Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

1-50
4
5%
50-100
0
Inga röster
100-200
4
5%
200-400
18
21%
400-800
20
23%
800-1600
21
24%
1600-3200
11
13%
3200-6400
4
5%
6400-12800
3
3%
12800-25600
0
Inga röster
25600-51200
0
Inga röster
Fler
1
1%
 
Antal röster : 86

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-08 18:59

Det var frågan.

Sen ifall du nöjd med din samling? Sugen på fler inköp? Tycker du att du har så det räcker och blir över att lyssna på för en bra lång tid framöver?

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav LarsF » 2021-04-08 19:25

Har väl inget jättebehov att samla, men köper en del begagnat ibland. Nu senast 2 cd med The The som även jag har på vinyl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-08 19:49

Är ingen samlare. Köper numera ytterst sällan fysiska fonogram men det händer. Köpte nyligen en packe från Nederländerna, CD/DVD med en artist som inte finns spridd här eller bara delvis på strömmande tjänster. Tror det blev nästan 10 skivor. Ibland köper man vid konserter.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-08 20:11

Jag köper lite då och nu eftersom jag kört igång CD- skivspelningen igen. Har sedan ungdomsåren några backar vinyl . Just nu placerade i gamla drickabackar.
( Ej mina skivor)
Bilagor
images (4).jpeg
images (4).jpeg (10.95 KiB) Visad 1343 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-08 20:43

Har ca 1300 vinyler och kanske nästan 100 cd's. För ett par år sedan rippade jag alla cd's och sålde av dem, men sparade de som var ngt extra. Signerade, i bokform, skojiga omslag osv.

På NAS har jag +20 tusen album.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav distad » 2021-04-08 21:38

Vet inte riktigt men mellan 300-400 och då har jag gett syrran en full flyttkartong också. Den är svintung, dvs så tung att man knappt orkar lyfta den. 8O
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-08 22:21

FBK skrev:Vet inte riktigt men mellan 300-400 och då har jag gett syrran en full flyttkartong också. Den är svintung, dvs så tung att man knappt orkar lyfta den. 8O

Låter som ca 120-140 vinyler, beror lite på hur gammal man är...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav hifikg » 2021-04-08 22:27

Du är välkommen att räkna när du hälsar på :)
Ska jag gissa så är det mellan 500 o 1000 plastbitar som jag nästan aldrig använder. Fick hem ett dussin nya igår, håller på att rippa dem för fulla muggar och sedan vet jag inte riktigt var de hamnar, hyllor o skåp är fulla. Antingen får jag tömma whisky-hyllan eller så tömmer jag en CD-hylla o dubblerar whiskysamlingen. De skulle bara veta hur svårt vi har det här uppe i norr, när somliga klagar på att de inte har rent vatten och mat för dagen på andra håll...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Morello » 2021-04-08 22:27

Bill50x skrev:Har ca 1300 vinyler och kanske nästan 100 cd's. För ett par år sedan rippade jag alla cd's och sålde av dem, men sparade de som var ngt extra. Signerade, i bokform, skojiga omslag osv.

På NAS har jag +20 tusen album.

/ B


Hade du över 20 000 kompaktskivor inna du sålde? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-08 22:59

Svar vet ej.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-08 23:08

Höfta till. Det är ingen vetenskaplig undersökning direkt. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Belker » 2021-04-08 23:15

Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Baffel » 2021-04-08 23:17

hifikg skrev:Du är välkommen att räkna när du hälsar på :)
Ska jag gissa så är det mellan 500 o 1000 plastbitar som jag nästan aldrig använder. Fick hem ett dussin nya igår, håller på att rippa dem för fulla muggar och sedan vet jag inte riktigt var de hamnar, hyllor o skåp är fulla. Antingen får jag tömma whisky-hyllan eller så tömmer jag en CD-hylla o dubblerar whiskysamlingen. De skulle bara veta hur svårt vi har det här uppe i norr, när somliga klagar på att de inte har rent vatten och mat för dagen på andra håll...


Men om du rippar dem , går det inte bara att köpa filerna färdigrippade? Eller det är väl olika kvalité på dem, kanske? Främst om de är rippade från vinyl kan jag tänka mig. Har aldrig köpt rippade alster så jag vet inte riktigt hur det där fungerar.

Om du rippar vinyl hemma måste du ju rippa från en skivspelare . Är inte färdigrippade alster rippade från riktiga toppskivspelare? Högsta kvalite. Inte något ont om din svarv , men du hänger med på frågan.

Såg nu att Belker är inne på samma spår, dvs varför?

Jag köper nu fysiska CD- skivor mest för nostalgins skull och även för att eventuellt hitta något annat kul på tex loppiset där man botaniserar bland skivorna. :) Jag skulle säkert kunna köpa rippat, men att leta är kul.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav hifikg » 2021-04-08 23:30

Dels hade jag en hel del CD-skivor innan Apple uppfann iTunes och rippning, dels finns det skivor som kanske inte är helt lätta att köpa som filer. Var hittar man t ex "Jag vill ha rökt gök med lök" med Thore Skogman för nedladdning? Dels är CD-skivor löjligt billiga på loppisar, fem, tio kronor o det får man inte mycket nedladdning för om det ska inhandlas ärligt. Jag har aldrig rippat en LP-skiva. Sådana uppdrag överlåter jag åt en vällagrad snubbe i Bromma :)

Däremot försökte jag rippa mitt kassettband. Gick sådär. Blev lite överstyrt här o där, men någon dag kanske jag gör ett nytt försök. Har en möjlighet att komma över masterbandet från inspelningen (och en hel massa andra), men vet inte vad jag ska göra med det om jag inte skaffar en rullbandare och det hade jag inte tänkt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-09 09:17

Alla CD är rippade och arkiverade. Köper jag nytt så är det nerladdat om det finns. Annars CD som rippas och arkiveras. Har en kasse vinyler i förrådet också.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav steveo1234 » 2021-04-09 09:20

0.

Men det alternativet finns inte ..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Morello » 2021-04-09 09:23

Belker skrev:Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?


Många gånger den enda vägen för att hitta den bästa utgåvan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 09:25

Morello skrev:
Bill50x skrev:Har ca 1300 vinyler och kanske nästan 100 cd's. För ett par år sedan rippade jag alla cd's och sålde av dem, men sparade de som var ngt extra. Signerade, i bokform, skojiga omslag osv.

På NAS har jag +20 tusen album.

Hade du över 20 000 kompaktskivor inna du sålde? 8O

Nej då, jag har hittat ganska mycket hos Piraten :-)

Tog hem ganska ohämmat, mest bara för att kolla så nu jobbar jag mest på att rensa bort sådant jag inte vill ha. Har slängt tusentals album, och tex gett bort nästan 200 stycken med Grateful Dead. Det finns hur många live-inspelningar som helst därute.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 09:31

hifikg skrev: Har en möjlighet att komma över masterbandet från inspelningen (och en hel massa andra), men vet inte vad jag ska göra med det om jag inte skaffar en rullbandare och det hade jag inte tänkt.

Det finns säkert någon gubbe som har sådan och kan ställa upp. Tyvärr dock inte jag :-)
Vad är det för musik på dessa band? Är det 2-spårs? Vilken hastighet? 1/4" band väl?

/ B

PS När kommer skivorna du önskar rippade? DS.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-09 09:52

hifikg skrev:Har en möjlighet att komma över masterbandet från inspelningen (och en hel massa andra), men vet inte vad jag ska göra med det om jag inte skaffar en rullbandare och det hade jag inte tänkt.


Vad är det för inspelning?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Belker » 2021-04-09 10:22

Morello skrev:
Belker skrev:Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?


Många gånger den enda vägen för att hitta den bästa utgåvan.

Sant! Nu när du säger det slår det mig att jag köpt lite plast på discogs även på senare år.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Prozac » 2021-04-09 10:24

Morello skrev:
Belker skrev:Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?


Många gånger den enda vägen för att hitta den bästa utgåvan.


Sen kan det även vara trevligt att läsa texter eller titta på grafiken som hör till CD-skivan. Även om den är futtig i jämförelse med grafiken till en LP-skiva.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-09 10:39

Har lite av varje.
ca 100 vinylskivor
ca 1100 CD
ca 100 Kassettband
ca 20 Rullband
ca 200 Datband
ca 2000 Album på min server
ca 100 Konserter på min server

Mesta musiken spelas via Spotify lat som man är.

Men ibland är det trevligt att plocka fram ett fysiskt media avslappnat luta sig tillbaka framför eldstaden
medan rullbandaren snurrar & VU-mätarna i slutsteget dansar i sitt orangea skenet. :)
Senast redigerad av VintageHiFi 2021-04-09 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Morello » 2021-04-09 10:41

Prozac skrev:
Morello skrev:
Belker skrev:Tog 4-800, men allt ligger nedpackat. Det var nog 10 år sen jag köpte en plastskiva senast. Varför, liksom?


