Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna visar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är skillnaden lyssningsmässigt mellan dac:ar lika stora som mätningarna visar ?

Omröstningen slutade 2021-04-28 19:37

1. Ja, skillnaderna är nästan obefintliga och precis som mätresultaten, oavsett pris på dacen.
1
5%
2. Nej, skillnaden mellan olika dacar är ljudmässigt ofta betydligt större än mätningarna visar.
5
26%
3. Det är märkligt, men ibland kan ljudet låta sämre eller bättre än mätningarna antyder.
1
5%
4. Vi är alla lurade av hifibranchen som vill kränga billig D/A - teknik dyrt .
10
53%
5. Jag förstår inte frågan.
2
11%
 
Antal röster : 19

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna visar

Inläggav Tangband » 2021-04-13 19:37

Ja, hur stora är egentligen skillnaden hörbart mellan olika dacar ? Oavsett pris ?

Om man läser tester av olika dacar på exempelvis audiosciencereview har nästan samtliga dac:ar bättre data än ett frekvensomfång på 20-20000 Hz +-0,5 dB, en THD på mindre än 0,003 % och ett brus som är betydligt lägre än 90 dB . Kanalseparationen är ofta högre än 80 db.
Jittret på moderna apparater ligger oftast nere under -100 dB, ofta lägre, motsvarande -120 till -150 dB.

I den analoga världen, på den tid innan CD fanns, ( visst minns ni :) ) ansågs analoga apparater som uppvisade liknande mätvärden inom samma toleranser som helt transparenta och helt lika ljudande.

I hifipress och på olika forum kan man idag läsa om framträdande skillnader som numera tycks vara betydligt större än de mätmässiga . Ofta verkar en dyr dac för 100000:- låta bättre än en dac som mäter likadant för 1000:-. Varför är det så på 2020 -talet ?

Mäter man fel saker, eller är vi alla lurade att köpa billig D/A teknik dyrt ?
Eller är det så att skillnaderna är ganska stora ljudmässigt ? Mäter man fel saker ?
Bilderna visar Topping d10s, en dac för 1000 :- .

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav Belker » 2021-04-13 20:10

Jag röstade förstår inte. Jag har inte jämfört DACar så noga. Det verkar jättekrångligt att sätta upp ett korrekt test. Jag har dock ett par kommentarer om ASR (som jag inte vågar lyfta där, för då blir jag bannad - ja, man blir det om man ifrågasätter), nämligen att de för det första inte lyssningstestar. Jag menar inte att Amir ska göra det, men någon kan väl göra det någon gång? Alla kan ju inte vara lika lata som jag? Eller, är de som du är inne på, alla helt övertygade om att det inte behövs pga bra siffror? Jag tror LTS skulle invända, faktiskt. Och självklart ska testet vara DB ABX eller f/e. Det andra är att när någon stackare kommer med subjektiva invändningar på ljudet ur en högt rankad produkt (purifi klass D eller DAC med högt Sinad) blir det gatlopp, hån och banning. När någon hyllar samma produkter i lika ovetenskapliga lyssningar blir det ryggdunk och medhåll.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav Tangband » 2021-04-13 20:54

Relevanta funderingar , Belker .

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav RolffRojs » 2021-04-13 20:54

Hehehe, det där känner jag igen från audiosciencereview. Jag postade grafen från detta inlägget viewtopic.php?p=2165061#p2165061 plus en del annat från utvecklare för att ställa frågor.

Sen ifrågasatte jag varför BDWoody, moderatorn, registrerade ett nytt konto med användarnamn Born2Run och la in fejkade inlägg från och med detta inlägget: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-712395

Omedelbart raderades mitt konto och alla mina inlägg. The usual suspects går mycket riktigt ofta in och attackerar själva personen med hån och ibland förakt när deras syn avviker från ASR:s officiella. Det är sorgligt att se på en sajt som heter audiosciencereview. Tyvärr finns det inte så många sajter som testar utrustning så utförligt, så man får hålla till godo vad som erbjuds.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav Tangband » 2021-04-13 20:58

RolffRojs skrev:Hehehe, det där känner jag igen från audiosciencereview. Jag postade grafen från detta inlägget viewtopic.php?p=2165061#p2165061 plus en del annat från utvecklare för att ställa frågor.

Sen ifrågasatte jag varför BDWoody, moderatorn, registrerade ett nytt konto med användarnamn Born2Run och la in fejkade inlägg från och med detta inlägget: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-712395

Omedelbart raderades mitt konto och alla mina inlägg. The usual suspects går mycket riktigt ofta in och attackerar själva personen med hån och ibland förakt när deras syn avviker från ASR:s officiella. Det är sorgligt att se på en sajt som heter audiosciencereview. Tyvärr finns det inte så många sajter som testar utrustning så utförligt, så man får hålla till godo vad som erbjuds.

Intressant läsning RolffRojs

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav I-or » 2021-04-13 22:14

Jag röstade förstås på alternativ 4. Bara überbilliga eller felimplementerade DAC-lösningar (oftast av "välljudsskäl" 8O) är tydligt färgande numer.

Skrämmande läsning om hur det går till på ASR, för övrigt. Där sjönk de som en sten för min del åtminstone.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav Baffel » 2021-04-13 22:25

ASR, vad är det för kyrka?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav Strmbrg » 2021-04-14 08:54

Mitt svar får bli att det stora flertalet DAC:ar (alltså av de jag lyssnat på) låter såpass lika att skillnaderna dem emellan är ointressanta. Åtminstone ur ett musiklyssningsperspektiv. Jag kan inget om tekniken i dem, men jag får intrycket av att innanmätena är hyfsat samma-lika i flertalet.
Nu är jag definitivt ingen hifisnubbe med omfattande lyssningserfarenhet, så ta mitt svar för vad det är.
Kan tillägga att jag aldrig lyckats leta fram några skillnader ens mellan olika filterlägen hos de DAC:ar som har den funktionen.

Jag har hittills bara upplevt Chords DAC:ar som tilltalande. Inga andra. Och i praktiken då först med M Scalern i systemet.

Kan även tillägga att jag inte är lagd åt att fokusera på skillnads-letning eller skillnads-lyssning överhuvudtaget. Jag bryr mig inte om skillnader som enskilt fenomen. Jag bryr mig enbart om huruvida jag får en god illusion av realism. Det vill säga: Ponera att jag lyssnar på ett antal DAC:ar som ingen av dem ger mig den där illusionen - då avfärdar jag dem alla och bryr mig inte alls om att fundera över om och hur de skiljer sig sinsemellan.
Det är ju ointressant, eftersom ingen av dem var bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Är skillnaden mellan Dac:ar lika stora som mätningarna v

Inläggav miaber » 2021-04-14 15:07

Röstade på alt 4, men är mycket osäker i frågan. Vill gärna ha facit. Har hemma jämfört DA-omvandlare från Pioneer (intern), Meridian, Hegel och Mcintosh. Kan uppfatta en subtil skillnad, men skulle inte sätta några större belopp på att jag skulle sätta rätt DA i ett blindtest.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster