Moderator: Redaktörer
dB "8-ohmsWatt"
Revel Performa3 F208 88.5dB 88,5 1W/1m
Två högtalare +4 92,5 teoretiskt +6, praktiskt +4
lyssningsavstånd 3m -10 82,5 1W
85,5 2W
88,5 4W "lagom medelnivå"
91,5 8W
94,5 16W
97,5 32W
100,5 64W
103,5 128W 15dB dynamik oklippt
106,5 256W
109,5 512W
112,5 1kW
115,5 2kW
paa skrev:Jag har ju valt betydligt mer lättdrivna högtalare för att slippa problemet med kraftiga effektförstärkare, men 2x250 W borde väl vara en startpunkt för dig?
Nattlorden skrev:Behövs:
Lyssningsavstånd
max önskad medelnivå på lyssningsplats OCH dynamiken (crest) på den musiken du då spelar
Baffel skrev:Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till?
Baffel skrev:Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till?
Trist för Erik Andersson om hans nya förstärkare , som ser fin ut, knappt kan användas till något.
Rydberg skrev:Baffel skrev:Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till?
Faktiskt är ju inte direkt representativt, här består snoppmäteriet i hur stort bassystem man lyckas pressa in i sitt lyssningsrum. Sen kan man gasa på rejält när kompisarna är på besök (det känns naturligtvis härligt när de säger ”wow”), lite samma fenomen som att accelerera med Teslan med polarna. Att njuta av musik har det ganska lite med att göra.
Jag har lyssnat på no100 hos konstruktören och man kan spela tillräckligt starkt men nästan all musik. Jag får i alla fall snabbt ont i öronen när det blir för starkt.
Baffel skrev:Det är väl i och för sig en matteövning. Nattlorden och den tabell han klistrade in. Ser om det finns vettiga högtalare med den känslighet som då krävs vet jag ej.![]()
I-or skrev:Avståndet till högtalarna har mycket liten betydelse för ljudtrycksnivån eftersom rumsbidragen dominerar på avstånd över någon meter eller så. Däremot spelar rumsvolymen och inredningen/akustikåtgärderna relativt stor roll, kanske 3-6 dB beroende på rumsvolym och absorberande ytor.
Med en spänningskänslighet om 88 dB (2,83 V, 1 m) skulle jag rekommendera åtminstone 40 Vrms, d.v.s. 2x200 W i 8 ohm, om man vill ha spänning/effekt över för dynamiskt ostympade inspelningar. Man landar då runt maximala ljudtrycksnivåer om 115 dB för två kanaler i lyssningspositionen i ett någorlunda typiskt lyssningsrum. Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W.
Tangband skrev:En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
...eller behöver man 200 watt även här ?
Tangband skrev:Tänkvärt![]()
Det borde väl innebära att om man kör en mindre stativare med 6 1/2 boomer med känslighet på 88 dB ( 2,83 V, 1 m ) så kommer det väl i praktiken knappast behövas mer är kanske 50 watt även för okomprimerat material ?
En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
I audiosciencereviews tester av distorsion ser man att de flesta högtalare under 10000:- fullständigt kollapsar med hög distorsion vid ljudnivåer på 96 dB, en högtalare.
Ett lysande undantag är den Revel-golvare som baffel har en bild på i första inlägget.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
Vilket låter värst - högtalaren när den får en ultrakort kraftful peak eller förstärkaren när den klipper? Jag skulle sätta mina slantar på det senare...
Calleberg skrev:Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.
Nu har ju No100 klippindikator, vilket ju egentligen borde vara standard på alla förstärkare värda namnet.
Så om den nämnda förstärkaren skulle vara för liten för ens behov, så får man reda på det utan att behöva släppa ut den magiska röken ur högtalarna....Bra feature.
I-or skrev:Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W.
Baffel skrev:Calleberg skrev:Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.
Nu har ju No100 klippindikator, vilket ju egentligen borde vara standard på alla förstärkare värda namnet.
Så om den nämnda förstärkaren skulle vara för liten för ens behov, så får man reda på det utan att behöva släppa ut den magiska röken ur högtalarna....Bra feature.
Nja, syfte med tråden är att röna ut vilken effekt gällande förstärkeri givet vissa förutsättningar som är lämpligt. Jag tog ett standardrum, givna högtalare att utgå ifrån. Efter det blandade jag in Morellos slutsteg och Knispel. Jag kan även , eller något annan, slänga in ett PA - slutsteg på 2x500 W. Ett som måhända har lite högre dist men som med största sannolikhet inte klipper , givet förutsättningar / premissen. Då hamnar vi på ruta: när hör vi distorsion istället.
jansch skrev:Baffel skrev:Calleberg skrev:Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.
Nja, syfte med tråden är att röna ut vilken effekt gällande förstärkeri givet vissa förutsättningar som är lämpligt. Jag tog ett standardrum, givna högtalare att utgå ifrån. Efter det blandade jag in Morellos slutsteg och Knispel. Jag kan även , eller något annan, slänga in ett PA - slutsteg på 2x500 W. Ett som måhända har lite högre dist men som med största sannolikhet inte klipper , givet förutsättningar / premissen. Då hamnar vi på ruta: när hör vi distorsion istället.
Jag har skrivit det flera ggr förut att RMS effekt (sinuseffekt) är ett dåligt mått på prestanda, d v s vad man max vill uppnå i ljudtryck i slutändan.
"Musikeffekt" är ett lite bättre mått på hur högt det går att spela musik.
Det som sätter gränsen i verkligheten är maximalt spänningssving som slutsteget kan leverera vid varje given tidpunkt. Detta kan utan vidare betyda att en transient kan få ett slutsteg att klippa vid väldigt låga nivåer omräknat i någon form av medeleffekt.
Då vågform genererad av musik är väldigt komplex och dess maximala sving är beroende av fasskillnad mellan olika frekvenser är det inte heller lätt att definiera max behövligt spänningssving.
Ovanstående i kombination med hörselns logaritmiska känslighet gör att om man upplever att man har för lite effekt är det ingen större ide' att t.ex välja 250W istället för 200W(RMS) utan man borde dubbla effekten...åtminstone.
Dock, som påpekats i denna tråd och många andra är behovet av "klippindikator" som då visar när slutsteget verkligen klipper*. Detta funkar ju på både "modern" musik med låg dynamik och klassisk musik som upplevelsemässigt låter lägre men har större dynamik.
* Det finns ju "high end" slutsteg med visare som visar någon form av medeleffekt med eleganta analoga mätare - en skojig leksak helt enkelt, ofta med stor imponatoreffekt! (Borde döpas om till imponatormätare)
Vad slutsteget kan leverera innan klippning är en helt annan sak.
Baffel skrev:I-or skrev:Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W.![]()
Slutet på kraftfulla slutsteg? Den stora massan lyssnar väl främst på överkomprimerade alster?
Då får vi övriga sjunga , se min signatur.
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta?
Tangband skrev:goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta?
Man kan även köra aktivt och klara sig med lägre effekt
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster