Guldöron finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 09:29

jansch skrev:
Nattlorden skrev:Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.


Nattlorden - Du har nog rätt att det finns en strävan av exakthet till förbannelse på faktiskt.io. Det skapar "djupa" diskussioner vilket jag tycker är kul.

Strävan efter exakthet istället för "låter bra" blir ibland skojigt oexakt.
T.ex när man läser att någon alltid spelar musik utan några kompenserande tonkontroller oavsett ljudvolym och musikinspelning.


Roligt att kunna förnöja dig. Jag har inga tonkontroller tillgängliga och är mycket glad att slippa förbannelsen över att behöva fippla med dem i parti och minut och alltid oroa mig över att det kanske låtit bättre om de ställdes annorledes.
Volymrelaterad frekvensgångsjustering hade jag på Canton Digital 1.1:orna, det kanske var bra.... det var inte bra nog för att de skulle spela bättre än piP oavsett, men det kanske vore något om det fanns väl tillgängligt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hcl » 2021-04-17 10:14

Nattlorden skrev:
jansch skrev:
Nattlorden skrev:Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.


Nattlorden - Du har nog rätt att det finns en strävan av exakthet till förbannelse på faktiskt.io. Det skapar "djupa" diskussioner vilket jag tycker är kul.

Strävan efter exakthet istället för "låter bra" blir ibland skojigt oexakt.
T.ex när man läser att någon alltid spelar musik utan några kompenserande tonkontroller oavsett ljudvolym och musikinspelning.


Roligt att kunna förnöja dig. Jag har inga tonkontroller tillgängliga och är mycket glad att slippa förbannelsen över att behöva fippla med dem i parti och minut och alltid oroa mig över att det kanske låtit bättre om de ställdes annorledes.
Volymrelaterad frekvensgångsjustering hade jag på Canton Digital 1.1:orna, det kanske var bra.... det var inte bra nog för att de skulle spela bättre än piP oavsett, men det kanske vore något om det fanns väl tillgängligt...

Förväntar man sig verkligen att uppfatta ljud på samma sätt oavsett ljudstyrka? Om man inte gör det (vilket ter sig högst troligt), vilken kompensering är då ”rätt”?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav JM » 2021-04-17 10:20

jansch skrev:
Blir ljudet sämre fast bättre om man kryddar litegran?

Kryddar du med volymratten får du med ökande SPL ökande upplevd frekvensmaskering.

Således en form av SPL relaterad psykologiskt upplevd distorsion ej mätbar i fysikdimensionen.

JM
Senast redigerad av JM 2021-04-17 10:29, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 10:29

hcl skrev:Förväntar man sig verkligen att uppfatta ljud på samma sätt oavsett ljudstyrka? Om man inte gör det (vilket ter sig högst troligt), vilken kompensering är då ”rätt”?


Canton ställde man in kompensation baserat på equal-loudness kurvor med steg om 10(?)dB. Om det är rätt metod vet jag inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-17 10:38

Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

1. Är det ett uttryck som används för att nedvärdera personer som påstår sig höra något som dessa personer anser inte finns i ljudet?

2. Är det en person med i princip perfekt hörsel som faktiskt hör detaljer som de flesta andra inte kan höra?

3. Eller är det helt enkelt så som dewpo antyder, en person med en bättre analytisk förmåga utöver andra att exempelvis höra/avgöra om det finns fel i återgivningen?



Det är nog punkt ett jag sett mest av på diverse hifi-forum, men jag är inte helt säker på ifall det är så att guldörat hör saker i ljudet som faktiskt inte finns där, eller om det är någon slags avundsjuka där folk har svårt att acceptera sina egna tillkortakommanden i hörandet eller analytiska förmåga?

Många ????? blev det... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 10:39

Nattlorden skrev:Jag har inga tonkontroller tillgängliga och är mycket glad att slippa förbannelsen över att behöva fippla med dem i parti och minut och alltid oroa mig över att det kanske låtit bättre om de ställdes annorledes.

En gång för mycket länge sdan hade jag en förstärkare med tre tonkontroller, bas - mid - diskant och dessa hade var och en tre valbara brytfrekvenser. Vid något tillfälle kände jag mig lite extra seriös och bestämde mig för att varje gång jag spelade en skiva skulle jag anteckna vilken inställning som lät bäst med just det fonogrammet för att snabbt kunna ställa in kontrollerna rätt nästa gång jag spelade samma.

Men jag kom aldrig överens med mig själv utan föredrog nästan alltid någon annan inställning än gången innan. Så jag gav upp tanken och har sedan dess (vi pratar tidigt 70-tal nu) inte använt mig av tonkontroller. Undantaget är den enklare anläggning jag har på landet (Denon receiver med variabel loudness och B&W högtalare) där jag har anpassat tonkontrollerna efter högtalare och rum, men anpassar aldrig efter fonogram.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 10:48

goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

Ett fjärde förslag kan vara någon som helt enkelt tränat upp en förmåga att urskilja detaljer i lyssnandet som kanske många andra inte funderar över. Man kan gilla en sås utan att fundera på innehållet eller hur den görs, men för den som är intresserad av att laga en sås, eller rent av har som levebröd att göra goda sådana, är det givetvis viktigt att hålla koll på innehållet. Det finns naturbegåvningar som kan detta med automatik men det är nog relativt enkelt att lära sig, om man vill.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav dewpo » 2021-04-17 11:18

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

Ett fjärde förslag kan vara någon som helt enkelt tränat upp en förmåga att urskilja detaljer i lyssnandet som kanske många andra inte funderar över. Man kan gilla en sås utan att fundera på innehållet eller hur den görs, men för den som är intresserad av att laga en sås, eller rent av har som levebröd att göra goda sådana, är det givetvis viktigt att hålla koll på innehållet. Det finns naturbegåvningar som kan detta med automatik men det är nog relativt enkelt att lära sig, om man vill.

/ B

Att alla skulle kunna träna upp förmågan att urskilja detaljer i musik finner jag inte troligt, Jag kan det inte :oops:
Men vissa personer verkar klara att urskilja alla instrument även i en komplex mix :?
Medans ändra verkar höra ett slutresultat, Typ "det svänger" :wink:

Om jag lyssnar på en låt som börjar enkelt typ "Tubular Bells"
https://open.spotify.com/track/7ERSQrRptZVM7q3VOdM7OL?si=44ecc2a6ca104eeb
Men som sedan bli allt komplexare, Så tappar jag tillslut förmågan att följa alla instrumenten :oops:


OT : Har spotify länkning slutat att fungera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-17 11:24

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

Ett fjärde förslag kan vara någon som helt enkelt tränat upp en förmåga att urskilja detaljer i lyssnandet som kanske många andra inte funderar över. Man kan gilla en sås utan att fundera på innehållet eller hur den görs, men för den som är intresserad av att laga en sås, eller rent av har som levebröd att göra goda sådana, är det givetvis viktigt att hålla koll på innehållet. Det finns naturbegåvningar som kan detta med automatik men det är nog relativt enkelt att lära sig, om man vill.

/ B


Det där menade jag ingår i punkt 3.

Den typen av "guldöra" kan precis som du säger vara både en naturbegåvning, men det kan även vara en person som genom praktisk erfarenhet övat upp sin egen förmåga att lyssna på ett mer fördjupat och analytiskt sätt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 11:53

dewpo skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

Ett fjärde förslag kan vara någon som helt enkelt tränat upp en förmåga att urskilja detaljer i lyssnandet som kanske många andra inte funderar över. Man kan gilla en sås utan att fundera på innehållet eller hur den görs, men för den som är intresserad av att laga en sås, eller rent av har som levebröd att göra goda sådana, är det givetvis viktigt att hålla koll på innehållet. Det finns naturbegåvningar som kan detta med automatik men det är nog relativt enkelt att lära sig, om man vill.

/ B

Att alla skulle kunna träna upp förmågan att urskilja detaljer i musik finner jag inte troligt, Jag kan det inte :oops:
Men vissa personer verkar klara att urskilja alla instrument även i en komplex mix :?
Medans ändra verkar höra ett slutresultat, Typ "det svänger" :wink:

Om jag lyssnar på en låt som börjar enkelt typ "Tubular Bells"
https://open.spotify.com/track/7ERSQrRptZVM7q3VOdM7OL?si=44ecc2a6ca104eeb
Men som sedan bli allt komplexare, Så tappar jag tillslut förmågan att följa alla instrumenten :oops:


OT : Har spotify länkning slutat att fungera?


Funkar fint, lyssnar nu. På paddan..

Edit. Det var ju värdelöst. Drar på mig lurar och testar. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 12:07

dewpo skrev:

Att alla skulle kunna träna upp förmågan att urskilja detaljer i musik finner jag inte troligt, Jag kan det inte :oops:
Men vissa personer verkar klara att urskilja alla instrument även i en komplex mix :?
Medans ändra verkar höra ett slutresultat, Typ "det svänger" :wink:

Om jag lyssnar på en låt som börjar enkelt typ "Tubular Bells"
https://open.spotify.com/track/7ERSQrRptZVM7q3VOdM7OL?si=44ecc2a6ca104eeb
Men som sedan bli allt komplexare, Så tappar jag tillslut förmågan att följa alla instrumenten :oops:


OT : Har spotify länkning slutat att fungera?[/quote]
Till en viss grad kan man alltid träna upp sig, i allt skulle jag vilja påstå. Alltså, oavsett vad kan man alltid bli bättre. Inte bäst för till det behövs talang och fallenhet. En dirigent lär ha haft ett extra gott gehör, när en stor orkester tränade in ett stycke vände han sig till en av violinisterna och sade att om någon sträng går av på fiolen så ska man byta allihopa, inte bara den som gått av! Just att höra detta skulle jag aldrig kunna lära mig att höra. Men i övrigt går det att träna upp rätt mycket. Tom du, det är jag övertygad om ;-)

När det gäller Tubular Bells så kan det lika gärna vara din anläggning som grötar ihop det. När man lyssnar live har man ju dessutom synintrycken som förstärker det hela. Jag har dessutom lyssnat så många gånger på verket att jag känner igen varenda ton. I alla fall om man utgår ifrån den ursprungliga versionen. Mike har ju släppt ett antal versioner sedan dess.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 12:09

Baffel skrev:Funkar fint, lyssnar nu. På paddan..

Edit. Det var ju värdelöst. Drar på mig lurar och testar. :)

Själv lyssnar jag via Spotify Connect i min anläggning i arbetsrummet som består av en Sansui förstärkare och Celestion högtalare, båda från 1970. Låter alldeles förträffligt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 12:12

Det får man verkligen hoppas på att det låter bättre än att lyssna på paddan med paddans högtalare. :)

Jag kör nu med paddan och lurar....öhöö vad heter nu dessa?

Edit , Sennheiser, någon modell .

Edit 2...Momentum..
Senast redigerad av Baffel 2021-04-17 12:21, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav petersteindl » 2021-04-17 12:14

goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

1. Är det ett uttryck som används för att nedvärdera personer som påstår sig höra något som dessa personer anser inte finns i ljudet?

2. Är det en person med i princip perfekt hörsel som faktiskt hör detaljer som de flesta andra inte kan höra?

3. Eller är det helt enkelt så som dewpo antyder, en person med en bättre analytisk förmåga utöver andra att exempelvis höra/avgöra om det finns fel i återgivningen?



Det är nog punkt ett jag sett mest av på diverse hifi-forum, men jag är inte helt säker på ifall det är så att guldörat hör saker i ljudet som faktiskt inte finns där, eller om det är någon slags avundsjuka där folk har svårt att acceptera sina egna tillkortakommanden i hörandet eller analytiska förmåga?

Många ????? blev det... :)


Guldöra är ett öra som är av materialet guld. Finns även tänder i guld.

Mina öron är av annat material. Det finns hud utanpå, känns det som. Det är väl någon form av brosk innanför kanske. Tror det finns en del blodkärl också. Det verkar finnas en del känselnerver också. Tar jag på dessa så känns det. Finns även nerver som registrerar temperatur. Man kan frysa om öronen.

Måste vara lite trist och tungt med öron av guld.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 12:39

Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Bill50x » 2021-04-17 12:50

Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?

+1

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-17 12:56

Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?


Kanske behöver du vidga dina vyer utanför just Faktiskt väggar? Om du läser exempelvis denna tråd: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ime.17598/ så kanske du kommer upptäcka att "Golden ears" ofta används i negativ bemärkelse, helst på forum där objektiva mätresultat ses som viktigast. Guldöron är inte något annat än subjektivt tyckande på ett forum som ASR.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Tangband » 2021-04-17 13:10

Nattlorden skrev:
jansch skrev:
Nattlorden skrev:Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.


Nattlorden - Du har nog rätt att det finns en strävan av exakthet till förbannelse på faktiskt.io. Det skapar "djupa" diskussioner vilket jag tycker är kul.

Strävan efter exakthet istället för "låter bra" blir ibland skojigt oexakt.
T.ex när man läser att någon alltid spelar musik utan några kompenserande tonkontroller oavsett ljudvolym och musikinspelning.


Roligt att kunna förnöja dig. Jag har inga tonkontroller tillgängliga och är mycket glad att slippa förbannelsen över att behöva fippla med dem i parti och minut och alltid oroa mig över att det kanske låtit bättre om de ställdes annorledes.
Volymrelaterad frekvensgångsjustering hade jag på Canton Digital 1.1:orna, det kanske var bra.... det var inte bra nog för att de skulle spela bättre än piP oavsett, men det kanske vore något om det fanns väl tillgängligt...


+1 .
Jag sticker ut hakan och påstår att om anläggningen är tillräckligt bra, och högtalarna optimalt placerade behövs ingen tonkontroll, oavsett hur starkt eller svagt man spelar .
Det är nog över 20 år sedan jag använde en sån .

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-17 13:13

goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

1. Är det ett uttryck som används för att nedvärdera personer som påstår sig höra något som dessa personer anser inte finns i ljudet?

2. Är det en person med i princip perfekt hörsel som faktiskt hör detaljer som de flesta andra inte kan höra?

3. Eller är det helt enkelt så som dewpo antyder, en person med en bättre analytisk förmåga utöver andra att exempelvis höra/avgöra om det finns fel i återgivningen?



Det är nog punkt ett jag sett mest av på diverse hifi-forum, men jag är inte helt säker på ifall det är så att guldörat hör saker i ljudet som faktiskt inte finns där, eller om det är någon slags avundsjuka där folk har svårt att acceptera sina egna tillkortakommanden i hörandet eller analytiska förmåga?

Många ????? blev det... :)

Svar ja på punkt 1. Och det förekommer här även om Nattlorden har en önskan om annat. Det brukar dyka upp när det gäller kablar.
I min värld ska ordet endast användas på punkt 3, annars så används det oftast i nedlåtande syfte . Och det vad jag gjorde i mitt tidigare inlägg då studio killen hörde grejer som jag inte klarade.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 13:26

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?


Kanske behöver du vidga dina vyer utanför just Faktiskt väggar? Om du läser exempelvis denna tråd: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ime.17598/ så kanske du kommer upptäcka att "Golden ears" ofta används i negativ bemärkelse, helst på forum där objektiva mätresultat ses som viktigast. Guldöron är inte något annat än subjektivt tyckande på ett forum som ASR.


Vilket översatt till svenska då blir "gyllene öron" vilket ju är något helt annat än guldöron. 8) :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-17 13:32

Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv,att tolka allt annat än det man själv upplever som negativt och sedan även vara tvungen att trycka ner det i halsen på folk som inte har samma preferenser.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 13:34

FBK skrev:
Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv,att tolka allt annat än det man själv upplever som negativt och sedan även vara tvungen att trycka ner det i halsen på folk som inte har samma preferenser.


Såg du det från den positiva sidan nu?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-17 13:49

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv,att tolka allt annat än det man själv upplever som negativt och sedan även vara tvungen att trycka ner det i halsen på folk som inte har samma preferenser.


Såg du det från den positiva sidan nu?


Ni är roliga ni! :lol: :lol: :lol:

Att "golden ears" ofta används i nedlåtande syfte behöver man inte anstränga sig för att leta, det negativa i det hela är inte konstaterandet att det är på det viset utan hur den beskrivningen har kommit att ofta användas. :)

Wikipedia beskriver det som i min punkt 3, vilket inte är av det nedlåtande slaget som tyvärr ofta används på diverse hifi-forum:
"A golden ear is a term used in professional audio circles to refer to a person who is thought to possess special talents in hearing. People described as having golden ears are said to be able to discern subtle differences in audio reproduction that most inexperienced and untrained listeners cannot."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-17 13:52

Nattlorden skrev:
FBK skrev:det ska vara neutral återgivning annars så är det ofta nedlåtande kommentarer om dem som inte vill ha sk. neutral återgivning som tex du gillar ju färgad återgivning i en nedlåtande ton..


Jag tror inte du har rätt - jag tror den "nedlåtande tonen" är det du själv som tolkar dit. Jag tror du har bestämt dig för att "färgad" är ett negativt ord och därför tolkar allt användande av det som nedlåtande. Om du slutar göra det så kan du säkert läsa kommentarer i ett mer positivt ljus.

Personligen tycker jag det är uppfriskande om någon säger "jag vet det är färgat, men det är så jag valt att ha det" - all respekt för det och så upplever jag forumets konsensus också.

Läser man sådana inlägg i sitt sammanhang så är det uppenbart och inget som jag får till i mina hjärna för att jag vill få det till något negativt. Helst skulle jag önska att det fanns mer förståelse för att vi är olika. För mig är inte färgad ett ord med negativ laddning utan jag gillar mångfald. När jag tex var hemma hos juanth så tyckte jag att det lät kanon bra. Carlsson med neutral elektronik, men jag vet att jag är den nyfikna typen så hade jag ägt ett par Carlsson så hade jag testat olika elektronik för att se vad JAG tycker låter bäst ihop med dessa högtalare, sedan vad det skulle bli i slutändan vet man aldrig. Och jag skulle aldrig drömma om att såga andras val av elektronik om de inte överstämde med vad jag tyckte lät bäst, för vi ÄR olika.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-17 13:54

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
Nattlorden skrev:Guldöra än INTE en negativ term.

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv, att tolka allt man bara kan som potentiella påhopp?

Blir väldigt trött på att folk skall leta nedvärderande aspekter på ALLT. Kan det vara ett trevligt sätt att leva sitt liv,att tolka allt annat än det man själv upplever som negativt och sedan även vara tvungen att trycka ner det i halsen på folk som inte har samma preferenser.


Såg du det från den positiva sidan nu?

Jag tror att du förstår vad jag menar även om jag inte är lika vass på att uttrycka mig. :oops: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-17 14:07

Nattlorden skrev:Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.

Men detta stämmer inte heller. Faktiskt kom ju till för de som inte kände sig hemma där och de som blev utslängda för att de inte höll sig till reglerna som fanns där. Så länge man höll sig till reglerna så blev man inte utkastad, allt annat är en myt som en del vill hålla liv i. På den tiden så fanns det en hel del som var militantiska och som det bara fanns en sanning för. Nu har de blivit vuxna och är mer toleranta så det finns mer tolerans för oliktänkande. Är ju bara att leta upp gamla trådar ifrån förr och se hur det var här då jämfört emot idag, stor skillnad. När jag visade gamla trådar för en medlem så blev han bestört och sade att om det skulle vara så idag så skulle han inte skriva ett ord här.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Harryup » 2021-04-17 14:10

Problemet med "färgad" ordet i detta sammanhang tyder på att det finns en del kanske många som tror att dom har en neutral återgivning hemma bara för att dom köpt vissa produkter.
Rekommenderar att gå och kika på vaktparaden och lyssna på nära håll så kommer alla inse att dom ännu inte nått nivån ofärgat även om en del kanske kommit väldigt långt. Så då blir diskussionen ointressant om man inte inser att det inte är möjligt att återskapa alla typer av musik helt ofärgat med dagen apparater.


/Harry
Senast redigerad av Harryup 2021-04-17 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-17 14:11

hifikg skrev:
JM skrev:...men kommer aldrig att nå verklighetens ljud.


Du skulle ha lyssnat lite längre på Carlsson, just saying...

hifikg har en poäng här. Om du får tillfälle så lyssna på ett par bra Carlsson. De är mästare på att måla upp en ljudbild som liknar verkligheten på ett bättre sätt än många andra högtalare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hifikg » 2021-04-17 16:14

Guldöron, i den meningen att man hör små avvikelser bättre än andra är en utrustning som jag gärna ser att konstruktörer har. Gärna många och stora. Men för mig som lyssnare tänker jag mig att det kan vara en nackdel. Tänk om jag skulle hänga upp mig mer på det lilla som eventuellt är fel än på att uppskatta den stora helheten som gör musik till vad det är. Om det vore möjligt att filtrera bort skadorna som loudness war orsakar skulle jag inte vara jätteledsen för det finns några fonogram som jag egentligen vill lyssna på men det är bara inte möjligt att komma igenom dem. Då har jag minst en bekant som påstår att det är mina "guldöron" som ställer till det, för hen hör minsann inga fel och spelar på som om jordens undergång inte alls är nära förestående.

Vissa guldöronutrustade personer kanske kan stänga av och sätta på funktionen. DET vore smått perfekt. Höra att det låter lite fel här o där, och ändå kunna ignorera det för att njuta :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hifikg » 2021-04-17 16:19

Nattlorden skrev:...faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.


Och jag som bara hamnade här för att jag googlade på NAD 208 (var på vippen att köra det till återbruket och sökte efter något som kunde ersätta det) och något som skulle driva Carlsson OA52 :)
Jobbar på att bli utkastad från något annat fora, så jag får bli som ni, men de står ut med mig än på grannforat, som jag tröstade mig på när Faktiskt låg nere några dagar. Inte ens från tråden God Ton på FB har jag lyckats bli utkastad, fast raljera över kabellyftare är inte okej där :)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], skrotnisse och 9 gäster