Om Ralph Lundsten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Om Ralph Lundsten

Inläggav Baffel » 2021-03-30 20:59

Ralph Lundsten en fascinerande person. Hans musik och hans Andromeda bild- och musikstudio. Musikskapande, komponerande generellt, men såklart mycket av Ralph Lundstens verk handlar väl om hans inspelningsteknik , synthar , ljudeffekter osv. Ett livsverk i ljudet och musikens tjänst.

Vad har ni att säga om Ralph Lundsten , hans musik, hans studio osv? Har han på något sätt påverkat utvecklingen av hifi generellt sett i Sverige ( även indirekt) ? Om han påverkat inspelningstekniken, användandet av synthar/ ljudmaskiner av alla de slag i Sverige är ju också intressant att fundera kring. Eller är han "enbart" en kuf och särling? Det kanske inte är något speciellt med Ralph Lundstens studio? Vad vet jag . Nyfiken på den blev jag i alla fall. :)

https://www.andromeda.se/index.html

Andromeda bild- och musikstudio
Den finske fysikern och syntkonstruk­tören Erkki Kurenniemi på besök hos vännen Ralph Lundsten 2002.
Erkki-Kurenniemi1.jpg
Erkki-Kurenniemi1.jpg (65.23 KiB) Visad 1356 gånger

Studion 2004
studio-2005 (1).jpg
studio-2005 (1).jpg (65.38 KiB) Visad 1356 gånger

https://www.andromeda.se/andromeda-studio/index.html

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav hifikg » 2021-03-30 22:12

Gammal favorit, hade (kanske har) det mesta han gjorde på LP och hade länge svårt att hitta CD, innan någon här på forat sålde en hel trave till mig för en överkomlig slant :) "Dancing in the new age" seglade upp som en favorit jämte Gustav III o de olika natursyfmonierna. Grattis till att du hittat hans musik- och ljudvärld. Drog på Dancing Tonight medan jag skriver det här :)
Gissar att man kan streama honom också numera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav petersteindl » 2021-03-31 00:04

En av de mest spelade svenska melodierna någonsin.



Efter 2:15 kommer den. Radio Sweden. Det kan vara kul att ha hört hela stycket. Episkt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav Baffel » 2021-03-31 00:31

Ja , just den. Aha , bra tips. Det var som tusan . :)

Intressant intervju :

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav BosseS » 2021-03-31 10:06

Jag har letat efter The Dream Master länge.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav Baffel » 2021-03-31 13:21

Jag har lyssnat nu på en del låtar. Man blir ju som förhäxad. Naturromantik, mystisk, dömskt, skirt, bauerskt, sagolikt, trolskt osv osv. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav Max_Headroom » 2021-03-31 21:03

Nyskapande, helt klart. Och var väl typ 20 år före sin tid både musikaliskt och tekniskt.

Jag har haft en del med Ralph Lundsten, men det blev inte av att jag lyssnade på det. För drömskt och soft. För lite rock för min smak.
Mer intressant rent konseptuellt, med studion, ideerna på 60-talet och allt sånt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-31 22:04

Ralph verkar fortfarande bo på den adressen. Nämndes att huset skulle göras till museum i videon men det verkar inte ha skett än i alla fall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om Ralph Lundsten

Inläggav hifikg » 2021-04-03 23:37

Häromdagen kom den och nyss bröt jag upp brevet med "I svunnen tid" Ralphs senaste CD. En generös CD på nära nog maxtid, nästan 80 minuter lång :)
Har inte brutit plasten än, så hur den låter vet jag inte, eller jo, lite vet jag nog eftersom den är ett slags sammanfattning av många års produktion i Andromeda-studion. Återkommer med mer utförlig recension när jag lyssnat :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ajna, Google [Bot] och 18 gäster