Placering av basmoduler, igen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav E » 2021-05-06 09:05

sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]

Har han sagt något om att rummet egentligen är alldeles för smalt för att vara optimalt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-06 09:21

E skrev:
sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]

Har han sagt något om att rummet egentligen är alldeles för smalt för att vara optimalt?

Mvh E*


Det är ju inte så mycket att göra åt :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Jansson » 2021-05-06 16:23

sprudel skrev:
E skrev:
sprudel skrev:Resonerade med IÖ sist han var här om DBA och […]

Har han sagt något om att rummet egentligen är alldeles för smalt för att vara optimalt?

Mvh E*


Det är ju inte så mycket att göra åt :mrgreen:


Ditt boende är väldigt fint. Jag skulle bo kvar där tills dom bär ut mig för sista anhalten.
Vardagsrummet är en pärla.
Kommer inte ihåg om ni har några outnyttjade resurser?
Syrummet är ju taget.

Det är väl bara att sopa på med bs22 och fler basar. Kanske i32 kan klämmas in?

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Maarten » 2021-05-06 16:57

Eller (om man inte är ute efter högre ljudtrycksförmåga och lägre distorsion eller ny bostad) så ekvaliserar man för en infinitesimal del av de pengarna och kommer längre än vad man (normalt) kan göra med högtalare och rumsanpassning. Och slipper dessutom förfulande och i vissa fall utrymmeskrävande ingrepp. Enda nackdelen är att man optimerar för sweetspot (och inte när man går omkring :- ).
Senast redigerad av Maarten 2021-05-06 17:19, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-06 17:19

Maarten skrev:Eller (om man inte är ute efter högre ljudtrycksförmåga och lägre distorsion eller ny bostad) så ekvaliserar man för en infinitesimal del av de pengarna och kommer längre än vad man (normalt) kan göra med högtalare och rumsanpassning. Och slipper dessutom förfulande och i vissa fall utrymmeskrävande ingrepp. Enda nackdelen är att man optimerar för sweetspot (och inte när man går omkring med dammsugaren :- ).


EQ mellan streamer och dac för att ta hand om den digitala signalen. Vad är lämplig EQ?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav rajapruk » 2021-05-06 17:36

MiniDSP OpenDRC-DI är ett alternativ. Vet inte om denna är bäst nuförtiden, men jag var nöjd med den när jag hade den för länge sedan. Den kan köra FIR-filter med om man vill leka med sådant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-06 17:58

Kanske miniDSP miniSHARC + dess tillbehör + strömförsörjning + låda?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-06 18:09

Tack för tips men mini dsp tycks inte ha usb-ingång. Melco har enbart usb ut och det ska mycket till innan den byts ut.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-06 18:16

Sprudel, om du vill testa att ekvalisera utan att köpa utrustning kan du ju börja med en PC-baserad ekvalisator. Om det sedan visar fungera bra är näta steg en hårdvarulösning (analog eller digital).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Maarten » 2021-05-06 18:17

Ja, tänkte t ex på denna som jag iofs inte testat: viewtopic.php?f=3&t=70488 och vet inte hur den lirar med ljudströmmar in/ut.

Gurglade snabbt:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ware.7563/
https://www.minidsp.com/applications/ad ... lter-tools
EDIT 2: Några till:
https://live.dirac.com/download/
En enkel och lättläst förklaring av olika filter: https://eclipseaudio.com/fir-filter-guide/

EDIT: Finns ju en del på forumet som kan mycket om detta.

Men det finns säkert andra också. Von I-or har väl någon kan man anta.
Senast redigerad av Maarten 2021-05-06 18:42, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav goat76 » 2021-05-06 18:28

Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-06 18:54

goat76 skrev:Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.


Jo, så är det nog. Att ersätta denna utsikten bakom mig över Skandiahamnen och inloppet till Göteborg med 10 kbm rockwool faller nog inte i god jord! :twisted:

0FA28259-E3F8-4A89-8777-C9B9876C7CF4.jpeg
0FA28259-E3F8-4A89-8777-C9B9876C7CF4.jpeg (1.15 MiB) Visad 913 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav goat76 » 2021-05-06 19:02

sprudel skrev:
goat76 skrev:Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.


Jo, så är det nog. Att ersätta denna utsikten bakom mig över Skandiahamnen och inloppet till Göteborg med 10 kbm rockwool faller nog inte i god jord! :twisted:

0FA28259-E3F8-4A89-8777-C9B9876C7CF4.jpeg


Nej, det håller jag verkligen med om. :)

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Kralle » 2021-05-06 19:05

miniDSP SHD Studio tar USB in.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Nattlorden » 2021-05-06 19:11

sprudel skrev:
goat76 skrev:Jag tror nog de flesta håller med om att EQ är det absolut sista åtgärdssteget man gör om man känner att man inte kommer längre (eller vill göra mer) med placeringen av högtalarna och anpassningen av rumsakustiken.


Jo, så är det nog. Att ersätta denna utsikten bakom mig över Skandiahamnen och inloppet till Göteborg med 10 kbm rockwool faller nog inte i god jord! :twisted:

0FA28259-E3F8-4A89-8777-C9B9876C7CF4.jpeg


Industriprodukter som industriprodukter... Rockwool låter bättre. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Maarten » 2021-05-06 19:16

"Öppet-fönster" lyssning med hamnen som loge?
Nånstans vid nya varvet månntro?

Eq i det lägre registret måste väl ändå vara bland det enklaste, minst invasiva och därmed bland det första man bör testa, efter placering och grundläggande rumsreglering (tidiga reflexer och minska den värsta efterklangen)?
Lite synd att de som ligger här inte är fria: https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12226
The control of excessively long decays in a listening room with strong low-frequency modes is problematic, expensive, and sometimes impossible with conventional passive means. A systematic methodology is presented to design active modal equalization able to selectively reduce the mode decay rate of a loudspeaker-room system at low frequencies in the vicinity of a sound engineer's listening location. Modal equalization is able to increase the rate of initial sound decay at mode frequencies, and can be used with conventional magnitude equalization to optimize the reproduced sound quality. Two methods of implementing active modal equalization are proposed. The first modifies the primary sound such that the mode decay rates are controlled. The second uses separate secondary radiators and controls the mode decays with additional sound fed into the secondary radiators. Case studies are presented of implementing active modal control according to the first method.

Denna, hmm... intressant.
https://www.aes.org/e-lib/online/browse.cfm?elib=16324
Methods to control the unwanted effects of low-frequency modes in critical listening rooms range from complex signal processing to the positioning of loudspeakers and listeners. A rigorous scientific experiment has been conducted to evaluate the perceived quality of eight low-frequency reproduction systems used to control the unwanted effects of room modes in a standard listening room. A strong correlation has been demonstrated between perceived improvements in quality and the decay times of low-frequency energy. For critical listening conditions, those systems ensuring a faster decay of low-frequency energy are preferred over those attempting to “flatten” the magnitude frequency response.

https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14320
Room equalization traditionally has been implemented as a single correction filter applied to all the channels in the audio system. Having more sources reproducing the same monophonic low-frequency signal in a room has the benefit of not exciting certain room modes, but it does not remove other strong room resonances. This paper explores the concept of using some of the loudspeakers as sources, while others are effectively sinks of acoustic energy, so that as acoustic signals cross the listening area, they flow preferentially from sources to sinks. This approach resists the buildup of room resonances, so that modal peaks and antimodal dips are reduced in level, leaving a more uniform low-frequency response. Impulse responses in several real rooms were measured with a number of loudspeaker positions and a small collection of observer positions. These were used to study the effect of source and sink assignment, and the derivation of an appropriate signal delay and response to optimize the room behaviour. Particular studies are made of a common 5.0 speaker setup, and a stereo configuration with two or more standard subwoofers. A measurable room parameter is defined which quantifies the deleterious effects of low-frequency room resonances, supported by a specific room equalization philosophy. Results are encouraging but not striking. Signal modification needs to be considered.

Vet ej relevansen av dessa och vad mer som finns.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Adhoc » 2021-05-06 20:06

Nr 2 av länkarna som du skrev: "Denna, hmm... intressant.!" om har jag lagt in en direktlänk till tidigare här på Faktisk. Den gick till University of Salford och var fritt nedladdningsbar. Jag vet inte om den är upplagd där fortfarande, jag har den i alla fall sparad som en pdf på kåmputtern.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-06 20:13

Intressanta länkar. Billigare att läsa på först tänker jag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-06 20:27

Kan man tänka sig att göra ingreppet med en mini dsp efter Ino cr80 på rca ut till förstärkarna för basmodulerna?
Då har man ju inte tafsat på signalen till topphögtalare eller annat tidigare i kedjan och isolerat påverkan till enbart basar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav nuffe » 2021-05-06 20:46

Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.

Henrik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-06 21:45

nuffe skrev:Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.

Henrik


Nej, någon fördröjning av sådan dignitet medför ej en hygglig DSP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Maarten » 2021-05-06 22:33

Adhoc skrev:Nr 2 av länkarna som du skrev: "Denna, hmm... intressant.!" om har jag lagt in en direktlänk till tidigare här på Faktisk. Den gick till University of Salford och var fritt nedladdningsbar. Jag vet inte om den är upplagd där fortfarande, jag har den i alla fall sparad som en pdf på kåmputtern.

Denna?
viewtopic.php?f=16&t=10237&hilit=Salford&start=180
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav lennartj » 2021-05-06 23:17

Morello skrev:
nuffe skrev:Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.

Henrik


Nej, någon fördröjning av sådan dignitet medför ej en hygglig DSP.

Det är nog minnen från 00-talet när man försökte bygga HTPC som skulle kunna allt,
ta in så många kanaler som möjligt från kabel och satellit, dekryptera mer eller mindre lagligt,
och spara på hårdisk samt konvertera filformat on-the-fly till något som projektorn kunde visa
och samtidigt agera EQ för ljudet och vara familjevänlig med en enprocessors pentium.
Det sista misslyckades alltid, så snart någon annan än han (alltid en han) som byggt den
skulle göra något dör GUIt och stackaren står som ett fån framför en svart kärm med en command prompt.

Även om en del annat kunde fungera blev det nog skralt med processorcykler som dessutom
måste vara tillgängliga i rätt ögonblick. Varken Windows eller några vanliga Linuxpacketeringar
som jag känner till är några realtidsoperativ, men alla DSP körs väl på något sådant?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Adhoc » 2021-05-06 23:19

Maarten: Jepps, den var det. Nu tycks papperet vara begränsat till studerande på fakulteten och medlemmar i div. organisationer. Jag ska ha den sparad som pdf på någon pensionerad dator i källaren.

Ganska ofta brukar undersökningar / forskningsresultat vara "öppna" en tid för att senare låsas till medlemmar i diverse organisationer. Jag brukar därför ha som vana att direkt spara på datorn sådant som kan vara intressant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-07 01:26

Morello skrev:
nuffe skrev:Tänk på att digitala lösningar fördröjer signalen något, dvs bas och övrig musik kommer i otakt med en sån lösning.

Henrik


Nej, någon fördröjning av sådan dignitet medför ej en hygglig DSP.


Då får du uppdatera dig genom att låna en valfri DSP, kanske hör du en någon skillnad. 2ms är i regel den minimala födröjningen utan adderade delningar och filtreringar. Inga problem att det blir hörbart.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav nuffe » 2021-05-07 07:54

Jag upplever att det tar tid genom miniDSP, då har jag ändock en av de dyrare.
Läppsynk blir lidande vid film o TV tittande, det är inte mycket men ändå så hjärnan registrerar det.

Henrik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav E » 2021-05-07 09:16

Problem med läppsynk lär väl inte Morello ha någon möjlighet att upptäcka. :mrgreen:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-07 13:02

E skrev:Problem med läppsynk lär väl inte Morello ha någon möjlighet att upptäcka. :mrgreen:

Mvh E*


Och det delar Morello med hela jordens befolkning så när som när en film inte är dubbad, vilket dom är nästan överallt. T.o.m. så händer det ju att man dubbar till det egna språket.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-07 13:51

Jag är väldigt känslig mot dålig synkronisering mellan lju8d och bild, men det är inte vad tråden handlar om!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav E » 2021-05-07 14:07

Jag retas bara. Om jag minns rätt är väl inte television riktigt din grej.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster