Guldöron finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-17 16:29

Harryup skrev:Problemet med "färgad" ordet i detta sammanhang tyder på att det finns en del kanske många som tror att dom har en neutral återgivning hemma bara för att dom köpt vissa produkter.
Rekommenderar att gå och kika på vaktparaden och lyssna på nära håll så kommer alla inse att dom ännu inte nått nivån ofärgat även om en del kanske kommit väldigt långt. Så då blir diskussionen ointressant om man inte inser att det inte är möjligt att återskapa alla typer av musik helt ofärgat med dagen apparater.


Bästa försök på vaktparadåtergivning jag hört var från ett par Von Schweikert VR-4 i en ganska liten (vit-)kaklad källarlokal. Perraux drivning om jag minns rätt. Lät betydligt mindre imponerande med annan musik i lokalen, självklart.
Minns tyvärr inte vad butiken (i Malmö) hette... (Ehrensvärdsgatan, stenkast från Värnhem)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Harryup » 2021-04-17 18:40

Bästa försök låter ju inte som att det var särskilt nära en live orkester och det blir ju inte heller det med ens mycket bra stereosar vilket alltså leder till att inget är ofärgat. Så användare får alltså välja vilken färgning man står ut med och då blir det lite konstigt att man talar om att vissa väljer ett färgat ljud när alla har gjort det.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav ChristianAndersson » 2021-04-17 20:11

Nattlorden skrev:Bästa försök på vaktparadåtergivning jag hört var från ett par Von Schweikert VR-4 i en ganska liten (vit-)kaklad källarlokal. Perraux drivning om jag minns rätt. Lät betydligt mindre imponerande med annan musik i lokalen, självklart.
Minns tyvärr inte vad butiken (i Malmö) hette... (Ehrensvärdsgatan, stenkast från Värnhem)


OT:
Låg butiken i Pilgatans hörn och hade ett ADCOM steg i fönstret,
tror det var det enda jag såg av den(-)samma butiken eller ej.

Köpte ett annat steg 10 år senare av privatperson några trappor upp.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 20:23

Harryup skrev:Problemet med "färgad" ordet i detta sammanhang tyder på att det finns en del kanske många som tror att dom har en neutral återgivning hemma bara för att dom köpt vissa produkter.
Rekommenderar att gå och kika på vaktparaden och lyssna på nära håll så kommer alla inse att dom ännu inte nått nivån ofärgat även om en del kanske kommit väldigt långt. Så då blir diskussionen ointressant om man inte inser att det inte är möjligt att återskapa alla typer av musik helt ofärgat med dagen apparater.


/Harry


Då får du små watten hemma , så gott de kan, fixa:

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav music4ever » 2021-04-18 00:22

Skulle vilja säga att det finns två olika "guldöron".
1. En är den som tror sig höra skillnader när han/hon byter strömkabel, digitalkabel, etc. Där används det sarkastiskt av andra.
2. Är den som Johan tog upp, en tränad lyssnare som lättare hör skillnader.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-18 07:24

ChristianAndersson skrev:
Nattlorden skrev:Bästa försök på vaktparadåtergivning jag hört var från ett par Von Schweikert VR-4 i en ganska liten (vit-)kaklad källarlokal. Perraux drivning om jag minns rätt. Lät betydligt mindre imponerande med annan musik i lokalen, självklart.
Minns tyvärr inte vad butiken (i Malmö) hette... (Ehrensvärdsgatan, stenkast från Värnhem)


OT:
Låg butiken i Pilgatans hörn och hade ett ADCOM steg i fönstret,
tror det var det enda jag såg av den(-)samma butiken eller ej.

Köpte ett annat steg 10 år senare av privatperson några trappor upp.


OM du har rätt så är min minnesbild på tok, så jag vill säga nej. Men jag utesluter inte att jag kan minnas fel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav MichaelG » 2021-04-18 09:55

music4ever skrev:Skulle vilja säga att det finns två olika "guldöron".
1. En är den som tror sig höra skillnader när han/hon byter strömkabel, digitalkabel, etc. Där används det sarkastiskt av andra.
2. Är den som Johan tog upp, en tränad lyssnare som lättare hör skillnader.

+1

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-18 15:23

dewpo skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag är inte riktigt på det klara med vad ett guldöra är, kan någon hjälpa mig att förstå vad det innebär?

Ett fjärde förslag kan vara någon som helt enkelt tränat upp en förmåga att urskilja detaljer i lyssnandet som kanske många andra inte funderar över. Man kan gilla en sås utan att fundera på innehållet eller hur den görs, men för den som är intresserad av att laga en sås, eller rent av har som levebröd att göra goda sådana, är det givetvis viktigt att hålla koll på innehållet. Det finns naturbegåvningar som kan detta med automatik men det är nog relativt enkelt att lära sig, om man vill.

/ B

Att alla skulle kunna träna upp förmågan att urskilja detaljer i musik finner jag inte troligt, Jag kan det inte :oops:
Men vissa personer verkar klara att urskilja alla instrument även i en komplex mix :?
Medans ändra verkar höra ett slutresultat, Typ "det svänger" :wink:

Om jag lyssnar på en låt som börjar enkelt typ "Tubular Bells"
https://open.spotify.com/track/7ERSQrRptZVM7q3VOdM7OL?si=44ecc2a6ca104eeb
Men som sedan bli allt komplexare, Så tappar jag tillslut förmågan att följa alla instrumenten :oops:


Man lyssnar lite olika beroende på de erfarenheter man har samlat på sig, en musiklyssnare som aldrig har lärt sig spela ett instrument och spelat musik med andra i ett band kanske mer lyssnar på helheten av de melodier instrumenten tillsammans skapar, de grottar nog inte lika ofta ner sig lika mycket i de enskilda instrumentens sound och hur de spelas, samt hur dessa enskilda instrument spelar egna slingor och melodier som sammantaget bildar en helhet.

Nästa stora väsentliga steg för att bättre kunna höra vad som rent tekniskt sett har gjorts i en inspelning/musikmix är att man själv spelat in något som sedan behövt mixas ihop, framförallt mixar med flera relativt närmickade monoupptagningar gjorts och där betydande bearbetning har behövts göras för att få till den slutgiltiga helheten. När man själv får höra hur en ljudmix tar form genom att själv använda och leka med diverse mixningsverktyg så börjar man kunna avgöra vad som verkligen gjorts vid inspelning och mixning av all typ av musik.

Men frågan är om man verkligen är ett guldöra bara för att man kan avgöra och höra dessa grejer i en ljudmix, som jag ser det handlar det främst om att man samlat på sig egna erfarenheter och därigenom vissa kunskaper vilket lett till ökad förståelse hur saker och ting fungerar och låter. Detta kan i stort sett alla lära sig och kräver inte mycket mer än ett normalt hörande.

Det finns ljudingenjörer som med rätt stor precision kan avgöra vilken typ av mikrofon som använts, hur denna på ett ungefär var placerad och om en viss kompressor eller reverb-enhet har använts. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-18 16:30

FBK skrev:
hifikg skrev:
JM skrev:...men kommer aldrig att nå verklighetens ljud.


Du skulle ha lyssnat lite längre på Carlsson, just saying...

hifikg har en poäng här. Om du får tillfälle så lyssna på ett par bra Carlsson. De är mästare på att måla upp en ljudbild som liknar verkligheten på ett bättre sätt än många andra högtalare.


Och då kommer man osökt in på intressanta delar som handlar om det mål man har med ljudåtergivningen.

Vissa personer försöker uppnå en så opåverkad signal som möjligt vid uppspelning av den lagrade datan på ljudfilen, och nöjer sig sedan med detta oavsett hur likt eller olikt det låter från hur den ursprungliga ljudhändelsen mest troligtvis lät.

Andra personer siktar lite längre än så och har satt som mål att efterlikna en ursprunglig ljudhändelse så långt det går. I ett sånt läge är det främst minnet av hur musik brukar låta när den spelas live som får avgöra vilka aspekter som är viktigast, om något inte är fullt korrekt utifrån det inspelade resultatet rent tekniskt men låter mer verklighetstroget så är den aspekten viktigare.


Själv står jag lite och väger och vill ha lita av båda dessa filosofier, mina högtalare är av den "vanliga" typen som ur ett inspelnings- och mixningsperspektiv bör ställas upp med 30-gradig lyssningsvinkel för att ge korrekt stereopanorering, och jag vill även åt ganska stor andel av direktljudet så lyssningstriangeln är relativt "snäv".
För mig har det varit noga letat upp högtalare med goda egenskaper att ge andra live-liknande aspekter än de Stig verkar efterstäva, jag är väldigt mån om så live-liknande dynamik som möjligt vilket jag tycker är en av de viktigaste parametrarna för efterliknandet av livslevande musik. Linn och ATC är mycket bra på detta. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-18 17:26

Undrar hur pass vettig anläggning det ska till för att en person med sk guldöron ska kunna njuta av musiken och inte irritera sig på att det inte låter så bra?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hifikg » 2021-04-18 17:58

goat76 skrev:För mig har det varit noga letat upp högtalare med goda egenskaper att ge andra live-liknande aspekter än de Stig verkar efterstäva...


Du söker alltså något "live-liknande" istället för levande återgivning. För det är vad Stig åstadkommit. Intressant.
Jag jagar själv en rörfärgning med min glödande rigg, så jag förstår att man kan gilla lite av varje, bara du blir nöjd så är allt gott :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-19 00:03

Baffel skrev:Undrar hur pass vettig anläggning det ska till för att en person med sk guldöron ska kunna njuta av musiken och inte irritera sig på att det inte låter så bra?

Intressant fråga och svaret blir att det behöver inte kosta massor av pengar, dvs jätte dyrt. Sedan om vi hoppar guldöron så är det ju så att de som eftersträvar att uppnå en så opåverkad signal som möjligt verkar ju njuta av dåliga inspelningar också för de vill ju inte ha något som påverkar/färgar ljudet. Jag däremot försöker få ihop något så jag kan njuta av all den musik som jag gillar och då är sk. färgad elektronik perfekt för den hjälper sämre inspelningar att låta så att inte öronen ramlar av. Sämre inspelningar lider i första hand av noll mellanregister och tunn bas, och Vintage elektronik som jag hört har just det som sämre inspelningar saknar och därför blir det lite Vintage i riggen.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Harryup » 2021-04-19 02:51

Varför skulle "Guld-Öron" vara en homogen grupp som att alla i gruppen beter sig likadant?
Mig veterligen så finns det ingen grupp överhuvudtaget för guldöron utan möjligen en diffus grupp där folk tycker att andra tillhör gruppen som de känner eftersom de har känsligare hörsel, eller att folk tycker själva att dom har bra och tränad hörsel. Kanske absolut gehör gör att folk känner sig kallade att kalla sig ha guldöron etc. Vana att lyssna på musik och och kanske vara musiker gör inte att man är en bra lyssnare för det. Finns musiker är extremt kräsna för ljudkvalité men det finns också musiker som inte hör skillnad på något eftersom de förlorar sig i tolkningen och fyller på med sina interna referenser och minnen så att de inte kan lyssna "tekniskt felsökande".

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 06:47

Guldöron och oförmåga att förlora sig i musiken 8O Nu börjar vi snacka i behov av lösning av yppersta klass.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 06:51

FBK skrev:
Baffel skrev:Undrar hur pass vettig anläggning det ska till för att en person med sk guldöron ska kunna njuta av musiken och inte irritera sig på att det inte låter så bra?

Intressant fråga och svaret blir att det behöver inte kosta massor av pengar, dvs jätte dyrt. Sedan om vi hoppar guldöron så är det ju så att de som eftersträvar att uppnå en så opåverkad signal som möjligt verkar ju njuta av dåliga inspelningar också för de vill ju inte ha något som påverkar/färgar ljudet. Jag däremot försöker få ihop något så jag kan njuta av all den musik som jag gillar och då är sk. färgad elektronik perfekt för den hjälper sämre inspelningar att låta så att inte öronen ramlar av. Sämre inspelningar lider i första hand av noll mellanregister och tunn bas, och Vintage elektronik som jag hört har just det som sämre inspelningar saknar och därför blir det lite Vintage i riggen.


Om du vill öka på mellanregister och bas så ska du såklart göra det. :) Du kanske ska EQa upp det området , eventuellt samtidigt dra ned diskanten ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav hifikg » 2021-04-23 12:35

Jajamen, de finns! Ny film!?

Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav jansch » 2021-04-23 18:48

Nattlorden skrev:
jansch skrev:
Nattlorden skrev:Fast nu är vi ju på en typ av forum som vill ha exakta vikter på ingående ingredienser, namnet på sorten av sockerärtorna, saltmängd i procent och vill se värmekurvan med avseende på tid upptagen på steken under grillningen... Och du använde väl inte björkved i BBQn?

Lyssna och tyck-forum finns det massor av andra.... faktiskt kom ju till för de som inte passade in där.... och som blev utslängda om de berättade sanningen om vissa saker på de andra ställena. Namnet "Faktiskt" bör hållas i minnet. Det är Faktiskt.... inte Ungefärligen inte i-mitt-tyckeligen , inte Flumligen. Faktiskt.


Nattlorden - Du har nog rätt att det finns en strävan av exakthet till förbannelse på faktiskt.io. Det skapar "djupa" diskussioner vilket jag tycker är kul.

Strävan efter exakthet istället för "låter bra" blir ibland skojigt oexakt.
T.ex när man läser att någon alltid spelar musik utan några kompenserande tonkontroller oavsett ljudvolym och musikinspelning.


Roligt att kunna förnöja dig. Jag har inga tonkontroller tillgängliga och är mycket glad att slippa förbannelsen över att behöva fippla med dem i parti och minut och alltid oroa mig över att det kanske låtit bättre om de ställdes annorledes.
Volymrelaterad frekvensgångsjustering hade jag på Canton Digital 1.1:orna, det kanske var bra.... det var inte bra nog för att de skulle spela bättre än piP oavsett, men det kanske vore något om det fanns väl tillgängligt...


Då är väl du som de flesta (åtminstone de jag känner) och även jag själv. Man slappnar av och inser att ljudvolym, rumsakustik, phonogrammets "personliga frekvenskurvesmak" och inte minst dagsformen påverkar så mycket att det är lönlöst att bli upprörd över +/- 4 dB (SPL alternativt phon) i basområdet.

Personligen har jag loudness aktiverad vid "lounge lyssning". Vid koncentrerad lyssning 15-20 dB SPL högre och då utan loudness. Kompletterar jag med vin eller whisky åker loudness på igen vid 3:e glaset....

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav juanth » 2021-04-23 20:23

hifikg skrev:Jajamen, de finns! Ny film!?

[ YouTube ]



Underbar dokumentär. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav distad » 2021-04-23 21:10

juanth skrev:
hifikg skrev:Jajamen, de finns! Ny film!?

[ YouTube ]



Underbar dokumentär. :)

+1
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav MacBruce » 2021-04-24 04:34

Det är väl självklart (i naturvetenskaplig mening) att vissa personer har en "bättre" hörsel än Svenne Banan. Vissa av de förra har dessutom tränat sig till att uppfatta detaljer som SB inte uppfattar. Ja, "övning ger färdighet" även inom detta område, kan jag som "lindrigt hörselskadad" verifiera. Anekdotiskt, förstås. För att övergå från musik till tal:

Åter igen: "som 'lindrigt hörselskadad'" märker jag ju tydligt "skarven" mellan "Sveriges Radio" och "Svetjesschatjo". De förra är äldre, hotade av avsked av åldersskäl. De är dock tränade i tal- och mikrofonteknik. Oftast kan jag uppfatta vartenda ord de uttalar. Det gäller såväl SVT som SR. De senare "babblar bara på", som om de sutte vid ett fika-bord. Om detta är en "trend", är jag starkt för en avveckling av statsfinansierade medier, till förmån för medier som "folk" själva väljer.

Själv skulle jag då välja att prenumerera på en lokaltidning, då SVT inte ens textar lokalsändningar — och dessutom inte gärna ger sig ut så långt från deras egen kontorslokal... Från SVT får man alltså inte så mycken information om sin egen omgivning, trots att man tvingas betala för den. Om de trots allt har något att säga, kan man inte uppfatta informationen, då den inte textas...

"Marginellt inom ämnet, medges. :-) "
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav JM » 2021-04-24 07:05

Exempel på viss träningseffekt hos unga försökspersoner. Sensitiviteten för relativt minskande ljudstyrka hos reflexljud, med konstant ljudstyrka hos direktljudet, ökar med antalet lyssningar.
https://www.techscience.com/sv/v52n6/
Således träning ger effekt även hos tidigare otränade.

Men hur är det med guldöron, vilka bör anses som vältränade med sin egen referens, stör egna referensen sensibiliteten för skillnader?
LTS lyssningstest verkar skilja ut den yngsta individen, mest intakt hörsel, som den mest sensibla på skillnader.
Möjligen är det att intakt hörsel är viktigare än mångårig erfarenhet?

JM,
Bilagor
Skärmavbild 2021-04-21 kl. 07.50.42.png
Skärmavbild 2021-04-21 kl. 07.50.42.png (234.66 KiB) Visad 1164 gånger
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-24 16:07

OT. Angående hörseln .

Det bekymras på detta forum , ibland, om något inte går spikrakt till 20 kHz. Om det tex börjar vika av det minsta runt tex 19 kHz så får jag känslan att det är katastrof på gång.. Hur gamla är de som skriver här? Tio år?

Eller vad vet jag, det kanske ska fixas hifi till barn eller barnbarn.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-24 16:16

Jag tror inte det är spikrakheten i sig man hör, snarare att en länk som är detekterbar ofta påvisar ett fall. Någon har påstått att länkar som rullar av vid si och så många Hertz, ger en hörbarhet. Kommer inte riktigt ihåg men typ 80 kHz med andra eller första ordnings avrulllning vid avsaknad av annan distorsion. När det gäller filter i DAC:ar tillkommer en del fenomen som man nog inte ska bortse från.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Baffel » 2021-04-24 16:27

Jovisst men det handlar väl om detta med negativa loop., tex negativ gain loop och förstärkeri. Det ger återverkningar nedåt i de hörbara registren om det blir trassel med signalen ( den inte behandlas rätt, klipps fel osv) vid frekvenser över 20 kHz .

En DAC tex som baserad på Nyquistfrekvensen som klipper brant och där det bara liten avvikelse mellan 19-20 kHz., säg 0,5-1dB, skulle det påverka nedåt typ runt 14-15 kHz , där det ändå enligt en mätning är spikrakt?

Men med slutsteg kanske det är en annan femma. :)

Ursäkta för OT dewpo.

Det får avhandlas i en annan tråd. Fast det måste väl redan avhandlats på forumet? Det är en viktig aspekt vad det gäller att få bra ljud. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-24 17:50

Baffel skrev:Jovisst men det handlar väl om detta med negativa loop., tex negativ gain loop och förstärkeri. Det ger återverkningar nedåt i de hörbara registren om det blir trassel med signalen ( den inte behandlas rätt, klipps fel osv) vid frekvenser över 20 kHz .

En DAC tex som baserad på Nyquistfrekvensen som klipper brant och där det bara liten avvikelse mellan 19-20 kHz., säg 0,5-1dB, skulle det påverka nedåt typ runt 14-15 kHz , där det ändå enligt en mätning är spikrakt?

Men med slutsteg kanske det är en annan femma. :)

Ursäkta för OT dewpo.

Det får avhandlas i en annan tråd. Fast det måste väl redan avhandlats på forumet? Det är en viktig aspekt vad det gäller att få bra ljud. :)


Ja, så kan det vara.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-24 18:26

Vilka bandbreddbegränsningar hör man?

IngOehman skrev:Enligt mina försök till kartläggning av hörbara effekter av LP-filter av andra ordningen (Butterworth) ligger hörbarhetsgränsen under 80 kHz, men jag skulle nog ändå inte vilja lägga LP-filtret lägre än så. Man vill ju gärna ha lite marginaler kvar. Många bäckar små...


Sedan brukar väl hörbarheten av HP-filter ligga runt 0.3 Hz eller vad det nu är vid LTS F/E-lyssning på slutsteg?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav PerStromgren » 2021-04-24 18:33

RogerGustavsson skrev:Vilka bandbreddbegränsningar hör man?

IngOehman skrev:Enligt mina försök till kartläggning av hörbara effekter av LP-filter av andra ordningen (Butterworth) ligger hörbarhetsgränsen under 80 kHz, men jag skulle nog ändå inte vilja lägga LP-filtret lägre än så. Man vill ju gärna ha lite marginaler kvar. Många bäckar små...


Sedan brukar väl hörbarheten av HP-filter ligga runt 0.3 Hz eller vad det nu är vid LTS F/E-lyssning på slutsteg?


Det låter orimligt. Har det testasts under kontrollerade former?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav Nattlorden » 2021-04-24 18:41

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Vilka bandbreddbegränsningar hör man?

IngOehman skrev:Enligt mina försök till kartläggning av hörbara effekter av LP-filter av andra ordningen (Butterworth) ligger hörbarhetsgränsen under 80 kHz, men jag skulle nog ändå inte vilja lägga LP-filtret lägre än så. Man vill ju gärna ha lite marginaler kvar. Många bäckar små...


Sedan brukar väl hörbarheten av HP-filter ligga runt 0.3 Hz eller vad det nu är vid LTS F/E-lyssning på slutsteg?


Det låter orimligt. Har det testasts under kontrollerade former?


Det rör väl sig om hur pass mycket nivå vid typ 20Hz du får... om det t.ex. för sig om 0.2dB där och det är hörbart så.

Vill inte gå igod för brytpunkt och filterbranthet stämmer med den angivna... men att testningen gjort under (ovanligt) kontrollerade former behöver du inte betvivla. Således rimligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav goat76 » 2021-04-24 18:44

Hur var det nu med guldöron, har de rent av bättre hörsel än andra eller är de personer som övat upp sin förmåga att analysera och höra eventuella avvikelser i ljudet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Guldöron finns dom?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-24 19:43

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Vilka bandbreddbegränsningar hör man?

IngOehman skrev:Enligt mina försök till kartläggning av hörbara effekter av LP-filter av andra ordningen (Butterworth) ligger hörbarhetsgränsen under 80 kHz, men jag skulle nog ändå inte vilja lägga LP-filtret lägre än så. Man vill ju gärna ha lite marginaler kvar. Många bäckar små...


Sedan brukar väl hörbarheten av HP-filter ligga runt 0.3 Hz eller vad det nu är vid LTS F/E-lyssning på slutsteg?


Det låter orimligt. Har det testasts under kontrollerade former?



Tycker du inte LTS F/E-lyssning är under kontrollerade former? Det har ju ingenting med frekvenserna i sig att göra, mera vad en länk med dessa gränsvärden gör för helheten. Så har jag alltid uppfattat det. I princip har nästan alla slutsteg belagts med en färgning av basåtergivning när HP-filtret är typ 5 Hz. Ett typiskt Quad-slutsteg kapar redan vid ca 14 Hz. I andra änden av spektrat är det nog på samma sätt, en lite lägre gränsfrekvens visar sig som en färgning, en skillnad mot insignalen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster