Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖR

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖR

Inläggav Baffel » 2021-04-20 07:35

De må mäta lika, men de låter inte lika. Just det säger Paul från P.S audio i denna video. Ja, hur är det med det? Om två olika förstärkare / slutsteg har samma mätvärden kan de låta olika? Eller låter de så väldigt olika? I så fall , hur kommer det sig? Om de desutom har samma typ av strömförsörjning och effekt , i princip allt lika, förutom skillnad den ena byggd på byggt på MOSFET den andra på BJT trissor går det då att höra någon skillnad mellan dem?

Edit, så talar såklart Paul om skillnaden MOSFET vs Rör

4:20 in i videon
Senast redigerad av Baffel 2021-04-20 08:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika

Inläggav goat76 » 2021-04-20 07:41

Jag såg den där videon för ett par veckor sedan och tänkte att den skulle vara lite intressant att lägga upp här på Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika

Inläggav Baffel » 2021-04-20 07:47

Funderade du på samma sak som jag?

Dessutom påstår Paul, i videon, att MOSFET är mer rörlika i ljudet än BJT. Stämmer det?

Framgår inte riktigt i videon vad han menar för typ av konstruktioner gällande förstärkare. Han är lite svepande där.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Rydberg » 2021-04-20 09:52

Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav goat76 » 2021-04-20 09:57

Rydberg skrev:Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.


Jag har för mig att han i videon nämnde att vi nog fortfarande inte vet alla typer av mätningar som behöver göras för att få en komplett bild som motsvarar det vi hör till 100%.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 09:59

Rydberg skrev:Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.


Precis vad jag också misstänkte. Dock, precis tvärt emot vad P.S Audio hävdar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 10:01

goat76 skrev:
Rydberg skrev:Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.


Jag har för mig att han i videon nämnde att vi nog fortfarande inte vet alla typer av mätningar som behöver göras för att få en komplett bild som motsvarar det vi hör till 100%.


I videon nämner Paul från PS Audio dels att förstärkare som mäter lika låter olika. Dels att de efter konstruktion, byggnation och mätt upp en förstärkaren lyssnar på den och därefter eventuellt ändrar konstruktionen utifrån det ljud de vill ha. De använder det mätta/ data som ett stöd men öronen avgör.

Ljud de vill ha. Vad det nu är de vill ha?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Rydberg » 2021-04-20 10:21

Baffel skrev:
Rydberg skrev:Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.


Precis vad jag också misstänkte. Dock, precis tvärt emot vad P.S Audio hävdar.

Fast han har ju anledningar att säga så eller också har han dålig koll. Personligen tror jag det är en kombination.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34906
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Morello » 2021-04-20 10:28

Rent allmänt rekommenderar jag läroböcker och artiklar i ämnet för den som vill lära sig, snarare än att titta på videofilmer. Jag tycker det har blivit lite väl mycket video-film på faktisk senaste tiden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 10:36

Visst Morello , men att plöja igenom travar av böcker och sedan ta examen i teknisk fysik och ha det som kriterier för att skriva här så....Tja . Saknar du det? Har du inte kollegor du kan ventilera spörsmål med? Som är på din nivå? Som du anser du få vettigt utbyte av?

Eller skriv i de trådar som intresserad dig , starta egna trådar. Inte svårare än så. :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav pLudio » 2021-04-20 10:57

Du får gärna titta på en massa filmer Baffel (animerad grafik är pedagogiskt) men jag tror det är många som inte orkar bry sig om en länkad film så du kommer få färre kommentarer på innehållet. En artikel kan man skumma igenom.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 11:06

Okej, men skippa videon då och utgå ifrån frågeställningen . Om det mäter lika, kan det då låta olika med olika typer av transistorer? Jag har svårt att se att så skulle vara fallet, men frågan kan jag ju ändå ställa. :)

Frågan är inte helt tagen ur luften . De där PS Audio, som påstått det, är väl inga amatörer?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-20 11:07

Rydberg skrev:Fast han har ju anledningar att säga så eller också har han dålig koll. Personligen tror jag det är en kombination.


Det tror jag också. Paul är nog mera markandsförare än elektronikkonstruktör. Trevlig typ men han svamlar rätt mycket.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34906
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Morello » 2021-04-20 11:13

Det var ungefär så jag menade - videon är ingalunda en källa för kunskap, utan bör betraktas som anekdotisk TV-underhållning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 11:17

Nä, vad vet jag om hans kunskapsnivå. Han kanske bara svamlar på. Är dessutom Paul ingen elektronikkonstruktör utan markadsförare som Roger säger så...nja. MEN i så fall borde väl PS Audio ta han i örat om han svamlar på och tycker ditten och datten om saker som inte har bäring, som han inte vet någonting om?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav petersteindl » 2021-04-20 11:21

Det är väl Paul som grundade PS Audio och som är ägare och vd och styrelseordförande. Finns ingen i PS som kan ta honom i örat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 11:24

Aha, Paul with license to svammel....

Om det nu är det han gör. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Max_Headroom » 2021-04-20 11:24

goat76 skrev:
Rydberg skrev:Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.


Jag har för mig att han i videon nämnde att vi nog fortfarande inte vet alla typer av mätningar som behöver göras för att få en komplett bild som motsvarar det vi hör till 100%.


Möjligt att han i videon behöver lära sig mer om vad som skall mätas. Jag har inte orkat se videon, men antar att lyssningen inte är gjord med ABX.

Sedan detta med mätningar: Att förstärkare med så vitt skilda tekniker som MOSFET, BJT och rör skulle mäta lika tror jag inte ett ögonblick på. Vad har man mätt då? Frekvensgång och uteffekt, eller?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 11:34

Nä, du behöver inte se videon. Han utvecklar inte resonemanget , utan säger bara mäter lika låter olika.

Hur tusan , som du är inne på, man egentligen skulle mäta tex rör vs trisse. Mäta kan man väl med sedan tolka resultaten. Hur det låter. 8O
Senast redigerad av Baffel 2021-04-20 11:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Bill50x » 2021-04-20 11:35

Det brukar ibland dyka upp kommentarer som att "alla slutsteg är tillräckligt bra, bara de har tillräckligt med effekt för applikationen", "Försteg är färdigutvecklade, det är lätt att bygga sådana som inte påverkar ljudet", "Alla cd-spelare är kompetenta nog att spela upp en oförfalskad signal, möjligen kan DAC'en påverka ytterst lite", "Det är högtalarna som ger största skillnaden, därför ska man koncentrera sig på dessa".

Och här sitter jag hemma med förstärkeri och högtalare från tidigt 70-tal och grejorna låter bättre än någonsin - tack vare att jag matar dem med signal från en Squeezebox. Förmodligen skulle det låta lika bra med en bra CD-spelare.

Jag säger som Sportis "allt spelar roll" och det låter generellt bättre idag än för 20-30 år sedan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav goat76 » 2021-04-20 11:39

Max_Headroom skrev:
goat76 skrev:
Rydberg skrev:Om de de facto låter olika, mäter de också olika. Om man inte mäter någon skillnad har man antingen mätt fel eller fel sak.


Jag har för mig att han i videon nämnde att vi nog fortfarande inte vet alla typer av mätningar som behöver göras för att få en komplett bild som motsvarar det vi hör till 100%.


Möjligt att han i videon behöver lära sig mer om vad som skall mätas. Jag har inte orkat se videon, men antar att lyssningen inte är gjord med ABX.

Sedan detta med mätningar: Att förstärkare med så vitt skilda tekniker som MOSFET, BJT och rör skulle mäta lika tror jag inte ett ögonblick på. Vad har man mätt då? Frekvensgång och uteffekt, eller?


Om du är intresserad att veta får du väl se videon. :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav pLudio » 2021-04-20 11:42

Om Paul på fullt allvar menar att det mäter lika men låter olika så förklarar det varför P.S. Audios produkter mäter dåligt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav ErikAndersson » 2021-04-20 12:25

Jag håller helt med om att Paul på PS audio är en Svammelpelle. Men tror och hoppas att de flesta här på forumet inser att det är mycket stor skillnad på en statisk mätsignal jämfört med en komplex musiksignal. :)
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34906
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Morello » 2021-04-20 12:28

Det har tjatats en del om förut, men en förstärkare arbetar i tidsdomänen och tar signalen som den kommer i tiden, varför det inte spelar någon roll om det är en stationär sinuston eller om signalen representerar en jazztrio.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav I-or » 2021-04-20 12:39

Även musiksignaler kan anses vara uppbyggda av sinusar: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Example_of_Fourier_Convergence.gif

Detta är bland de mest missförstådda områdena inom ljudåtergivning och därför uppmanas alla intresserade att studera Fourierserier och -transformer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav I-or » 2021-04-20 12:53

'Cause this is thriller
Thriller night
And no one's gonna save you
From the science beast about to strike 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Max_Headroom » 2021-04-20 13:08

Baffel skrev:Nä, du behöver inte se videon. Han utvecklar inte resonemanget , utan säger bara mäter lika låter olika.

Hur tusan , som du är inne på, man egentligen skulle mäta tex rör vs trisse. Mäta kan man väl med sedan tolka resultaten. Hur det låter. 8O


Hur olika uppmätte effekter låter är välkänt. Men många som håller på med Hifi (tidningar, youtubers, guldöron etc) har inte en aning. Dels för att dom inte har orkat läsa på, dels för att dom själv inte gjort egna försök, särskilt inte kontrollerat. Men för dom som orkat lägga ned tid på saken så är det (inom vissa gränser) inga konstigheter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav goat76 » 2021-04-20 13:18

Max_Headroom skrev:
Baffel skrev:Nä, du behöver inte se videon. Han utvecklar inte resonemanget , utan säger bara mäter lika låter olika.

Hur tusan , som du är inne på, man egentligen skulle mäta tex rör vs trisse. Mäta kan man väl med sedan tolka resultaten. Hur det låter. 8O


Hur olika uppmätte effekter låter är välkänt. Men många som håller på med Hifi (tidningar, youtubers, guldöron etc) har inte en aning. Dels för att dom inte har orkat läsa på, dels för att dom själv inte gjort egna försök, särskilt inte kontrollerat. Men för dom som orkat lägga ned tid på saken så är det (inom vissa gränser) inga konstigheter.


Är inte ”guldöron” en bra egenskap? :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Förstärkare, mäter lika men låter olika. MOSFET, BJT, RÖ

Inläggav Baffel » 2021-04-20 13:46

Om jag läser en båttidning där en båt testas så vill jag se resultat där de testat båten i tuffa vatten . Inte ett test där de småputtrat i hamnen.

Jag vill ha en båt som är så pass stor så det klarar av när det blåser på. Dessutom med kraftfull motor. Underdimensionerad motor till båt är bara för trist.

Har man liten båt får man puttra runt i viken när det inte blåser så mycket. Det går ju med en liten båt att ta sig ut längre till havs men med livet som insats. Knappast något man riskerar med en tafflig förstärkare om man drar på med musik som ställer krav på förstärkeriet. Inte så kul, men man överlever. :mrgreen:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster