Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 17:16

Conan skrev:Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet... :)

Bra jämförelse! Fast med tillägget att stjärnkocken inte vet om/inte bryr sig att servitören häller på grillkryddan utan bara hur det smakade när maten lämnade hen.

För det är ju servitören som har kontakt med kunden och vet vad denne vill ha...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav goat76 » 2021-03-25 17:26

Conan skrev:
goat76 skrev:Om du tycker att musiken i stort låter "fake" så har det med största sannolik skett vid mixningen.
Om musiken i stort låter äkta och rätt men känns dynamikreducerad så har det med största sannolikhet skett vid mastringen.


Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet... :)


Jag sa aldrig att artist, producent och ljudtekniker inte känner sig nöjda med inspelningen, att det skulle låta "fake" var isåfall målet. Alla har inte som mål att återskapa en ursprunglig ljudhändelse bara för att du och jag vill ha det.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Baffel » 2021-03-25 18:39

Harryup skrev:
Baffel skrev:Jag vet. Det är lite provocerande. :) Lite tanken , så det tar skruv.

De kommer ju ändå läsa denna tråd.


Tror det är helt fel approach att veta bättre än de som utför arbetet eftersom det är beställaren som godkänner låten. Vill studion göra "hifi-inspelningar" av allt kommer dom få söka nya anställningar.


Du har nog rätt . Inget svar från dem. Trots att de kan läsa tråden.

Nu får någon annan maila , ifall intresse finns, till någon/ några aktörer på musikmarknaden. :)

Goat76 . Du är bra på att uttrycka dig . Ifall du känner för att ta en koll:
NEVO STUDIOS
Norrlands största kommersiella musikstudio

Vi värdesätter din artistiska vision och jobbar alltid för en dynamisk och musikalisk mastering.

Med den bästa analoga och digitala tekniken, perfekt rumsakustik och stort kunnande inom alla genrer lyfter vi din produktion och färdigställer för release. Vi vet hur många timmar det ligger bakom skapandet av en låt eller ett helt album och vill därför vara en del i den processen. Vi kommer gärna med tips och feedback i slutskedet av din mix och på så sätt kan vi göra det bästa tänkbara jobbet för slutprodukten.

https://www.nevostudios.se/
Senast redigerad av Baffel 2021-03-25 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 18:42

Baffel skrev:https://www.nevostudios.se/

Citat: "Vi vet hur många timmar det ligger bakom skapandet av en låt eller ett helt album och vill därför vara en del i den processen."
Och varför vill dom det? Räcker inte skapandet och den godkända mixen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12348
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Magnuz » 2021-03-25 18:51

Tangband skrev:Musikindustrin är kommersiell - lite kompression och EQ får hela anrättningen att låta lite häftigare genom en SONOS i köket. Jag tror det är så enkelt .
Vår entusiast-skara tillhör väl ungefär 1% - dvs helt irrelevant för spotifylistor mm

Så är det. Sedan är det nog lite klassisk flockmentalitet också. Man vill att ens alster ska låta ungefär som andras.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav LarsF » 2021-03-25 19:03

det kan jag tänka mig gäller för mainstream musik, men för konstmusik borde ju kompositör/musiker vara mer måna om sina alster. Men det komprimeras ju friskt där också, dock kanske inte lika kraftigt.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav thiel » 2021-03-25 19:43

Glöm inte bort att det är en prispressad industri.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Conan » 2021-03-25 20:08

Bill50x skrev:
Conan skrev:Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet... :)

Bra jämförelse! Fast med tillägget att stjärnkocken inte vet om/inte bryr sig att servitören häller på grillkryddan utan bara hur det smakade när maten lämnade hen.

För det är ju servitören som har kontakt med kunden och vet vad denne vill ha...

/ B


Jo men i matvärlden så väljer jag som kund det stället som jag vet har en duktig kock och vars omdöme jag litar på. Vill jag ha nåt som smakar grillkrydda kan jag välja Sybyllan på hörnet. Smakar allt grillkrydda är det svårt eftersträva nåt annat både som kock och som konsument.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Conan » 2021-03-25 20:15

goat76 skrev:
Conan skrev:
goat76 skrev:Om du tycker att musiken i stort låter "fake" så har det med största sannolik skett vid mixningen.
Om musiken i stort låter äkta och rätt men känns dynamikreducerad så har det med största sannolikhet skett vid mastringen.


Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet... :)


Jag sa aldrig att artist, producent och ljudtekniker inte känner sig nöjda med inspelningen, att det skulle låta "fake" var isåfall målet. Alla har inte som mål att återskapa en ursprunglig ljudhändelse bara för att du och jag vill ha det.


Men precis som med kocken och grillkryddan, så tror jag att jag skulle känna mig ganska nöjd med det ljudet som Björk och hennes ljudtekniker och producent var helnöjda med i studion. Garanterat händer det nåt med ljudet mellan studion och låten på Spotify här hemma.

1. Monitorlyssningen i studion var nog inte helt neutral. Det gör att ljudet redan här kan vara skruvar för fett eller för tunt.
2. Nån är där med "grillkrydda" för att det är vad dom tror folk vill ha.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 637
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Rille » 2021-03-25 20:19

Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav goat76 » 2021-03-25 20:53

Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.


Om det var för vissa specifika instrument vid mixning så förstår jag varför de försvarade användandet av en viss grad av komprimering, lättare användning av EQ kan också vara till hjälp. Men om det handlade om komprimering av stereospåret så håller jag med dig fullt ut. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav I-or » 2021-03-25 21:38

Tyvärr är det så att artister och producenter litar på att mastringsfolket kan sitt jobb. De får tillbaka en mastrad produktion med en kvalitetsstämpel och låter sig nöjas med detta, därför att "det är så man gör". Det påstås låta bättre av någon som påstår sig kunna sin sak.

Mastring är dock numer en ren bluff rakt igenom. Det fanns en tid när detta steg var helt avgörande, men maken till charlataner är svår att hitta i dag. Att se och höra dessa människor arbeta och svamla om ljudkvalitet är en direkt plåga.

Deras sjabbel är ibland så omfattande att alla deras olinjära manicker och mjukvaror hittar på helt okontrollerade konstigheter som ser rent fördj-vligt ut i signalen (vilket jag visade bl.a. för en massakrerad version av Supertramps Crime of the Century för några månader sedan: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=69626&p=2145695#p2145695).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 22:03

goat76 skrev:
Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.


Om det var för vissa specifika instrument vid mixning så förstår jag varför de försvarade användandet av en viss grad av komprimering, lättare användning av EQ kan också vara till hjälp. Men om det handlade om komprimering av stereospåret så håller jag med dig fullt ut. :)

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-25 22:04

Från din länk:
I-or skrev: Någon gång kanske jag släpper sanna audiofilutgåvor som superhemliga bootlegs. Originaldynamik, total frånvaro av olinjär processning och bästa möjliga klangbalans garanteras. 8)

Kan man besvära dig om ett smakprov? :D
Senast redigerad av RolffRojs 2021-03-25 22:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav CODY » 2021-03-25 22:27

Bra fråga :)

Det är killar i medelåldern som gillar att bygga högtalare och diskutera effektförstärkare på internet som bestämmer det.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav I-or » 2021-03-25 22:38

RolffRojs skrev:Från din länk:
I-or skrev: Någon gång kanske jag släpper sanna audiofilutgåvor som superhemliga bootlegs. Originaldynamik, total frånvaro av olinjär processning och bästa möjliga klangbalans garanteras. 8)

Kan man besvära dig med ett smakprov? :D


Står på att göra-listan, men en bit ned fortfarande. Det är dock inte raketforskning att gräva fram den bästa möjliga versionen av ett album och klangbalansera det.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-25 22:43

Du får gärna ge en kort beskrivning av tillvägagångssätt då jag inte har en susning. En länk går också bra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav I-or » 2021-03-25 22:49

CODY skrev:Bra fråga :)

Det är killar i medelåldern som gillar att bygga högtalare och diskutera effektförstärkare på internet som bestämmer det.


Det borde vara så, ja. Sanna amatörer (ursprungligen från latinets verb amare, som substantiv amator, "en som älskar"), d.v.s. entusiaster som verkligen bryr sig om hur det låter. Hela musikindustrin är nedlusad av folk som inte bryr sig ett dugg eller är fullständigt inkompetenta.

Jag skulle önska att all musik vore producerad med högsta möjliga ljudkvalitet. Det är sorgligt att motsatsen är fallet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6239
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav I-or » 2021-03-25 22:57

RolffRojs skrev:Du får gärna ge en kort beskrivning av tillvägagångssätt då jag inte har en susning. En länk går också bra.


Att hitta en så oförstörd (d.v.s. lågkomprimerad) version av ett album som möjligt kan kräva en del jobb, men att gå tillbaka till originalutgåvorna på CD är nästan alltid den bästa metoden. Sedan handlar det om lyssning i kombination med frekvensanalys för att lättare hitta de klangliga bristerna.

Man kan naturligtvis inte göra en perfekt produktion av någonting som börjar som skräp, men man kan definitivt göra i princip allt klart lyssningsbart och höja redan högkvalitativt material något snäpp eller två. Jag har hört oerhört få inspelningar som inte har haft någon klanglig brist överhuvudtaget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 23:00

I-or skrev:...d.v.s. entusiaster som verkligen bryr sig om hur det låter. Hela musikindustrin är nedlusad av folk som inte bryr sig ett dugg eller är fullständigt inkompetenta.

Jag skulle önska att all musik vore producerad med högsta möjliga ljudkvalitet. Det är sorgligt att motsatsen är fallet.

Att ha ett yrke innebär inte alltid att göra bästa möjliga produkt. Det kan lika gärna vara ett sätt att försörja sig, eller att öka ens förmögenhet. Eller att helt enkelt göra vad kunden, eller chefen bestämmer. Om alla som lyssnar på musik också var audiofiler skulle (musik.)världen se helt annorlunda ut.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RolffRojs » 2021-03-25 23:06

@ I-or
Utgåvor hittar jag på http://dr.loudness-war.info/ Jag tänkte på frekvensanalys och hur rätt klangbalans ser ut och åstadkoms. Några få alster låter rätt och naturligt men jag har ingen aning hur det ser ut bakom ridån.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav eljulio » 2021-03-26 07:56

RolffRojs skrev:@ I-or
Utgåvor hittar jag på http://dr.loudness-war.info/ Jag tänkte på frekvensanalys och hur rätt klangbalans ser ut och åstadkoms. Några få alster låter rätt och naturligt men jag har ingen aning hur det ser ut bakom ridån.



Det är jag också nyfiken på. Och vilken mjukvara som kan fungera. När jag gör poddar använder jag audition på den enklaste basala nivån, men det kanske inte är alls den typen av mjukvara som kan användas?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Baffel » 2021-03-26 10:41

Ja ja, då är det väl som det är. Blir till att köpa gamla inspelningar CD/Vinyl istället och bejaka ens...
Bilagor
Kapten_Stofil.jpg
Kapten_Stofil.jpg (8.73 KiB) Visad 1391 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-26 10:59

Jag har mest använt den regel som andra förespråkat, valt en så tidig CD-utgåva som möjligt. Då är det musik som fanns utgiven före tidigt 90-tal. Musik av senare datum är ett annat kapitel och helt ny musik finns i regel i bara ett utförande. Har man tur är det lyssnings- eller njutningsbart. Det går att analysera musik från strömmande tjänster om man spelar in den i datorn (format 16/44.1k). Analys kan göras i t.ex. MasVis. Nutida alster ser ofta inte bra ut.... Det är fortfarande mycket "låta starkt". Har man en blandad musiksmak kan det det bli väldiga kast i upplevd ljudnivå om den strömningstjänst man använder har vettiga utjämningsanordningar - det har de sällan. Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Bill50x » 2021-03-26 11:57

RogerGustavsson skrev:Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.

Det är därför vi har volymkontroll på våra förstärkare... ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav ottovonkopp » 2021-03-26 12:22

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.

Det är därför vi har volymkontroll på våra förstärkare... ;-)

/ B


Tyvärr så är det inte bara skillnaden i volym som är trist. Ljudet i sig är jobbigt och tråkigt. Skillnaden på vitt brus och musik är inte så stor ibland.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-26 12:26

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.

Det är därför vi har volymkontroll på våra förstärkare... ;-)

/ B


Fjärrkontroller är inte så snabba, skulle behövas steg om 10-15-20 dB!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav Bill50x » 2021-03-26 12:41

RogerGustavsson skrev:Fjärrkontroller är inte så snabba, skulle behövas steg om 10-15-20 dB!

Blir det för djäkligt får du väl använda "Mute", det går fort ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-26 13:27

Så här ser det ut efter konvertering till 16/44.1k och kört i MasVis.

Mons Leidvin Takle The Power of Life.jpg
Mons Leidvin Takle The Power of Life.jpg (517.85 KiB) Visad 1341 gånger

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3352
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Vem sätter standard vid nyinspelad musik?

Inläggav eljulio » 2021-03-26 13:34

RogerGustavsson skrev:Jag har mest använt den regel som andra förespråkat, valt en så tidig CD-utgåva som möjligt. Då är det musik som fanns utgiven före tidigt 90-tal. Musik av senare datum är ett annat kapitel och helt ny musik finns i regel i bara ett utförande. Har man tur är det lyssnings- eller njutningsbart. Det går att analysera musik från strömmande tjänster om man spelar in den i datorn (format 16/44.1k). Analys kan göras i t.ex. MasVis. Nutida alster ser ofta inte bra ut.... Det är fortfarande mycket "låta starkt". Har man en blandad musiksmak kan det det bli väldiga kast i upplevd ljudnivå om den strömningstjänst man använder har vettiga utjämningsanordningar - det har de sällan. Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.


Det där är en viktig poäng. Jag som ofta gör listor med både gammal och ny musik råkar ut för det dagligen. Inte så kul. :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nusihb och 11 gäster