Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Baffel » 2021-04-14 14:38

nuffe skrev:
Conan skrev:
Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet. :D


Håller med! Allt är inte bara tekniska prestanda.

Om CD är den här:
tiguan_allspace_21.jpg


Så kanske vinylskivan är denna:
mustang_69.jpg


Prislappen kanske är ungefär lika. Kan man säga att nån bil är undermålig? Ja det kanske man kan. För vintersemestern med familjen till Åre är säkert Mustangen undermålig tycker de flesta, men på Power Big Meet kanske inte Tiguanen gör sig så bra... :)


En sak är säker; bilarna var bra mycket snyggare/maskulinare/häftigare på vinylens tid :!:

Henrik


Precis och köper jag en veteranbil så söndagsåker jag med den. Fina turer för upplevelsen , inte tänker jag då på att en ny Golf har bättre väghållning och prestanda. Ungefär så verkar det som Kribban resonerar kring vinylspelaren. En vettig inställning, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav miaber » 2021-04-14 14:47

Kribban skrev:Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr

Låter som ett saftigt pris! PL12 var, om jag inte minns fel, Pioneers instegsmodell. Nypriset var i storleksordningen 7-800 SEK, med budgetpickup. Bra värdeutveckling om han får 1500:-.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Bill50x » 2021-04-14 16:03

miaber skrev:
Kribban skrev:Han säljer skivspelaren separat för 1500 kr

Låter som ett saftigt pris! PL12 var, om jag inte minns fel, Pioneers instegsmodell. Nypriset var i storleksordningen 7-800 SEK, med budgetpickup. Bra värdeutveckling om han får 1500:-.

Mjae. 800:- på 70-talet är väl inte i takt med 1500 idag? Själv letar jag en Sansui AU-999 förstärkare, kostade en dryg tusenlapp 1970 men hyggliga exemplar går för typ 8-10 tusen idag...

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2021-04-14 16:41, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 16:18

En till Pioneer. Verkar vara en seriös försäljare . Mitt goda rykte är viktigt för mig!! Fraktbolaget får stå för sina ev misstag men jag packar väl!

PIONEER PL15 C legendarisk halvautomatisk skivspelare från 1972
PL15C är den finare och halvautomatiska versionen av de vanligare helt manuella "instegs modellerna" PL10 / PL12
- Remdrift med Ny Rem för säker, tyst och stabil gång
- Tung svarvad skivtallrik i Alu/Alloy
- ORTOFON Pickup, VMS20 EO mk2, Pickup monterd i Original Pioneer skal

Fin tonarm med en extra liten fin vikt till antiskatingen (typ SME)
- RCA kontakter- Pioneers unika lågcapacitans-kabel för anslutning till förstärkare
- Nätdrift, drivs med vanlig elsladd till 230V
- 4 polig synkronmotor
- Autoretur

https://www.tradera.com/item/170610/459 ... kivspelare

Just nu bud 1000 kr, 3 dagar, 22 timmar kvar. Många har lagt bud. Eller rättare sagt många bud av några stycken. Fattar inte varför de trissar upp priset sådär när det är så pass lång tid kvar på budgivningen. Det gillar nog i alla fall säljaren. :mrgreen: .

Får man nog fundera till några varv om man vill vara med och buda. Tänk på att det är de sista 10 sekunderna i budgivningen som gäller. :)
Bilagor
408216176_60690722-c00c-46db-a492-3d63aee8fb29 (2).jpg
408216176_60690722-c00c-46db-a492-3d63aee8fb29 (2).jpg (118.07 KiB) Visad 1117 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-14 23:32

Just vad det gäller skivspelare och frakt där hade nog jag verkligen tänkt till några gånger. Kan lätt gå sönder om det inte packas rätt. Tänkte det är kanske bäst att betona det. Men visst,vet den som skickar vad som bör göras rätt inför packning så. :)

Tex det Harryup säger i denna tråd:

Vad man måste komma ihåg är att skicket även hos en spelare som välvårdad ut kan vara riktigt dåligt. Kan räcka med att frakta den med tallrik och tonarmsvikterna på.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav music4ever » 2021-04-14 23:38

Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 09:17

music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.


Om du riktar dig till mig? Nja, jag är inte i behov. Fast sugen på att fixa en snygg och söndagsvitagelyssna blir man ju. :D Det är Kribban som kommer köpa skivspelare. Tipsar bara om några jag sett .

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 09:59

music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Harryup » 2021-04-15 11:01

MichaelG skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.


Jag håller helt med. Om pickupen inte får förutsättningar att "jobba" ifred under så optimala förutsättningar som möjligt så kan den inte skilja på graveringen ifrån störningar.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Kronkan » 2021-04-15 11:24

Jag håller också med. Det handlar ju om störningar som uppstår i skivspelaren samt sådana som kommer utifrån.

Så man bör ju läsa på om de skivspelare man är intresserade av.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 15:06

Man bör läsa på om skivspelare generellt om det är första gången man köper en.

Vad jag minns från ungdomsåren, problemen med brum / jordning. Främst hade en polare problem med det. Minns inte hur det slutade. Säkert med tåt till elementet. Eller om det var den gamla rörförstärkaren han körde med som var boven i dramat. Strunt samma. Läs på ... :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav music4ever » 2021-04-15 15:20

MichaelG skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Är det verkligen så? Mina erfarenheter är att en skivspelare som är sämre på att undertrycka/eliminera vibrationer och resonanser (såväl luft- som stomburna) eller bidrar med glapp, eller kärvande också låter sämre. Även med samma pick-up. Min gamla Thoréns TD166 mkll exempelvis lät olika bra/dåligt beroende på hur väl sub-chassiet och tonarmen var injusterade. En resonans-/vibrationskänslig skivspelare kan fås att låta mycket bättre om den står i ett annat rum än högtalarna. När jag tänker efter, är det nog snarare så att jag har reagerat mer på skillnaderna mellan olika spelare än mellan olika pick-uper vad gäller den musikaliska presentationen.


Såklart så finns det en längsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 15:29

Okej . Nyfiken. Vad tycker du är lägsta kravnivå och, ifall du känner för att kolla, vilken av skivspelarna i denna tråd lever upp till det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Bill50x » 2021-04-15 15:48

music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-15 16:04

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B


Det där låter som linndogmen. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Morello » 2021-04-15 16:07

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B


Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 16:18

music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?

På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Magnuz » 2021-04-15 16:22

Morello skrev:
Bill50x skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B


Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.

Nja, att ingen pickup kan kompensera en spelare som svajar och plockar upp omgivningens ljud är väl förvisso sant. Är inte LP12 känd för det sistnämnda förresten?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 16:24

Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då? Det var länge sedan jag körde vinyl men det där minns jag inte . Så om någon står och skriker gapar i rummet så kan det snappas upp av skivspelaren ? Skulle man tex spela in från skivspelaren samtidigt som personen står och skriker i rummet och sedan spela upp det så skulle man höra vad då?
Senast redigerad av Baffel 2021-04-15 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 16:28

Baffel skrev:Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då?

Jag hade en skivspelare en gång som gav rundgång när jag spelade vissa skivor. Det visade sig att det var ljudet från högtalarna som fortplantade sig i spelaren och hittade sin väg upp i nålen. Det var vissa frekvenser som var känsliga och därmed problem med vissa skivor.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-15 16:33

Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt det :) Men har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Harryup » 2021-04-15 16:44

Baffel skrev:Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt det :) Men har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.


Enklast uttryckt är det väl att allt spelar roll.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Jansson » 2021-04-15 16:57

Harryup skrev:
Baffel skrev:Okej , jovisst så kan det väl vara , om man tänker efter . Du har ju t.o.m upplevt det :) Men har det att göra med skivspelaren i sig? Har inte det att göra med hur den är placerad? Vibrationsdämpning dvs.


Enklast uttryckt är det väl att allt spelar roll.


+1.
Kunde inte sammanfattas på ett bättre sätt.

Sist jag var på marknaden för en ny grammofon insåg jag att det blev en ganska kostsam manöver innan återgivningen var tillräckligt bra i jämförelse med uppspelning via en bra cd-spelare.
Men nu är jag klar med den biten och behöver inte bry mig mer om det.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Morello » 2021-04-15 17:03

Magnuz skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B


Detta är ren desinformation. Du kan aldrig hitta vetenskapligt stöd för det som påstås.

Nja, att ingen pickup kan kompensera en spelare som svajar och plockar upp omgivningens ljud är väl förvisso sant. Är inte LP12 känd för det sistnämnda förresten?


