RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:Svenskt:
viewtopic.php?f=9&t=71773Erik Andersson och hans rörförstärkare, svenskt .

XTZ, Primare och Holographic Audio för att nämna några. Är de fortfarande svenska?
Får kanske skilja på svensktillverkat och Kina-tillverkat? XTZ är väl från Kina även om företaget är svenskt? Audio Pro vet jag inte men fanns i samma ort som Carlsson under några år, Skillingaryd. Primare och Copland tillverkades väl under en period i Växjö-trakten?. Bladelius håller väl till i Allingsås? Guru verkar ha växlat mellan olika orter/länder. Borde vara enklare om åtminstone företaget finns på närmare håll än Kina.
Om jag får välja så köper jag produkter som tillverkas i Europa, Sverige ser jag som en del av Europa men jag tror inte att Sverige har potential att vara en självförsörjande enhet!
Men det jag vill stötta är att produktionen faktiskt sker i Europa. För att minska på frakter! Och göra vårt Samhälle mindre sårbart för konflikter, Vare sig de är väpnade eller handelskrig.
Att utveckling av produkter sker i Sverige eller Europa

Så att kunskaps nivån upprätthålls tycker jag också är behjärtansvärt att stödja!
Men handels bolag som köper in kinesiskt från något OEM företag och klistrar på en etikett med ett Svensk klingade namn
Och sen säljer med förvändningen att det är ett Svenskt varumärke, Är det absolut sista jag vill gynna

Då köper jag hellre från ett kinesiskt förtag som utvecklar och producerar sina egna produkter!
Fred Åkerström skrev:Men klart att det finns taskigt folk i Oslo
Dom tjänar pengar på vad andra gör
Men sånt skit finns ju även uti Stockholm
I Bonn och Bryssel, London och New York