioniq:en igår. Gjorde två mätningar från passagerarplatsen. Jag tycker denna stereo är bland de absolut bästa originalstereos jag har hört.

Jag vet inte vad man ska förvänta sig av mätningar i bil, det viktiga är väl att upplevelsen är den rätta; ett behagligt ljud som funkar även på lite högre volym och att det finns ett visst mått av botten.
Noterar att du har 100 dB upplösning på y-axeln. :?
Är det Infinity audio i Ioniq? Har du mätt med alla eq i 0-läge?

Jag avvaktar fortfarande leverans så min Kona Audio Review dröjer lite.
Senast redigerad av Kalejdokom 2021-04-09 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-09 17:01

pingvinen skrev:Det måste ju gå att fixa bra DIY i en elbil. Tillgång till ström finns ju gott om i batteripaketet för att driva förstärkare :idea: :D
Räckvidden är ju sekundär ändå 8)

Ja, jag väntar också på slutsteg för 400VDC... 8)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav peterh » 2021-04-09 17:15

Kalejdokom skrev:
pingvinen skrev:Det måste ju gå att fixa bra DIY i en elbil. Tillgång till ström finns ju gott om i batteripaketet för att driva förstärkare :idea: :D
Räckvidden är ju sekundär ändå 8)

Ja, jag väntar också på slutsteg för 400VDC... 8)

Du menar ett helt vanligt rörslutsteg ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-27 22:05

Igår fick jag min nya Krell-stereo. 8)

Någon sköning på leveranskontrollen hade missat att återställa eq:n så med bas och diskant på +10 och mid på 0, fick jag en minst sagt obehaglig första dejt med Titti Schultz på P4 Extra...
En bra sak med anläggningen dock, är att det finns en factory reset button för att återställa alla ljudinställningar till "normalläge"; alla eq-reglage på 0, fader i mittläge och DSP i bypass. Men även i detta läge är det en överdriven boost i midbasregistret. Subbasen verkar opåverkad av bas-reglaget så även med basen i läge -10 finns det botten kvar i ljudbilden. Tråkigt att det inte går att justera subbasen separat - då hade det nog gått att få till ett riktigt bra ljud.

Men jag landande i ett läge med basen på -3 och mid/diskant opåverkat i läge 0 och efter ett tags lyssnande, framförallt vid färd med bilen, började mina öron vekna för det nya soundet. Och drar jag upp volymen så finns det visst ett ordentligt driv i botten som faktiskt kittlar lite lagom längs med det ventilerade ryggstödet. :)

Jag får se om jag orkar få till någon mätning med REW framöver. På återhörande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-06-19 22:07

Bump! Efter en dryg månad och 200+ mil är jag framförallt supernöjd med Kona som elbil. 520 km på en laddning är verkligen helt ok!

Men nu tänkte jag ta tag i det där med mätning av ljudet och inser att det inte finns någon AUX in för att ansluta datorn för mätning. Hur kan jag komma förbi detta? Jag kör REW.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav sammel » 2021-06-19 22:18

Låter som du måste köra en annan förstärkare som du kopplar bilhögtalarna till.
Tyvärr inget bra förslag. Ibland önskar man att det skulle gå att föra in mätsignalen
trådlöst, tror inte det går.

/Sammel

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-06-19 23:11

Det går ju förstås att spela rosa brus och spela in via RTA och mäta med full bandbredd under några sekunder. Men det ger förmodligen inte lika bra resultat som med sinussvep.
Jag har ju även min grafiska dB-mätare som kan ge en hint om hur det mäter. Får testa lite och se hur det funkar...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Michael » 2021-06-20 00:01

sammel skrev:Låter som du måste köra en annan förstärkare som du kopplar bilhögtalarna till.

Visst kan man göra så, men varför vill man mäta högtalare (plus kupen)? Det är väl ljudet med bilstereon som är intressant att mäta. För att t.ex. se frekvensgången. Då kan man ju inte hoppa över eq som förhoppningsvis finns i bilstereon (för just den typen av bil).

Men lite märkligt med bilstereo utan någon ingång för källa. Vad lyssnas det på? Finns inte ens FM radio?

//Michael

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav E » 2021-06-20 02:20

Det måste väl finnas både CD, USB, FM, blåtand osv?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav sammel » 2021-06-20 11:57

Kalejdokom skrev:Men nu tänkte jag ta tag i det där med mätning av ljudet och inser att det inte finns någon AUX in för att ansluta datorn för mätning.

Räknar med att du har full koll på din bil ljudmässigt,
men bara utifall du kan ha missat auxinputten :)
https://www.hkona.com/aux_jack_descript ... -1381.html

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Premiumljud i nya elbilar

Inläggav Kalejdokom » 2021-06-20 15:46

Ja, det var nog en gammal bild (om ens från en Kona). Nyare bilar saknar oftast AUX-ingångar. Och CD var väl länge sedan man kunde hitta i en bilstereo.
I min bil finns förstås FM-radio, men det man använder är DAB+, USB och Bluetooth. Android Auto/Apple Carplay är också standard, men det har jag ännu inte provat.

Men AUX saknas alltså. Och det är klart att bilens DSP och slutsteg måste vara med när man mäter för det är ju där det händer (konstiga) grejer.
Jag kan inte begripa varför man inte tillåter användaren att justera nivån på subben eller ännu hellre, ge tillgång till DSP:n via ett USB-interface och en App.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RJohan, RogerGustavsson och 17 gäster