Är detta en duglig förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 15:15

Såg att ett flertal återförsäljare hade denna förstärkaren på kampanj :D
Men är det en duglig förstärkare? Vad tror ni om den är det ett okej köp eller skall man in den prisklassen söka andra svar?

https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/2998807/sCategory/2999066
Bild

https://www.technic3d.com/article/audio/verstaerker-receiver/2054-im-test-magnat-stereo-receiver-mr-780/1.htm
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Tangband » 2021-04-01 15:32

dewpo skrev:Såg att ett flertal återförsäljare hade denna förstärkaren på kampanj :D
Men är det en duglig förstärkare? Vad tror ni om den är det ett okej köp eller skall man in den prisklassen söka andra svar?

https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/2998807/sCategory/2999066
[ Bild ]

https://www.technic3d.com/article/audio/verstaerker-receiver/2054-im-test-magnat-stereo-receiver-mr-780/1.htm


Jag hoppas du inte tar mitt inlägg som kritik , utan som ett bra råd :) .

Duglig på vilket sätt ? Tekniskt perfekt och/eller bra ljud ? :) Förstärkaren har en basavrullning på en halv dB vid 20 Hz. Är det okej eller inte ?
Försteget har rör. Innebär det färgat ljud ? :) Bra eller dåligt ?

Enda sättet att avgöra är nog antagligen att låna hem förstärkaren och lyssna.

Vad kostar den? - en snabb blick på den och med tanke på att den har några digitalingångar (bra) men ingen pre-out ( dåligt ) kanske jag skulle betala 3000:- max om den låter bra ?

Sedan dethär med att sila mygg och svälja elefanter.... förstärkare gör liten skillnad om inte högtalarna är superbra.

Fundera om du vill: du kan t.ex köpa två begagnade Genelec 8030c för ca 7000:- och helt slippa en extern förstärkare och troligen få massivt bättre ljud än du har nu.
Senast redigerad av Tangband 2021-04-01 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 15:42

Kolla om rören är till för syn skull eller om de fyller någon funktion. Har för mig att någon gammal Luxmanförstärkare hade rör som enbart var för syn skull..Så du inte betalar för något som inte behövs. Fast det är ju klart. Det lyser ju fint. :)

Personligen så tycker jag att ska man köra rör så ska det vara rör för hela slanten . Även i slutsteget. Fågan om hybrider trisse/ rör vara eller icke har säkert avhandlats tidigare på forumet. Egentligen spelar väl det mindre roll , vad som kombineras, så länge det är vettiga grejer/ bra konstruktioner i sig.

Kanske är klass d för basmoduler sen rör ( för + slutsteg) i toppar , måhända en vettig lösning.. :) Fast det är väl en smaksak.

Kollade lite, såg en annan tråd ( ej gällande denna förstärkare ) ang rör i försteget :
De små triod rören påverkar signalen föga och är fruktansvärt linjära då förstärkningen är så låg i dito. Det intressanta kan vara hur de är kopplade om de ligger i signal vägen dvs.

OPS, vad var det för trioder, finns ju dåliga sånna oxå :oops:


viewtopic.php?f=19&t=28745&start=30
Senast redigerad av Baffel 2021-04-01 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 16:08

Jag har varit lycklig ägare av en Rörförstärkare, Tyckte att den lät magiskt bra med rätt högtalare anslutna :D
Men nu är den i behov av nya Rör och en Bias justering som jag inte reder ut själv :oops:

Jag gillar Rör! Men effekt rör tror jag att jag hoppar, De har ganska kort livslängd och numra kan man inte hitta serviceställen med enkelhet.
Rör i förförstärkardelen tror jag färgar minimalt och har anständig livslängd, Samt är ganska lätta att byta?

En distorsion på 0,03% 20Hz-20kHz utan stegring mot högre frekvenser, Är det en hygglig prestanda för en förstärkare av denna typen?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 16:13

Slutrör, om du kör push pull räcker väl en 3000-5000 timmar, typ. Så länge du har rätt bias inställd.

Var eller är ägare av en rörförstärkare ? Vilket märke/ modell? Bias brukar man , enkelt, kunna ställa med multimeter , några klämmor och en skruvmejsel . Det brukar finns pottar man kan vrida på. Se upp, du kan få en jävla kyss eftersom förstärkaren måste vara på när du ställer in bias. Kolla några klipp på Youtube kring att ställa bias för rörförstärkare. :D

Rör finns ju att köpa lite här och där. Kolla med peterh, som brukar hänga på forumet, han säljer rör:
https://www.tubular-well.se/

Viktigt med matchade slutrör , speciellt om du har en push- pull. Gamla NOS rör nja, verkar mest vara en hype..
https://youtu.be/ZyqJp_anLeg

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 16:22

Baffel skrev:Var eller är ägare av en rörförstärkare ? Vilken modell? Bias brukar man , enkelt, kunna ställa med multimeter , några klämmor och en skruvmejsel . Det brukar finns pottar man kan vrida på. Se upp, du kan få en jävla kyss eftersom förstärkaren måste vara på när du ställer in bias.

Rör finns ju att köpa lite här och där. Kolla med peterh här, han säljer rör.
https://www.tubular-well.se/

Viktigt med matchade för , speciellt om du har en push- pull.

Jag hade lämnat in den för justering. Men personen jag hade anlitat klarade inte att justera den. Utan den kom tillbaka i sämre skick än när jag lämnade in den :evil:
Nu är den helt fel justerad, Även Matar rören :? Hade det endast varit effekt Rören som skulle justeras hade jag kanske rett ut det :|
Jag införskaffade till och med en Bias Mätare för ända målet, Men jag reder inte ut det :oops:
Rören är inte problemet, Fyra matchade EL34 är inte svåra att finna.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 16:25

Vad är det för för mysko? Kolla med peterh här, skicka ett PM till han. . Om du inte vill berätta vad det är för märke/ modell . En rörförstärkare ska vara konstruerad så att man ska kunna ställa bias för egen hand, eller så har den pensionärbias, dvs autobias. Låter som om det var något annat fel med din.

Biasmätare? Vad för någon? Obs det där med klämmor , som jag nämnde, vet i tusan om det gäller för alla rörförstärkare . Jag behöver ha det, plus en multimeter och en skruvmejsel.

Rör i försteget har väldans lång livstid . Dessutom är de , oftast, billiga. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-04-01 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 16:30

Det är en kinesisk Xindak MT-3 trimpotentiometrarna sitter dolt på den modellen man måste lyfta bort botten. Känns sådär när man inte har någon direkt el vana :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 16:33

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 16:33

Denna?

Här ställs det bias, eller vad tusan de pysslar med alla dessa mätare.
Bilagor
www_trioda_com_028_640 (1).jpg
www_trioda_com_028_640 (1).jpg (165.18 KiB) Visad 1619 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 16:35

Jo den är det!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 16:36

dewpo skrev:En sådan här
https://www.tubeampdoctor.com/en/biasmaster-system?c=142
[ Bild ]


Säg det du. Jag kör med vanlig multimeter.

Om bias nu ställs manuellt i din röris så följde det väl med en manual/ instruktioner på hur du/ man ska göra?

Avvakta svar/ hjälp / tips från tex peterh. Det ska gå att fixa, enkelt, bias . :D Ge inte upp. Så länge det är inte är något fel på rörförstärkaren. Det måste väl finnas duliga reparatörer där du bor? Kan inte de ta en koll på den? Sen har vi ju detta med grejer från Kina vs att köpa tex rörförstärkare typ Edison , som är känd. Där t.o.m konstruktören är här ibland. :)

Tog en i högen bara, ställa bias.


En till :

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav hifikg » 2021-04-01 17:04

Ser knepigt ut det där, tur att jag inte bara har auto-bias utan även adaptiv sådan, dvs jag kan blanda vilka rör som helst o förstärkaren fixar ihop bästa möjliga ljud. Di e luriga di där kineserna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 17:11

Det heter inte auto-bias . Det heter pensionärbias. :mrgreen:

Obs, gillar pensionärer . 8O

Det där att mixa olika EL 34 slutrör, som inte är matchade , i en push pull ( som du har hifikg) ställer jag mig skeptisk till . Även om den har någon slags adaptionsmojäng i sig.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav distad » 2021-04-01 17:19

Skulle en begagnad https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=309436 vara intressant ? Bor du inte för långt ifrån Karlskrona och kan hämta så finns en sådan.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav distad » 2021-04-01 17:24

hifikg skrev:Ser knepigt ut det där, tur att jag inte bara har auto-bias utan även adaptiv sådan, dvs jag kan blanda vilka rör som helst o förstärkaren fixar ihop bästa möjliga ljud. Di e luriga di där kineserna!

Vi håller oss till klass G slutsteg, du och jag :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 18:00

Baffel skrev: Sen har vi ju detta med grejer från Kina vs att köpa tex rörförstärkare typ Edison , som är känd. Där t.o.m konstruktören är här ibland. :)

Håller egentligen helt med om att det är bättre att köpa europeiska varor.
Köpte nyligen ett par Spansk tillverkade skor och en slovakisk keps :D
Men tråkigt nog så riktar de flesta europeiska tillverkare sin produkter mot överklassen eller övre medelklassen :(
Europa exporterar skor till välbeställda ryssar :? Medans majoriteten av de som säljs här görs i Kina och har sisådär kvalité :evil:

Magant (Förstärkaren i första posten) designas i Tyskland, Men jag har svårt att tro att de tillverkas där :?

Vad kostar egentligen en Svensk tillverkad förstärkare och vad finns det att välja mellan?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 19:40

Svenskt:
viewtopic.php?f=9&t=71773

Erik Andersson och hans rörförstärkare, svenskt . :)

XTZ, Primare och Holographic Audio för att nämna några. Är de fortfarande svenska?
Senast redigerad av Baffel 2021-04-01 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-01 19:44

Denna med :D Verkar det som :|
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=69992

Men de är för mig oåtkomligt dyra båda två.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-01 19:50

Kör en Edison då. Dyker upp titt som tätt på beg. marknaden . Rörförstärkare :)

Fast varför inte försöka få igång din rörhäck som du har nu? Du gillar ju den. :) "Min" reparatör tar 200 kr för en funktionskoll. Var i Sverige bor du?

Du får väl starta en ny tråd : Tips på duktig rörreparatör

Edit: Man ska INTE ställa in bias själv i en rörförstärkare om det känns obehagligt att pilla med det. Det kan trots allt vara farligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-02 09:04

Baffel skrev:Svenskt:
viewtopic.php?f=9&t=71773

Erik Andersson och hans rörförstärkare, svenskt . :)

XTZ, Primare och Holographic Audio för att nämna några. Är de fortfarande svenska?



Får kanske skilja på svensktillverkat och Kina-tillverkat? XTZ är väl från Kina även om företaget är svenskt? Audio Pro vet jag inte men fanns i samma ort som Carlsson under några år, Skillingaryd. Primare och Copland tillverkades väl under en period i Växjö-trakten?. Bladelius håller väl till i Allingsås? Guru verkar ha växlat mellan olika orter/länder. Borde vara enklare om åtminstone företaget finns på närmare håll än Kina.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav peterh » 2021-04-02 09:06

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Svenskt:
viewtopic.php?f=9&t=71773

Erik Andersson och hans rörförstärkare, svenskt . :)

XTZ, Primare och Holographic Audio för att nämna några. Är de fortfarande svenska?



Får kanske skilja på svensktillverkat och Kina-tillverkat? XTZ är väl från Kina även om företaget är svenskt? Audio Pro vet jag inte men fanns i samma ort som Carlsson under några år, Skillingaryd. Primare och Copland tillverkades väl under en period i Växjö-trakten?. Bladelius håller väl till i Allingsås? Guru verkar ha växlat mellan olika orter/länder. Borde vara enklare om åtminstone företaget finns på närmare håll än Kina.


Får väl upprepa mitt mantra : Se till att få schema på burken innan du betalar. Inget schema ? Inget Köp !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-02 09:50

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Svenskt:
viewtopic.php?f=9&t=71773

Erik Andersson och hans rörförstärkare, svenskt . :)

XTZ, Primare och Holographic Audio för att nämna några. Är de fortfarande svenska?



Får kanske skilja på svensktillverkat och Kina-tillverkat? XTZ är väl från Kina även om företaget är svenskt? Audio Pro vet jag inte men fanns i samma ort som Carlsson under några år, Skillingaryd. Primare och Copland tillverkades väl under en period i Växjö-trakten?. Bladelius håller väl till i Allingsås? Guru verkar ha växlat mellan olika orter/länder. Borde vara enklare om åtminstone företaget finns på närmare håll än Kina.

Om jag får välja så köper jag produkter som tillverkas i Europa, Sverige ser jag som en del av Europa men jag tror inte att Sverige har potential att vara en självförsörjande enhet!

Men det jag vill stötta är att produktionen faktiskt sker i Europa. För att minska på frakter! Och göra vårt Samhälle mindre sårbart för konflikter, Vare sig de är väpnade eller handelskrig.

Att utveckling av produkter sker i Sverige eller Europa :D Så att kunskaps nivån upprätthålls tycker jag också är behjärtansvärt att stödja!

Men handels bolag som köper in kinesiskt från något OEM företag och klistrar på en etikett med ett Svensk klingade namn :?

Och sen säljer med förvändningen att det är ett Svenskt varumärke, Är det absolut sista jag vill gynna :evil:

Då köper jag hellre från ett kinesiskt förtag som utvecklar och producerar sina egna produkter!

Fred Åkerström skrev:Men klart att det finns taskigt folk i Oslo
Dom tjänar pengar på vad andra gör
Men sånt skit finns ju även uti Stockholm
I Bonn och Bryssel, London och New York
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:03

Dewpo och RogerGustavsson.
Det där med Kina-tillverkat. Går det ens att nämna någon elektrisk pryttel inom hemelektronik där inte någon del kommer från Kina? Det gällande serietillverkat. Inte ens den minsta lilla komponent från Kina, inget producerat eller tillverkat i Kina.

Morellos inställning till Kina är ingen hemlighet men kan ens han kan väl säga att det inte finns något litet från Kina i hans slutsteg?
Senast redigerad av Baffel 2021-04-02 10:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:05

peterh skrev:
RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Svenskt:
viewtopic.php?f=9&t=71773

Erik Andersson och hans rörförstärkare, svenskt . :)

XTZ, Primare och Holographic Audio för att nämna några. Är de fortfarande svenska?



Får kanske skilja på svensktillverkat och Kina-tillverkat? XTZ är väl från Kina även om företaget är svenskt? Audio Pro vet jag inte men fanns i samma ort som Carlsson under några år, Skillingaryd. Primare och Copland tillverkades väl under en period i Växjö-trakten?. Bladelius håller väl till i Allingsås? Guru verkar ha växlat mellan olika orter/länder. Borde vara enklare om åtminstone företaget finns på närmare håll än Kina.


Får väl upprepa mitt mantra : Se till att få schema på burken innan du betalar. Inget schema ? Inget Köp !


Med tillägg , om du inte kan läsa/ förstå dig på scheman se till att ha, eller utveckla, kontakt med en person som är kunnig kring sådant. Om du nu inte köper något erkänt , välkänt . Tex , som jag tjatat om i denna tråd, Edison. MEN en del av dem såldes väl som byggsatser? I så fall skulle jag nog försöka få tag i någon som Erik Andersson själv byggde. Eller hur nu den tillverkningen skedde av just Edison?

Att känna en duktig tex reparatör . Det borgar för en god nattsömn. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:16

Här dewpo . Här kan man snacka bra service vad det gäller sin rörförstärkare :

Vad var det nu för märke? ... :D

Erik Andersson som byggt mitt Edison 60 får ändå anses som en av dom bästa på rör, glöm inte bort att han under en period designat Audion, en av de bästa rörstärkarna nånsin.

Servicen med han har varit helt suverän. Mitt steg gick sönder en gång, en nättrafo gick sönder. Skickade ner steget till Erik som lagade det.
Sen fick jag som sagt reda på att han kunde koppla om det till triod, så jag skickade ner det till han igen, det var rätt många år sen.

Nu för bara några månader sen hade jag mailkontakt med han igen, undrade om det fanns bättre rör än EL34 till den.
Erik är mycket trevlig och svarar på alla mail och frågor :)


viewtopic.php?f=19&t=71508

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5188
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav dewpo » 2021-04-02 10:23

Baffel skrev:Dewpo och RogerGustavsson.
Det där med Kina-tillverkat. Går det ens att nämna någon elektrisk pryttel inom hemelektronik där inte någon del kommer från Kina? Det gällande serietillverkat. Inte ens den minsta lilla komponent från Kina, inget producerat eller tillverkat i Kina.

Morellos inställning till Kina är ingen hemlighet men kan ens han säga att det inte finns något litet från Kina i hans slutsteg?

Nej antagligen inte :? När Kina påbörjar omställningen till produktion för inhemska marknaden. Istället för export. Vilket de har som uttalat mål att göra.
Och Ryssland stryper Gasen. Då får vi vad vi förtjänar :evil: Om vi inte lyckas återindustrialisera Europa innan dess :twisted:

Europa är grönt! Miljön bättre än på länge! Men vad beror det på? Framsynt politik? Nej den bistra sanningen är att det beror på att vi exporterat våra miljöproblem!
Som jag ser det så brinner det i knutarna på samhället ingen tycks bry sig :?

Problemet bottnar i den Västerländska kulturen där idén att alltvärde ligger i immateriella ting, Medans materiella tillgångar som produktionskapacitet nästan helt anses sakna värde.
Och nu så sitter våra Politiker och skall med tankens kraft flytta vaccin från länder som blockerar leveranser till Europa :lol:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:25

Inte ta upp politik på forumet. Kina ÄR för övrigt en diktatur. Det är ett faktum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-02 10:35

Baffel skrev:Dewpo och RogerGustavsson.
Det där med Kina-tillverkat. Går det ens att nämna någon elektrisk pryttel inom hemelektronik där inte någon del kommer från Kina? Det gällande serietillverkat. Inte ens den minsta lilla komponent från Kina, inget producerat eller tillverkat i Kina.

Morellos inställning till Kina är ingen hemlighet men kan ens han kan väl säga att det inte finns något litet från Kina i hans slutsteg?


När det gäller komponenter så är flertalet tillverkade långt ifrån moderbolagens hemländer. Det har varit så länge. Numera har många gamla varumärken hamnat under gemensamma "tak". Philips, Rifa, Kemet, BC Components, Dale, Beyschlag, Roederstein m.fl. ligger under Vishay. Halvledare verkar komma från ett antal olika länder i Asien.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Är detta en duglig förstärkare?

Inläggav peterh » 2021-04-02 10:39

RogerGustavsson skrev:
Baffel skrev:Dewpo och RogerGustavsson.
Det där med Kina-tillverkat. Går det ens att nämna någon elektrisk pryttel inom hemelektronik där inte någon del kommer från Kina? Det gällande serietillverkat. Inte ens den minsta lilla komponent från Kina, inget producerat eller tillverkat i Kina.

Morellos inställning till Kina är ingen hemlighet men kan ens han kan väl säga att det inte finns något litet från Kina i hans slutsteg?


När det gäller komponenter så är flertalet tillverkade långt ifrån moderbolagens hemländer. Det har varit så länge. Numera har många gamla varumärken hamnat under gemensamma "tak". Philips, Rifa, Kemet, BC Components, Dale, Beyschlag, Roederstein m.fl. ligger under Vishay. Halvledare verkar komma från ett antal olika länder i Asien.


JJ rör kommer från slovakien, inom EU. Samma med JJ elektrolytkondensatorer.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster