Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 14:18

Obs fiktivt exempel. Inget jag har eller tänkt att köpa. Intresserad hur man ska se på det hela.

Hur mycket effekt hade du valt två- kanals förstärkare / slutsteg med dessa förutsättningar ( väljer dessa för att det verkar vara ganska så generellt det ser ut ute stugorna / lägenheterna, gällande vardagsrum , storlek).
Oavsett effekt på förstärkare / slutsteg utgå ifrån att är väl konstruerat , distorsionsnivåer inom rimlig t.o.m låg nivå ( för resp effekt/ slutsteg) . Det som skiljer dem är effekten , antal 2xX watt ..

För att konkretisera , låt oss utgå från att detta finns . Vad hade du valt för förstärkare / slutsteg till, motivera gärna svar:
Högtalare :
Revel Performa3 F208
NOMINAL IMPEDANCE
8 ohms
SENSITIVITY
88.5dB
2172498 (1).jpg
2172498 (1).jpg (3.36 KiB) Visad 2094 gånger


Lyssningsrum . Ett vardagsrum på 24 kvadrat . Inga konsigheter med utformningen . Normalhögt till tak. Tog bara en skiss på nätet , säg att det ser ut så här :
aHR0cHM6Ly9hcmNoaXZlZC1pbWFnZXMwMS5mYXNhZC5ldS8zODcvNDAwMjg5LzEwMzA3NDMvbGFyZ2UvODY1NDIwOS5qcGd3ODAwaDUyN21pbnNpZGVyMHMwdTBiMHQ= (1).jpg
aHR0cHM6Ly9hcmNoaXZlZC1pbWFnZXMwMS5mYXNhZC5ldS8zODcvNDAwMjg5LzEwMzA3NDMvbGFyZ2UvODY1NDIwOS5qcGd3ODAwaDUyN21pbnNpZGVyMHMwdTBiMHQ= (1).jpg (25.14 KiB) Visad 2098 gånger


Till det valfritt antal basmoduler med separat förstärkning.

Insignal . Vad ska jag ta? . Säg streamat , Tidal. Lämplig vettig DAC , försteg finns.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-04 10:55, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav paa » 2021-04-03 14:22

Jag har ju valt betydligt mer lättdrivna högtalare för att slippa problemet med kraftiga effektförstärkare, men 2x250 W borde väl vara en startpunkt för dig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-03 14:23

Behövs:
Lyssningsavstånd
max önskad medelnivå på lyssningsplats OCH dynamiken (crest) på den musiken du då spelar

Kod: Markera allt
      dB   "8-ohmsWatt"   
Revel Performa3 F208 88.5dB   88,5   1W/1m   
Två högtalare   +4            92,5   teoretiskt +6, praktiskt +4   
lyssningsavstånd 3m   -10     82,5   1W   
                              85,5   2W   
                              88,5   4W   "lagom medelnivå"
                              91,5   8W   
                              94,5   16W   
                              97,5   32W   
                            100,5   64W   
                            103,5   128W   15dB dynamik oklippt
                            106,5   256W   
                            109,5   512W   
                            112,5   1kW   
                            115,5   2kW   

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 14:28

paa skrev:Jag har ju valt betydligt mer lättdrivna högtalare för att slippa problemet med kraftiga effektförstärkare, men 2x250 W borde väl vara en startpunkt för dig?


Obs detta gäller inte mig. Mest nyfiken i största allmänhet . Jag har inte dessa pryttlar.

Om du nu hade suttit med dessa kort på handen, premissen startinlägg. Hade du valt slutsteg på minst 2x250w? Varför inte 2x500 W Eller 2x100W?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 14:29

Nattlorden skrev:Behövs:
Lyssningsavstånd
max önskad medelnivå på lyssningsplats OCH dynamiken (crest) på den musiken du då spelar

Valfritt . Utgå ifrån vardagsrummet i skissen . Du väljer själv. Detta är ett fiktivt exempel enbart för att röna ut detta med hur pass mycket effekt som behövs .

Lyssningsrum 24 kvadrat , 6x4 meter.

Edit, såg din tabell nu. Mycket bra precis det jag var ute efter. Tack Nattlorden .
Senast redigerad av Baffel 2021-04-03 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-03 14:31

Gjort - höll på att redigera förra posten . Svårt klippa från Excel.

Sitter man på 3m och tycker dessa nivåer och dynamik är vettigt.... så är väl exemplet på 250W helt ok. Sittar man längre ifrån och/eller spelar starkare och/eller mer dynamiskt material så krävs mer.

Mindre nivåkrav och huvudsakligen mer komprimerad musik... går det att klara sig på något mindre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Calleberg » 2021-04-03 14:32

Nåt på minst 350W och om jag mot förmodan skulle köpa högtalare för ca 70 papp så hade det blivit Mcintosh som fått stå för watten.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav steveo1234 » 2021-04-03 14:44

Emotiva XPA-2. Så., 300-600W kanske
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 14:45

Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till?

Morello :
Man kan kommer ganska långt med lite styvt 100 W per kanal ( i 8 ohm). Lyssnade en del igår och klippindikatorn tändes aldrig. Elektroniken till No100 har för övrigt nyttjats i kontoret i cirka ett år.

viewtopic.php?f=16&t=1164&start=1200

Tja, hur långt kommer man egentligen med Morellos slutsteget i detta exempel jag givet , med de förutsättningarna .
_______

Trist för Erik Andersson om hans nya förstärkare , som ser fin ut, knappt kan användas till något :
viewtopic.php?f=9&t=70048

Kan ju i och för sig vända på det hela . Vad krävs för högtaleri till den rörförstärkaren ? Samma typ av vardagsrum.
https://www.knispelaudio.com/
2 x 30 watt vid 8 ohms belastning
Det är väl i och för sig en matteövning. Nattlorden och den tabell han klistrade in. Ser om det finns vettiga högtalare med den känslighet som då krävs vet jag ej. :)

Senast redigerad av Baffel 2021-04-03 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Rydberg » 2021-04-03 15:03

Baffel skrev:Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till? ​

Faktiskt är ju inte direkt representativt, här består snoppmäteriet i hur stort bassystem man lyckas pressa in i sitt lyssningsrum. Sen kan man gasa på rejält när kompisarna är på besök (det känns naturligtvis härligt när de säger ”wow”), lite samma fenomen som att accelerera med Teslan med polarna. Att njuta av musik har det ganska lite med att göra.

Jag har lyssnat på no100 hos konstruktören och man kan spela tillräckligt starkt men nästan all musik. Jag får i alla fall snabbt ont i öronen när det blir för starkt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Calleberg » 2021-04-03 15:04

Baffel skrev:Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till?
Trist för Erik Andersson om hans nya förstärkare , som ser fin ut, knappt kan användas till något.


Givet Högtalarvalet så är det rätt uppfattat, det finns en annan Morelloprodukt som passar bättre.

För den vackra rörförstärkaren passar kanske någon form av Hornkonstruktion bäst.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 15:09

Rydberg skrev:
Baffel skrev:Så i detta fallet duger då , om jag fattar/ tolkar det rätt, inte Morellos ( för övrigt säkert väldigt bra) slutsteg något vidare till? ​

Faktiskt är ju inte direkt representativt, här består snoppmäteriet i hur stort bassystem man lyckas pressa in i sitt lyssningsrum. Sen kan man gasa på rejält när kompisarna är på besök (det känns naturligtvis härligt när de säger ”wow”), lite samma fenomen som att accelerera med Teslan med polarna. Att njuta av musik har det ganska lite med att göra.

Jag har lyssnat på no100 hos konstruktören och man kan spela tillräckligt starkt men nästan all musik. Jag får i alla fall snabbt ont i öronen när det blir för starkt.


Bra. Avvikande åsikt. Kan det bli intressanta diskussioner. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-03 15:14

Baffel skrev:Det är väl i och för sig en matteövning. Nattlorden och den tabell han klistrade in. Ser om det finns vettiga högtalare med den känslighet som då krävs vet jag ej. :)


Ja... och det är en matteövning som jag är småförbannad på hifipressen att de inte har standardmässigt tabeller över... och en förklarande artikel om i alla fall en gång om året. Eller ännu bättre - hostar en uträknare för på sin hemsida!

Det är en så idiotisk sak att missa i uppsättningen av sin anläggning...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav I-or » 2021-04-03 15:40

Avståndet till högtalarna har mycket liten betydelse för ljudtrycksnivån eftersom rumsbidragen dominerar på avstånd över någon meter eller så. Däremot spelar rumsvolymen och inredningen/akustikåtgärderna relativt stor roll, kanske 3-6 dB beroende på rumsvolym och absorberande ytor.

Med en spänningskänslighet om 88 dB (2,83 V, 1 m) skulle jag rekommendera åtminstone 40 Vrms, d.v.s. 2x200 W i 8 ohm, om man vill ha spänning/effekt över för dynamiskt ostympade inspelningar. Man landar då runt maximala ljudtrycksnivåer om 115 dB för två kanaler i lyssningspositionen i ett någorlunda typiskt lyssningsrum. Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Tangband » 2021-04-03 15:52

I-or skrev:Avståndet till högtalarna har mycket liten betydelse för ljudtrycksnivån eftersom rumsbidragen dominerar på avstånd över någon meter eller så. Däremot spelar rumsvolymen och inredningen/akustikåtgärderna relativt stor roll, kanske 3-6 dB beroende på rumsvolym och absorberande ytor.

Med en spänningskänslighet om 88 dB (2,83 V, 1 m) skulle jag rekommendera åtminstone 40 Vrms, d.v.s. 2x200 W i 8 ohm, om man vill ha spänning/effekt över för dynamiskt ostympade inspelningar. Man landar då runt maximala ljudtrycksnivåer om 115 dB för två kanaler i lyssningspositionen i ett någorlunda typiskt lyssningsrum. Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W. 8O

Tänkvärt :)

Det borde väl innebära att om man kör en mindre stativare med 6 1/2 boomer med känslighet på 88 dB ( 2,83 V, 1 m ) så kommer det väl i praktiken knappast behövas mer är kanske 50 watt även för okomprimerat material ?

En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
...eller behöver man 200 watt även här ?

I audiosciencereviews tester av distorsion ser man att de flesta högtalare under 10000:- fullständigt kollapsar med hög distorsion vid ljudnivåer på 96 dB, en högtalare.

Ett lysande undantag är den Revel-golvare som baffel har en bild på i första inlägget.
Senast redigerad av Tangband 2021-04-03 16:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Nattlorden » 2021-04-03 16:00

Tangband skrev:En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
...eller behöver man 200 watt även här ?


Vilket låter värst - högtalaren när den får en ultrakort kraftful peak eller förstärkaren när den klipper? Jag skulle sätta mina slantar på det senare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav I-or » 2021-04-03 16:03

Tangband skrev:Tänkvärt :)

Det borde väl innebära att om man kör en mindre stativare med 6 1/2 boomer med känslighet på 88 dB ( 2,83 V, 1 m ) så kommer det väl i praktiken knappast behövas mer är kanske 50 watt även för okomprimerat material ?

En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
...eller behöver man 200 watt även här ?

I audiosciencereviews tester av distorsion ser man att de flesta högtalare under 10000:- fullständigt kollapsar med hög distorsion vid ljudnivåer på 96 dB, en högtalare.

Ett lysande undantag är den Revel-golvare som baffel har en bild på i första inlägget.


Ja, för lite enklare modeller är det så. En bättre högtalare kan dock klara höga ljudtrycksnivåer utan överdriven distorsion undantaget basen även om den har liten volym. Om man lyssnar på mindre baskrävande material eller har kombinerat med basmoduler kan man därför gärna använda 2x200 W här också för högdynamiskt material.

Egentligen kan man fylla på med ännu mer effekt för de värsta audiofilexcesserna, men då talar vi om bråkdelar av en promille av all musik. Dessutom måste man dra gränsen någonstans och 2x200 W i 8 ohm är ganska rimligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav I-or » 2021-04-03 16:09

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:En hifi-stativare på 12 liter kan väl knappast prestera mer än kanske 105 dB i topparna utan att låta illa ?
...eller behöver man 200 watt även här ?


Vilket låter värst - högtalaren när den får en ultrakort kraftful peak eller förstärkaren när den klipper? Jag skulle sätta mina slantar på det senare...


Jag med. Högtalaren kommer förvisso att producera en hel del fula övertoner av högre ordningar när den pressas hårt, men förstärkaren är mycket effektivare på detta vid klippning. Högdynamiskt material kan även ha ett oerhört högt effektbehov för transienterna över 5 kHz, där även mindre högtalare inte distorderar överdrivet mycket.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Calleberg » 2021-04-03 16:21

Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.

Nu har ju No100 klippindikator, vilket ju egentligen borde vara standard på alla förstärkare värda namnet.

Så om den nämnda förstärkaren skulle vara för liten för ens behov, så får man reda på det utan att behöva släppa ut den magiska röken ur högtalarna.... :) Bra feature.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav I-or » 2021-04-03 16:43

2x100 W i 8 ohm räcker ganska långt för medelaudiofilen och om man behöver mer effekt kan man ju med fördel kliva upp till No1200. 8)

Det är även påfallande svårt att elda upp högtalare när elektroniken fungerar som den ska, klippning eller inte.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 16:49

Calleberg skrev:Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.

Nu har ju No100 klippindikator, vilket ju egentligen borde vara standard på alla förstärkare värda namnet.

Så om den nämnda förstärkaren skulle vara för liten för ens behov, så får man reda på det utan att behöva släppa ut den magiska röken ur högtalarna.... :) Bra feature.

Nja, syfte med tråden är att röna ut vilken effekt gällande förstärkeri givet vissa förutsättningar som är lämpligt. Jag tog ett standardrum, givna högtalare att utgå ifrån. Efter det blandade jag in Morellos slutsteg och Knispel. Jag kan även , eller något annan, slänga in ett PA - slutsteg på 2x500 W. Ett som måhända har lite högre dist men som med största sannolikhet inte klipper , givet förutsättningar / premissen. Då hamnar vi på ruta: när hör vi distorsion istället. :)

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Triggerhappy » 2021-04-03 17:16

Ser ut som en lägenhet.
Antingen har du grannar som Komorock hade i Kungsängen å kan spela på mellan varven lr så har du normalpetiga grannar.

Kan spela på:
Dyrvariant: Bryston 4b3 å uppåt.
Mellan: Parasound a21 lr Musical fidelity PRX6
Corona konto: rotel 1582, Emotiva etc

Det är dynamiken som är godis med mycket effekt om du frågar mig.
Det är ju inte den mest lättdrivna hgtln som listas heller.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Baffel » 2021-04-03 17:17

I-or skrev:Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W. 8O

8O
Slutet på kraftfulla slutsteg? Den stora massan lyssnar väl främst på överkomprimerade alster?

Då får vi övriga sjunga , se min signatur. :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav jansch » 2021-04-03 17:39

Baffel skrev:
Calleberg skrev:Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.

Nu har ju No100 klippindikator, vilket ju egentligen borde vara standard på alla förstärkare värda namnet.

Så om den nämnda förstärkaren skulle vara för liten för ens behov, så får man reda på det utan att behöva släppa ut den magiska röken ur högtalarna.... :) Bra feature.

Nja, syfte med tråden är att röna ut vilken effekt gällande förstärkeri givet vissa förutsättningar som är lämpligt. Jag tog ett standardrum, givna högtalare att utgå ifrån. Efter det blandade jag in Morellos slutsteg och Knispel. Jag kan även , eller något annan, slänga in ett PA - slutsteg på 2x500 W. Ett som måhända har lite högre dist men som med största sannolikhet inte klipper , givet förutsättningar / premissen. Då hamnar vi på ruta: när hör vi distorsion istället. :)


Jag har skrivit det flera ggr förut att RMS effekt (sinuseffekt) är ett dåligt mått på prestanda, d v s vad man max vill uppnå i ljudtryck i slutändan.
"Musikeffekt" är ett lite bättre mått på hur högt det går att spela musik.
Det som sätter gränsen i verkligheten är maximalt spänningssving som slutsteget kan leverera vid varje given tidpunkt. Detta kan utan vidare betyda att en transient kan få ett slutsteg att klippa vid väldigt låga nivåer omräknat i någon form av medeleffekt.

Då vågform genererad av musik är väldigt komplex och dess maximala sving är beroende av fasskillnad mellan olika frekvenser är det inte heller lätt att definiera max behövligt spänningssving.

Ovanstående i kombination med hörselns logaritmiska känslighet gör att om man upplever att man har för lite effekt är det ingen större ide' att t.ex välja 250W istället för 200W(RMS) utan man borde dubbla effekten...åtminstone.

Dock, som påpekats i denna tråd och många andra är behovet av "klippindikator" som då visar när slutsteget verkligen klipper*. Detta funkar ju på både "modern" musik med låg dynamik och klassisk musik som upplevelsemässigt låter lägre men har större dynamik.

* Det finns ju "high end" slutsteg med visare som visar någon form av medeleffekt med eleganta analoga mätare - en skojig leksak helt enkelt, ofta med stor imponatoreffekt! (Borde döpas om till imponatormätare)
Vad slutsteget kan leverera innan klippning är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-03 18:01

jansch skrev:
Baffel skrev:
Calleberg skrev:Ursprunget till denna tråden är ju diskusionen kring morellos förstärkare No100 och vad den räcker till.

Nu har ju No100 klippindikator, vilket ju egentligen borde vara standard på alla förstärkare värda namnet.

Så om den nämnda förstärkaren skulle vara för liten för ens behov, så får man reda på det utan att behöva släppa ut den magiska röken ur högtalarna.... :) Bra feature.

Nja, syfte med tråden är att röna ut vilken effekt gällande förstärkeri givet vissa förutsättningar som är lämpligt. Jag tog ett standardrum, givna högtalare att utgå ifrån. Efter det blandade jag in Morellos slutsteg och Knispel. Jag kan även , eller något annan, slänga in ett PA - slutsteg på 2x500 W. Ett som måhända har lite högre dist men som med största sannolikhet inte klipper , givet förutsättningar / premissen. Då hamnar vi på ruta: när hör vi distorsion istället. :)


Jag har skrivit det flera ggr förut att RMS effekt (sinuseffekt) är ett dåligt mått på prestanda, d v s vad man max vill uppnå i ljudtryck i slutändan.
"Musikeffekt" är ett lite bättre mått på hur högt det går att spela musik.
Det som sätter gränsen i verkligheten är maximalt spänningssving som slutsteget kan leverera vid varje given tidpunkt. Detta kan utan vidare betyda att en transient kan få ett slutsteg att klippa vid väldigt låga nivåer omräknat i någon form av medeleffekt.

Då vågform genererad av musik är väldigt komplex och dess maximala sving är beroende av fasskillnad mellan olika frekvenser är det inte heller lätt att definiera max behövligt spänningssving.

Ovanstående i kombination med hörselns logaritmiska känslighet gör att om man upplever att man har för lite effekt är det ingen större ide' att t.ex välja 250W istället för 200W(RMS) utan man borde dubbla effekten...åtminstone.

Dock, som påpekats i denna tråd och många andra är behovet av "klippindikator" som då visar när slutsteget verkligen klipper*. Detta funkar ju på både "modern" musik med låg dynamik och klassisk musik som upplevelsemässigt låter lägre men har större dynamik.

* Det finns ju "high end" slutsteg med visare som visar någon form av medeleffekt med eleganta analoga mätare - en skojig leksak helt enkelt, ofta med stor imponatoreffekt! (Borde döpas om till imponatormätare)
Vad slutsteget kan leverera innan klippning är en helt annan sak.

Skulle vara trevligt med ett med ingående förklaring av detta med att förstärkaren kan klippa vid låg effekt.
Vad är det isåfall som gör att säg ett 200W slutsteg t.ex klipper vid t.ex 50W.

Om vi tar I-or exempel ovan 40V (5A) över 8ohm 200W.
Vad är det då som skulle göra att förstärkaren klipper redan vid t.ex 50W

Det skulle då innebära 20V (2,5A) över 8ohm 50W.
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-04-03 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav I-or » 2021-04-03 18:01

Baffel skrev:
I-or skrev:Om man huvudsakligen lyssnar på dagens normala överkomprimerade alster räcker det dock med 2x20 W. 8O

8O
Slutet på kraftfulla slutsteg? Den stora massan lyssnar väl främst på överkomprimerade alster?

Då får vi övriga sjunga , se min signatur. :)


Hifi är dött sedan länge. Detta forum och en del annat vi dumskallar följer med intresse är bara dödsryckningar i hifi-liket. Detta alltså under en tid när jag vill påstå att det allmänna musikintresset är betydligt större än någonsin tidigare. Det låter huvudsakligen riktigt illa om typiska hemmaanläggningar (BT-högtalare, multiroom m.m.) i dag. Samtidigt är det portabla ljudet, billjud och TV/hemmabio-ljud bortåt en storleksordning bättre än för några decennier sedan.

Jag gör dock mitt bästa i skrivande stund för att en serie av nya prylar ska låta helt godkänt även med hifi-mått mätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav goat76 » 2021-04-03 18:02

Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav Tangband » 2021-04-03 18:08

goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta? :)


Man kan även köra aktivt och klara sig med lägre effekt :)

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-03 18:15

Tangband skrev:
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta? :)


Man kan även köra aktivt och klara sig med lägre effekt :)


Hittade denna tabell nånstans på nätet ang effektbehovet i ett aktivt system.
Gissnings vis väldigt grovt antagande men ändå, tabellen nedan.

Diskant 50W - 100W
Mellan 100W - 200W
Bas 250W - 500W
Sub 500W - 1000W

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur mycket effekt? Förstärkare / slutsteg

Inläggav jansch » 2021-04-03 18:16

goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt denna tillsynes ständiga jakt efter att hitta minsta gemensamma nämnare, är det inte bättre att införskaffa sig en tillräckligt starkt förstärkare som även duger bra för mer trögdrivna högtalare ifall man får för sig att byta? :)


Så vad är ditt förslag på "tillräckligt stark förstärkare"?

Ett tag körde jag med ca 48W (RMS) totalt, nu kör jag med ca 5kW. Kan jag spela högre nu? Tja, upplevelsemässigt lite högre.....

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 15 gäster