Ny förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-25 12:54

God dag! Har skaffat en förstärkare till och blir lite fundersam när jag läser instruktionsboken! Vad menas med detta och hur ska högtalarna kopplas in?
10 : Speaker output terminals : Signal phase are inverted at the speaker terminals.
For correct phase, speaker should therefore be connected in the following way.
Connect the leads from the left loudspeaker to the black left and common to the red left. Connect the leads from the right loudspeaker to the black right and common to the red right.

Förstärkaren i fråga är en Copland CTA 405

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 13:12

Vad du än gör, starta inte en rörförstärkare utan att ha högtalare inkopplade. Det känner du säkert redan till det. Nämner det ändå för säkerhets skull.

Denna?

Edit. Grattis till en ny fin förstärkare. :)
Bilagor
shot_2021-04-25_13-14-19.png
shot_2021-04-25_13-14-19.png (1.51 MiB) Visad 1667 gånger

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-25 14:53

Tackar! Nä kommer inte koppla in utan högtalare!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 17:44

Högtalarkablar in på röd och svart i förstärkaren. Kolla bilden. Kolla Ohm på dina högtalare. Plugga in i rätt utgång på förstärkaren. 4 Ohm i just 4 Ohm utgången/ högtalaranslutningen och sedan andra kabeln i svart utgång , där det står GND, på förstärkaren. Höger och vänster kanal. Fyra kablar i på fyra utgångar på förstärkaren. Två i varsin röd ( ej mixa röda 8 och 4 ohm utgången på förstärkaren) två i svart, varsin svart EJ på samma GND. Obs vet inte hur mycket du kan därav detta grundläggande. :)

Vid 8 Ohm i så fall i rätt och sedan svarta. Funkar högtalarna som de ska så är det grönt. Sätt på. Ställ in bias. Tuta och kör.. :)

Känner du dig det mista osäker på kopplingen så ta bild på hur du gjort och lägg ut här. :)

Jo, se till att kablarna sitter ordentligt i . Både i högtalarna och förstärkaren.

Är rören monterade, ditsatta som de ska? Är det push- pull och du själv sätter i dem så kolla så de är matchade , rören. Starta såklart inte förstärkaren utan ditsatta rör. Jag vet inte hur en ny rörförstärkare levereras till kund.. :)

Edit. Är förstärkaren helt ny så kolla instruktionsmanualen om det är något speciellt du ska göra.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-25 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 18:19

Ähä, jag visar på min rörförstärkare . De i mitten de svarta är GND. De röda till vänster är 8 Ohm. De övre ( röd och svart) är höger kanal de nedre vänster kanal.

Hade jag kört med 4 Ohms högtalare så hade de röda kablarna istället suttit i de röda utgångarna till höger . Samma inkoppling för den svarta/GND.
Bilagor
IMG_20210425_181151_copy_1560x1560 (1).jpg
IMG_20210425_181151_copy_1560x1560 (1).jpg (273.09 KiB) Visad 1572 gånger

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-25 18:28

Är Hesselvall No 1 på 4 Ohm ? Tycks ha läst det nånstans!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 18:32

Tja , nu är det inte frågan om att tycka . Det måste du veta innan du kopplar in. Står det inget på baksidan av dem? Googla.

Eller ta fram multimetern.

P.s du verkar lite osäker på det hela. När allt är inopplat så ta bilder och visa . Innan du drar på förstärkaren. Bilder hur du kopplat in kablarna i högtalarna och utgångarna i förstärkare.

Brasklapp som jag beskriver ovan hade jag gjort. Med det sagt så vet jag inte om det är något väldans speciellt med din förstärkare . Vad nu det skulle vara . Ifall, väldigt osannolikt , den skulle paja. Nämner bara det så du inte skyller på mig sen OM det händer något.
Senast redigerad av Baffel 2021-04-25 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-25 18:47

Hittar bara en säljesannons men tror att det är en No2 som säljaren blandat ihop med No1! I övrigt är det lite information på nätetom denna högtalare

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny förstärkare

Inläggav pLudio » 2021-04-25 18:50

Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-25 18:53

pLudio skrev:Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.


Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny förstärkare

Inläggav pLudio » 2021-04-25 19:07

Bjoernen skrev:
pLudio skrev:Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.

Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?

Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Ny förstärkare

Inläggav DorreN » 2021-04-25 20:11

Hesselvall-högtalarna med en bas är 8ohm, den med 2 basar är 4ohm

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-25 20:44

DorreN skrev:Hesselvall-högtalarna med en bas är 8ohm, den med 2 basar är 4ohm


Tusen tack för infon!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 22:37

pLudio skrev:
Bjoernen skrev:
pLudio skrev:Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.

Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?

Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.


Ja, det där var ju så mysko så jag inte ens såg det riktigt. 8O

I vilket fall, berätta sen Bjoernen hur du tycker den låter ,din nya rörpärla. Ihop med de där högtalarna dessutom , som väl ( om jag inte minns fel) är konstruerade i avsikt att vara en bra match till rörförstärkare. :D

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ny förstärkare

Inläggav jansch » 2021-04-27 22:27

Baffel skrev:
pLudio skrev:
Bjoernen skrev:Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?

Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.


Ja, det där var ju så mysko så jag inte ens såg det riktigt. 8O

I vilket fall, berätta sen Bjoernen hur du tycker den låter ,din nya rörpärla. Ihop med de där högtalarna dessutom , som väl ( om jag inte minns fel) är konstruerade i avsikt att vara en bra match till rörförstärkare. :D


Det är inte ovanligt att en förstärkare "vänder på fasen". Konstruktionsmässigt vore det helt onödigt att t.ex lägga till ett extra rör ( som fasvändare) bara för att erhålla samma fas på utgång som ingång. Lite ovanligt dock att behöva göra det på ett rörslutsteg med transformatorutgång kanske.....

Många mikrofoner ger "fasvänd signal", typiskt kondensatormikrofoner, alltså +delta p ger minus på utgången. Det finns inget egentligt skäl till att försöka få hela kedjan - från inspelningsmikrofon till högtalare "rättvänd".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny förstärkare

Inläggav hifikg » 2021-04-27 23:34

Skulle man inte, för enkelhetens skull, kunna måla om utgångarna istället?
Å andra sidan är det väl bara att koppla, slänga på en testskiva o kasta om på ena högtalaren om fasen är fel, någon skada sker väl inte?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny förstärkare

Inläggav PerStromgren » 2021-04-28 07:38

hifikg skrev:Skulle man inte, för enkelhetens skull, kunna måla om utgångarna istället?
Å andra sidan är det väl bara att koppla, slänga på en testskiva o kasta om på ena högtalaren om fasen är fel, någon skada sker väl inte?


Du skriver om relativ fas mellan högtalarna, som fixas på det sätt du beskriver.

Diskussionen här gäller absolut fas, vilket är något annat. Den tycker jag själv är ett ickeproblem. Dels därför att jag har svårt att höra skillnaden, dels därför att de flesta(?) inspelningar inte håller rätt på fasläget ändå.

Idealiskt ska en tryckökning i studion ge upphov till en tryckökning framför högtalarna. Men då måste hela kedjan ha koll på fasen. Annars får man koppla om hemma.

PS. Vi som har dipoler kan gå bakom högtalarna och lyssna hur fasvändning låter! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ny förstärkare

Inläggav hifikg » 2021-04-28 07:41

Hmm... om det kan variera med olika inspelningar blir det väldigt mycket kopplande. Det är jag på tok för lat för. Idag ska jag digga Norah Jones nya vax, hoppas hon har koll på faserna. Månen är full som f-n i varje fall.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-28 08:43

jansch skrev:
Baffel skrev:
pLudio skrev:Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.


Ja, det där var ju så mysko så jag inte ens såg det riktigt. 8O

I vilket fall, berätta sen Bjoernen hur du tycker den låter ,din nya rörpärla. Ihop med de där högtalarna dessutom , som väl ( om jag inte minns fel) är konstruerade i avsikt att vara en bra match till rörförstärkare. :D


Det är inte ovanligt att en förstärkare "vänder på fasen". Konstruktionsmässigt vore det helt onödigt att t.ex lägga till ett extra rör ( som fasvändare) bara för att erhålla samma fas på utgång som ingång. Lite ovanligt dock att behöva göra det på ett rörslutsteg med transformatorutgång kanske.....

Många mikrofoner ger "fasvänd signal", typiskt kondensatormikrofoner, alltså +delta p ger minus på utgången. Det finns inget egentligt skäl till att försöka få hela kedjan - från inspelningsmikrofon till högtalare "rättvänd".


Aha, men vad vinner Copland , med en rörförstärkare , ämnad till vanlig Hifi- lyssning, att göra på detta viset? Det är en kommersiell produkt. Tänker perspektiv användarvänlighet.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Ny förstärkare

Inläggav pLudio » 2021-04-28 08:52

hifikg skrev:Skulle man inte, för enkelhetens skull, kunna måla om utgångarna istället?

Jo, men då byter du ett ickeproblem mot ett riktigt problem när du skickar ström på vad som förväntas vara jord. Jag hoppas du inte drar om elen där hemma. ;-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-28 09:03

Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig. :)

Edit. Såg en annans sak angående bilden jag klistrade in. Ej för svenska marknaden: VOLTAGE 115 V. Ursäkta om jag rört till det i denna tråden.
shot_2021-04-28_09-11-36.png
shot_2021-04-28_09-11-36.png (1.25 MiB) Visad 1160 gånger

Här en annan bild:
Bilagor
phoca_thumb_l_cta-405a-copland-0b.jpeg
phoca_thumb_l_cta-405a-copland-0b.jpeg (102.82 KiB) Visad 1146 gånger

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ny förstärkare

Inläggav jansch » 2021-04-28 10:19

Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig. :)


Det är väl så att det i grunden är ointressant och jag undrar om dom flesta tillverkare ens tänker på det, än mindre upplyser om det.

När det gäller mätutrustning är det dock viktigare att veta. Bruel&Kjaer skriver exempelvis om sina mätmikrofoner (kondensatormikrofoner):
" ..... the output voltage is negative for a positive pressure applied to the diaphragm.".

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-28 15:49

Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig. :)

Edit. Såg en annans sak angående bilden jag klistrade in. Ej för svenska marknaden: VOLTAGE 115 V. Ursäkta om jag rört till det i denna tråden.
shot_2021-04-28_09-11-36.png

Här en annan bild:


Om du kollar på den svarta så står det 230v!

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-28 15:51

jansch skrev:
Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig. :)


Det är väl så att det i grunden är ointressant och jag undrar om dom flesta tillverkare ens tänker på det, än mindre upplyser om det.

När det gäller mätutrustning är det dock viktigare att veta. Bruel&Kjaer skriver exempelvis om sina mätmikrofoner (kondensatormikrofoner):
" ..... the output voltage is negative for a positive pressure applied to the diaphragm.".



Med andra ord så kan man koppla in den som vanligt utan att man skulle märka nån större skillnad? Nu vet jag ju om det så jag kopplar svart från högtalarna i 8ohm röd och röd på svart!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Ny förstärkare

Inläggav Baffel » 2021-04-28 16:33

Bjoernen skrev:
Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig. :)

Edit. Såg en annans sak angående bilden jag klistrade in. Ej för svenska marknaden: VOLTAGE 115 V. Ursäkta om jag rört till det i denna tråden.
shot_2021-04-28_09-11-36.png

Här en annan bild:


Om du kollar på den svarta så står det 230v!


Jag vet .Det var därför jag klistrade in en bild på den svarta. Den första bilden hade 115 V. :) Utöver det så det de lika ut. Det var det jag ville visa.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ny förstärkare

Inläggav jansch » 2021-04-28 21:03

Bjoernen skrev:
jansch skrev:
Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig. :)


Det är väl så att det i grunden är ointressant och jag undrar om dom flesta tillverkare ens tänker på det, än mindre upplyser om det.

När det gäller mätutrustning är det dock viktigare att veta. Bruel&Kjaer skriver exempelvis om sina mätmikrofoner (kondensatormikrofoner):
" ..... the output voltage is negative for a positive pressure applied to the diaphragm.".



Med andra ord så kan man koppla in den som vanligt utan att man skulle märka nån större skillnad? Nu vet jag ju om det så jag kopplar svart från högtalarna i 8ohm röd och röd på svart!


Ingen skillnad!

Bjoernen
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2018-12-14

Re: Ny förstärkare

Inläggav Bjoernen » 2021-04-29 19:43

Nu är den inkopplad och provspelad en stund! Ska lyssna ordentligt i morgon men det känns som den är helt rätt i min anläggning :D


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster