M-noise en ny testsignal för mätningar av högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

M-noise en ny testsignal för mätningar av högtalare.

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-15 19:59



Sökte men fann inget här om M-noise, fastnade i detta klippet på Youtube och det såg intressant ut!
Låter det vettigt, är han/dom ute och cyklar och missar vitala saker, eller är det kanske en riktigt vettig mätmetod?

Hemsidan.
https://m-noise.org/

Kort summering av vad dom säger att M-noise är.

"WHAT IS M‑NOISE?
Introduced by Meyer Sound, M‑Noise is a new test signal that promotes standardized measurement of a loudspeaker system’s maximum linear output. It is a mathematically derived test signal that effectively emulates the dynamic characteristics of music.

WHY M‑NOISE?
In any application requiring reproduction of musical content, M‑Noise enables a far more accurate measurement of a loudspeaker system’s linear peak SPL than any other existing method."
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: M-noise en ny testsignal för mätningar av högtalare.

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-15 20:12

Lite kortare video för den som inte vill börja med videon ovan.

Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: M-noise en ny testsignal för mätningar av högtalare.

Inläggav MichaelG » 2021-04-16 09:37

Jag vet inte om jag förstår rätt, men som högtalarmätning betraktat verkar det litet begränsat. Åtminstone i det korta klippet, marknadsför de M-Noise som en metod att mäta ett systems verkliga output baserat på vilket frekvensinnehåll olika musiktyper normalt innehåller. Detta underlättar i så fall dimensionering av högtalare i situationer där detta är viktigt som exempelvis livespelningar. Men i sitt användningsområde funkar detta säkert bra.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: M-noise en ny testsignal för mätningar av högtalare.

Inläggav Kraniet » 2021-04-16 14:04

Ett AES-papper

https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20210416/20582.pdf

Vet inte om jag förstår riktigt vad signalen exakt innebär
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: M-noise en ny testsignal för mätningar av högtalare.

Inläggav Evil_Homer » 2021-04-16 15:45

MichaelG skrev:Jag vet inte om jag förstår rätt, men som högtalarmätning betraktat verkar det litet begränsat. Åtminstone i det korta klippet, marknadsför de M-Noise som en metod att mäta ett systems verkliga output baserat på vilket frekvensinnehåll olika musiktyper normalt innehåller. Detta underlättar i så fall dimensionering av högtalare i situationer där detta är viktigt som exempelvis livespelningar. Men i sitt användningsområde funkar detta säkert bra.


Det är ett komplement till andra sorters mätningar, utsignal jämförs med insignal och när dom inte stämmer överens med varandra så ser man det tydligt i mätprogrammet.

Att kolla med detta när man riggat för livespelningar måste vara en klar fördel, men även kolla över sakerna hemma.

Stämmer inte signalen man skickar ut med det den får in så kan man börja felsöka och förbättra ljudkvalitén.

Och kolla om specen på högtalarna stämmer ifrån tillverkaren, börjar det dista eller komprimera långt innan eller är det tvärtom.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster