Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Vinylskivans vara eller icket + bilder på skivspelare

Inläggav Baffel » 2021-04-10 09:28

Är vinylskivor något att ha? Bra kvalité? Knaster och otympligt?Bra skivspelare/pickup är ju dessutom ganska så dyra prylar. Vad tycker forumisterna?

Lämpligt med ny tråd gällande vinylens vara eller icket med tanke på vad som diskuteras i denna tråden om vinyl:
viewtopic.php?f=9&t=71916&start=30

Edit, helt ok att lägga in lite bilder på favoritsvarvar, nostalgisvarvar osv.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-14 12:18, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 09:45

Så länge de lägger bättre mastringar på vinyl är CD har den en plats.... tyvärr inget med mediat i sig att göra....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav LarsF » 2021-04-10 10:16

ska man dra in rör också, eller är det som att svära i kyrkan :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Baffel » 2021-04-10 10:18

Ny tråd om rör isf.. :) ...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Max_Headroom » 2021-04-10 10:20

Rent tekniskt så är vinyl inte mycket att ha. Men gamla stofiler som jag gillar att hålla på med dom stora konvoluten och att det är lite mer pyzzel än bara trycka på någon pekskärm (inte ens riktiga knappar!).

Tänk bara att lägga på en bra maxisingel från 80-talet på sin Technics 1200. Liksom den grejjen kan du inte göra med CD och än mindre med stömningstjänster och hårddiskspelare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Baffel » 2021-04-10 10:25

Det där köper jag rakt av. Bra skrivet. :D

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Conan » 2021-04-10 11:03

Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet. :D


Håller med! Allt är inte bara tekniska prestanda.

Om CD är den här:
tiguan_allspace_21.jpg
tiguan_allspace_21.jpg (105.76 KiB) Visad 2071 gånger


Så kanske vinylskivan är denna:
mustang_69.jpg
mustang_69.jpg (153.55 KiB) Visad 2071 gånger


Prislappen kanske är ungefär lika. Kan man säga att nån bil är undermålig? Ja det kanske man kan. För vintersemestern med familjen till Åre är säkert Mustangen undermålig tycker de flesta, men på Power Big Meet kanske inte Tiguanen gör sig så bra... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 11:22

Vinyö är mer:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav rqu » 2021-04-10 12:13

Undrar om inte själva mastern till vinylen strömmats/kopierats digitalt till graveringen. Undrar hur många vinyler som aldrig varit digitala?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav dewpo » 2021-04-10 12:34

CD skivan har spelat ut sin roll! Idag finns det enklare, kostnadseffektivare och smartare sätt att distribuera digitala filer!
Även om CD skivan var ett stort steg framåt ljudmässigt så saknar den apel som samlar media! Mest på grund av det förkrympta plastiga utförandet :|

LP är annorlunda! Tillsammans med Bandtröjor, Planscher, Muggar med mera, Så har den en solid plats som samlar attiralj!
Den för ihop historien med nuet, Gör sig på en tavelhylla! 12" är och förblir större an 4,7" och Silver kommer aldrig bli det nya Svarta :twisted:
Även om det är svårt att skapa ett bra analogt media :? Så är ljud analogt! Och när något är äkta vem bryr sig då om små skavanker?

Om någon inte förstår skillnaden? Så ersätt Bandtröjan med en CD i snara mot det nakna bröstet alla åttiotal :lol:
Nej CD var dömd på förhand! Medans LP är en nödvändig produkt när det digitala krymper till inget medans vi människor förblir fysiska varelser!

En dator av idag rymmer tusentals CD, Användarvänligheten är ännu bättre än CD! Sökning, spolning allt är smidigare.
Tryck upp sångtexter och biografier på Tv:n medans du lyssnar så börjar den inkräkta även på LP skivans domäner, Men ändå inte riktigt 8)

LP skivan är så mycket mer än ett ljudformat! Medans CD bara är ett omodernt utdaterat digitalt ljudformat i mängden :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 12:41

dewpo skrev:LP är annorlunda! Tillsammans med Bandtröjor, Planscher, Muggar med mera, Så har den en solid plats som samlar attiralj!


Vem f*n vill ha det? Tar ju bara onödig plats. Enda fördelen LP har över CD är storleken på låttexterna....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Magnuz » 2021-04-10 12:55

Håller med dewpo. CD är bara ett numera ganska opraktiskt lagringsmedium för ljudfiler. LP är nostalgi och känsla på ett annat sätt. Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med. Trist dock att man ger ut de bästa utgåvorna på LP och mosar sönder de digitala versionerna. Apropå nostalgi, i min sommarbil har jag en fabriksmonterad kassetthållare i mittkonsolen med plats för åtta kassetter tror jag det är. :D Jag funderar på att spela in ett gäng blandband med tidstypisk musik och ha där. Det vore nog mer praktiskt med ett förvaringsfack men jag tycker kassetthållaren är så cool att den måste få vara kvar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 12:56

Nattlorden skrev:Vinyö är mer:
[ Bild ]


Det där är stenkakan. Vilket j-a namn föresten. :) Stonecake.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Nattlorden » 2021-04-10 13:02

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Vinyö är mer:
[ Bild ]


Det där är stenkakan. Vilket j-a namn föresten. :) Stonecake.


Nä, det här är stenkaka:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav petersteindl » 2021-04-10 13:07

Det där är ursprunget till Citroen 2CV. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav PerStromgren » 2021-04-10 13:20

petersteindl skrev:Det där är ursprunget till Citroen 2CV. :D

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav hifikg » 2021-04-10 13:40

Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...


Ska vi slå vad? T o m kassettband verkar vara på väg tillbaka... varför!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Conan » 2021-04-10 13:57

dewpo skrev:CD skivan har spelat ut sin roll! Idag finns det enklare, kostnadseffektivare och smartare sätt att distribuera digitala filer!
Även om CD skivan var ett stort steg framåt ljudmässigt så saknar den apel som samlar media! Mest på grund av det förkrympta plastiga utförandet.


Att den har spelat ut sin roll må vara hänt men jag skulle ändå vilja slå ett slag för CD som musikmedium:

1. Mediet är ljudtransparent i allt väsentligt för den mänskliga hörseln
2. Formatet på mediet tar ofta lagom stor plats i en bokhylla. Skivan är lagom stor att hantera för användaren.
3. Formatet medger också texter och annan information i konvolutet
4. Uppspelningen av musiken är okomplicerad för de allra flesta. Äger du en CD-spelare så kan du avnjuta musiken. Inget abonnemang, ingen NAS och inga krångel med att regga sig i ett annat land för att kunna handla musikfilen.
5. CD-spelaren i sig är i allt väsentligt underhållsfri. Inga appar att uppdatera, inget nätverk som krånglar och inga pickupnålar att rengöra och byta.
6. Den fysiska skivan är väldigt lagringssäker iom kontaktlös avläsning och stabila material. Ingen kan ta musiken från dig som ägare med mindre än att förstöra den fysiska skivan
7. Ägarrätten till musiken är given. Du kan ge bort, sälja eller köpa skivan. Innehavaren av skivan är den solklare ägaren av rätten att spela musiken.
8. Spelare kan göras flexibla eftersom det är samma format på skivor med Bluray, DVD, SACD, DVD-A, CD-ROM mm.

Så även om jag gillar att sätta på en vinylskiva med den känslan det för med sig, så skulle jag sakna CD betydligt mer om någon av formaten skulle försvinna.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Baffel » 2021-04-10 14:02

Men vad tusan dessa fina gamla bilar . Klart att det är någon av dem , tom häst och vagn, som man finkör med en söndag . 8) Mysigt, , klassiskt och stilfullt.

Sen kör man sin vanliga, moderna, bil till vardags. :)

För övrigt, tips ang stenkakor :
Kalle Lind och Dan Korn spisar svala vax ur Korns samling 78-varvare. Namn som hörs: Kai Gullmar, Johnny Bode, Per Albin Hansson, Margareta Kjellberg och Thor Modéen. Namn som nämns: Pierre Bordieu.
Dan Korn och hans 7000 st stenkakor.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1224244
Dan Korn är en skön lirare. 8)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Baffel » 2021-04-10 14:39

Det här handlar om knaster och alla vi vinylentusiaster som räknar till ljudet till en av våra laster . ..När nålen träffar spåret ....osv. skön tex. 8)

För övrigt, klicka på länken i min signatur. :mrgreen:

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav LarsF » 2021-04-10 14:59

Funderade om man skulle kunna jämföra med foto, analogt jämfört mot digitalt, men det är nog omöjligt. Men så länge ny musik släpps på vinyl som låter bättre än den egentligen överlägsna digitala formatet så har nog vinylen ett existensberättigande.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Magnuz » 2021-04-10 15:42

hifikg skrev:
Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...


Ska vi slå vad? T o m kassettband verkar vara på väg tillbaka... varför!?


Förutsättningen för nostalgi är väl att de finns någon sorts glansdagar att drömma sig tillbaka till. Vi får se om CD-generationen kommer att minnas CD-tiden på det sättet. När det gäller kassettbandet finns ju också blandbandskulturen och Walkman-dito med som faktorer. Knappast någon väljer väl i alla fall kassett för ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
peh61
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2007-06-16

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav peh61 » 2021-04-10 17:13

Är inte så flitig skribent här men måste delge mina egna erfarenheter. Är gammal nog att vuxit upp med vinylskivor och har en samling från mitten 70 talet till cd skivans ankomst, har alltid varit nyfiken på ny teknik och var först i bekantskapskretsen med cd spelare och har haft ett antal olika senaste var oppo, även streaming har jag provat allt möjligt olika dacar och streamingtjänster.
För ett halvår sedan började jag fundera på en andra anläggning i huset ett par piPs införskaffades och slusteg och försteg likaså en raspberry fick vara transport till en Rme dac lite akustikfix och nu skulle det spelas tvåkanal ljudet var bra och egentligen inget att klaga på.
I gömmorna hade jag även en vinylspelare Clearaudio som varit sparsamt använd, kopplade in den och efter lite kontroll så lät detta också bra men när jag satt där så upptäckte jag mig själv med att lyssna på en hel skiva det händer aldrig med streaming, för att göra historien kort så sitter jag här nu med en ny pickup och senaste månaderna har jag köpt mer skivor än dom senaste. 20 åren framför allt jazz från 60 talet låter magiskt i rätt pressningar senaste veckorna har jag suttit minst ett par timmar om dagen och spelat bara vinyl, har ibland jämfört samma skiva streamat vs vinyl och vinyl vinner alltid hos mig inte för att det är tekniskt bättre utan det fattas något i det streamade mediet rumsinformation mm.
Nyinspelade skivor är säkert inte samma sak utan just nu spelar jag mest jazz och rock från 60 -80 talet.
Tittar man priser på gamla vinyl skivor så ser man att mediet är eftertraktat Pink Floyd DSOM första press i bra skick begärs 25k för på Discogs.
Har fortfarande kvar Tidal men nedgraderat till standard nu, använder det mest för snabblyssna på skivor innan köp.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav music4ever » 2021-04-11 03:13

Baffel skrev:Är vinylskivor något att ha? Bra kvalité? Knaster och otympligt?Bra skivspelare/pickup är ju dessutom ganska så dyra prylar. Vad tycker forumisterna?


Om vinylskivor är något att ha beror på flera saker.
-Till exempel vill man ha möjlighet att finna bästa versionen av vissa album så är det nog inte dumt att ha skivspelare, CD, SACD, DVD-A, ja kanske till och med kassettdäck.
-Kommer man orka med problem som vinyl kan ha med knaster, knäpp, ocentrerad skiva, warps, mm?
-Vad lyssnar man på (olika sorts musik har större möjlighet att vara bättre på CD eller på LP)?
-Kommer man ta tiden att lyssna på skivor eller blir det bara något för hyllan?

Personligen så gillar jag LP. Både som förmedlare av musik som inte finns på CD eller digitalt, eller musik som är överförd bättre än den digitala (lyssna igår på en skiva från punkbandet The Exploited efter ha tvättat den, så jämförde jag den mot den digitala versionen jag hade hemma. Klar fördel för LPn). Men jag gillar även LP för album som är ungefär likvärdiga i ljudkvalité mellan LPn och den digitala. För en stor fördel är att LP-skivan ofta kräver att man sätter sig och verkligen lyssnar. Inte hoppar mellan låtar, skivor etc som det lätt blir med t ex streaming. För mig blir det en bättre lyssning.

En fördel idag mot när LPn var som störst är internet och nya produkter. Med internet och t ex discogs och forum, så kan man få en hyffsad bild om en pressning är dålig eller om masteringen är inte håller måttet. Sen så har produkter som t ex ultrasonictvätt och digitala "knastertvättare" som sweetvinyl sugarcube, gjort att man kan minska problem med knaster och knäpp. Men helt klart är inte LP för alla.

När det gäller kostnad så vet jag inte. En beg skivspelare (Rega, äldre DD), en ny fin pickup, och ev ett phonosteg, bör man kunna hålla under 8-10 000 kr i alla fall. Visst, en CD-spelare går att få för 1/10 av priset, men det kräver inga 50 000 kr som vissa ibland göra gällande. Om det är värt priset? Det är högst personligt. För mig är priset för en JVC 4K projektor lätt värt det för se film på 130 tum, någon annan är nöjd med en 40 tums LCD tv.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav music4ever » 2021-04-11 03:16

peh61 skrev:I gömmorna hade jag även en vinylspelare Clearaudio som varit sparsamt använd, kopplade in den och efter lite kontroll så lät detta också bra men när jag satt där så upptäckte jag mig själv med att lyssna på en hel skiva det händer aldrig med streaming, för att göra historien kort så sitter jag här nu med en ny pickup och senaste månaderna har jag köpt mer skivor än dom senaste. 20 åren framför allt jazz från 60 talet låter magiskt i rätt pressningar senaste veckorna har jag suttit minst ett par timmar om dagen och spelat bara vinyl,...


Tror att en stor anledning till LP'ns återkomst är det understrukna.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Kribban » 2021-04-12 13:45

Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Bill50x » 2021-04-12 14:40

Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet

Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.

Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Morello » 2021-04-12 14:45

Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Kribban » 2021-04-12 15:20

Bill50x skrev:
Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet

Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.

Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.

/ B

Jag är ute efter en anläggning i vårt vardagsrum som är retroinspirerad. Kravet är teakfaner och någorlunda ljud men gärna så bra som möjligt. Högtalare och förstärkare vet jag vad jag vill ha. Lite svårare att hitta en vinylspelare i fint skick

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vinylskivans vara eller icket

Inläggav Bill50x » 2021-04-12 16:52

Morello skrev:Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med. 8)

Exempelvis?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster