Är den billiga surroundreceivern "död"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav joseph » 2021-04-04 22:35

Jag har inte skrivit mycket här på många år, och kanske inte riktigt hängt med i vad som hänt de senaste åren. Men marknaden verkar inte se ut som den brukade.

Min receiver dog i helgen (en Onkyo 5.1 som köptes för 8 år sedan för under 1000kr) vilket fick mig att ge mig ut på jakt efter en liten billig 5.1-förstärkare. Nog för att jag bara har två högtalare men på grund av TV:n och industrins värdelösa mixar skulle jag behöva en med HDMI-ARC för att kunna justera centerkanalens mixning. Problemet är att det knappt finns några billiga surroundförstärkare idag*. Varför är det så?

Är det "coronaläget" som fördröjt leveranser och tömt marknaden? Eller har marknaden helt ätits upp av dessa s.k. ljudlimpor? Eller är det så att folk bara köper de dyrare surroundförstärkarna idag? Eller vad beror det på?


* Sony har en modell runt 3000kr, men mjukvaran verkar vara medvetet förstörd med knepiga fördröjda menyer för att byta källa samt att det inte går att manuellt ställa in högtalarna utan att köra deras testsvit först. Detta får mig att avstå. Mediamarkt har ingen receiver. Netonnet har en billig Yamaha, men den är slut och kommer senare i vår. I övrigt verkar det inte finnas något...

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Helmut » 2021-04-04 23:12

Själv matar jag ljudet direkt från min Cd spelare direkt till slutstegen.
I min hemmabiografen matar jag signalen direkt från blueray spelarens 7.1 utgång också direkt till slutstegen.
Visst kan det vara lite strul med att få till det med rätt ljudnivå i 7 kanaler och två baskanaler.
Jag saknar helt klart inte någon av de ljudförbättrande funktionerna som finns i 7.1 förstegen.
Med lite skärmar på väggarna i biografen fixade jag till ljudet och så brukar mina öron vänja sig vid akustiska problem så efter någon timme i biografen låter det fantastiskt bra.
Har inga behov att dämpa ljudet vid vissa frekvenser i fronthögtalarna bara för att det uppstår ett kraftigt eko i ett hörn längst bak i biografen.
Jo jag testade att ställa in ljudanläggning i mitt helkaklade badrum i källaren "på 20 kvadratmeter." Efter att ha spelat in det nästan helt tomma badrummet ett par timmar lät det faktiskt riktigt fylligt och riktigt bra! RENA KONSERTHUS AKUSTIK I BADRUMMET.

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav joseph » 2021-04-04 23:22

:idea:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-05 18:01

Jag minns inte riktigt hur billiga de billigaste AVR brukade vara, men för 3.ooo kr får man nog främst leta begagnat. Billigast med lite kvalitet är väl Denon som går att köpa ny för 4.998.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Baffel » 2021-04-05 18:17

Blocket , kategori : Stereo & surround, sökning: 5.1 . Hela Sverige. .... 197 träffar. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav distad » 2021-04-05 23:29

Jag har inte skrivit mycket här på många år, och kanske inte riktigt hängt med i vad som hänt de senaste åren. Men marknaden verkar inte se ut som den brukade.

Välkommen till framtiden :!: Nu när fler och fler bryr sig mindre om Hemmabio och ljud allmänt (2-kanal) så gäller det att ta betalt. Och tillverkarna skjuter sig själva i foten med denna strategi. Och de modeller som kostar 5000-6000 är så klena att de knappt klarar att sätt fart på en bas kona skulle jag tro. :( Skaffa sig en ny hyfsad Hemmabio idag kostar mycket mer än för 10-15 år sedan när jag hjälpte folk. Men begagnad marknaden är rena godis butiken. Så köp en hyfsat ny modell där.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav DQ-20 » 2021-04-06 12:22

joseph skrev:Jag har inte skrivit mycket här på många år, och kanske inte riktigt hängt med i vad som hänt de senaste åren. Men marknaden verkar inte se ut som den brukade.

Min receiver dog i helgen (en Onkyo 5.1 som köptes för 8 år sedan för under 1000kr) vilket fick mig att ge mig ut på jakt efter en liten billig 5.1-förstärkare. Nog för att jag bara har två högtalare men på grund av TV:n och industrins värdelösa mixar skulle jag behöva en med HDMI-ARC för att kunna justera centerkanalens mixning. Problemet är att det knappt finns några billiga surroundförstärkare idag*. Varför är det så?

Är det "coronaläget" som fördröjt leveranser och tömt marknaden? Eller har marknaden helt ätits upp av dessa s.k. ljudlimpor? Eller är det så att folk bara köper de dyrare surroundförstärkarna idag? Eller vad beror det på?


* Sony har en modell runt 3000kr, men mjukvaran verkar vara medvetet förstörd med knepiga fördröjda menyer för att byta källa samt att det inte går att manuellt ställa in högtalarna utan att köra deras testsvit först. Detta får mig att avstå. Mediamarkt har ingen receiver. Netonnet har en billig Yamaha, men den är slut och kommer senare i vår. I övrigt verkar det inte finnas något...


Det som jag tror driver upp priserna är alla nya format som kommit, med krav på ytterligare kanaler. En "normal" AV-receiver skickar ju med en ganska avancerad DSP (även om inte alla finesser är aktiverade i alla modeller) med minst 7 bra effektförstärkare. Kan man nöja sig med mindre så är det som FBK säger: begagnatmarknaden är inte så rolig för den som säljer, men desto roligare för köparen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Ronnie » 2021-04-06 17:39

Onkyo HT-R558 kostar 3000:-. Dock bara 1080p på en sån.

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav joseph » 2021-04-06 19:29

Tack för alla svar. Jag har försökt med begagnatmarknaden men den är väldigt tidskrävande om man inte vet vilka modeller som är aktuella, de flesta modeller där ute saknar i regel HDMI-ARC. Varje modell måste jag först försöka tyda ingångarna på en suddig bild av baksidan (om sådan finns), sedan se om den är ARC-kompatibel i någon manual om modellnamn framgår. Tyvärr har TV:n bara ljud ut via optisk (som är "felmixad" och ej verkar kunna justeras i appar/TV), HDMI-ARC och inbyggda högtalare.

Lite synd att allt ljud i TV är så inlåst idag. Jag hade förmodligen klarat mig rätt bra med en tvåkanalig 10w-förstärkare om man varit fri att styra ljudet själv.

I alla fall så verkar det inte finnas mycket alls av hemmaförstärkare på hyllorna, jag får avvakta fram mot sommaren och se om modeller kommer hem. Men t.ex. så verkar inte instegsmodellerna från de flesta märken säljas i Sverige eller finnas i lager internationellt/europa. Endast en buggig Sony.

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav joseph » 2021-04-06 19:31

Ronnie skrev:Onkyo HT-R558 kostar 3000:-. Dock bara 1080p på en sån.


Den verkar inte säljas längre. Det jag hade velat ha är instegsmodeller från aktuella modeller, men de verkar inte finnas sådana.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Ronnie » 2021-04-08 11:43

Hittade länken till denna på en Googleannons eller prisjakt när jag skrev:
https://www.ney.se/produkt/onkyo-ht-r558/

Hur som helst skulle jag rekommendera att göra läxan och söka rätt på lämpliga begagnatmodeller. Klarar du dig på 1080p finns det massor att välja på. Själv köpte jag nyss en Denon AVR2807 för 1700:-. Det dök även upp en för 800:- några dar senare på Blocket. Betydligt starkare än pluttonkyon.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Ronnie » 2021-04-08 11:46

Eller... okej. Det var inget. Jag har inte nån koll på ARC :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav MichaelG » 2021-04-08 16:28

Joseph; Jag gick in på Blocket och och hittade direkt direkt Yamaha Rx-v673 för 500 kr och Yamaha rx-v775 för 1950 kr och med ARC. 673 är mest prisvärd, men 775 är bäst.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Conny » 2021-04-09 16:01

Tips, Denon AVR1513.
HDMI 1.4 (ARC)
5.1
750:-

https://www.blocket.se/vi/96025361.htm

Edit: Kan inte svära på att den har ARC, det framgår inte av bild på baksidan.