Många gånger den enda vägen för att hitta den bästa utgåvan.


Sen kan det även vara trevligt att läsa texter eller titta på grafiken som hör till CD-skivan. Även om den är futtig i jämförelse med grafiken till en LP-skiva.


Jag läser ofta boken till kompaktskivan. "Jösses vilken bra trummis - vem är det som lirar?" Då tittar man i boken och på så vis hittar jag nya, intressanta artister. Spotify känns fattigt och oseriöst då det inte framgår vilken utgåva det är. Inget för konnässören med andra ord.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 10:44

VintageHiFi skrev:Men ibland är det trevligt att plocka fram ett fysiskt media avslappnat luta sig tillbaka framför eldstaden
medan rullbandaren snurrar & VU-mätarna i slutsteget dansar i sitt orangea sken. :)

Det kallas livskvalité! Personligen passar jag dessutom på att smutta på lite Calvados också ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav ottovonkopp » 2021-04-09 10:48

Morello skrev:
Prozac skrev:
Morello skrev:
Många gånger den enda vägen för att hitta den bästa utgåvan.


Sen kan det även vara trevligt att läsa texter eller titta på grafiken som hör till CD-skivan. Även om den är futtig i jämförelse med grafiken till en LP-skiva.


Jag läser ofta boken till kompaktskivan. "Jösses vilken bra trummis - vem är det som lirar?" Då tittar man i boken och på så vis hittar jag nya, intressanta artister. Spotify känns fattigt och oseriöst då det inte framgår vilken utgåva det är. Inget för konnässören med andra ord.


Eller så sparar man albumet som en favorit i Spotify och sedan dyker det upp i LMS (Logitech Media Server) och då ser det så här fint ut.

spotty.png
spotty.png (591.26 KiB) Visad 1093 gånger


Lägger till ännu en STOR bild till allas förtret särskilt som det är helt OT.

credits.png
credits.png (328.96 KiB) Visad 1086 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-09 11:09

Baffel skrev:Är inte färdigrippade alster rippade från riktiga toppskivspelare? Högsta kvalite. Inte något ont om din svarv , men du hänger med på frågan.


Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Som Morello nämner är ett av skälen att fortsätta köpa cd att man lättare kan hitta den bästa möjliga utgåvan. Andra skäl att spela cd är att man slipper hantera dator eller telefon för att lyssna på musik och att det är trivsamt, livskvalitetshöjande och framför allt roligt att ha en musiksamling av högsta möjliga klass i hyllan. Det är helt enkelt en njutning som fler borde unna sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav VintageHiFi » 2021-04-09 11:14

PekkaJohansson skrev:
Baffel skrev:Är inte färdigrippade alster rippade från riktiga toppskivspelare? Högsta kvalite. Inte något ont om din svarv , men du hänger med på frågan.


Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Som Morello nämner är ett av skälen att fortsätta köpa cd att man lättare kan hitta den bästa möjliga utgåvan. Andra skäl att spela cd är att man slipper hantera dator eller telefon för att spela musik och att det är trivsamt, livskvalitetshöjande och framför allt roligt att ha en cd-samling av högsta möjliga klass i hyllan. Det är helt enkelt en njutning som fler borde unna sig.

Med vänlig hälsning

Pekka


Fast i dagen samhälle så är fysik media en styggelse enligt vissa. Det är dyrt, det tar plats, det kräver extra apparater för uppdelning
inget av dom två sistnämnda går bra ihop med dagen sjukhussterila inredningstrend.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav MichaelG » 2021-04-09 11:25

Typ 800 cd och 200 LP. Men det var ett tag sedan jag räknade. Å andra sidan fylls det inte på i särskilt stor takt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hur många fysiska CD - och/eller Vinylskivor har du?

Inläggav Bill50x » 2021-04-09 12:53

PekkaJohansson skrev:Vinyl går, oavsett skivspelare, bort om man vill ha högsta ljudkvalitet. Vinylsystemet är helt enkelt för dåligt.

Så kan man tro. Jag har vinylskivor som du blint inte skulle kunna skilja från CD. Vissa med skillnaden att de faktiskt låter bättre än motsvarande CD. Varför vet vi, så det behöver inte diskutera.

Totalt sätt låter dock CD/filer bättre och är både enklare och billigare att hantera. Men att "vinylsystemet" är för dåligt för att lyssna på är en grav överdrift. Har man den uppfattningen har man inte hört en bra skivspelare. Så det så :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster