Avläsning av logaritmisk skala

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav Baffel » 2021-04-14 22:29

MichaelG skrev:
Baffel skrev:Vad man kanske ska fundera på , speciellt ju äldre man blir, är att vrida på diskanten . Det kanske kompensera lite för de höga toner man har svårt att höra [...]


Det kan man ju experimentera med om man har lust. Men vill man att återgivet ljud ska låta som man hör det, så ska man INTE kompensera med diskanten. Det åldersbetingade diskantfallet påverkar ju ALLT hörande - inte bara ljudet från ljudanläggningen.


Jo , hmm . Så det är inte någon mening att försöka det ,just vad det gäller musiklysnande specifikt?

I vilket fall det är inget jag är intresserad av att praktiskt testa för egen del. Var mest nyfiken på om de gick att göra. Om det skulle vara någon mening med det. Bättre musikupplevelse, typ. :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav MichaelG » 2021-04-15 09:46

Baffel skrev:
Jo , hmm . Så det är inte någon mening att försöka det ,just vad det gäller musiklysnande specifikt?

Jag har själv testat att EQa upp diskanten på olika sätt för att se om det blir någon positiv kompensation av min 60+hörsel. För mig lät det aldrig bättre. Bara vassare/hårdare/onaturligare än rak frekvensgång. Och då vet jag att jag har åldersrelaterad hörselnedsättning. Kan det vara så att hjärnan kompenserar på något sätt för diskantfallet, så att det därför låter onaturligt när jag kompenserar med EQ?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav Strmbrg » 2021-04-15 17:19

Rimligtvis ändras ju ens referens om hörseln ändras långsamt och gradvis. Därmed är det nog en galen tanke att höja diskanten på äldre dar. Däremot kan ju en viss finjustering göras om fonogrammet har smärre tillkortakommanden.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav Almen » 2021-04-15 20:50

Ja, dessutom blir det ju utomordentligt tråkigt för eventuella gäster med bättre diskanthörande.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav PerStromgren » 2021-04-15 21:18

Almen skrev:Ja, dessutom blir det ju utomordentligt tråkigt för eventuella gäster med bättre diskanthörande.


Eller tvärtom, som i mitt fall. Jag fick bättre diskantåtergivning vid ett högatalarbyte, men upptäckte det inte själv. Vid ett besök av litet yngre gäster fick jag uppskattande ord om de nya högtalarna, som de tyckte hade bättre diskantåtergivning!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav Almen » 2021-04-15 21:37

:D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav jansch » 2021-04-17 09:43

Strmbrg skrev:Rimligtvis ändras ju ens referens om hörseln ändras långsamt och gradvis. Därmed är det nog en galen tanke att höja diskanten på äldre dar. Däremot kan ju en viss finjustering göras om fonogrammet har smärre tillkortakommanden.



En sund tanke.

Man lever med sin hörsel och uppfattar ljudupplevelser som verkligheten.
Detta sålänge man själv har eller uppfattar att man har 100% hörbarhet.
Jag TROR dock att människor som upplever påtaglig försämring av hörbarhet helst vill höja volymen i 1 - 5 kHz området, det som finns över sådär 10kHz är ganska ointressant då.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav Harryup » 2021-04-18 13:58

MichaelG skrev:
Baffel skrev:
Jo , hmm . Så det är inte någon mening att försöka det ,just vad det gäller musiklysnande specifikt?

Jag har själv testat att EQa upp diskanten på olika sätt för att se om det blir någon positiv kompensation av min 60+hörsel. För mig lät det aldrig bättre. Bara vassare/hårdare/onaturligare än rak frekvensgång. Och då vet jag att jag har åldersrelaterad hörselnedsättning. Kan det vara så att hjärnan kompenserar på något sätt för diskantfallet, så att det därför låter onaturligt när jag kompenserar med EQ?


Kan ju tänkas att överstyrningsreserven ändå är på originalnivå även om man inte uppfattar frekvenserna direkt. Har liknanade erfarenheter, kompensation låter onaturligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Avläsning av logaritmisk skala

Inläggav Bill50x » 2021-04-18 14:04

Harryup skrev:
MichaelG skrev:
Baffel skrev:
Jo , hmm . Så det är inte någon mening att försöka det ,just vad det gäller musiklysnande specifikt?

Jag har själv testat att EQa upp diskanten på olika sätt för att se om det blir någon positiv kompensation av min 60+hörsel. För mig lät det aldrig bättre. Bara vassare/hårdare/onaturligare än rak frekvensgång. Och då vet jag att jag har åldersrelaterad hörselnedsättning. Kan det vara så att hjärnan kompenserar på något sätt för diskantfallet, så att det därför låter onaturligt när jag kompenserar med EQ?

Kan ju tänkas att överstyrningsreserven ändå är på originalnivå även om man inte uppfattar frekvenserna direkt. Har liknanade erfarenheter, kompensation låter onaturligt.

Eftersom ens egen hörsel är referensen blir det väldigt konstigt om man använder EQ för att vid musiklyssning kompensera för brister i örat. Då skulle man egentligen behöva göra detta konstant, dvs använda hörapparat. Finns det några hifi-varianter av sådana förresten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster