Rille skrev:goat76 skrev:E skrev:Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.
Fast nog kan ljud komma från olika riktningar även "i samma ljudmix"? De flesta inspelningar görs ju i stereo.
Mvh E*
Jag tog mig god tid och försökte verkligen att skriva min text så att den skulle vara lätt att förstå även för de som inte är så djupt insatta i inspelning och mixning, men uppenbarligen misslyckades jag med det och vet inte riktigt hur jag ska kunna omformulera min text så att den blir ännu lättare att förstå.
Det går att reglera volymen i efterhand på sångspåret, men beroende på hur dynamisk musiken och sången är så kan det innebära att nivån kan komma att behöva regleras i princip hela tiden och i extrema fall från en fras till en annan. Röster har ett enormt dynamiskt omfång och går från starkt till svagt på en handvändning vilket du säkert har märkt när någon talar eller viskar nära ditt örat,det kan gå från knappt hörbart till obehagligt starkt, samma sak/problem uppstår med en känslig sångmikrofon för studiobruk placerad på ett avstånd på 20-60 cm från sångarens mun.
Ditt svar på det jag skrev om EQ visar att du missförstod allt det jag skrev.
Det är väl klart att olika ljud i ljudmixen kommer från olika riktningar beroende på mikrofonplaceringar och/eller hur de är panorerade, men oavsett var ljuden befinner sig i stereobilden så är det ju fortfarande endast två ljudkällor (stereo) som spelar upp alla dessa olika ljud, och därmed "grötar ihop sig" vilket kan avhjälpas med försiktigt och smart användande av EQ för att ge plats åt varandra rent
frekvensmässigt, inte placeringsmässigt eller panoreringsmässigt i mixen vilket du verkar tro att jag menade.
Hej goat76
Några mixar har jag gjort i mitt liv och har inte känt något behov av komprimering någon gång. jag ska inflika att det inte var rock utan vispop. jag spinner vidare på din sista mening där. Om det används med överdrift så låter det tråkigt, statiskt och olevande. för mig är kompression exakt så, och sedan bestämmer man bara mängden av tråkigt, statiskt och olevande, med hur mycket kompression man använder. jag önskar alltså inte alls att det ska låta tråkigt, statiskt och olevande genom att inte alls använda kompressor på det jag spelar in. jag tänker tvärt om att om jag får med hela det transienta förloppet som avgör placering i ljudet och definierar efterklangen i det separata ljudet så blir det betydligt lättare för hjärnan att följa ljudet även bland andra ljud. men EQ och kompression så tar man bort eller ändrar dessa fina förutsättningar att separera ljud. jo jag har testat att separera så och jag gillar inte resultatet, med EQ och kompressor. för att ta samma frekvensspektra så kan jag ta tre st nyckelharpor som spelar tillsammans/samma låt och som ändå går att urskilja utan eq eller kompression (en inspelning jag gjort men som inte är släppt), eller 24st spelmän som spelar folkmusik ("Sonus Äntlien" som är släppt). mer lika frekvensspektra lär man inte få.. därför håller jag inte alls med om att det grötar ihop sig utan EQ, utan att även EQ förvärrar separation.
Jag tycker du skrev och beskrev i din text mycket bra för din åsikt. Jag håller bara inte alls med om nödvändigheten.
Glad Påsk
Mvh Rick
Hej och glad påsk.
Jag vill bara säga att jag är helt emot både kompimering och användande av EQ i precis alla lägen där dessa verktyg går att undvika, men i de specifika fall jag tagit upp kan dessa verktyg vara direkt avgörande, som i en tät rockmix där viss kontroll kan behövas på basgitarren för att den inte ska sluka hela mixen eller helt drunkna, samma sak gäller för baskagge och sång,
men inte alltid. Några fler ljudinslag än dessa kan jag inte ens komma på som kan behöva komrimeras.
Även jag ogillar tråkigt, statiskt och olevande "skruvstädsljud", därför gäller det att endast använda komprimering med så låg kompressions-ratio som möjligt, bara för att ljud med väldigt olika "stabilitet" vad gäller medelvärdesnivå ska kunna fungera i en och samma mix.
Det ska alltså helst inte kunna höras att en kompressor har använts på exempelvis sången, den ska fortsatt låta levande och rörlig utan att drunkna i ljudmixen. I de flesta fall används det tyvärr alldeles för hög grad av kompression, sångaren låter som han/hon är fastkilad i ett skruvstäd utan några som helst småförflyttning djupledes eller variationer i ljudstyrka.
EQ kan som sagt behövas främst för de mest närmickade ljudinslagen för att undvika frekvans-överlappning som lätt sker med sådana ljudupptagningar. EQ kan också hjälpa ifall man av någon anledning inte fullt ut lyckats fånga ljudet vid inspelning som man önskat, men det är ytterst små justeringar som gäller.
De exempel du ger med vispop och nyckelharpor är absolut inga ljudinslag jag ens skulle tänka tanken på att använda någon kompression på, eftersom det handlar om väldigt luftiga instrument som inte spelas in med någon extrem närmickning kommer inte heller några separerande åtgärder behöva göras med EQ.