pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav I-or » 2021-04-08 11:49

MichaelG skrev:Apropå hårda vs mjuka fötter; För några år sedan experimenterade jag en del med spikes vs mjukfötter. Först fann jag att det lät bättre med spikes (och skrev en tråd om detta där det blev en del tumult) men efter en tids experimenterande fann jag att det trots allt lät bättre med mjukfötter (sd-fötter). En tid senare gjorde jag om experimenten, men var nu extremt noga med att högtalarna stod identiskt oavsett fot. Denna lilla detalj missade jag vid mina första experiment och jag kan nu konstatera att de skillnader jag hörde då inte hade med fötterna att göra, utan med att högtalarna hamnade någon centimeter närmare, eller längre ifrån angränsande väggar. När jag var extremt noga med identisk placering av högtalarna, så hör jag överhuvudtaget ingen skillnad mellan spikes, eller sd-fötter. Jag har klinkersbelagt betonggolv med tjock heltäckningsmatta.


Det är exakt den typen av iakttagelser som skiljer vetenskap från allmänt tyckande. Jag skulle säga att man i normalfallet inte hör skillnad mellan elastisk och stel uppställning. Det finns säkert ett hundratal andra faktorer som är många gånger viktigare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav RolffRojs » 2021-04-08 12:04

Kronkan skrev:Man måste nog skilja på en audiofil trohet mot det inspelade och vad som man subjektivt föredrar.


Absolut, men spikes skulle kunna ge en höjning i en del av registret som är något lågt och därmed ge en högre trohet mot det inspelade materialet. Subjektivt skulle man då kunna föredra spikes trots att höjningen kanske mest är dist. Högtalaren skulle också kunna vara utvecklad med spikes och då skulle kanske SD-fötter ge en avvikelse mot det inspelade materialet?

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav RolffRojs » 2021-04-08 12:24

I-or skrev:Det är exakt den typen av iakttagelser som skiljer vetenskap från allmänt tyckande. Jag skulle säga att man i normalfallet inte hör skillnad mellan elastisk och stel uppställning. Det finns säkert ett hundratal andra faktorer som är många gånger viktigare.


I de fall jag upplevt rätt stora skillnader med SD-fötter har varit med längre dåligt stagade lådväggar och ostadigt golv. I de fallen kan man testa med häftmassa först för att utröna om det ger en skillnad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav sprudel » 2021-04-08 13:40

I-or skrev:
MichaelG skrev:Apropå hårda vs mjuka fötter; För några år sedan experimenterade jag en del med spikes vs mjukfötter. Först fann jag att det lät bättre med spikes (och skrev en tråd om detta där det blev en del tumult) men efter en tids experimenterande fann jag att det trots allt lät bättre med mjukfötter (sd-fötter). En tid senare gjorde jag om experimenten, men var nu extremt noga med att högtalarna stod identiskt oavsett fot. Denna lilla detalj missade jag vid mina första experiment och jag kan nu konstatera att de skillnader jag hörde då inte hade med fötterna att göra, utan med att högtalarna hamnade någon centimeter närmare, eller längre ifrån angränsande väggar. När jag var extremt noga med identisk placering av högtalarna, så hör jag överhuvudtaget ingen skillnad mellan spikes, eller sd-fötter. Jag har klinkersbelagt betonggolv med tjock heltäckningsmatta.


Det är exakt den typen av iakttagelser som skiljer vetenskap från allmänt tyckande. Jag skulle säga att man i normalfallet inte hör skillnad mellan elastisk och stel uppställning. Det finns säkert ett hundratal andra faktorer som är många gånger viktigare.


Hoppas jag inte hör till normalfallet då. Det var ett ganska omfattande jobb att ”frigöra” basmodulerna” från hylla och också golv med SD-fötter. Tyvärr får jag nog nöja mig med feelgood. Sinnesfrid är bra för musikupplevelsen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav MichaelG » 2021-04-08 14:26

sprudel skrev:Hoppas jag inte hör till normalfallet då. Det var ett ganska omfattande jobb att ”frigöra” basmodulerna” från hylla och också golv med SD-fötter. Tyvärr får jag nog nöja mig med feelgood. Sinnesfrid är bra för musikupplevelsen. :)


Feelgood är bra. Jag använder sd-fötterna för att det känns bra, trots att jag inte hör någon skillnad. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav DVD-ai » 2021-04-08 15:44

Jag har SD fötter för att det är det tekniskt bäste för att få högtalarna att stå stilla, varför inte ha det som är bäst när det inte ens kostar nämnvärt?!
MEN den största orsaken till att jag har SD fötter är absolut inte att det i teorin är en anings bättre för min upplevelse av väljud i rummet.
Nej... Jag bor i lägenhet och vill minimera transmission av vibrationer direkt via konstruktion.
Det är det viktigaste för mig :)
Dessuton är det feelgood om något att minimera hur mycket ens musik stör grannarna!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav kneten » 2021-04-08 17:15

När vi skriver om vår upplevelse av SD-fötter/"spikar" så gör gärna en beskrivning av hur underlaget ser som det vilar på och om det är med eller utan matta (tjocklek).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav sprudel » 2021-04-19 20:18

kneten skrev:När vi skriver om vår upplevelse av SD-fötter/"spikar" så gör gärna en beskrivning av hur underlaget ser som det vilar på och om det är med eller utan matta (tjocklek).


Betongbjälklag, lättbetongbalkar med flytande parkett. Matta ja, men inte heltäckande.
Skillnad att ställa 4 profundus x på möbeltassar och hylla direkt på mot SD-fötter under pX och konsolhängd hylla, Ja!
Till det bättre, hustrun i syrummet under är inte lika skraj för att huset ska rämna och annorlunda basåtergivning på så sätt att lyssningsfotöljen vibrerar inte på samma sätt. Mer artikulation i basen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav music4ever » 2021-04-20 00:13

Harryup skrev:
music4ever skrev:
I-or skrev:Att "låta bäst" är förstås inte samma sak som att ge de lägsta vibrationsnivåerna i underlaget.


Precis! Vissa verkar hela tiden inte greppa skillnaden.


Det kan vara det men måste ju inte inträffa samtidigt.


Fakta ändras inte för du har andra åsikter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav Harryup » 2021-04-20 01:48

music4ever skrev:
Harryup skrev:
music4ever skrev:
Precis! Vissa verkar hela tiden inte greppa skillnaden.


Det kan vara det men måste ju inte inträffa samtidigt.


Fakta ändras inte för du har andra åsikter.


OM du rycker ut Iors mening ur sitt sammanhang så får du titta enbart på denna mening. Folk här köper SD-fötter av anledningen att dom låter bäst för att dom inte överför energi till underlaget. Så om det är så att "låta bäst" inte inträffar samtidigt som de lägsta vibrationsnivåerna i underlaget uppnås, hur menar du att det låter när golvet rör sig så lite som möjligt? Betyder det att folk i gemen uppskattar golvvibrationers tillägg till musiken även i hemmet? Personligen så tycker jag tvärs om.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13671
Blev medlem: 2010-11-05

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav Kronkan » 2021-04-20 06:10

sprudel skrev:
kneten skrev:När vi skriver om vår upplevelse av SD-fötter/"spikar" så gör gärna en beskrivning av hur underlaget ser som det vilar på och om det är med eller utan matta (tjocklek).


Betongbjälklag, lättbetongbalkar med flytande parkett. Matta ja, men inte heltäckande.
Skillnad att ställa 4 profundus x på möbeltassar och hylla direkt på mot SD-fötter under pX och konsolhängd hylla, Ja!
Till det bättre, hustrun i syrummet under är inte lika skraj för att huset ska rämna och annorlunda basåtergivning på så sätt att lyssningsfotöljen vibrerar inte på samma sätt. Mer artikulation i basen.


Jag bedömde i början av tråden att Sprudel skulle gilla att ha SD-fötter på sina pX Glad att det blev så.

Påverkan är inte bara på på golvet utan även högtalarlådorna påverkas.

Enligt min egen uppfattning finns det inget rätt eller fel i hur man upplever saker och ting i sig. Det är den resandes egen uppfattning som ju bör styra.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav DVD-ai » 2021-04-20 07:52

I lägenheten finns det en mer objektiv fördel med SD fötter, det är ju typiskt en mycket stor fördel om man kan minimera transmission av ljud till grannarna. :)
Just vibrationer direkt kopplade till stommen har ju förmågan att höras och störas något enormt.

Så att sätta högtalare på SD fötter eller på annat vis säkerställa mjuk koppling mellan högtalare och golv, är nog en av dom absolut bästa sakerna man kan göra för att minimera störningen till grannarna. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13671
Blev medlem: 2010-11-05

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav Kronkan » 2021-04-20 08:15

DVD-ai skrev:I lägenheten finns det en mer objektiv fördel med SD fötter, det är ju typiskt en mycket stor fördel om man kan minimera transmission av ljud till grannarna. :)
Just vibrationer direkt kopplade till stommen har ju förmågan att höras och störas något enormt.

Så att sätta högtalare på SD fötter eller på annat vis säkerställa mjuk koppling mellan högtalare och golv, är nog en av dom absolut bästa sakerna man kan göra för att minimera störningen till grannarna. :)



Helt rätt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: pX-4 som fundament för hylla, SD eller inte

Inläggav Harryup » 2021-04-20 08:37

Personligen så ser jag inte att en mjuk koppling med en speciell fot är viktig utan att man undersöker vilken fot/stativ/väggkoppling som är lämplig i sin egen uppsättning stående på det ställe som den gör. Finns andra mjuka fötter än SD och det finns även möjligheter att man med hård koppling flyttar resonanser så att de minimeras, eller att man använder en kombination av det för att uppnå målet. Vilket det nu än är.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster