Fantastiska med att tycka olika och ändra/utveckla ljudsmak!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Oeldling

Fantastiska med att tycka olika och ändra/utveckla ljudsmak!

Inläggav Oeldling » 2021-03-27 15:33

Reflekterar lite
1. Det här med att tycka olika med hur det ska låta, vad har ni för erfarenheter ?

2. Dehär med att utvecklas åt ett håll. Kom ihåg för ca 6 år sen , kom över par mission 775 som jag med en köpare av en förstärkare lyssnade på vs mina monitor audio rx6 .

Jag hade alltid tyckt de var bättre och då höll jag fast vid att de var bättre pga av basen går djupare, har kvar båda paren och kan säga att jag skamset måste erkänna att herren som tyckte tvärt om mig då hade så rätt. I helhet som högtalare är mission 775 så mycket bättre audax mellanregister och diskant spelar så fruktansvärt brett och vackert.

Vad är era
Erfarenheter av att utvecklas i ljudsmak och kanske tyckte ni något som lät fantastiskt för 10 år sen låter skit idag dela gärna med er :) ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Fantastiska med att tycka olika och ändra/utveckla ljuds

Inläggav Nattlorden » 2021-03-27 15:54

Jag vet inte hur mycket musik jag fått till mig genom att besöka andra eller få besök av andra osv. Och en del musik har kommit till mig när anläggningen växt till att kunna reproducera det på ett sätt som gjort intentionen bakom musiken mer uppenbar.

Ljudsmak däremot? Hade väl en idé om hur saker skulle låta baserat på de skivor jag hade... men har lyssnat på andra här och hemma hos andra.... och framför allt upplevelsen av vad ett riktigt kapabelt bassystem ger...

Rent generellt tycker jag ljudsmak är konstigt att diskutera.... allt egenljud är i min mening i vägen för musiken (har inte så snäv smak att det går att finna ett "färgat optimum" för mitt lyssnande).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-27 16:00

Jag nådde min "slutstation" för många år sedan och utvecklar min musiksmak mest hela tiden, tycker jag, även om frugan tycker att jag bara lyssnar på jazz, men vad vet hon ;)
På senare tid har jag börjat jaga en upplevd, eller inbillad, rörfärgning. Har stora förhoppningar på att få uppleva den när mina ESL är fit for fight igen. Om detta kommer jag rapportera i min presentation vad det lider.
Sitter nöjd :)

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-27 18:15

Nattlorden skrev:Jag vet inte hur mycket musik jag fått till mig genom att besöka andra eller få besök av andra osv. Och en del musik har kommit till mig när anläggningen växt till att kunna reproducera det på ett sätt som gjort intentionen bakom musiken mer uppenbar.

Ljudsmak däremot? Hade väl en idé om hur saker skulle låta baserat på de skivor jag hade... men har lyssnat på andra här och hemma hos andra.... och framför allt upplevelsen av vad ett riktigt kapabelt bassystem ger...

Rent generellt tycker jag ljudsmak är konstigt att diskutera.... allt egenljud är i min mening i vägen för musiken (har inte så snäv smak att det går att finna ett "färgat optimum" för mitt lyssnande).

Jo dedär med ett riktigt bra bassystem kan jag hålla med om när man har en bas som ger dedär lilla extra flera lager.

Men tekniskt sätt så skulle du klara dig helt och hållet med en anläggning ?

Ibland känns det som att många av er riktigt hifi intresserade och kunniga med så mycket erfarenhet nr 1 har så otroligt grymma anläggningar men även bara lyssnar på riktigt bra välproducerad musik på de bästa formaten.
Utifrån den fördomen blir det svårt för mig att kontra på ett vettigt sätt då det känns som jag lyssnar på leksaksutrustning och ful Spotify genom min surface pro 2.

Med det sagt så är min upplevelse att olika musik kan låta olika bra på olika högtalare eller ja framställa musiken på olika sätt. För min del tycker jag det kan vara en jätteskillnad på hur det låter beroende på val av högtalare! .

Kanske har med min breda speciella musik smak...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-03-27 20:18

Enda anledningen till att ha mer än en anläggning är för att kunna lyssna på fler platser. I princip vill jag ha möjlighet att lyssna oavsett vilket rum jag är i. Hade det varit fysiskt och ekonomiskt möjligt hade de gärna fått vara identiska.

Jag lyssnar spotify även via bästa anläggningen. Väldigt praktiskt. Via Sonos till Benchmark DAC då. Det är i mitt tycke större problem med inspelningarnas grundkvalité än spotifys distribution av det - och den biten skall ju bli bättre i år?

Ju sämre högtalare man jämför desto större blir variationerna.... I en ideal värld hade de varit mindre bland de bättre, men det finns en hel del olika ideal som verkar strävas efter... så även om de närmar sig perfektion av sitt ideal så skiljer det likfullt en del.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Oeldling

Inläggav Oeldling » 2021-03-27 20:43

Nattlorden skrev:Enda anledningen till att ha mer än en anläggning är för att kunna lyssna på fler platser. I princip vill jag ha möjlighet att lyssna oavsett vilket rum jag är i. Hade det varit fysiskt och ekonomiskt möjligt hade de gärna fått vara identiska.

Jag lyssnar spotify även via bästa anläggningen. Väldigt praktiskt. Via Sonos till Benchmark DAC då. Det är i mitt tycke större problem med inspelningarnas grundkvalité än spotifys distribution av det - och den biten skall ju bli bättre i år?

Ju sämre högtalare man jämför desto större blir variationerna.... I en ideal värld hade de varit mindre bland de bättre, men det finns en hel del olika ideal som verkar strävas efter... så även om de närmar sig perfektion av sitt ideal så skiljer det likfullt en del.

Ja Spotify har ju något på.g ... en rejäl kvalitets uppgradering är väl planerat att bli.

Jag står fast vid, notera Min
tanke vi alla är olika. Jag önskar att jag var där jag uppfattar att både du och hfikg är. Ni har hittat rätt.

Jag har någonstans en önskan om att hitta rätt men i min åsikt och tanke som amatör så känner jag fortfarande att de olika styrkorna k högtalarna ger mina öron något, även om det jag spontant om jag bara fick välja något att enbart lyssna på är mina mission 775 med basstöd med något betydligt mer kompetent än min xtz 10.16 kanske 2 st rel

Behöver nog mer tid erfarenhet och kunskap för att just hitta mitt guldkorn till anläggning....!

Återgå till Generellt om hifi