Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

1-50
4
5%
50-100
0
Inga röster
100-200
4
5%
200-400
18
21%
400-800
20
23%
800-1600
21
24%
1600-3200
11
13%
3200-6400
4
5%
6400-12800
3
3%
12800-25600
0
Inga röster
25600-51200
0
Inga röster
Fler
1
1%
 
Antal röster : 86

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Magnuz » 2021-04-09 13:02

Har drygt 300 CD och ca 100 vinyl. Ids dock i stort sett bara lyssna på Spotify nuförtiden.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Morello » 2021-04-09 13:03

Bill50x skrev: Jag har vinylskivor som du blint inte skulle kunna skilja från CD.

/ B



Apropå att tro. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-09 13:37

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Men att "vinylsystemet" är för dåligt för att lyssna på är en grav överdrift. Har man den uppfattningen har man inte hört en bra skivspelare. Så det så :-)

/ B


Nu återger du slarvigt - nästan som en vinylskiva, Bill50x! :-) Jag skrev att vinyl går bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Det gäller oavsett skivspelare eftersom problemen beror på både skivorna och skivspelarna. Att en handfull vinylskivor kan låta överraskande bra och att man åtminstone en kort stund kan lyssna till vinyl när inte annat står till buds tror jag att de flesta håller med om.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Morello » 2021-04-09 13:44

PekkaJohansson skrev:
Nu återger du slarvigt - nästan som en vinylskiva, Bill50x! :-)
Pekka


:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav thiel » 2021-04-09 14:20

Har över 19000 låtar på datorn varav dom flesta är FLAC men ser jag en CD med omastrad favoritartist köpes ju den.
Kommer nog alltid att föredra att äga min musik fysiskt (CD, Vinyl eller på Hårddisk :lol: ) Streamingtjänsterna tillåter ju ändringar av versioner eller helt stoppad tillgång.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav nuffe » 2021-04-09 14:23

Har just idag 660 plus några på ingång från en kamrat. Beställde just 7 på Discogs.
Spelar alltid någon eller några CD varje dag förutom Spotify för att hitta ny musik.
Har börjat samla CD de senaste åren, därav det lilla antalet.
De flesta blir från 80-talet innan skivorna blev alltför förstörda av illa utförd mastring.
Tröttnade att på att köpa ny musik mitten/slutet på 90-talet. Mest för att jag upplevde
att musiken blivit så platt o tråkig, efter att ha köpt en Dire Strait CD bara konstaterade
jag att så här illa lät det inte ens när vi spelade vinyl på gymnasie tiden.

Henrik

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Olle99 » 2021-04-09 15:02

Jag har släpat runt på ca: 2000 lp och ca:250 cd skivor :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Kronkan » 2021-04-09 15:17

Vi har nog minst 1500 vinyler från 50-talet och framåt. En del ren pop och rock från tiden men också jazz och soul. M m.
Okänt antal cd-skivor.

Ett exempel på skiva från 50-talet. Finns också lite jazz från klassiska Blue Note.

Bild

Django från 1956. Svarta, klassiskt utbildade musiker spelar jazz.MJQ


Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-09 21:44

Det är tilltalande med skivor snyggt uppställda. För övrigt tycker jag att det finns en hel del hifi- produkter som kan betraktas som konst.

Ett exempel när det är stilfullt och snyggt , Dartmans skivor från tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71698&start=60
16CB9A57-2EFA-4AF6-98A6-429264CC33F1 (2).jpeg
16CB9A57-2EFA-4AF6-98A6-429264CC33F1 (2).jpeg (792.11 KiB) Visad 1712 gånger

Att snygg hifi tilltalar forumisterna är det ju knappast någon tvekan om: :D
viewtopic.php?f=9&t=71384&hilit=Snygg+hifi
Vinyl på väggen, för övrigt bild från denna tråden där det skapas konst av vinyl:
https://blog.njm.com/10-diy-projects-fo ... yl-records
vinyl-frame-covers-4.jpg
vinyl-frame-covers-4.jpg (32.76 KiB) Visad 1710 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-04-09 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-09 21:58

PekkaJohansson skrev:
Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.


Med vänlig hälsning

Pekka


Vinyl är väl för många nostalgi. Minnas ungdomen , när man hade ont om pengar men spenderade på vinyl . Då man lusläste på albumen. Misstänker att det är just det som får många att köra igång med vinyl igen . Det och inte i första hand ljudet. Nostalgin dvs. Min gissning. :)

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav LarsF » 2021-04-09 22:17

Vinyl är kul, men CD är, fast inte så skoj. Synd att branschen gör allt för att ge den ett dåligt rykte. Man kan ju inte rata all musik efter 1990, mycket bra musik gjord efter det.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav music4ever » 2021-04-09 23:21

Försöker hålla nere samlingen, sålde av en stor del för 12-13 år sedan. Tror jag har ca 650 LP-skivor och ca 150 CD-skivor.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav music4ever » 2021-04-09 23:23

PekkaJohansson skrev:Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.


Vilket är nonsens såklart. Det finns väldigt många utgåvor där LP-utgåvan är bättre än CD-utgåvan. Det finns även mängder av skivor som inte ens har en CD-utgåva.
Man kan inte påstå man är intresserad av bästa ljudkvaliten och samtidigt vara fientligt inställd till LP-skivan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-10 00:11

PekkaJohansson skrev:Att en handfull vinylskivor kan låta överraskande bra och att man åtminstone en kort stund kan lyssna till vinyl när inte annat står till buds tror jag att de flesta håller med om.

Snobberi eller okunskap.
Tala för dig själv och dra inte in andra människor i dina tankebanor. Att man under 20 minuter råkar höra ett klick eller två betyder inte att vinylskivan är undermålig som musikförmedlare. Men jag håller med om att om man rippar en vinyl till digitalt media så låter denna fil lika bra som vinylen. Så det digitala mediat är minst lika bra som vinylen.
Att påstå att vinyl är något som man bara kan stå ut med kortvarigt om inget annat finns till hands är dock verkligen en inskränkt åsikt, sorry att jag är så rättfram.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav music4ever » 2021-04-10 00:37

Baffel skrev:Vinyl är väl för många nostalgi. Minnas ungdomen , när man hade ont om pengar men spenderade på vinyl . Då man lusläste på albumen. Misstänker att det är just det som får många att köra igång med vinyl igen . Det och inte i första hand ljudet. Nostalgin dvs. Min gissning. :)


Nostalgin finns säkert med men en stor del av köparna är födda efter LP-skivan ens fanns i skivaffären. Många är så unga att de är uppväxta utan CD-skivan. Det är inte nostalgi då. Snarare att man tycker det är roligare att samla på och det kräver mer av lyssnaren mot någon som streamar musiken i bakgrunden.


När det gäller audiofiler så är det nog en blandning av nostalgi, känslan och framförallt att det kräver att du verkligen sitter ner och lyssningar (+att det kommer extremt mkt audiofilsläpp på LP nu för tiden). Tror denna video är väldigt talande för dem.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-10 00:46

Bill50x skrev:Att man under 20 minuter råkar höra ett klick eller två betyder inte att vinylskivan är undermålig som musikförmedlare.


Att vinylskivan kan lagra musikinformation är sant. Att den gör det lika bra som cd-skivan är inte sant - alltså är den undermålig.

Bill50x skrev: Men jag håller med om att om man rippar en vinyl till digitalt media så låter denna fil lika bra som vinylen. Så det digitala mediat är minst lika bra som vinylen.


Bättre, eftersom det till skillnad från vinylen inte lägger till hörbara artefakter.

Bill50x skrev:Att påstå att vinyl är något som man bara kan stå ut med kortvarigt om inget annat finns till hands är dock verkligen en inskränkt åsikt, sorry att jag är så rättfram.


Att påpeka att vinylen är en nödlösning när inte andra medier står till buds är inte ett uttryck för inskränkthet utan ett resultat av objektiva observationer och subjektiva erfarenheter. Sorry att jag är så rättfram.

Från mitt perspektiv är frågan varför någon blir upprörd för att jag och andra påpekar de hinder som ännu i våra dagar existerar för bättre ljudåtergivning i hemmet - och som i dag liknar de hinder som fanns från 1950- till 1970-talet. En betydligt viktigare fråga är varför vi ska vi nöja oss med taffliga vinylskivor när vi skulle kunna få hela den inspelade musikhistorien i oförstörda utgåvor via fiber till en mediecentral till vilken vi kopplar valfri högklassig D/A-omvandlare och övrig anläggning - och kunna spela det på det viset när andan faller på. Om så vore fallet skulle till och med jag byta ut delar av min skivsamling.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav music4ever » 2021-04-10 02:35

Det är talande vilken elitism som vräks ut här. Smaklöst utan dess like. En bra påminnelse varför man sluta betala för MOLT.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-10 02:59

music4ever skrev:Det är talande vilken elitism som vräks ut här. Smaklöst utan dess like. En bra påminnelse varför man sluta betala för MOLT.


Hur kan i all världen strävan efter bättre ljudkvalitet vara ett uttryck för elitism? Musikrecensenten Per Bjurman skrev en gång att det är bättre att berätta om spännande musik än att hålla den hemlig. Att engagera sig för hifi-hobbyn handlar i samma anda om att verka för bättre ljud för massorna (referens: Depeche Mode: Music for the masses).

Nu företräder jag mig själv på forumet, men om du inte gillar en frivilligorganisation som verkar för bättre ljudåtergivning har du all rätt att inte vara medlem. Med tanke på hur du uppför dig på forumet nu och tidigare är det kanske ingen nackdel att du tar en paus och tänker igenom hur du ska ha det.

Jag har kommit att engagera mig för att jag delar LTS syfte och jag har därför lagt 25 års engagemang i föreningen varav omkring tio år som medlemstidningens redaktör. Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav music4ever » 2021-04-10 03:26

PekkaJohansson skrev:Hur kan i all världen strävan efter bättre ljudkvalitet vara ett uttryck för elitism?


Att du inte kan se hur du själv beter dig är talande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 03:27

Pekka, du kan inte leva utan pop, står det. Just nu kan vi inte leva utan pop - . . .




. . . - korn.

:wink: 8) :D

Mvh
Antilogehögtalarkonströktören
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav music4ever » 2021-04-10 03:28

PekkaJohansson skrev:Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?


Jag har lyssnat på musik, sett på film och haft kul. Sånt många gillar som du ser ner på.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-10 03:30

Kan vi återvända till ämnet från sandlådan Pleeaassseee :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 03:31

music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?


Jag har lyssnat på musik, sett på film och haft kul. Sånt många gillar som du ser ner på.


Respekt!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 03:35

VintageHiFi skrev:Kan vi återvända till ämnet från sandlådan Pleeaassseee :)


Är du seriös? Jag menar, det här är forat faktiskt. Ämnet är sekundärt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-10 08:34

petersteindl skrev:
VintageHiFi skrev:Kan vi återvända till ämnet från sandlådan Pleeaassseee :)


Är du seriös? Jag menar, det här är forat faktiskt. Ämnet är sekundärt.

:mrgreen:

Ursäkta att jag skapade en OT-röra. Tyvärr inte första gången och kanske inte sista heller...

Men jag reagerar starkt på att beskriva vinylåtergivning som tafflig, undermålig, nödlösning osv. Det är helt enkelt inte sant. Som att klanka ner på en Skoda bara för att en Merca är mer tekniskt utvecklad. Skodan kanske rymmer mer bagage, drar mindre bensin, lättare att förstå sig på, roligare att köra osv. Precis som en vinyl är trevlig med sitt omslag med all information, många gånger en bättre mastring som gör musiken behaglig(are) att lyssna på. Och många vinyler finns inte ens tillgängliga på andra media.

Jag har återskapat min första anläggning från 1970 (ERA skivspelare, Sansui förstärkare, Celestion högtalare) och det låter precis så sunkigt som jag minns att det gjorde då. Rund och oprecis bas och ganska odistinkt i övrigt. Men kul och med värme. Men jag har testat att spela med såväl strömmande (Sqeezebox) och LP12 som källa - oxh då blir det ett helt annat ljud! Det låter förvånansvärt bra med tanke på att stärkare och högtalare är över 50 år gamla.

Så dom som klankar ner på vinylen som undermålig har förmodligen en dålig spelare.

Slut på OT.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-10 09:11

Jag tycker ämnet i sig, Vinyls vara eller icket är så pass intressant så det är värt en egen tråd. Har för mig den kloke paa någonstans skev i stil med: Inget större fel med OT i trådar, men problemet är att de kan bli så pass intressanta diskussioner som kan missas om inte ny tråd som dem startas. Eller något sådant. Håller med till 100%.

Är tämligen urusel själv på att hålla en röd tråd, :oops: ska försöka skärpa mig. Just det jag skrev nu tex är OT och skulle egentligen vara en ny tråd ( eller kommentar i tråd om just det ämnet) på sektionen kommentarer och synpunkter.

OT
På medlemssidan tycker jag däremot att det kan vara hur vildsint och associativt det bra går. Inget röd tråd behövs och OT är legio, eller bör var?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 09:39

CD: 300+
Vinyl: 15 ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-10 11:18

music4ever skrev:
PekkaJohansson skrev:Vad har du gjort vid sidan av att skälla på folk på olika internetfora?


Jag har lyssnat på musik, sett på film och haft kul.



Därvidlag har vi samma intressen! Jag passar på att be om ursäkt för en illa formulerad fråga.

Att vinyl inte hör hemma i en högklassig anläggning och inte bör vara en bärande del av hifi-hobbyns framtid står jag dock fast vid, apropå Bill50x antagande om dålig skivspelare - som jag för övrigt inte har. Därmed får det vara slut på off-topic i den här tråden även för min del!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav BosseS » 2021-04-10 12:28

Ca 1200 LP/singel/maxi, 700-800 CD, +600 spellistor på spotify och 1 st album (Tack Nattlorden) på min dator...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Zzombie » 2021-04-10 12:55

Förvånad att grupp 1-50 är så liten.
Trodde att verkliga hifi-nördar lyssnade och pillade mer med själva anläggningen än att lyssna på musik. Har hört talas om dylika som nästan bara har testskivor hemma.
Men forumets medlemmar verkar snarare vara melomaner...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lundarn och 13 gäster