Jag tror de flesta som studerat saken rimligt objektivt är överens om att högtalare i många stycken står för de största avvikelserna samt att nålmikrofonen är helt avgörande för vinylåtergivning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav paa » 2021-04-15 17:37

MichaelG skrev:
Baffel skrev:Hur då plocka upp ljud från omgivningen? Vibrationer som leder till sämre ljud kan jag köpa men ljud i sig i omgivningen ? Hur då?

Jag hade en skivspelare en gång som gav rundgång när jag spelade vissa skivor. Det visade sig att det var ljudet från högtalarna som fortplantade sig i spelaren och hittade sin väg upp i nålen. Det var vissa frekvenser som var känsliga och därmed problem med vissa skivor.

Var det en ERA-spelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:02

Baffel skrev:Okej . Nyfiken. Vad tycker du är lägsta kravnivå och, ifall du känner för att kolla, vilken av skivspelarna i denna tråd lever upp till det?


T ex vettiga japanska DD spelare, Rega, etc.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:04

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Köp den spelaren som du tycker ser bra ut och verkar funka bra och fokusera på pick-upen. Där de stora skillnaderna finns.

Nope. En spelare som svajar och plockar upp ljud från omgivningen låter illa oavsett vilken pickup man sätter i den. Vi har en hierki här, där pickupen kommer sist. Det krävs en bra drivning, svaj/flutter kan ingen pickup kompensera. En bra tonarm, en dålig sådan kan ingen pickup kompensera. En bra RIAA är tvunget får att locka det bästa ur en pickup.

Så nej, de stora skillnaderna finns inte i pickupen.
Inte heller i högtalarna, men dt är en annan fråga.

/ B


Nej.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:12

MichaelG skrev:
music4ever skrev:Såklart så finns det en lägsta kravnivå. Men över den så är skillnaderna extremt små i jämförelse med olika pick-uper.

Så är det kanske. Men jag har bara erfarenhet från skivspelare på c:a 10 K och nedåt och där finns det stora skillnader vill jag lova. Nu sitter jag med en Rega P3 med en Goldring p-u, men jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle bli med vare sig spelare eller p-u för en, eller flera 10-tusenlappar till. Är skillnaden subtil? klart märkbar? eller så pass stor att jag skulle överväga en investering?

På något sätt tänker jag att den teoretiska gränsen för en skivspelare är när den inte går att skilja från en CD-spelare (samma inspelning och mastring så klart!). Och då ligger det jag har idag inte SÅ långt ifrån (brus och knaster oräknat). Vad jag förstår kan brus och knaster reduceras ytterligare (p-u?) men i övrigt blir det mycket väsen för litet ull. Jag läser ju recensioner om skivspelare för typ 50.000 kr där man tycker att den är bra för sitt pris, men inte alls i samma liga som en annan för det tredubbla. Men jag tar bara (kanske felaktigt) för givet att det är samma typ av värdering som när man tycker att nätkabeln för 50.000 kr fullständigt utklassar den för 10.000 (som i sin tur fullständigt utklassa den som följer med apparaten).


Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.

Nog om detta. Jag vill hävda att skillnaden mellan olika pick-uper är skillnaden mellan njuta av vinyl eller slänga det på tippen. T o m den mycket omtalade OM-40 fick se sig rejält omsprungen av min senaste pickup att det är svårt att gå tillbaka till den klart mer distande ljudet som också var känsligare för knaster och andra vinylljud.

Det är lite löjligt med alla dessa överdrifter när det gäller vinylavspelning när de samtidigt ignorerar att vinylen egenljud och bristande s/n döljer alla dessa ev skillnader skulle ge. Snurrar den skivan jämt och någorlunda bra avkoppling till yttre påverkan så har man vunnit det mesta.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav music4ever » 2021-04-15 18:19

Kan tänka mig att Morello har mätningar på OM-40 och AT-OC9/III.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 18:52

music4ever skrev:Jag minns för 10-12 år sedan när vissa äldre hifigubbar här hävdade att skivlocket skapade mer problem än det löste. Så jag gjorde helt enkelt tester där jag spelade in vad kom från pick-upen stående i spåret när man spelade en kompaktskiva starkt. Testet visade självklarheter, att locket minskade påverkan av ljudet från högtalarna. Dock så dög det inte för dessa herrar, som själva aldrig gör några seriösa tester, men som levererar myter efter myter.


Både min förra skivspelare (Thoréns TD166) och min nuvarande (Rega P3) mår bäst av lock på när jag spelar vinyl. Åtminstone i den uppställning de har hemma hos mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster