Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav goat76 » 2021-04-04 12:28

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Och vad gäller kylflänsarna på Musical Fidelity M6i så antar jag att de under framtagandet av produkten kommit fram till att det var bättre med dem riktade utåt, den har iallafall inte blivit överhettad under de 9-10 åren jag haft den. :)


De sätts väl oftast efter hur det är mest praktiskt att montera sluttrissorna? 8)


Eller om det finns en fläkt eller inte på förstärkaren, vad hjälper invändigt monterade kylflänsar om det inte finns en fläkt för intag av kallare luft? :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Belker » 2021-04-04 12:39

Jag misstänker att Roger syftade på att de inte sitter vertikalt, som brukligt. Tror det finns rätt bra fördelar med det. Termiken är inte jätteviktig på så små kylare och man vinner stort på att kunna extrudera en enda kylkropp för hela sidan. Med stående flänsar brukar man behöva montera ihop flera, för extruderingsverktyget blir jättestort=dyrt annars. Trissorna sitter ju dessutom bara på en liten del av flänsen, så en stor, homogen profil blir perfekt för att hålla nere bygghöjden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-04 12:55

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Och vad gäller kylflänsarna på Musical Fidelity M6i så antar jag att de under framtagandet av produkten kommit fram till att det var bättre med dem riktade utåt, den har iallafall inte blivit överhettad under de 9-10 åren jag haft den. :)


De sätts väl oftast efter hur det är mest praktiskt att montera sluttrissorna? 8)


Eller om det finns en fläkt eller inte på förstärkaren, vad hjälper invändigt monterade kylflänsar om det inte finns en fläkt för intag av kallare luft? :)


Konvektion via hål i botten och lock fungerar fortfarande. Sen kan man ju diskuttera optimum. En annan sak är om man redan har en snäppet överdimensionerad fläns i sitt lager från en annan komponent... då tar man kanske hellre den och gömmer än tar fram något mindre?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav goat76 » 2021-04-04 13:07

Belker skrev:Jag misstänker att Roger syftade på att de inte sitter vertikalt, som brukligt. Tror det finns rätt bra fördelar med det. Termiken är inte jätteviktig på så små kylare och man vinner stort på att kunna extrudera en enda kylkropp för hela sidan. Med stående flänsar brukar man behöva montera ihop flera, för extruderingsverktyget blir jättestort=dyrt annars. Trissorna sitter ju dessutom bara på en liten del av flänsen, så en stor, homogen profil blir perfekt för att hålla nere bygghöjden.


Det kanske var så han menade, men när det handlar om en yttre installation som inte utsätts direkt för den värme som ska bekämpas, så har jag svårt att se att en horisontell montering skulle göra någon större skillnad till det bättre?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav music4ever » 2021-04-04 13:13

Baffel skrev:
music4ever skrev:I lägenheten så klippte jag O&G Engineering RS2000 (2x650 watt) när jag spelade Mr Magnuz och någon livelåt med Nils Lofgren. Så jag vet jag behöver en hel del effekt.


Vad har du för högtalare? Klipper vid normal lyssningsvolym?


Har Ino audio i32s, som är en 4 ohms högtalare. Vid "vanlig" lyssningsvolym så behöver jag inte så mycket effekt.
Ska köpa ett par större toppar (antagligen Ino i64s) så jag behöver bra med effekt. Hoppas att mina två No1200 fixar det med sina 2x1400 watt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Belker » 2021-04-04 13:26

goat76 skrev:
Belker skrev:Jag misstänker att Roger syftade på att de inte sitter vertikalt, som brukligt. Tror det finns rätt bra fördelar med det. Termiken är inte jätteviktig på så små kylare och man vinner stort på att kunna extrudera en enda kylkropp för hela sidan. Med stående flänsar brukar man behöva montera ihop flera, för extruderingsverktyget blir jättestort=dyrt annars. Trissorna sitter ju dessutom bara på en liten del av flänsen, så en stor, homogen profil blir perfekt för att hålla nere bygghöjden.


Det kanske var så han menade, men när det handlar om en yttre installation som inte utsätts direkt för den värme som ska bekämpas, så har jag svårt att se att en horisontell montering skulle göra någon större skillnad till det bättre?

Ja, jag kanske var otydlig. Horisontella flänsar är inga problem här. Fördelarna trumfar den minimala termiska vinst vertikala hade givit.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav goat76 » 2021-04-04 13:34

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Jag misstänker att Roger syftade på att de inte sitter vertikalt, som brukligt. Tror det finns rätt bra fördelar med det. Termiken är inte jätteviktig på så små kylare och man vinner stort på att kunna extrudera en enda kylkropp för hela sidan. Med stående flänsar brukar man behöva montera ihop flera, för extruderingsverktyget blir jättestort=dyrt annars. Trissorna sitter ju dessutom bara på en liten del av flänsen, så en stor, homogen profil blir perfekt för att hålla nere bygghöjden.


Det kanske var så han menade, men när det handlar om en yttre installation som inte utsätts direkt för den värme som ska bekämpas, så har jag svårt att se att en horisontell montering skulle göra någon större skillnad till det bättre?

Ja, jag kanske var otydlig. Horisontella flänsar är inga problem här. Fördelarna trumfar den minimala termiska vinst vertikala hade givit.


Ser nu att jag råkade skriva horisontell montering istället för vertikal i min text, men det verkar du ha fattat. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-04 13:41

Belker skrev:Jag misstänker att Roger syftade på att de inte sitter vertikalt, som brukligt. Tror det finns rätt bra fördelar med det. Termiken är inte jätteviktig på så små kylare och man vinner stort på att kunna extrudera en enda kylkropp för hela sidan. Med stående flänsar brukar man behöva montera ihop flera, för extruderingsverktyget blir jättestort=dyrt annars. Trissorna sitter ju dessutom bara på en liten del av flänsen, så en stor, homogen profil blir perfekt för att hålla nere bygghöjden.


Det var så jag menade. Antar att kylflänsarna kan göras mindre om de sitter vertikalt. Har en passivt kyld dator med vertikala flänsar. Alla mina förstärkare har vertikala kylflänsar. Musical Fidelity (var det väl?) hade sina "korvgrillar" tidigare, varma som attan.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav hcl » 2021-04-04 20:04

jansch skrev:
hcl skrev:
jansch skrev:
Ju mer man delar upp frekvensbandet desto mindre "effekt"(?) behövs i varje frekvensband. D v s generellt minskar behovet av SPÄNNINGSSVING och det får som positiv konsekvens att man klarar sig med ett slutsteg som har lägre angiven RMS effekt. Trots det kommer slutsteget klippa vid betydligt lägre effekt än angiven RMS effekt.

Skulle du kunna utveckla det blåmarkerade eller syftar du även här på att klippning kan förekomma vid lägre effektuttag p.g.a. att lasten uppvisar hög inimpedans?

F.ö. är exempelsiffrorna ovan en aning underliga då de sammansatt representerar en motsvarande passiv kombination slutsteg+högtalare med ett tämligen kraftfullt slutsteg, i kW klassen även exklusive subben. Det beror i.o.f.s. på hur de aktiva högtalarna är beskaffade, men som en rund siffra.


En sinus har ett ganska effektivt utnyttjande av spänningssvinget, alltså halva möjliga effekten.
En sub hanterar 2-3 oktaver av musiksignal. Fysikaliskt beskrivet: en mängd överlagrade frekvenser.
Förstärkarens utspänning består av summan av ett antal frekvensers amplitud och med hänsyn tagen till inbördes faser.
Ibland samverkar frekvensernas amplitud ibland inte.
Har man jättetur och bara spelar fyrkantvågstoner (med korrekt fas) behövs LÄGRE spänningssving ju fler av övertonerna som spelas d v s effekten ökar och maximalt spänningsbehov minskar.
(Se på t.ex animeringen av fyrkantvåg på wikipedia).
Om du nu tar din fyrkantvågsignal och förskjuter t.ex 3:e och 5:e tonens faser så de samverkar amplitudmässigt med grundtonen kommer betydligt högre utspänning krävas för att behålla uteffekten.

I normalfallet när du spelar musik kommer dock toner att summeras med störst amplitud i transienter och därmed är du långt borta från möjlig "sinuseffekt" innan klippning.

Beskriver jag krångligt?

Ja, minst sagt, ett tämligen omständligt sätt att skriva att förstärkaren kommer klippa vid lägre medeluteffekt än angiven specificerad uteffekt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav jansch » 2021-04-05 02:26

hcl skrev:
jansch skrev:
hcl skrev:Skulle du kunna utveckla det blåmarkerade eller syftar du även här på att klippning kan förekomma vid lägre effektuttag p.g.a. att lasten uppvisar hög inimpedans?

F.ö. är exempelsiffrorna ovan en aning underliga då de sammansatt representerar en motsvarande passiv kombination slutsteg+högtalare med ett tämligen kraftfullt slutsteg, i kW klassen även exklusive subben. Det beror i.o.f.s. på hur de aktiva högtalarna är beskaffade, men som en rund siffra.