Användarvisningsbild
fredrikj
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2019-03-26

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav fredrikj » 2021-09-19 11:20

FBK skrev:Nu när fler och fler bryr sig mindre om Hemmabio och ljud allmänt så gäller det att ta betalt. Och tillverkarna skjuter sig själva i foten med denna strategi.


För att ta tillverkarna i försvar så handlar det nog inte enbart om strategi. Det dessutom en fråga om skalningsfördelar eller i detta fallet nackdelar, s.k economy of scale. Kan man sälja 1 miljon enheter av en viss modell så går det att köpa in komponenter i större mängd till lägre volympris, medan en krympt marknad på 10 eller 100 000 enheter inte kan ge dessa volymrabatter vilket därmed gör att tillverkningspriset stiger. Det går också att optimera tillverkningsprocessen t.ex genom att automatisera komponentmontering något som inte är lönsamt när du har en mindre totalvolym. Tillverkaren vill också ha större vinstmarginal i procent räknat på en produkt som är dyrare att tillverka och har mindre försäljningsvolym. Detta delvis för att de initiala fasta kostnaderna för design, utveckling och verifiering av produkten behöver fördelas på en mindre volym sålda enheter.

I detta fallet får jag också intryck av att den frågeställaren både vill ha kakan och äta den. Det ska vara en billig produkt, motsvarande 1000 kr år 2003 - då marknaden för hemmabio till skillnad från idag var större - men den ska samtidigt ha en rätt speciell funktion som HDMI-ARC. Inte bara det utan det ska också vara enkelt att justera kanalerna för ARC-signalen. Visst, tekniken går framåt och bortser vi från inflationen så borde enbart teknikutveckligen i sig ändå kunna göra detta möjligt. Men åter igen, på en krympande marknad så är det nog inte rimligt att förvänta sig detta.

Så för att svara på frågan, ja, den billiga surroundreceivern - underförstått då med massor av extrafunktioner - är död.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Morello » 2021-09-19 11:22

Mot bakgrund av att vanliga svenssons har övergett stereo för mono så känns hembio tämligen avlägset.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Nattlorden » 2021-09-19 11:59

Morello skrev:Mot bakgrund av att vanliga svenssons har övergett stereo för mono så känns hembio tämligen avlägset.


Inte säker på att jag håller med. Hembio har inte med musik att göra - det har med film att göra. Musik för vanliga svenssons är en bakgrundsaktivitet, film är mer ett aktivt närvarande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Är den billiga surroundreceivern "död"?

Inläggav Adhoc » 2021-09-19 12:50

För nya hembio /surroundreceivers märks väsentligt högre priser för samma modeller jämfört med ett år sedan, tex Denon och Marantz från HiFi-klubben. Komponentbristen som påverkat bilindustrin tycks även slå hårt mot tillverkare av andra varor. DAC-fabriken som brann upp (taiwanesiska Asahi Kasei) för något år sedan betyder problem att hitta och ersätta DAC:ar i vissa dyrare befintliga modeller och det verkar som tillverkarna har fått gå ned kvalitet (i alla fall teoretiskt) för att kunna få leveranser från andra tillverkare. Containerfrakter som brakat iväg (ca 5 ggr ?) bidrar också en del för prisuppgångar.

Begagnatmarknaden är säkert bäst för den som klarar sig bra med 5.1 och 7.1 och inte vill eller kan ha höjdhögtalare upp vid taket för Atmos / DTS / Auro3D. Skulle i så fall kolla att lådan har åtminstone några HDMI-ingångar och 2 st HDMI ut för att bekvämt kunna växla mellan TV och projektor.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster