Val av högtalare , spridning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Val av högtalare , spridning

Inläggav Baffel » 2021-04-18 13:23

Vet inte om denna tråd passar på den generella sidan på forumet? Lägger in den här ändå.

Har ni några tips att ge? Detta är fallet. När jag lyssnar på musik så tenderar jag att röra på mig en hel del i stugan, men jag brukar även sitta ned och finlyssna på musik i fåtöljen. Det varierar. Svårt att sätta fingret på exakt hur mycket tid spenderas i vilken lyssningsposition. Säg 50/50 så har man något att utgå ifrån. 50% i fåtölj, 50 % röra på mig , i soffan eller tja ej i fåtöljen i alla fall.

Vardagsrummet har en halvöppen planlösning mot övriga delen av stugan , det syns lite på min skiss. Då undrar jag är det vettigt att tex satsa på ett par OA- högtalare , med den typen av spridning och placera dem i två hörn, se bild. Vad tror ni? Skulle det innebära en bra avvägning , direktljud, osv med tanke på hur jag lyssnar på musik? Nackdel. Högtalaren till höger, på bilden, kommer då hamna direkt vid ett panoramafönster. Kanske inte det bästa. Faktum är att hela väggen där det står fåtölj på bilden är vägg med paroramafönster. 8O Kan ju i och för sig montera lite vad som helst kring högtalarna . Eller i rummet.

Lurigt det där med stereoperspektiv ,sweetspot, spridning osv. Men kul att fundera på och få till det som man vill ha det. :) Gärna livekänsla , så gott det går, vore ju heller inte så dumt att få till. Rummet som fylls upp av ljud. Typ.

Subwoffer har jag också. Den kan jag placera lite hur jag vill men det får jag återkomma till. Håller på att fixa med lite delningsfilter och div till den just nu.
Bilagor
IMG_20210418_131143.jpg
IMG_20210418_131143.jpg (938.02 KiB) Visad 958 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav Kalejdokom » 2021-04-18 19:56

Baffel skrev:Gärna livekänsla.

Häng en parabel-array från taket på respektive sida. 8)

OA-högtalare trivs oftast inte så bra i hörn. Gärna mot en frontvägg, men med en bit från sidoväggarna, för att inte få för bumlig bas och förmodad bättre balans i det reflekterade ljudet.
Om du med OA-högtalare menar Sonab/Carlsson så finns det rekommenderade placeringar för varje modell.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav avr7000 » 2021-04-18 20:21

Ett par OA51 på 4 m vägg men inte inknödda i hörnen (min 30 cm från hörn) och lyssning i fotölj skulle fungera utmärkt.

Kanske tillsammans med en stor genomskinlig diffusor vid panoramafönster närmast den högtalaren.

Annars OA50 eller OA52 (valfri variant utom orginal OA50 som inte låter nåt vidare) placerade mot panoramafönster med låga träskivor bakom runt högtalaren som fejkar bakvägg.... Lyssning från Soffan då...
LennartJ kör lite så och man har en väldigt fin utsikt över Göteborg från lyssningspos.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav Baffel » 2021-04-18 20:42

Kalejdokom skrev:
Baffel skrev:Gärna livekänsla.

Häng en parabel-array från taket på respektive sida. 8)

OA-högtalare trivs oftast inte så bra i hörn. Gärna mot en frontvägg, men med en bit från sidoväggarna, för att inte få för bumlig bas och förmodad bättre balans i det reflekterade ljudet.
Om du med OA-högtalare menar Sonab/Carlsson så finns det rekommenderade placeringar för varje modell.


Linjehögtalare från golv till tak har jag funderat på , tex dessa :
viewtopic.php?f=3&t=71164

Men jag vet i tusan om rummet är tillräckligt stort, om jag kommer för nära med fåtöljen . :)

Menar just OA-högtalare Sonab/Carlsson. Kollar placeringarna.Tack för tips.

Detta med linjehögtalare och högtalare generellt. Jag kan smacka upp /placera precis vad som helst,hur som helst. Bara plånboken sätter gränsen . Är singel så , det kan se förjä...ut. Bara det blir bra ljud. 8)

Ska testa ett par Audiotronic med banddiskanter nu. Får väl se hur det är med spridning osv med dem. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav avr7000 » 2021-04-18 20:48

Open Baffle högtalare placerade på 4 m vägg men indragna nån meter i rummet
nära sidovägg och panoramafönster.
Fotöljen som lyssningspos men kanske backad nån meter.
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav Baffel » 2021-04-18 20:49

avr7000 skrev:Ett par OA51 på 4 m vägg men inte inknödda i hörnen (min 30 cm från hörn) och lyssning i fotölj skulle fungera utmärkt.

Kanske tillsammans med en stor genomskinlig diffusor vid panoramafönster närmast den högtalaren.

Annars OA50 eller OA52 (valfri variant utom orginal OA50 som inte låter nåt vidare) placerade mot panoramafönster med låga träskivor bakom runt högtalaren som fejkar bakvägg.... Lyssning från Soffan då...
LennartJ kör lite så och man har en väldigt fin utsikt över Göteborg från lyssningspos.

Stefan

Bra tips! Diffusor kanske vore något. :) OA50 eller OA52. De verkar intressanta . Har för mig att det finns någon här på forumet som brukar tipsa om OA 52.2. Någon som verkar besatt av dem. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav Baffel » 2021-04-18 20:50

avr7000 skrev:Open Baffle högtalare placerade på 4 m vägg men indragna nån meter i rummet
nära sidovägg och panoramafönster.
Fotöljen som lyssningspos men kanske backad nån meter.


Nu börjar det likna något. Spännande. :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wall_of_Sound

Aha., kom på . På skissen. väggen där jag ritat in högtalarna är det små fönster upptill. Fast , ähä det är ju bara skog och lite bös man ser om man kollar ut genom dem. Finns inga genvägar. 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav avr7000 » 2021-04-18 21:39

Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav Baffel » 2021-04-18 21:53

8O

:idea: Kom just på har ju fyra st :

DAEX32EP-4 Thruster 32mm Exciter 40W 4 Ohm
https://www.daytonaudio.com/product/118 ... -40w-4-ohm

De kanske jag skulle testa. De har liksom bara blivit liggande. Vet inte om det blir något vettigt hifi med dem , men när jag ändå har dem kan jag ju kolla hur det blir. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav hifikg » 2021-04-18 22:09

Baffel skrev:...Har för mig att det finns någon här på forumet som brukar tipsa om OA 52.2. Någon som verkar besatt av dem. :mrgreen:


Sådana personer borde få semester från forat, de gör bara att försäkringspremierna ökar och att man måste inbrottssäkra sina lyssningsrum. Det är dumt att rekommendera högtalare som ändå inte finns i tillräcklig mängd. Det finns gott om bra högtalare därute, alla kan inte komma över ett par OA 52.2, det får ni leva med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav Baffel » 2021-04-18 22:13

He he :mrgreen:
Har jag vägarna förbi dig så droppar jag gärna in och lyssnar på dem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Val av högtalare , spridning

Inläggav paa » 2021-04-19 19:19

avr7000 skrev:Ett par OA51 på 4 m vägg men inte inknödda i hörnen (min 30 cm från hörn) och lyssning i fotölj skulle fungera utmärkt.

Kanske tillsammans med en stor genomskinlig diffusor vid panoramafönster närmast den högtalaren.

Annars OA50 eller OA52 (valfri variant utom orginal OA50 som inte låter nåt vidare) placerade mot panoramafönster med låga träskivor bakom runt högtalaren som fejkar bakvägg.... Lyssning från Soffan då...
LennartJ kör lite så och man har en väldigt fin utsikt över Göteborg från lyssningspos.

Stefan

Du har inte hört någon Larsen-modell som också skulle kunna rekommenderas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster