Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav goat76 » 2021-03-31 11:30

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.

Det verkar som om även du missuppfattat det jag talar om, det handlar alltså inte om man kan urskilja var de olika ljudinslagen är panorerade i ljudmixen, utan istället om hur mixen i sin helhet låter grötigt frekvensmässigt.

Nej, jag menar inte hur instrumenten är panorerade i mixen. Något sådant finns för övrigt inte i monoinspelningar. Jag menar den luft, eller tydlighet som respektive instrument har. För mig handlar det om dynamik, att ett instrument tillåts att ta plats. Det dödas effektivt i de flesta moderna inspelningar där allt ska låta lika högt och med minimal dynamik för att medelnivån ska upp så mycket som möjligt.

Lyssna på Oscar Petersons Trio "We get requests" från 1964 (finns på Tidal och Spotify) så förstår du vad jag menar.

/ B


Jag håller med dig och det skulle vara önkvärt om alla inspelningar utgick från en sammantagen stereoupptagning av den kompletta musikhändelsen, men beronde på instrumentering och främst om den består av elektriskt förstärkta instrument (icke helakustiska) så kommer det fortfarande behövas kompletterande närmickning, och därmed uppstår problematiken med "Frequency Masking" som kan behöva åtgärdas för att inte maskera/gröta till det.

Jag har lyssnat många gånger på den där skivan och håller med om att det är en härlig inspelning. :)
Den består dock inte av ljudinslag som bråkar speciellt mycket om frekvenserna, dessutom befinner sig trummorna längst ut till vänster och basen längst ut till höger vilket medför i princip full akustisk separation, så baskaggen och basens toner maskerar inte varandra speciellt mycket, inte som i en mix där båda dessa inslag ofta befinner sig tillsammans panorerade i mitten av ljudbilden.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav peterh » 2021-03-31 13:04

E skrev:
goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.

Det verkar som om även du missuppfattat det jag talar om, det handlar alltså inte om man kan urskilja var de olika ljudinslagen är panorerade i ljudmixen, utan istället om hur mixen i sin helhet låter grötigt frekvensmässigt.

Jag är alldeles säker på att forummedlemmen hcl förstår vad jag menar, han är lite mer insatt i dessa problem jag tagit upp. :D

Jag tror inte att vi missförstår. Det är bara litet svårt att förstå varför levande ljud inte grötar ihop sig, säger du, men att de inspelade gör det. Visst har vi bara två kanaler och visst blandas ljuden, men om lyssningen är lågdistorderande skall den kunna återge ljuden som de är inom ett ganska stort fönster (stereo). Snackar vi om monokompatibilitet så är det en annan sak.

Mvh E*

Det är väl samma sak som att levande musik låter mycket bättre ju mindre man kör genom ett PA ( och istället låtea de individuella instrumenten höras med egna ljudkällor)
Ett PA har ju dessutom nästan alltid usla dist egenskaper så det uppstår mycket interferen mellan tonerna.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Rille » 2021-04-02 12:05

E skrev:
goat76 skrev:Komprimering
Basgitarr och sång är två exempel på ljudinslag där en kompressor gör stor nytta och kan vara helt avgörande om inspelningarna av dessa är användbara i en ljudmix med andra inspelade instrument som har en mer stabil medelnivå. Sång är ofta extra svårhanterligt med alldeles för stora avvikelser i medelnivå, vilket medför att den omvartannat drunknar eller överröstar mixens andra ljudinslag om de inte dynamiken till viss del kontrolleras med en kompressor. Ju tätare musiken är desto mer kommer sången tendera att drunkna i alla andra ljudinslag med en mycket stabilare medelnivå och mindre dynamiskt omfång, de olika ljuden blir helt enkelt inte förenliga med varandra då de i grunden är av så olika natur.
Om du någon gång testar att mixa sång till en tät rocklåt så kommer du garanterat bli varse om problematiken, och hur viktigt och faktiskt direkt nödvändigt verktyg en kompressor i ett sådant fall kan vara. Men som med allt annat, om den används med överdrift kommer sången låta tråkigt statisk och olevande.

Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.

goat76 skrev:EQ
EQ kan ibland behövas för att kringgå problematiken med att det i en stereomix med endast två kanaler snabbt kan blir trångt och "grötigt". Olika instrument med snarlika ljud överlappar och bygger på varandra snabbt i en tät stereomix, detta till skillnad från när de i verkligheten alstras från egna individuella ljudkällor och inte bildar "ett och samma" ljud från samma ljudalstrare.
Genom smart och försiktigt användande av EQ kan man till viss del undvika sagda problematik genom att låta ljudinslag som delar fundamentala delar av samma frekvensspektra ge mer plats åt varandra, till exempel genom att "ducka" ett mindre frekvensområde för basgitarren för att på så vis tillåta bastrumman att höras bättre i mixen. Men märk väl, då menar jag alltså inte på ett onaturligt framhävt sätt, utan mer för att den mer ska låta så som den hörs vid den ursprungliga ljudhändelsen då ljuden alstras från individuella ljudkällor och inte på samma sätt grötas ihop från samma ljudalstrare. (När samma frekvenser blandas från olika riktningar akustiskt uppstår inte problemen på samma sätt, man kan lättare urskilja de individuella ljudinslagen p.g.a att de kommer från olika riktningar.)



Rätt användande av både koprimering och EQ är något helt annat än det missbruk dessa verktyg oftast förknippas med. De används även på de allra bästa och finaste inspelningarna, skillnaden är bara att de används rätt och endast tillräckligt mycket för att förbättra och kringgå diverse problem som annars uppstår när ljudinslag av olika natur (elförstärkta och akustiska ljud) blandas ihop i samma ljudmix.

Fast nog kan ljud komma från olika riktningar även "i samma ljudmix"? De flesta inspelningar görs ju i stereo.

Mvh E*


Hej E
jag måste nog inflika att de flesta inspelningar inte görs i stereo utan i mono som sedan panoreras. även X/Y som är en så kallad stereoteknik är ju egentligen samma sak som panorerd mono då endast styrkeskillnad är vad som skiljer kanalerna åt.
Mvh Rick

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Rille » 2021-04-02 13:01

goat76 skrev:
E skrev:
goat76 skrev:Komprimering
Basgitarr och sång är två exempel på ljudinslag där en kompressor gör stor nytta och kan vara helt avgörande om inspelningarna av dessa är användbara i en ljudmix med andra inspelade instrument som har en mer stabil medelnivå. Sång är ofta extra svårhanterligt med alldeles för stora avvikelser i medelnivå, vilket medför att den omvartannat drunknar eller överröstar mixens andra ljudinslag om de inte dynamiken till viss del kontrolleras med en kompressor. Ju tätare musiken är desto mer kommer sången tendera att drunkna i alla andra ljudinslag med en mycket stabilare medelnivå och mindre dynamiskt omfång, de olika ljuden blir helt enkelt inte förenliga med varandra då de i grunden är av så olika natur.
Om du någon gång testar att mixa sång till en tät rocklåt så kommer du garanterat bli varse om problematiken, och hur viktigt och faktiskt direkt nödvändigt verktyg en kompressor i ett sådant fall kan vara. Men som med allt annat, om den används med överdrift kommer sången låta tråkigt statisk och olevande.

Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.

goat76 skrev:EQ
EQ kan ibland behövas för att kringgå problematiken med att det i en stereomix med endast två kanaler snabbt kan blir trångt och "grötigt". Olika instrument med snarlika ljud överlappar och bygger på varandra snabbt i en tät stereomix, detta till skillnad från när de i verkligheten alstras från egna individuella ljudkällor och inte bildar "ett och samma" ljud från samma ljudalstrare.
Genom smart och försiktigt användande av EQ kan man till viss del undvika sagda problematik genom att låta ljudinslag som delar fundamentala delar av samma frekvensspektra ge mer plats åt varandra, till exempel genom att "ducka" ett mindre frekvensområde för basgitarren för att på så vis tillåta bastrumman att höras bättre i mixen. Men märk väl, då menar jag alltså inte på ett onaturligt framhävt sätt, utan mer för att den mer ska låta så som den hörs vid den ursprungliga ljudhändelsen då ljuden alstras från individuella ljudkällor och inte på samma sätt grötas ihop från samma ljudalstrare. (När samma frekvenser blandas från olika riktningar akustiskt uppstår inte problemen på samma sätt, man kan lättare urskilja de individuella ljudinslagen p.g.a att de kommer från olika riktningar.)



Rätt användande av både koprimering och EQ är något helt annat än det missbruk dessa verktyg oftast förknippas med. De används även på de allra bästa och finaste inspelningarna, skillnaden är bara att de används rätt och endast tillräckligt mycket för att förbättra och kringgå diverse problem som annars uppstår när ljudinslag av olika natur (elförstärkta och akustiska ljud) blandas ihop i samma ljudmix.

Fast nog kan ljud komma från olika riktningar även "i samma ljudmix"? De flesta inspelningar görs ju i stereo.

Mvh E*


Jag tog mig god tid och försökte verkligen att skriva min text så att den skulle vara lätt att förstå även för de som inte är så djupt insatta i inspelning och mixning, men uppenbarligen misslyckades jag med det och vet inte riktigt hur jag ska kunna omformulera min text så att den blir ännu lättare att förstå.


Det går att reglera volymen i efterhand på sångspåret, men beroende på hur dynamisk musiken och sången är så kan det innebära att nivån kan komma att behöva regleras i princip hela tiden och i extrema fall från en fras till en annan. Röster har ett enormt dynamiskt omfång och går från starkt till svagt på en handvändning vilket du säkert har märkt när någon talar eller viskar nära ditt örat,det kan gå från knappt hörbart till obehagligt starkt, samma sak/problem uppstår med en känslig sångmikrofon för studiobruk placerad på ett avstånd på 20-60 cm från sångarens mun.

Ditt svar på det jag skrev om EQ visar att du missförstod allt det jag skrev.
Det är väl klart att olika ljud i ljudmixen kommer från olika riktningar beroende på mikrofonplaceringar och/eller hur de är panorerade, men oavsett var ljuden befinner sig i stereobilden så är det ju fortfarande endast två ljudkällor (stereo) som spelar upp alla dessa olika ljud, och därmed "grötar ihop sig" vilket kan avhjälpas med försiktigt och smart användande av EQ för att ge plats åt varandra rent frekvensmässigt, inte placeringsmässigt eller panoreringsmässigt i mixen vilket du verkar tro att jag menade.


Hej goat76
Några mixar har jag gjort i mitt liv och har inte känt något behov av komprimering någon gång. jag ska inflika att det inte var rock utan vispop. jag spinner vidare på din sista mening där. Om det används med överdrift så låter det tråkigt, statiskt och olevande. för mig är kompression exakt så, och sedan bestämmer man bara mängden av tråkigt, statiskt och olevande, med hur mycket kompression man använder. jag önskar alltså inte alls att det ska låta tråkigt, statiskt och olevande genom att inte alls använda kompressor på det jag spelar in. jag tänker tvärt om att om jag får med hela det transienta förloppet som avgör placering i ljudet och definierar efterklangen i det separata ljudet så blir det betydligt lättare för hjärnan att följa ljudet även bland andra ljud. men EQ och kompression så tar man bort eller ändrar dessa fina förutsättningar att separera ljud. jo jag har testat att separera så och jag gillar inte resultatet, med EQ och kompressor. för att ta samma frekvensspektra så kan jag ta tre st nyckelharpor som spelar tillsammans/samma låt och som ändå går att urskilja utan eq eller kompression (en inspelning jag gjort men som inte är släppt), eller 24st spelmän som spelar folkmusik ("Sonus Äntlien" som är släppt). mer lika frekvensspektra lär man inte få.. därför håller jag inte alls med om att det grötar ihop sig utan EQ, utan att även EQ förvärrar separation.

Jag tycker du skrev och beskrev i din text mycket bra för din åsikt. Jag håller bara inte alls med om nödvändigheten.

Glad Påsk
Mvh Rick

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav goat76 » 2021-04-02 14:07

Rille skrev:
goat76 skrev:
E skrev:Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.


Fast nog kan ljud komma från olika riktningar även "i samma ljudmix"? De flesta inspelningar görs ju i stereo.

Mvh E*


Jag tog mig god tid och försökte verkligen att skriva min text så att den skulle vara lätt att förstå även för de som inte är så djupt insatta i inspelning och mixning, men uppenbarligen misslyckades jag med det och vet inte riktigt hur jag ska kunna omformulera min text så att den blir ännu lättare att förstå.


Det går att reglera volymen i efterhand på sångspåret, men beroende på hur dynamisk musiken och sången är så kan det innebära att nivån kan komma att behöva regleras i princip hela tiden och i extrema fall från en fras till en annan. Röster har ett enormt dynamiskt omfång och går från starkt till svagt på en handvändning vilket du säkert har märkt när någon talar eller viskar nära ditt örat,det kan gå från knappt hörbart till obehagligt starkt, samma sak/problem uppstår med en känslig sångmikrofon för studiobruk placerad på ett avstånd på 20-60 cm från sångarens mun.

Ditt svar på det jag skrev om EQ visar att du missförstod allt det jag skrev.
Det är väl klart att olika ljud i ljudmixen kommer från olika riktningar beroende på mikrofonplaceringar och/eller hur de är panorerade, men oavsett var ljuden befinner sig i stereobilden så är det ju fortfarande endast två ljudkällor (stereo) som spelar upp alla dessa olika ljud, och därmed "grötar ihop sig" vilket kan avhjälpas med försiktigt och smart användande av EQ för att ge plats åt varandra rent frekvensmässigt, inte placeringsmässigt eller panoreringsmässigt i mixen vilket du verkar tro att jag menade.


Hej goat76
Några mixar har jag gjort i mitt liv och har inte känt något behov av komprimering någon gång. jag ska inflika att det inte var rock utan vispop. jag spinner vidare på din sista mening där. Om det används med överdrift så låter det tråkigt, statiskt och olevande. för mig är kompression exakt så, och sedan bestämmer man bara mängden av tråkigt, statiskt och olevande, med hur mycket kompression man använder. jag önskar alltså inte alls att det ska låta tråkigt, statiskt och olevande genom att inte alls använda kompressor på det jag spelar in. jag tänker tvärt om att om jag får med hela det transienta förloppet som avgör placering i ljudet och definierar efterklangen i det separata ljudet så blir det betydligt lättare för hjärnan att följa ljudet även bland andra ljud. men EQ och kompression så tar man bort eller ändrar dessa fina förutsättningar att separera ljud. jo jag har testat att separera så och jag gillar inte resultatet, med EQ och kompressor. för att ta samma frekvensspektra så kan jag ta tre st nyckelharpor som spelar tillsammans/samma låt och som ändå går att urskilja utan eq eller kompression (en inspelning jag gjort men som inte är släppt), eller 24st spelmän som spelar folkmusik ("Sonus Äntlien" som är släppt). mer lika frekvensspektra lär man inte få.. därför håller jag inte alls med om att det grötar ihop sig utan EQ, utan att även EQ förvärrar separation.

Jag tycker du skrev och beskrev i din text mycket bra för din åsikt. Jag håller bara inte alls med om nödvändigheten.

Glad Påsk
Mvh Rick


Hej och glad påsk. :)

Jag vill bara säga att jag är helt emot både kompimering och användande av EQ i precis alla lägen där dessa verktyg går att undvika, men i de specifika fall jag tagit upp kan dessa verktyg vara direkt avgörande, som i en tät rockmix där viss kontroll kan behövas på basgitarren för att den inte ska sluka hela mixen eller helt drunkna, samma sak gäller för baskagge och sång, men inte alltid. Några fler ljudinslag än dessa kan jag inte ens komma på som kan behöva komrimeras.

Även jag ogillar tråkigt, statiskt och olevande "skruvstädsljud", därför gäller det att endast använda komprimering med så låg kompressions-ratio som möjligt, bara för att ljud med väldigt olika "stabilitet" vad gäller medelvärdesnivå ska kunna fungera i en och samma mix.
Det ska alltså helst inte kunna höras att en kompressor har använts på exempelvis sången, den ska fortsatt låta levande och rörlig utan att drunkna i ljudmixen. I de flesta fall används det tyvärr alldeles för hög grad av kompression, sångaren låter som han/hon är fastkilad i ett skruvstäd utan några som helst småförflyttning djupledes eller variationer i ljudstyrka.

EQ kan som sagt behövas främst för de mest närmickade ljudinslagen för att undvika frekvans-överlappning som lätt sker med sådana ljudupptagningar. EQ kan också hjälpa ifall man av någon anledning inte fullt ut lyckats fånga ljudet vid inspelning som man önskat, men det är ytterst små justeringar som gäller.

De exempel du ger med vispop och nyckelharpor är absolut inga ljudinslag jag ens skulle tänka tanken på att använda någon kompression på, eftersom det handlar om väldigt luftiga instrument som inte spelas in med någon extrem närmickning kommer inte heller några separerande åtgärder behöva göras med EQ.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Rille » 2021-04-02 15:15

Goat76 vi står nog väldigt nära varandra i önskat resultat låter det som.
Mvh Rick

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1486
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Ted_B » 2021-04-02 16:45

Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav goat76 » 2021-04-02 20:18

Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Att sång spelas in separat från övriga instrument har väl varit ganska vanligt ända sedan 1950/60-talet då flerkanalsinspelningar började gälla?

Kompression har använts inom ljudinspelning och produktion ända sedan 1930-talet, och innan det blev ljudet komprimerat p.g.a begränsningar i inspelningsutrustningen.
Läs första inlägget i följande tråd, det är en bra och tillräckligt kortfattad förklaring varför komprimering ofta är direkt nödvändig. https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... ng.631903/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Tangband » 2021-04-02 20:47

Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.

Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .

Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.

Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav peterh » 2021-04-02 23:06

Tangband skrev:
Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.

Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .

Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.

Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.


Du menar att musikaliska och duktiga musiker gör bättre inspelningar ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-03 02:42

Tangband skrev:Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.


Avståndet mellan mikrofonerna ger en viss upptagningsvinkel, det beror på vad man vill spela in. Det blir rätt olika med ensamt instrument och en ensemble.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Tangband » 2021-04-03 06:56

peterh skrev:
Tangband skrev:
Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.

Skickat från min J9210 via Tapatalk


Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.

Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .

Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.

Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.


Du menar att musikaliska och duktiga musiker gör bättre inspelningar ?


Om du menar musiker som spelas in : - Ja, - i alla genres.

Om du istället menade att musiker skulle vara bättre ljudtekniker - inte alls nödvändigtvis. Det är dock en fördel om man kan musik och tex kan läsa noter och/eller att man kan spela, och har hört musiken innan den spelas in om det handlar om klassisk musik.

Bara en sån kunskap som att musiker som strax ska bli inspelade inför tex en live-konsert INTE vill bli avbrutna med taffliga soundchecks och mikrofonändringar av placering och olika testningar som tar en massa energi och koncentration från själva musicerandet.

Mikrofonplaceringen och uppriggningen av dessa ska vara bestämd långt innan konserten, och soundchecken ska vara extremt kort och endast sätta max-nivåerna på inspelningen.

Jag är själv extremt noggrann att inte på något sätt störa musikernas koncentration med prat om inspelningsteknik och allt ska vara perfekt uppriggat innan soundchecken.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav hcl » 2021-04-03 09:08

Tangband skrev:
peterh skrev:
Tangband skrev:
Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.

Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .

Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.

Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.


Du menar att musikaliska och duktiga musiker gör bättre inspelningar ?


Om du menar musiker som spelas in : - Ja, - i alla genres.

Om du istället menade att musiker skulle vara bättre ljudtekniker - inte alls nödvändigtvis. Det är dock en fördel om man kan musik och tex kan läsa noter och/eller att man kan spela, och har hört musiken innan den spelas in om det handlar om klassisk musik.

Bara en sån kunskap som att musiker som strax ska bli inspelade inför tex en live-konsert INTE vill bli avbrutna med taffliga soundchecks och mikrofonändringar av placering och olika testningar som tar en massa energi och koncentration från själva musicerandet.

Mikrofonplaceringen och uppriggningen av dessa ska vara bestämd långt innan konserten, och soundchecken ska vara extremt kort och endast sätta max-nivåerna på inspelningen.

Jag är själv extremt noggrann att inte på något sätt störa musikernas koncentration med prat om inspelningsteknik och allt ska vara perfekt uppriggat innan soundchecken.

Bra sammanfattat. Inspelningssituationen bör vara något som inte påverkar musikerna ö.h.t. vilket givetvis är mycket svårt. Störande moment i samband med inspelning försämrar förmågan att framföra på liknande sätt som blindtestsituationen löper risken att försämra en lyssnares förmåga att höra.

När det gäller användande av automatiska processningsfunktioner så som kompressorer jämfört med mer manuella motsvarigheter typ ”gain-riding” (att manually justera volymen anpassat till det inspelade) så är det delvis en fråga om vad man vill åstadkomma och delvis en fråga om att hinna skruva in det man är ute efter innan hörseln adapterat till aktuellt ljud, vilket innebär att man inte längre hör hur det låter utan hörselns processning lagt till eller dragit ifrån mellan det öronen fångar upp och det hjärnan hör. Tar en mixningsfas för lång tid så tappar man lätt kontakten med essensen och poängen med musiken. Visst, det går alltid att skruva in mycket mer ”perfekt” ljud, men vad är det värt om musiken då dödas?

Separat inspelning av olika stämmor är ofta och av flera anledningar något som gör musikens essens sämre. Det gör dock processen mycket enklare. Vilket som ger bäst resultat är nog individberoende. Att få till så bra tagning som möjligt direkt är en mycket bra början, nyckeln till ett bra slutresultat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav peterh » 2021-04-03 09:32

Tangband skrev:
peterh skrev:
Tangband skrev:
Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.

Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .

Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.

Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.


Du menar att musikaliska och duktiga musiker gör bättre inspelningar ?


Om du menar musiker som spelas in : - Ja, - i alla genres.

Om du istället menade att musiker skulle vara bättre ljudtekniker - inte alls nödvändigtvis. Det är dock en fördel om man kan musik och tex kan läsa noter och/eller att man kan spela, och har hört musiken innan den spelas in om det handlar om klassisk musik.

Bara en sån kunskap som att musiker som strax ska bli inspelade inför tex en live-konsert INTE vill bli avbrutna med taffliga soundchecks och mikrofonändringar av placering och olika testningar som tar en massa energi och koncentration från själva musicerandet.

Mikrofonplaceringen och uppriggningen av dessa ska vara bestämd långt innan konserten, och soundchecken ska vara extremt kort och endast sätta max-nivåerna på inspelningen.

Jag är själv extremt noggrann att inte på något sätt störa musikernas koncentration med prat om inspelningsteknik och allt ska vara perfekt uppriggat innan soundchecken.


Ja det var dåligt formulerat av mig: jag påstår att det blir bättre resultat vid inspelning om musikerna är bra och seriösa. Har de dessutom gehör och scenvana så borde det bli smidigt också.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav hcl » 2021-04-03 09:44

peterh skrev:... jag påstår att det blir bättre resultat vid inspelning om musikerna är bra och seriösa. Har de dessutom gehör och scenvana så borde det bli smidigt också.

Absolut! Även inspelningsvana är värdefullt. Scenvana och inspelningsvana är inte samma sak.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Helmut » 2021-04-04 22:53

Besöker ofta Västerås konserthus och retar mig på att musiken som spelas innan konserten börjar låter så komprimerad och illa över huvud taget.
Ganska ofta retar jag mig på att även när musiker står på scen låter det inget vidare.
Var på en kombinerad teater och musikföreställningen men bara några musiker på scen och en stor orkester som play back. NEJJJJJJ! Tänkte jag och var beredd att lämna föreställningen. Men WOOOOWWW vilket ljud det var i det två högtalarpelare med två gånger ca 10 åtta tums skithögtalare högtalare som hängde i taket. Ljudet som kom ur högtalarna var fantastiskt och jag har aldrig tidigare hört så otroligt bra ljud.
Vid ett annat tillfälle var jag på en konsert med Västerås Sinfonetta och Ted Gärdestad. Jo Ted har varit död i en massa år så det blev en kopia av ett masterband som kopierats över till mixerbordets dator. Troligtvis av en tekniker som bara kopierade över bandet utan att göra något år ljudet, annat än att ljudteknikern jämförde de olika tagningarna och valde ut den bästa inspelningen! Ljudet var kristallklart och man kunde tydligt höra anslagsljudet när Tedd tryckte fingrarna mot strängarna. Teds röst var kristallklar så man hörde varje stavelse i hanns sång. Efter konserten med masterbandet och hela Västerås Sinfonette var man helt lyrisk när man lämnade Västerås konserthus. Vilket ljud!
Skivbolagen klagar på att försäljningen av Cd skivor går mer och jag erkänner att det blir inte så många Cd skivor heller för min del.
Vad jag önskar mej var ett ett litet skivbolag lånade masterbanden, tryckte upp nya okomprimerade cd skivor och tryckte varningstexten men stor bokstäver " Denna skiva återges med okomprimerat ljud som kan skada din ljudanläggning och din hörsel vid avspelning med hög ljudnivå". Typ samma text som finns på flera vinylskivor från bolaget BIS.
Jag skulle helt klart slänga ut min skivsamling och spendera en ansenlig summa på ca 3000 Cd skivor

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav hcl » 2021-04-05 09:17

Helmut skrev:Besöker ofta Västerås konserthus och retar mig på att musiken som spelas innan konserten börjar låter så komprimerad och illa över huvud taget.
Ganska ofta retar jag mig på att även när musiker står på scen låter det inget vidare.
Var på en kombinerad teater och musikföreställningen men bara några musiker på scen och en stor orkester som play back. NEJJJJJJ! Tänkte jag och var beredd att lämna föreställningen. Men WOOOOWWW vilket ljud det var i det två högtalarpelare med två gånger ca 10 åtta tums skithögtalare högtalare som hängde i taket. Ljudet som kom ur högtalarna var fantastiskt och jag har aldrig tidigare hört så otroligt bra ljud.
Vid ett annat tillfälle var jag på en konsert med Västerås Sinfonetta och Ted Gärdestad. Jo Ted har varit död i en massa år så det blev en kopia av ett masterband som kopierats över till mixerbordets dator. Troligtvis av en tekniker som bara kopierade över bandet utan att göra något år ljudet, annat än att ljudteknikern jämförde de olika tagningarna och valde ut den bästa inspelningen! Ljudet var kristallklart och man kunde tydligt höra anslagsljudet när Tedd tryckte fingrarna mot strängarna. Teds röst var kristallklar så man hörde varje stavelse i hanns sång. Efter konserten med masterbandet och hela Västerås Sinfonette var man helt lyrisk när man lämnade Västerås konserthus. Vilket ljud!
Skivbolagen klagar på att försäljningen av Cd skivor går mer och jag erkänner att det blir inte så många Cd skivor heller för min del.
Vad jag önskar mej var ett ett litet skivbolag lånade masterbanden, tryckte upp nya okomprimerade cd skivor och tryckte varningstexten men stor bokstäver " Denna skiva återges med okomprimerat ljud som kan skada din ljudanläggning och din hörsel vid avspelning med hög ljudnivå". Typ samma text som finns på flera vinylskivor från bolaget BIS.
Jag skulle helt klart slänga ut min skivsamling och spendera en ansenlig summa på ca 3000 Cd skivor

Trevligt med bra musik- och ljudupplevelser!

Förmodligen är det dock precis tvärtom. Jag gissar att din upplevelse av ljudet som ”kristallklart” och ”man kunde tydligt höra anslagsljudet” faktiskt berodde på just användning av kompression. Det är nämligen ett vanligt användningsområde och syfte med kompressorer.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Rille » 2021-04-05 12:21

Helmut skrev:Besöker ofta Västerås konserthus och retar mig på att musiken som spelas innan konserten börjar låter så komprimerad och illa över huvud taget.
Ganska ofta retar jag mig på att även när musiker står på scen låter det inget vidare.
Var på en kombinerad teater och musikföreställningen men bara några musiker på scen och en stor orkester som play back. NEJJJJJJ! Tänkte jag och var beredd att lämna föreställningen. Men WOOOOWWW vilket ljud det var i det två högtalarpelare med två gånger ca 10 åtta tums skithögtalare högtalare som hängde i taket. Ljudet som kom ur högtalarna var fantastiskt och jag har aldrig tidigare hört så otroligt bra ljud.
Vid ett annat tillfälle var jag på en konsert med Västerås Sinfonetta och Ted Gärdestad. Jo Ted har varit död i en massa år så det blev en kopia av ett masterband som kopierats över till mixerbordets dator. Troligtvis av en tekniker som bara kopierade över bandet utan att göra något år ljudet, annat än att ljudteknikern jämförde de olika tagningarna och valde ut den bästa inspelningen! Ljudet var kristallklart och man kunde tydligt höra anslagsljudet när Tedd tryckte fingrarna mot strängarna. Teds röst var kristallklar så man hörde varje stavelse i hanns sång. Efter konserten med masterbandet och hela Västerås Sinfonette var man helt lyrisk när man lämnade Västerås konserthus. Vilket ljud!
Skivbolagen klagar på att försäljningen av Cd skivor går mer och jag erkänner att det blir inte så många Cd skivor heller för min del.
Vad jag önskar mej var ett ett litet skivbolag lånade masterbanden, tryckte upp nya okomprimerade cd skivor och tryckte varningstexten men stor bokstäver " Denna skiva återges med okomprimerat ljud som kan skada din ljudanläggning och din hörsel vid avspelning med hög ljudnivå". Typ samma text som finns på flera vinylskivor från bolaget BIS.
Jag skulle helt klart slänga ut min skivsamling och spendera en ansenlig summa på ca 3000 Cd skivor

Jag tror att du gjort en utmärkt bedömning av din upplevelse och att det absolut kan ha att göra med mycket låg eller ingen kompression. BIS finns för övrigt och har en god katalog CDskivor. Hyperion, DECCA, Harmoni Mundi, Telarc och Pentaton är några andra bolag där jag aldrig blivit besviken på ljudkvaliten på någon skiva utan det låter just kristallklart och okomprimerat.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav nuffe » 2021-04-17 16:08

Hittade en Norah Jones CD i slänga/skänka påsen, varför ligger den här? Måste lyssna på den.
Det var Day Breaks. Maken till illa ljudande har jag sällan hört, Norah Jones brukar ju vara lyssningsbar.
Mastrad av Greg Calbi, hur han lyckats förstöra ljudet så illa? Lyssnar han inte före o efter?

EAN kod 0255713668 i pappersfodral, ni är härmed varnade! :!:

PS kanske fel tråd.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav goat76 » 2021-04-17 16:25

nuffe skrev:Hittade en Norah Jones CD i slänga/skänka påsen, varför ligger den här? Måste lyssna på den.
Det var Day Breaks. Maken till illa ljudande har jag sällan hört, Norah Jones brukar ju vara lyssningsbar.
Mastrad av Greg Calbi, hur han lyckats förstöra ljudet så illa? Lyssnar han inte före o efter?

EAN kod 0255713668 i pappersfodral, ni är härmed varnade! :!:

PS kanske fel tråd.


De versioner som listas hos dr.loudness verkar inte vara totalförstörda vid mastring, kanske är det inspelningen och vad som gjorts vid mixning som du inte gillar?
https://dr.loudness-war.info/album/list ... Day+Breaks

Trummorna låter riktigt trist, sången har i stort sett ingen dynamik kvar alls och basen kör bummel-gympa, men allt detta har skett i mixningsskedet. :)
Senast redigerad av goat76 2021-04-17 16:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav hifikg » 2021-04-17 16:27

nuffe skrev:Hittade en Norah Jones CD i slänga/skänka påsen, varför ligger den här? Måste lyssna på den.
Det var Day Breaks. Maken till illa ljudande har jag sällan hört, Norah Jones brukar ju vara lyssningsbar.
Mastrad av Greg Calbi, hur han lyckats förstöra ljudet så illa? Lyssnar han inte före o efter?

EAN kod 0255713668 i pappersfodral, ni är härmed varnade! :!:

PS kanske fel tråd.


Hmm... har den i samlingen, ska veva igång den när jag kommer ner i lyssningsrummet härnäst. Min utgåva är märkt med "Deluxe", vet inte om det är något speciellt med den.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 13 gäster