Placering av basmoduler, igen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav goat76 » 2021-05-07 14:18

Samma fördröjning kommer naturligtvis ske i båda fallen, men nu är det ljud mot ljud istället för ljud mot bild. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-07 14:24

Helt riktigt, varför fördröjningen måste ställas i relation till periodtiden i en omgivning av delningsfrekvensen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-07 14:34

goat76 skrev:Samma fördröjning kommer naturligtvis ske i båda fallen, men nu är det ljud mot ljud istället för ljud mot bild. :)


Förutom att det kommer kunna ske olika delay i olika register beroende på adderade filter. Går enkelt att mäta med REW och är fullt hörbart om man t.ex. använder 2 minnen i en DSP och kan hoppa emellan.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-07 14:39

Det beror förstås på delningsfrekvens.

I sprudels fall har vi signifikanta bidrag från väggen bakom lyssnaren med en fördröjning om cirka 50 ms (18 meters gångväg).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-07 15:03

Morello skrev:Det beror förstås på delningsfrekvens.

I sprudels fall har vi signifikanta bidrag från väggen bakom lyssnaren med en fördröjning om cirka 50 ms (18 meters gångväg).


Inte enbart men det kan vara en faktor. Men beroende på hur mycket varje register processas så kommer det gå åt olika mycket tid. Det är fullt mätbart i t.ex. REW och inga problem att testa och snabbt hoppa mellan olika inställningar. Hur stor del som måste adderas av tidsfel mellan registren för att kunna höras genom den allmänna rumsakustiska uppställningen har jag ingen aning om. Det måste man ju i så fall testa med olika akustikbehandling med samma grejor på samma plats. Något som jag inte har någon möjlighet att genomföra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-07 15:20

Nej, det är de facto en faktor. I detta fall handlar det specifikt om att ekvalisera registret under 80 Hz. OM det å andra sidan hade handlat om registret under 800 Hz, så blir konsekvensen av en given fördröjning av en annan storleksordning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-07 15:35

Morello skrev:Det beror förstås på delningsfrekvens.

I sprudels fall har vi signifikanta bidrag från väggen bakom lyssnaren med en fördröjning om cirka 50 ms (18 meters gångväg).


Korrekt, och processen i en mini dsp kanske inte tar så lång tid utan tom kortare. Gissar att det finns möjlighet att justera tid i dsp och om mitt första antagande är riktigt är det hela genomförbart.
En processor i dsp som skulle förändra tidsaspekten i andra riktningen skulle rendera Nobelpris. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-07 15:50

En del av lyssningsupplevelsen jag värdesätter mycket högt är textur och fina nyanser i röster och instrument, de får inte framträda som artificiella ljud, om nu albumet tillåter. Det och den holografiska presentationen betyder mycket.
En dsp tidigt i kedjan befarar jag kan störa detta och då går det bort. De ganska små bekymren jag har i basregistret står inte i relation den vikt jag lägger vid det förstnämnda.
En dsp efter cr80 som hanterar enbart basregistret efter 80Hz borde inverka mindre, men inte ändå inte helt utan påverkan. Den fina integration mellan bas och topp jag upplever idag kommer ju att störas då basen fyras av med fördröjning om än med mindre rumspåverkan från bakväggen via dsp.
Ska timingen vara korrekt måste jag ha samma fördröjning i hela systemet. Så min ide med dsp efter cr 80 dog där. :(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-07 15:58

Hur stor gruppfördröjning inför en hygglig DSP? Det är inte några skarpa flanker som skall introduceras; filtret behöver alltså inte ha speciellt många tappar. Vi talar om två eller tre sektioner som i den analoga domänen skulle motsvara polynom av ordning två.

Alternativet är att du bygger "MORELLO-PEQ", som ett helt gäng andra forumkamrater gjort
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav rajapruk » 2021-05-07 16:10

Det var någonstans 1-2ms som MiniDSP OpenDRC processstid lade till vill jag minnas. Då maxade jag processorkraften i den med mina FIR-filter, 6144 taps per kanal. Jag hade en OpenDRC per högtalare. Aldrig att jag kör en dator som delningsfilter, för mycket mjukvara som kan krångla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav NADifierad » 2021-05-07 16:50

sprudel skrev:
Morello skrev:Det beror förstås på delningsfrekvens.

I sprudels fall har vi signifikanta bidrag från väggen bakom lyssnaren med en fördröjning om cirka 50 ms (18 meters gångväg).


Korrekt, och processen i en mini dsp kanske inte tar så lång tid utan tom kortare. Gissar att det finns möjlighet att justera tid i dsp och om mitt första antagande är riktigt är det hela genomförbart.
En processor i dsp som skulle förändra tidsaspekten i andra riktningen skulle rendera Nobelpris. :)

Det finns :) .
Mini-DSP fixar också det. Det kräver att du kör även HP genom DSP. Då kan du fördröja topparna i relation till basmodulerna.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-07 16:59

NADifierad skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Det beror förstås på delningsfrekvens.

I sprudels fall har vi signifikanta bidrag från väggen bakom lyssnaren med en fördröjning om cirka 50 ms (18 meters gångväg).


Korrekt, och processen i en mini dsp kanske inte tar så lång tid utan tom kortare. Gissar att det finns möjlighet att justera tid i dsp och om mitt första antagande är riktigt är det hela genomförbart.
En processor i dsp som skulle förändra tidsaspekten i andra riktningen skulle rendera Nobelpris. :)

Det finns :) .
Mini-DSP fixar också det. Det kräver att du kör även HP genom DSP. Då kan du fördröja topparna i relation till basmodulerna.


Precis.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Maarten » 2021-05-07 19:33

Men en DSP måste ju kunna göras odetekterbar relativt enkelt? Flyttal (antar jag) förlägger gränsen mycket långt under hörbarhet. En DAC bör väl vara en svårare utmaning och idag lär väl många uppfylla högt ställda krav?

Således är det väl bara att fördröja HP om man nu är rädd för att integreringen kommer att bli hörbart sämre, vilket ju inte är säkert att då det beror placering mm..
Från cr80 ut bör ju dessa effekter vara ännu mindre detekterbara men med fördel delar man lite högre och får än bättre EQ .
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-07 20:11

Morello skrev:Hur stor gruppfördröjning inför en hygglig DSP? Det är inte några skarpa flanker som skall introduceras; filtret behöver alltså inte ha speciellt många tappar. Vi talar om två eller tre sektioner som i den analoga domänen skulle motsvara polynom av ordning två.

Alternativet är att du bygger "MORELLO-PEQ", som ett helt gäng andra forumkamrater gjort


Ja, det är ett alternativ.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-07 20:14

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-07 20:54

Maarten skrev:Men en DSP måste ju kunna göras odetekterbar relativt enkelt? Flyttal (antar jag) förlägger gränsen mycket långt under hörbarhet. En DAC bör väl vara en svårare utmaning och idag lär väl många uppfylla högt ställda krav?

Således är det väl bara att fördröja HP om man nu är rädd för att integreringen kommer att bli hörbart sämre, vilket ju inte är säkert att då det beror placering mm..
Från cr80 ut bör ju dessa effekter vara ännu mindre detekterbara men med fördel delar man lite högre och får än bättre EQ .


Ett dsp-filter innehåller ju ofta både en ADC och en DAC. Sen kan man ju i del fall hitta en med bara digital in och bara digital ut.

En CR80 oavsett hur bra den låter är ju inte så flexibel som en dsp så det blir ju inte en så rakt av bra jämförelse beroende på vilka fel som skall justeras.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 21:07

sprudel skrev:
Morello skrev:Hur stor gruppfördröjning inför en hygglig DSP? Det är inte några skarpa flanker som skall introduceras; filtret behöver alltså inte ha speciellt många tappar. Vi talar om två eller tre sektioner som i den analoga domänen skulle motsvara polynom av ordning två.

Alternativet är att du bygger "MORELLO-PEQ", som ett helt gäng andra forumkamrater gjort


Ja, det är ett alternativ.


Jag har kort till Morello PEQ över.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3663
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav juanth » 2021-05-07 21:10

Sprudel, om du kör via dator så tycker jag du ska ta en fri provperiod och testa Dirac. Du kan välja att korrigera tex enbart bas upp till valfri frekvens.

Det jag hört av Dirac var mycket imponerande.
Det borde väl fungera att köra ihop med en annars nästan helanalog setup?
Dirac ligger väl före allt annat.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-07 22:11

juanth skrev:Sprudel, om du kör via dator så tycker jag du ska ta en fri provperiod och testa Dirac. Du kan välja att korrigera tex enbart bas upp till valfri frekvens.

Det jag hört av Dirac var mycket imponerande.
Det borde väl fungera att köra ihop med en annars nästan helanalog setup?
Dirac ligger väl före allt annat.


Jo, men jag kör inte via dator. Melco N1/A2 som streamer.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-07 22:12

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Hur stor gruppfördröjning inför en hygglig DSP? Det är inte några skarpa flanker som skall introduceras; filtret behöver alltså inte ha speciellt många tappar. Vi talar om två eller tre sektioner som i den analoga domänen skulle motsvara polynom av ordning två.

Alternativet är att du bygger "MORELLO-PEQ", som ett helt gäng andra forumkamrater gjort


Ja, det är ett alternativ.


Jag har kort till Morello PEQ över.


Det var en fin liten hint! :)
Jag hugger nog på den. Jönköping är trevligt! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Alexi » 2021-05-08 00:13

Vad tror du om att bygga in moduler i väggen istället?
Tunna dolda lådor, placerade typ såhär.
9400CAB2-B16F-4FD0-8207-684345A81C84.jpeg
9400CAB2-B16F-4FD0-8207-684345A81C84.jpeg (664.07 KiB) Visad 982 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav rajapruk » 2021-05-08 00:45

En baffelvägg med alla högtalarna inbyggda i är vad jag skulle vilja se :) Basarna placerade så som Alexi ritar på 1/4-position, eller kanske ännu bättre i varje hörn.
Och sedan något CABS-aktigt på väggen längst bak. Några basar som med exakt rätt tidsfördröjning i motfas trollar bort den väggen (för låga frekvenser). I övrigt göra den väggen maximalt reflekterande för goda sena reflexer.
Sen gå dit och avnjuta textur och fina nyanser i röster och instrument!
Detta jag själv vill göra någon gång i framtiden om jag får ett lämpligt rum att leka med. Allt annat är en halvmesyr ;)
Sprudel, dags att lämna träsket nu, just do it! ;)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-08 08:58

Alexi skrev:Vad tror du om att bygga in moduler i väggen istället?
Tunna dolda lådor, placerade typ såhär.
9400CAB2-B16F-4FD0-8207-684345A81C84.jpeg



Trevlig ide, men desto enklare att prova Morellos peq. Behöver lite paus i byggandet av högtalarvägg i några år! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-09 11:20

sprudel skrev:
Alexi skrev:Vad tror du om att bygga in moduler i väggen istället?
Tunna dolda lådor, placerade typ såhär.
9400CAB2-B16F-4FD0-8207-684345A81C84.jpeg



Trevlig ide, men desto enklare att prova Morellos peq. Behöver lite paus i byggandet av högtalarvägg i några år! :D


Slutsats från Adhocs ”paper”

”In contrast to modal decay reductions, a significant per- ceptual improvement resulting from the direct reduction of frequency response variation is not always evident.
In conclusion, the results obtained show the benefits af- forded by simple modal control methods from a subjective standpoint. It appears that, for high quality critical listen- ing conditions, those systems ensuring a faster decay of low frequency energy are preferred over those attempting a direct “flattening” of the magnitude frequency response. These results are generally not surprising, they rather pro- vide the evidence, based on perceptual data, to support the existing good practice in industry.”

Min erfarenhet stämmer med detta, efterklangen stör mer än avvikelser i frekvensgången. Mina små försök, ganska många faktiskt, med 1/4 vågspipor av gjutrör bakom soffan genererar inte stora förändingar på frekvensgrafer men syns på reverben, och hörs. Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav goat76 » 2021-05-09 11:33

sprudel skrev:
sprudel skrev:
Alexi skrev:Vad tror du om att bygga in moduler i väggen istället?
Tunna dolda lådor, placerade typ såhär.
9400CAB2-B16F-4FD0-8207-684345A81C84.jpeg



Trevlig ide, men desto enklare att prova Morellos peq. Behöver lite paus i byggandet av högtalarvägg i några år! :D


Slutsats från Adhocs ”paper”

”In contrast to modal decay reductions, a significant per- ceptual improvement resulting from the direct reduction of frequency response variation is not always evident.
In conclusion, the results obtained show the benefits af- forded by simple modal control methods from a subjective standpoint. It appears that, for high quality critical listen- ing conditions, those systems ensuring a faster decay of low frequency energy are preferred over those attempting a direct “flattening” of the magnitude frequency response. These results are generally not surprising, they rather pro- vide the evidence, based on perceptual data, to support the existing good practice in industry.”

Min erfarenhet stämmer med detta, efterklangen stör mer än avvikelser i frekvensgången. Mina små försök, ganska många faktiskt, med 1/4 vågspipor av gjutrör bakom soffan genererar inte stora förändingar på frekvensgrafer men syns på reverben, och hörs. Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.


Så varför har du tänkt bygga en equalizer när det tidsaspekten du vill få ordning på?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-09 11:50

goat76 skrev:
sprudel skrev:
sprudel skrev:

Trevlig ide, men desto enklare att prova Morellos peq. Behöver lite paus i byggandet av högtalarvägg i några år! :D


Slutsats från Adhocs ”paper”

”In contrast to modal decay reductions, a significant per- ceptual improvement resulting from the direct reduction of frequency response variation is not always evident.
In conclusion, the results obtained show the benefits af- forded by simple modal control methods from a subjective standpoint. It appears that, for high quality critical listen- ing conditions, those systems ensuring a faster decay of low frequency energy are preferred over those attempting a direct “flattening” of the magnitude frequency response. These results are generally not surprising, they rather pro- vide the evidence, based on perceptual data, to support the existing good practice in industry.”

Min erfarenhet stämmer med detta, efterklangen stör mer än avvikelser i frekvensgången. Mina små försök, ganska många faktiskt, med 1/4 vågspipor av gjutrör bakom soffan genererar inte stora förändingar på frekvensgrafer men syns på reverben, och hörs. Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.


Så varför har du tänkt bygga en equalizer när det tidsaspekten du vill få ordning på?


Här finns ännu igen bestämd åtgärd. Tidsaspekten är viktig om jag skulle köra CABS, eller DBA.
Båda de koncepten innefattar mono-konfiguration av basar vad jag sett hittills. Jag har mina dubier om mono.
Kan jag komma långt med eq är det bra, två frekvenser i sterokonfig ska undertryckas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-09 12:38

Bör för protokollet nämnas att en cello har en lägsta grundton om 65 Hz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Adhoc » 2021-05-09 14:44

En annan sak från papperets slutsatser är:
"The two systems that achieve decay times below the thresholds identified by Avis et al. [9] are the only ones scoring a highly significant result. It is interesting to note that significant differences between these two systems are not evident, suggesting that once the decays have been controlled to levels below the perceptual threshold, no further treatment might be deemed as effective. The practical implication of this result is that cost savings can be made by targeting thresholds that are based on room response decay times." Fetning är min, -vem vill bygga jättelika basfällor om det kan undvikas? Dom 2 systemen som hänvisas till är CABS med 2+2 basar vid front- och bakvägg samt ett som kallas "Source -to Sink = 1 +1 bas vid front- och bakvägg, båda systemen med monobas med bakre bas(ar) i motfas + tidsfördröjd + justerad en del i SPL.

I deras olika uppställningar och mätningar fungerar EQ "en bit på vägen" men inte inte hela vägen fram när det gäller att få ned utklingningstiden till låg nivå i lägre basregistret under en vanlig delningsfrekvens. Se klippen med 1 st hörnplacerad bas som EQ:ats samt 1+1 bas som dels Front to Back = fortfarande för lång utklingningstid. Dels som Source to Sink = kort utklingstid. "Bara" EQ för lågbas med långsammare musikavsnitt kanske därför fortfarande upplevs som bumlig eller att basen som lever kvar i rummet och maskerar andra frekvenser. I undersökningen framkom att vid snabbare / stökigare musik upplevdes en "för lång" utklingningstid i basen som mindre besvärande.

Subuppställningar 1-i hörn med och utan EQ.PNG
Subuppställningar 1-i hörn med och utan EQ.PNG (60.23 KiB) Visad 748 gånger

Subuppställningar 1-i hörn decay efter EQ.PNG
Subuppställningar 1-i hörn decay efter EQ.PNG (71.07 KiB) Visad 748 gånger

Subuppställningar nr 2 CABS-SPL och decay med 2+2 st vid front och bak.PNG
Subuppställningar nr 2 CABS-SPL och decay med 2+2 st vid front och bak.PNG (85.67 KiB) Visad 748 gånger

Subuppställningar nr 2 CABS-Rumsplacering av 2+2 st vid front och bak.PNG
Subuppställningar nr 2 CABS-Rumsplacering av 2+2 st vid front och bak.PNG (236.57 KiB) Visad 748 gånger

Subuppställningar nr 3- 1+1 sub Front to Back samt som Source to Sink.PNG
Subuppställningar nr 3- 1+1 sub Front to Back samt som Source to Sink.PNG (170.73 KiB) Visad 748 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-09 15:58

Morello skrev:Bör för protokollet nämnas att en cello har en lägsta grundton om 65 Hz.


Det är en viktig basgenerator, och vacker!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-09 16:03

@Adhoc, yepp CABS is da shit enligt undersökningen, och det här source to sink också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster