Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Bill50x » 2021-04-15 22:22

music4ever skrev:
Bill50x skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men det är en annan fråga.

Nej.

Sämsta svaret idag. Vad menar du?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Morello » 2021-04-15 22:27

music4ever skrev:
MichaelG skrev:
music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?

På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).


Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.

Nog om detta. Jag vill hävda att skillnaden mellan olika pick-uper är skillnaden mellan njuta av vinyl eller slänga det på tippen. T o m den mycket omtalade OM-40 fick se sig rejält omsprungen av min senaste pickup att det är svårt att gå tillbaka till den klart mer distande ljudet som också var känsligare för knaster och andra vinylljud.

Det är lite löjligt med alla dessa överdrifter när det gäller vinylavspelning när de samtidigt ignorerar att vinylen egenljud och bristande s/n döljer alla dessa ev skillnader skulle ge. Snurrar den skivan jämt och någorlunda bra avkoppling till yttre påverkan så har man vunnit det mesta.


Föredömligt test och bra balans i övrigt.

Vill även tillägga att nogsam injustering, vilket tarvar testskiva av god kvalitet samt mätapparatur är bra för att vaska fram det sista ur vinylspåren.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Solveit » 2021-04-16 01:28

Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?
Bilagor
FB_IMG_1618505491098.jpg
FB_IMG_1618505491098.jpg (78.83 KiB) Visad 892 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Systemdek IIS utan lock+ bilder på skivspelare

Inläggav lennartj » 2021-04-16 01:50

För ganska exakt 37 år sedan köpte jag min Systemek IIS med Helius Standard Arm och Goldring Electro II+ i Ljudbutiken, som då nyligen flyttat runt hörnet till Fleminggatan. Peter Steindl (då Bremen) var fortfarande där för det mesta, när jag var där för att köpa komplett ny anläggning för att ersätta vad som stulits på julafton året innan. Min budget för skivspelare var ca. 8.000 kr. Philips och Sonys CD-spelare var fortfarande de enda som kunde leverera för ca. 7.000 kr. De var i mitt tycke inte prisvärda, jag var övetygad om att priserna skulle rasa inom några år, så vid den tiden var en bra vinylspelare bästa valet,
men vilken? Inom budget ryms Linn LP12 bara med Basic arm och pickup, som närapå skrek efter snar uppgradering.
Ett balanserat paket med LP12, Ittok och Asak (eller vad de hette) kostade 12.000 kr så det fick vara.

En annan skotsk skivspelartillverkare var Systemdek som konstigt nog först hade lanserat modell III i fyrkantig låda med lock som hade en speciell konkav 5 kilo tung skivtallrik av Mazak, en legering med hög densitet, och med fastlimmad tunn filtmatta. Den var ungefär lika dyr som en LP12.
Sedan kom succén II utan konventionell låda med glastallrik och lös filtmatta. Det flytande subchassiet var dolt i en låg aluminiumcylinder med lite mindre diameter än skivtallriken, tre fötter att stå på och en utriggare för tonarmen.
Med Helus enklare Scorpioarm och en MM-pickup tror jag att den kostade under 4.000 kr.

Kort därefter kom Systemdek IIS med det bästa från båda, skivtallriken från III och den resonansfria uppbyggnaden från II och biffigare subchassi för dubbla priset. Återgivningen var överlägsen den dyra III som slutade tillverkas, men IIS försvann också snart, jag vet inte varför. Möjligen kan det ha varit problem att tillverka fler Mazaktallrikar, så det byggdes kanske inte fler IIS än de skivtallrikar som fanns i lager då tillverkningen av III stoppades.
Minns möjligen Peter om den Systemdek IIS jag köpte var enda exemplaret Ljudbutiken haft, eller om jag har helt fel i min spekulation ovan?


På alla 37 åren har jag bara sett en IIS till salu i Tyskland (men jag har inte letat så jättemycket).
P1200924R.jpg
Såhär såg den ut är jag köpte den
P1200924R.jpg (144.62 KiB) Visad 891 gånger


Tidigare hade jag en Dual 601 med den första idiotmjuka Ortofon VMS20E. Den stördes av resonanser under locket om man spelade starkt med det nere...
Den nya skulle vara så resonansfri som möjligt, min Systemdek IIS har alltså inget lock utan bara plastskivan man lägger på skivtallriken för att den fastlimmade filtmattan inte ska dra åt sig damm. Tonarmen håller jag ren med damvippan i varsam hand.
Jelco1.jpg
Plastskiva på
Jelco1.jpg (139 KiB) Visad 891 gånger

Dessutom har den fått en Jelco 750-arm och en Lyra Dorian pickup.
De var en stor förbättring jämfört med den gamla Heliusarmen och något trötta Goldringpickupen. Det senaste bytet till Lyra Delos ger ytterligare en tydlig förbättring, fler detaljer och trots det ännu bättre sammanhållning.
Tar förbättringarna aldrig slut?
Oavsett, jag är nöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav lennartj » 2021-04-16 20:41

Jag började få en känsla av att upprepa mig själv, sökte och fann:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1456697#p1456697
och lägger till
I Hi-Fi Choice No. 35 Turntables and Compact Disk Units by Marin Colloms från 1984 som jag scannat och lagt här
http://user.faktiskt.io/lennartj/Helius ... st%201.pdf
ser jag att din arm har fördelen/obekvämligheten av fast pickupskal medan mitt kan förskjutas och vridas så att jag kan kompensera för den konkava tallriken, men det är så marginellt att den tightare kopplingen i din arm kan vara mer värd.
Att skippa lådan runt modell III och skapa modell IIS visade sig vara ett lyckokast.
http://user.faktiskt.io/lennartj/System ... st%201.pdf

i slutet av 1980-talet kompletterade jag med en Flutterbuster som jag tycker tillför ytterligare stadga och pondus i återgivningen samt bekvämligheten att spela 45-varvare "with a flick of a switch" och slippa lyfta den tunga tallriken och pilla på remmen och utsätta den för hudfett vilket inte är bra.
Produktblad
http://user.faktiskt.io/lennartj/HiFiNe ... 0sheet.pdf

Schema
http://user.faktiskt.io/lennartj/HiFiNe ... hema_L.jpg
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Harryup » 2021-04-16 22:46

Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav hcl » 2021-04-17 08:41

Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?

Ser mer ut som en trave prylar eller kanske en quadrokopter än en skivspelare.

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav petersteindl » 2021-04-17 13:02

Harryup skrev:Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.


Jag minns inte. Det kan ha varit bara ett exemplar som Ljudbutiken köpte/sålde. Var det fler så var det nog max 3 st. Det kan även ha varit andra handlare som köpte några. Har för mig att prisskillnaden mot Systemdek 3 var ringa. Vad jag minns ville kunderna ha lock på skivspelare. Då var efterfrågan större på Systemdek 3.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 13:18

Skivspelare utan plint är no-no för mig. Om jag tex vill lägga ner pickupen manuellt så vill jag ha ett stöd för handen. Och jag vill kunna lägga på ett lock, helst bara fälla ner det.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Harryup » 2021-04-17 14:14

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Peter minns kanske hur många som vi importerade men det var nog inte jättemånga. Om min gissning runt 10, "III":an många många.


Jag minns inte. Det kan ha varit bara ett exemplar som Ljudbutiken köpte/sålde. Var det fler så var det nog max 3 st. Det kan även ha varit andra handlare som köpte några. Har för mig att prisskillnaden mot Systemdek 3 var ringa. Vad jag minns ville kunderna ha lock på skivspelare. Då var efterfrågan större på Systemdek 3.

Mvh
Peter


Så kan det absolut ha varit.

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Solveit » 2021-04-17 20:50

hcl skrev:
Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?

Ser mer ut som en trave prylar eller kanske en quadrokopter än en skivspelare.

[ Bild ]


Jag ser fyra tonarmar inte nått som flyger men kan ju vara ett konstverk bara.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Solveit » 2021-04-17 23:02

Solveit skrev:
hcl skrev:
Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?

Ser mer ut som en trave prylar eller kanske en quadrokopter än en skivspelare.

[ Bild ]


Jag ser fyra tonarmar inte nått som flyger men kan ju vara ett konstverk bara.

Ser ut som Acoustic Solid.
https://www.acoustic-solid.com/en/8-cat ... en-gb.html
Bilagor
1.jpg
1.jpg (108.33 KiB) Visad 676 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav hifikg » 2021-04-17 23:34

Solveit skrev:Den här pjäsen stötte jag på i ett forum.
$50 gav han.
Vad är det?


Något som tar en helsikes massa plats
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 12 gäster