Guldöron finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Guldöron finns dom?

Inläggav dewpo » 2021-04-16 16:17

Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Men om man tar synen som exempel så finns det mycket liten korrelation mellan att se perfekt (2.0)
Och förmågan att finna fel i en bild. Förmågan att finna fel i en bild beror mer på förmågan att processa informationen än synens skärpa.

Varför skulle det vara annorlunda med musik? Rimligtvis borde förmågan att finna fel i återgivningen ha mer med processförmåga än hörsel att göra?

Vad tror faktiskt expertisen, Hur olika upplever vi människor ljud och musik?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Almen » 2021-04-16 16:30

dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Vad har du fått det ifrån? Tror inte att jag sett någon ge uttryck för de tankarna, än mindre att det skulle vara en spridd uppfattning.

Men så har jag ju bara hängt här i 16 år...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Tangband » 2021-04-16 16:50

dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Men om man tar synen som exempel så finns det mycket liten korrelation mellan att se perfekt (2.0)
Och förmågan att finna fel i en bild. Förmågan att finna fel i en bild beror mer på förmågan att processa informationen än synens skärpa.

Varför skulle det vara annorlunda med musik? Rimligtvis borde förmågan att finna fel i återgivningen ha mer med processförmåga än hörsel att göra?

Vad tror faktiskt expertisen, Hur olika upplever vi människor ljud och musik?


Jag tycker för det första att folk uppfattar musik väldigt olika på forumet. Ungefär som överallt annars. :)

Toole påstår ju att tränade lyssnare kan utgöra ett bättre underlag då man ska välja den bästa högtalaren i blindtest.
Själv undrar jag varför man inte, i alla sammanhang istället borde jämföra med levande musik då man utvärderar fel i återgivningen. Alltså inte jämföra mellan anläggningar, utan referensen borde vara levande musik.
Dvs:

1. Låter en gitarr som en gitarr , med alla övertoner i behåll, utan överdrifter ?
2. Finns det en god närvarokänsla ?
3. Kommer musikernas intention fram bra genom anläggningen ? Finns det en bra samspelthet hos musikerna och kan jag tydligt höra vilka toner som spelas i basregistret , utan bummel och otydlighet ?


Av de tre ovanstående parametrarna är nr 3 absolut viktigast - för mig. Oavsett vilken musik det gäller som jag gillar. Både klassisk musik och rock/pop/jazz.
Fallerar denna punkt så blir musiken bara tråkigt att lyssna till.

Musik är en universellt språk och förstår man tonspråket ( som nästan alla kan lära sig ) kan alla njuta av musik.
Det behövs därför inga utvalda guld-öron, utan förmågan att avgöra musikalisk kvalitet och återgivning finns hos nästan alla.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav dewpo » 2021-04-16 17:21

Almen skrev:
dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Vad har du fått det ifrån? Tror inte att jag sett någon ge uttryck för de tankarna, än mindre att det skulle vara en spridd uppfattning.

Men så har jag ju bara hängt här i 16 år...

Jag har uppfattat det som att åsikterna har varit att alla eller nästan alla föredrar neutral återgivning?
Som jag tolkat det så kräver samma preferenser samma upplevelse, Men det kanske är feltänkt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav thiel » 2021-04-16 17:31

Jag föredrar återgivning utan någon som helst "sameness" :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-16 18:18

Tangband skrev:1. Låter en gitarr som en gitarr , med alla övertoner i behåll, utan överdrifter ?
2. Finns det en god närvarokänsla ?
3. Kommer musikernas intention fram bra genom anläggningen ? Finns det en bra samspelthet hos musikerna och kan jag tydligt höra vilka toner som spelas i basregistret , utan bummel och otydlighet ?


Det där kan vändas ut och in. Vilken intention musikerna hade är oftast oklart, om man nu inte kommunicerat med dem. Det vet man sällan vid live musik heller. Är de ens i verkligheten samspelta? En gitarr kan låta på alla möjliga sätt. Hur vet jag hur den lät där den trakterades? Närvarokänsla är nästan överdriven många gånger, närmickat och så på med rumsljud från någon effektburk? Det som tilltalar någon behöver inte tilltala någon annan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-16 18:19

dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?


På vilket faktiskt då? Den där nedlagda nyhetstjänsten eller? 8) :lol: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-16 18:27

Att människor upplever olika typer av musik olika är ju inget konstigt men om det vore så att på faktiskt att alla tycker att hifi- lösning X är den som gäller för bästa musikåtergivning så hade ju alla haft exakt samma lösning. Måhända haltar det lite i och med att olika lyssningsrum kan ställa olika krav , men bortsett från det så.

Eller typ tre olika lösningar / paket beroende på plånbok .

Men så är det ju inte, tror jag . :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav ChristianAndersson » 2021-04-16 18:33

Själva myntet
Spoiler:
Visa
:evil: Au Auris :twisted:

har två sidor.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-16 18:40

dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Men om man tar synen som exempel så finns det mycket liten korrelation mellan att se perfekt (2.0)
Och förmågan att finna fel i en bild. Förmågan att finna fel i en bild beror mer på förmågan att processa informationen än synens skärpa.

Varför skulle det vara annorlunda med musik? Rimligtvis borde förmågan att finna fel i återgivningen ha mer med processförmåga än hörsel att göra?

Vad tror faktiskt expertisen, Hur olika upplever vi människor ljud och musik?



I vetenskapliga lyssningstestsammanhang brukar men eftersträva att få med (som det då brukar benämnas) tränade lyssnare med god hörsel. Det behövs för att göra resultaten ska få mindre inslag av slumpmässighet. Otränade lyssnare svarar inte lika genomgående med god träffsäkerhet och/eller bedömningsförmåga. Svaren blir mer slumpmässiga vilket kan skada den statistiska databehandlingen. Särskilt illa blir det när lyssnaren ska gradera hur mycket olika grader av förvrängning uppträder.

Min uppfattning är att de flesta som har god hörsel kan tränas upp så att de hamnar i gruppen tränade lyssnare. Men det är som mycket annat; träning ger färdighet.

Man kan vara tränad lyssnare men ha hörselmässiga brister. Då blir träffsäkerheten sämre i sådana lyssningsavsnitt som kräver fullgod hörsel. Exempel: höga frekvenser är inte bra att lyssningstesta om testdeltagarna är äldre. Därför är det är bra att ha lyssningspaneler med unga deltagare. Problemet är då att unga deltagare ofta inte (ännu) har blivit tränade lyssnare. Jag verkar för att LTS ska få in fler yngre i lyssningspanelen, men det är svårt att få tag på unga som är dels så nördiga att de står ut med att blindtesta koncentrerat under lång tid och dessutom är tränade lyssnare.


Din fråga vad gäller "hur vi upplever vad vi hör" lämnar jag åt sidan, då din fråga egentligen inte tycks handla om det.


P.S. Man kan ha bättre syn än 2,0. D.v.s. 2,0 är inte "perfekt". D.S.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hcl » 2021-04-16 18:49

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hifikg » 2021-04-16 18:54

hcl skrev:[ Bild ]


Kommer alltid i trepack, så har man inte tre så har man inte guldöron!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hcl » 2021-04-16 18:58

:D
hifikg skrev:
hcl skrev:[ Bild ]


Kommer alltid i trepack, så har man inte tre så har man inte guldöron!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-16 19:37

Det är ju fredag. Klart man har guldöron (lite överförfriskad var jag nog), fick dem av kollegorna.

guldöron.jpg
guldöron.jpg (127.58 KiB) Visad 1835 gånger

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav smile » 2021-04-16 20:06

hifikg skrev:
hcl skrev:[ Bild ]


Kommer alltid i trepack, så har man inte tre så har man inte guldöron!



Men de där måste ju vara för mono lyssning?

Annars behöver man väl även tre vänsteröron också? :)

F.ö. gillar jag själv när ljudet har färgningar av olika slag, det brukar låta trevligare då.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-16 20:22

thiel skrev:Jag föredrar återgivning utan någon som helst "sameness" :)


Hur vet du när det målet är uppnått? :)

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav JM » 2021-04-16 20:22

Ingen kan veta om jag hör exakt på samma sätt som du. Rangordnar du och jag högtalare på samma sätt är det inte osannolikt att vi hör på liknande sätt.
Oftast är det narcissistiska egon som utnämner sig själva till guldöron.
De ödmjuka placerar sig......

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Almen » 2021-04-16 20:36

RogerGustavsson skrev:Det är ju fredag. Klart man har guldöron (lite överförfriskad var jag nog), fick dem av kollegorna.

guldöron.jpg

:D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Almen » 2021-04-16 20:41

dewpo skrev:
Almen skrev:
dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Vad har du fått det ifrån? Tror inte att jag sett någon ge uttryck för de tankarna, än mindre att det skulle vara en spridd uppfattning.

Men så har jag ju bara hängt här i 16 år...

Jag har uppfattat det som att åsikterna har varit att alla eller nästan alla föredrar neutral återgivning?
Som jag tolkat det så kräver samma preferenser samma upplevelse, Men det kanske är feltänkt?

Ja, du tolkar och tänker fel. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav sprudel » 2021-04-16 21:08

Almen skrev:
dewpo skrev:
Almen skrev:Vad har du fått det ifrån? Tror inte att jag sett någon ge uttryck för de tankarna, än mindre att det skulle vara en spridd uppfattning.

Men så har jag ju bara hängt här i 16 år...

Jag har uppfattat det som att åsikterna har varit att alla eller nästan alla föredrar neutral återgivning?
Som jag tolkat det så kräver samma preferenser samma upplevelse, Men det kanske är feltänkt?

Ja, du tolkar och tänker fel. :)


Njae, läser man många inlägg på faktiskt så kan man ju urskilja vissa mönster, eller generaliseringar, och det är ju vad dewpo gjort. Här finns ett antal skribenter vars inlägg ligger till grund för den mönsterigenkänningen. Allt relaterat till liknande mönster på andra forum. Antagligen finns orsaker till denna hållning från LTS där det förfäktas att goda återgivare är neutrala, eller inte detekteras i blindtest, har låga nivåer av distorsion, ju lägre dess bättre. Att förhållningssätt som går i linje med LTS är mer uttalat på Faktiskt än andra forum är väl inget anmärkningsvärt.
Varför ska man förneka det, det blir ju bara tramsigt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-16 21:49

dewpo skrev:
Almen skrev:
dewpo skrev:Här på faktiskt så verkar det finnas någon form av konsensus att alla uppfattar musik ungefär lika :?

Vad har du fått det ifrån? Tror inte att jag sett någon ge uttryck för de tankarna, än mindre att det skulle vara en spridd uppfattning.

Men så har jag ju bara hängt här i 16 år...

Jag har uppfattat det som att åsikterna har varit att alla eller nästan alla föredrar neutral återgivning?
Som jag tolkat det så kräver samma preferenser samma upplevelse, Men det kanske är feltänkt?

Du har rätt, det ska vara neutral återgivning annars så är det ofta nedlåtande kommentarer om dem som inte vill ha sk. neutral återgivning som tex du gillar ju färgad återgivning i en nedlåtande ton.. Och vad är neutral åter givning ? Vem är det som har satt normen för det, eller vad ska man ha för att få neutral återgivning ? Blir ju lite roligt eftersom rummet styr halva processen ungefär. Det är ju inte att stoppa in vissa grejer i ett rum och sedan har man neutral återgivning. Och människan är ju inte funtad så att alla "tycker" likadant, utan olika människor upplever saker olika. Det är med ljud som det är med mat, men jag vet att det vill många här inte inse. Jag som lyssnat mycket live på gospel utan några grunkor inkopplade vet ju hur musik "låter" IRL. Men det är inte alltid som jag vill att det ska låta så i mitt vardagsrum för det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav JM » 2021-04-16 22:08

FBK skrev:
dewpo skrev:
Almen skrev:Vad har du fått det ifrån? Tror inte att jag sett någon ge uttryck för de tankarna, än mindre att det skulle vara en spridd uppfattning.

Men så har jag ju bara hängt här i 16 år...

Jag har uppfattat det som att åsikterna har varit att alla eller nästan alla föredrar neutral återgivning?
Som jag tolkat det så kräver samma preferenser samma upplevelse, Men det kanske är feltänkt?

Du har rätt, det ska vara neutral återgivning annars så är det ofta nedlåtande kommentarer om dem som inte vill ha sk. neutral återgivning som tex du gillar ju färgad återgivning i en nedlåtande ton.. Och vad är neutral åter givning ? Vem är det som har satt normen för det, eller vad ska man ha för att få neutral återgivning ? Blir ju lite roligt eftersom rummet styr halva processen ungefär. Det är ju inte att stoppa in vissa grejer i ett rum och sedan har man neutral återgivning. Och människan är ju inte funtad så att alla "tycker" likadant, utan olika människor upplever saker olika. Det är med ljud som det är med mat, men jag vet att det vill många här inte inse. Jag som lyssnat mycket live på gospel utan några grunkor inkopplade vet ju hur musik "låter" IRL. Men det är inte alltid som jag vill att det ska låta så i mitt vardagsrum för det.

Ni har rätt. Det finns inget absolut rätt stereoljud.
Stereoreprodution av ljud är en mycket primitiv form av ljudåtergivning.

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

Nelson Pass bevingade ord från Burning Amp Festival 2012 sätter ribban. Det går aldrig att med stereoljud nå verklig ljudåtergivning. För mig är det helt ok att lyssna på stereo med germaniumtransistorer likt jag gjorde 1960-talet. Ljudet var tidstypiskt och för mig som 10 åring var ljudet helt fantastiskt. Är du nöjd med vad du har. Perefekt. Contexten avgör.
Stereoljudet går att förbättra vilket jag försöker men kommer aldrig att nå verklighetens ljud.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-16 22:42

Och sedan har vi folket i studios.... Som kan skruva till det så det inte låter klokt på något vis. Och har man det som referens att det ska låta som vid inspelningstillfället så får man väl ha det, men det är inget som jag eftersträvar. Och här kommer det lite komiska. Jag har haft två olika personer som jobbar i studios hemma hos mig och båda sade samma sak till mig när jag frågade om inte de hade Genelec som referens ? Svaret var likadant ifrån båda, dvs. Genelec är bra i studio för man hör tydligt skillnader men som musik återgivare nej tack. Båda gillade sådan märken som jag tycker är bra musikåtergivare, dvs Dynaudio och Adam Audio. Den ena killen köpte just Dynaudio av mig. Och han hade GULD öron, för han sade direkt när han kom in i rummet utan att sitta ner, är verkligen reglagen lika ställd på båda högtalarna ? Ja svarade jag, nej det kan dom inte vara var svaret. Jag kollade och minsann så var reglaget för mellanregistret inte på noll utan påslaget ett hack. Jag upplevde ingen skillnad :oops: Så jag har inga guldöron.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hifikg » 2021-04-16 23:06

JM skrev:...men kommer aldrig att nå verklighetens ljud.


Du skulle ha lyssnat lite längre på Carlsson, just saying...
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-17 01:57

X
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 07:51

FBK skrev:det ska vara neutral återgivning annars så är det ofta nedlåtande kommentarer om dem som inte vill ha sk. neutral återgivning som tex du gillar ju färgad återgivning i en nedlåtande ton..


Jag tror inte du har rätt - jag tror den "nedlåtande tonen" är det du själv som tolkar dit. Jag tror du har bestämt dig för att "färgad" är ett negativt ord och därför tolkar allt användande av det som nedlåtande. Om du slutar göra det så kan du säkert läsa kommentarer i ett mer positivt ljus.

Personligen tycker jag det är uppfriskande om någon säger "jag vet det är färgat, men det är så jag valt att ha det" - all respekt för det och så upplever jag forumets konsensus också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 08:01

Kanske det. Egentligen fattar jag inte detta . Är det inte som med mat? Tycke och smak. Om Nisse gillar att tja typ ha socker på sin korv med mos så får väl Nisse ha det då. Det ska väl andra skita i vad Nisse tycker är gott. Om han blir glad av det och tycker det smakar mumsigare så....

Däremot så får ju Nisse vara beredd på att få lite mothugg om han lanserar sin socker på korv med moset idé. Mothugg i form av de flesta andra skulle säga att det inte var deras kopp av te ,....eller bricka med mos...

För övrigt så är det inte fel med lite socker på div vad det gäller matlagning. Tycker jag . Att dock ha socker på allt, ganska mycket, passar sig bara på viss mat. Inte på allt. Bättre då att sockra lagom, vid behov.

Fast när jag är inne på mat. Sen så ska ju det tekniskt fungera . Frågade i xmags tråd varför han inte räknar ut värdet på de motstånd han använder , istället för att testa sig fram , jansch svar:

Baffel - det är liksom ingen raketforskning.....
Grundläggande elektronik och opampteknik (som bygger på grundläggande elektronik.)
X-mags schema är väldigt standard. Som att steka falukorv och fixa potatismos till.... du vet ju med lite baskunskaper att du inte kan hälla i 1dl salt o moset, och inte heller en nypa salt, utan lagom.

viewtopic.php?f=3&t=71654&start=30

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 08:12

Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 08:20

Jo , håller med och inte. Ta vad jag klistrade ovan vad jansch sa. Det handlar om en konstruktion gällande en förstärkare . Stoppa in X som matas genom Y för att få ut Z behövs exakta värden på Y ( visst spelrum, värde motstånd, , värde gain finns) . Det för att få det att fungera. Därom är vi överens , tror jag. MEN sen vad det kommer till hur man vill att det ska låta där kan du väl inte säga att det finns en exakt norm för hur det ska vara?. Det vedertagna , som de flesta uppskattar vad det gäller högtalare . Det som tas upp tex här
viewtopic.php?f=9&t=71949
innebär ju inte att om samma nämnda Nisse säger men jag vill ha det precis tvärt om att Nisse inte ska få ha det så, trots att han då går emot vad som generellt uppfattas som avgörande parametrar vad det gäller bra ljudåtergivning.

Eller Nisse får väl göra helt "fel" om Nisse vill men då får Nisse på Faktiskt räkna med att få mothugg. Nisse kan heller inte utgå ifrån att det han anser är " sanningen" ska vara det som gäller för alla andra.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav jansch » 2021-04-17 08:55

Nattlorden skrev:Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.


Nattlorden - Du har nog rätt att det finns en strävan av exakthet till förbannelse på faktiskt.io. Det skapar "djupa" diskussioner vilket jag tycker är kul.

Strävan efter exakthet istället för "låter bra" blir ibland skojigt oexakt.
T.ex när man läser att någon alltid spelar musik utan några kompenserande tonkontroller oavsett ljudvolym och musikinspelning.

Glömde skiva...... Jag använder nästan alltid salt/socker/peppar/kryddor i mat för att bättra på de naturliga smakerna. Man kan ju njuta ännu mer av den fantastiska smaken av färska rödbetor om man både saltar och tar en nypa socker i vattnet (eller salt och honung om man kör dom i ugnen....och lite rödinsvinäger)

Blir ljudet sämre fast bättre om man kryddar litegran?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster