Quad Artera Pre och AVDir (AUX3)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Quad Artera Pre och AVDir (AUX3)

Inläggav Zzombie » 2021-03-27 21:31

Fick upgradeitis och köpte en Quad Artera Pre, som förresten är utomordentlig.
Ser i manualen att det går att ställa om ingången AUX3 till något som kallas för AVDir.
Innebär det att den blir en utgång med fast nivå som åsidosätter tonkontroller osv.?
Den har redan en AUX-utgång med fast nivå, vad är i så fall poängen med en fast utgång till?

(En liten varning. Jag trodde den hade en tape loop, men icke.
Det går att spela in från alla ingångar till en bandare genom den fasta AUX-utgången, men inte att växla över till bandspelarens ingång, då försvinner signalen till inspelningen. Alltså ingen slinga.)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Quad Artera Pre och AVDir (AUX3)

Inläggav Frisk » 2021-06-03 07:45

Jag har inget riktigt bra svar på varför det ska vara två, men AVDir låter ju som det som ofta kallas "cinema bypass" en ingång dit du kan koppla fronthögtalarkanalerna från en flerkanalsprocessor. Om du använder försteget för tvåkanalslyssning men ibland vill lyssna på en flerkanals SACD eller se en film och då har en källa med egen volymkontroll.

Utgången med fast nivå antar jag är oavsett källa? Det antar jag kan vara bra för en bandspelare eller liknande. AVDir skickas vidare på vanliga utgången utan förstärkning eller dämpning. Så du har volymkontrollen för CD-spelaren med linjenivå in men ansluter extern volym och ev tonkontroller på AVDir.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: Quad Artera Pre och AVDir (AUX3)

Inläggav guldfisk » 2021-06-04 22:20

Trådkapar:
Hur fungerar volymkontrollen på själva enheten, utan ratt?

Du kan svara i min tydligen helt ointressanta frågetråd om Solus-varianten:
viewtopic.php?f=4&t=71571
...perspektiv...

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Quad Artera Pre och AVDir (AUX3)

Inläggav PerStromgren » 2021-06-05 06:25

Zzombie skrev:(En liten varning. Jag trodde den hade en tape loop, men icke.
Det går att spela in från alla ingångar till en bandare genom den fasta AUX-utgången, men inte att växla över till bandspelarens ingång, då försvinner signalen till inspelningen. Alltså ingen slinga.)


Behöver du en "tape loop" till just en bandspelare? Är inte det rätt ovanligt nuförtiden? Du har väl efterbandhörning, åtminstone med hörlurar, på bandspelaren om du vill kolla kvalitén på upptagningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Quad Artera Pre och AVDir (AUX3)

Inläggav Zzombie » 2021-06-07 09:01

PerStromgren skrev:Behöver du en "tape loop" till just en bandspelare? Är inte det rätt ovanligt nuförtiden? Du har väl efterbandhörning, åtminstone med hörlurar, på bandspelaren om du vill kolla kvalitén på upptagningen?


Det är väl ganska smidigt och en baggis egentligen. Quad envisas dessutom med att ha cd-spelare och pickupingång så varför inte en loop? Men du har rätt det går att lyssna av med lurar.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 14 gäster