En sinus har ett ganska effektivt utnyttjande av spänningssvinget, alltså halva möjliga effekten.
En sub hanterar 2-3 oktaver av musiksignal. Fysikaliskt beskrivet: en mängd överlagrade frekvenser.
Förstärkarens utspänning består av summan av ett antal frekvensers amplitud och med hänsyn tagen till inbördes faser.
Ibland samverkar frekvensernas amplitud ibland inte.
Har man jättetur och bara spelar fyrkantvågstoner (med korrekt fas) behövs LÄGRE spänningssving ju fler av övertonerna som spelas d v s effekten ökar och maximalt spänningsbehov minskar.
(Se på t.ex animeringen av fyrkantvåg på wikipedia).
Om du nu tar din fyrkantvågsignal och förskjuter t.ex 3:e och 5:e tonens faser så de samverkar amplitudmässigt med grundtonen kommer betydligt högre utspänning krävas för att behålla uteffekten.

I normalfallet när du spelar musik kommer dock toner att summeras med störst amplitud i transienter och därmed är du långt borta från möjlig "sinuseffekt" innan klippning.

Beskriver jag krångligt?

Ja, minst sagt, ett tämligen omständligt sätt att skriva att förstärkaren kommer klippa vid lägre medeluteffekt än angiven specificerad uteffekt.


Jaha........Men du bad ju mej att utveckla varför slutsteget klipper vid lägre effekt.....

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav hcl » 2021-04-05 09:02

jansch skrev:
hcl skrev:
jansch skrev:
En sinus har ett ganska effektivt utnyttjande av spänningssvinget, alltså halva möjliga effekten.
En sub hanterar 2-3 oktaver av musiksignal. Fysikaliskt beskrivet: en mängd överlagrade frekvenser.
Förstärkarens utspänning består av summan av ett antal frekvensers amplitud och med hänsyn tagen till inbördes faser.
Ibland samverkar frekvensernas amplitud ibland inte.
Har man jättetur och bara spelar fyrkantvågstoner (med korrekt fas) behövs LÄGRE spänningssving ju fler av övertonerna som spelas d v s effekten ökar och maximalt spänningsbehov minskar.
(Se på t.ex animeringen av fyrkantvåg på wikipedia).
Om du nu tar din fyrkantvågsignal och förskjuter t.ex 3:e och 5:e tonens faser så de samverkar amplitudmässigt med grundtonen kommer betydligt högre utspänning krävas för att behålla uteffekten.

I normalfallet när du spelar musik kommer dock toner att summeras med störst amplitud i transienter och därmed är du långt borta från möjlig "sinuseffekt" innan klippning.

Beskriver jag krångligt?

Ja, minst sagt, ett tämligen omständligt sätt att skriva att förstärkaren kommer klippa vid lägre medeluteffekt än angiven specificerad uteffekt.


Jaha........Men du bad ju mej att utveckla varför slutsteget klipper vid lägre effekt.....

:) Undrade främst vad det var du syftade på, men det är ok. Nu vet jag och förhoppningsvis även övriga vad du menade.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-05 11:03

Så med inlägg rasslande in i denna tråd om man utgår från premissen i tråden så lägger jag till . Utgå ifrån startinlägget plus:

Effekt stärkare vid:

1. Vid uppspelning av okomprimerade alster , med mycket transistenttoppar. Knepigaste musik ni kan komma på för en förstärkare att just förstärka.

2. Jämntjock komprimerad musik , som inte ställer större krav på förstärkeriet .

Effekt vid 1 resp 2 ?

För övrigt är detta en mycket intressant tråd, tycker jag . :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-05 12:24

Baffel skrev:Så med inlägg rasslande in i denna tråd om man utgår från premissen i tråden så lägger jag till . Utgå ifrån startinlägget plus:

Effekt stärkare vid:

1. Vid uppspelning av okomprimerade alster , med mycket transistenttoppar. Knepigaste musik ni kan komma på för en förstärkare att just förstärka.

2. Jämntjock komprimerad musik , som inte ställer större krav på förstärkeriet .

Effekt vid 1 resp 2 ?

För övrigt är detta en mycket intressant tråd, tycker jag . :D


Du behöver fortfarande bestämma dig för en medelnivå att utgå ifrån! Tycker du att medelnivå skall ligga på 84dB eller på 90dB ger ju en fruktansvärt stor skillnad!

Det går nog att tanka ned en dB-mätar-app till din telefon för att i alla fall ge ett hum.... om du nu inte råkar ha en riktig liggande självklart...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-05 12:42

Vänta då lägger jag till det ... :) Eller säg något du Nattlorden . Premissen gäller fortfarande. Normal lyssningsvolym , det rummet, de högtalarna, de två olika typerna av insignal.

Edit, Tabell nedan den du klistrade in tidigare Nattlorden, som nu även elaka Homer nu klippte in. 88,5 4W "lagom medelnivå" låter väl vettigt. Eller?
Plus att såklart ibland dra på , hyfsat rejält . Typ nästan till det att grannarna klagar. Kan ju inte ha fisvolym hela tiden. :D
Senast redigerad av Baffel 2021-04-05 12:52, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-05 12:44

Nattlorden skrev:Behövs:
Lyssningsavstånd
max önskad medelnivå på lyssningsplats OCH dynamiken (crest) på den musiken du då spelar

Kod: Markera allt
      dB   "8-ohmsWatt"   
Revel Performa3 F208 88.5dB   88,5   1W/1m   
Två högtalare   +4            92,5   teoretiskt +6, praktiskt +4   
lyssningsavstånd 3m   -10     82,5   1W   
                              85,5   2W   
                              88,5   4W   "lagom medelnivå"
                              91,5   8W   
                              94,5   16W   
                              97,5   32W   
                            100,5   64W   
                            103,5   128W   15dB dynamik oklippt
                            106,5   256W   
                            109,5   512W   
                            112,5   1kW   
                            115,5   2kW   



Finns tabellen att ladda ner någonstans, vore intressant att se hur mycket man själv "använder"
Sällan jag får många dioder att tända upp på stegen så oftast är det nog en bråkdel av vad dom kan.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-05 12:52

Evil_Homer skrev:Finns tabellen att ladda ner någonstans, vore intressant att se hur mycket man själv "använder"
Sällan jag får många dioder att tända upp på stegen så oftast är det nog en bråkdel av vad dom kan.


Den är bara i mitt excel-ark. Men är du nöjd med lyssningsavståndet så är det ju bara att justera för skillnaden i högtalarnas känslighet. Skall du räkna om för annat avstånd eller behöver korrigera för icke-8-ohm så får du ta till lite matte.
Att det är effektdubbling per 3dB ändrar sig inte oavsett vad du har, ju.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-05 12:58

Baffel skrev:Vänta då lägger jag till det ... :) Eller säg något du Nattlorden . Premissen gäller fortfarande. Normal lyssningsvolym , det rummet, de högtalarna, de två olika typerna av insignal.

Edit, Tabell nedan den du klistrade in tidigare Nattlorden, som nu även elaka Homer nu klippte in. 88,5 4W "lagom medelnivå" låter väl vettigt. Eller?
Plus att såklart ibland dra på , hyfsat rejält . Typ nästan till det att grannarna klagar. Kan ju inte ha fisvolym hela tiden. :D


Jag vet ju inte vad DU tycker normalt och dra på hyffsat rejält betyder, eller hur? Min gissning är att 88,5 som snitt nog är att dra på hyffsat rejält för ganska många... och att gå upp ett pinnhål till 91,5 då är bland det starkare majoriteten skulle vilja lyssna vid... men det är MIN åsikt och den vill jag inte prångla ut på folk... Vad jag tycker är ok att dra på med över Ino i32s + infraY-6 är säkert inte forumstandard.... så vill du ha svar som är relevant för dig så rekommenderar jag att du provmäter ditt lyssnande någon gång och får känsla för siffrorna.

Gammal forumpoll:
viewtopic.php?p=1733751#p1733751
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-05 13:12

Ähä, vi ska ju inte prångla på . Vi laborerar ju bara rent teoretiskt med olika faktorer just nu. Terori som såklart sedan kan omsättas i praktik.
Dessutom är det ju kul och intressant att se hur andra ser på saken . Vad innebär tex "dra på". Subjektivt, givetvis. :)

Hur många basmoduler tycker tex Evil_Homer är lagom många? Har för mig att han har ett antal. En sak är jag helt säker på. Morsan skulle tycka det hade varit aningens för många . Om hon skulle få för sig att fixa några ( kommer ej att hända). Vad är lagom, mycket, dra på osv. Även detta med att en förstärkare klipper . Det bör ju rimligtvis också uppfattas som olika obehagligt . :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-05 13:27

Baffel skrev:Ähä, vi ska ju inte prångla på . Vi laborerar ju bara rent teoretiskt med olika faktorer just nu. Terori som såklart sedan kan omsättas i praktik.
Dessutom är det ju kul och intressant att se hur andra ser på saken . Vad innebär tex "dra på". Subjektivt, givetvis. :)

Hur många basmoduler tycker tex Evil_Homer är lagom många? Har för mig att han har ett antal. En sak är jag helt säker på. Morsan skulle tycka det hade varit aningens för många . Om hon skulle få för sig att fixa några ( kommer ej att hända). Vad är lagom, mycket, dra på osv. Även detta med att en förstärkare klipper . Det bör ju rimligtvis också uppfattas som olika obehagligt . :)


Jo, men får vi det inte hyffsat rätt så kan svaret lika väl bli 50W som 400.... det går ju så fort mellan stegen... eller om det blir 500W - vilket med lite möda kan åstadkommas - eller 4kW vilket är i princip fullständigt omöjligt.
Så nej... vi kan inte höfta hur grovt som helt som det skall bli några vettiga "svar"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-05 13:33

Hmm, har du rätt i . Det är ju för grovt och kan innebära , i princip , vad som helst. Jag lurar vidare... :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster