Placering av basmoduler, igen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Baffel » 2021-05-09 16:22

Verkar knepigt att få till det. Flytta till ny lägenhet/ hus.

Om berget inte kan komma till Muhammed, får Muhammed komma till berget

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-09 16:24

Baffel skrev:Verkar knepigt att få till det. Flytta till ny lägenhet/ hus.

Om berget inte kan komma till Muhammed, får Muhammed komma till berget


Det är nog knepigare i andra rum än mitt, men alla rum är knepiga. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Baffel » 2021-05-09 16:52

Det var ju såklart mest på skämt. :)

Dessutom, om det skulle funka 100% perfekt . Fy vilken hemsk tanke. Vad skulle man då pilla/ pyssla med? Lyssna på musik? Brrr.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Adhoc » 2021-05-09 19:29

Baffel skrev:Det var ju såklart mest på skämt. :)

Dessutom, om det skulle funka 100% perfekt . Fy vilken hemsk tanke. Vad skulle man då pilla/ pyssla med? Lyssna på musik? Brrr.


Hys ingen rädsla för det Baffel, Det behöver aaaaaldrig slut om man känner för något nytt påfund som kan hålla en borta från musiklyssnandet.

Sprudel, du skulle kunna släpa över 2 st subbar till andra sidan rummet (under fönstret där) och prova med dom i fas / ur fas 180 gr och utan tidsfördröjning jämfört med frontbasarna. Kostar ca 20 m kabel. Blir det till det bättre och tanten godkänner placering kan du sedan kamouflera dom till blombord med stor duk över. Därefter behövs 10 m kabel till + urfräsning i golvlisterna för kablarna. (F.n. inväntar jag att det ska komma ut någon buggfriare Denon / Yamaha-receiver ,så du kan låna slutsteg om det behövs.)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Baffel » 2021-05-09 19:38

Adhoc skrev:
Baffel skrev:Det var ju såklart mest på skämt. :)

Dessutom, om det skulle funka 100% perfekt . Fy vilken hemsk tanke. Vad skulle man då pilla/ pyssla med? Lyssna på musik? Brrr.


Hys ingen rädsla för det Baffel, Det behöver aaaaaldrig slut om man känner för något nytt påfund som kan hålla en borta från musiklyssnandet.



Pust. :)

Skämt å Sifo så tycker ju många ( de flesta? ) , på detta forum, att det är kul att kombinera. Lyssna och pilla/ greja. Ju bättre det låter ju mer vill man ju dessutom spela musik, såklart. Dagens självklarhet. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-09 20:07

Adhoc skrev:
Baffel skrev:Det var ju såklart mest på skämt. :)

Dessutom, om det skulle funka 100% perfekt . Fy vilken hemsk tanke. Vad skulle man då pilla/ pyssla med? Lyssna på musik? Brrr.


Hys ingen rädsla för det Baffel, Det behöver aaaaaldrig slut om man känner för något nytt påfund som kan hålla en borta från musiklyssnandet.

Sprudel, du skulle kunna släpa över 2 st subbar till andra sidan rummet (under fönstret där) och prova med dom i fas / ur fas 180 gr och utan tidsfördröjning jämfört med frontbasarna. Kostar ca 20 m kabel. Blir det till det bättre och tanten godkänner placering kan du sedan kamouflera dom till blombord med stor duk över. Därefter behövs 10 m kabel till + urfräsning i golvlisterna för kablarna. (F.n. inväntar jag att det ska komma ut någon buggfriare Denon / Yamaha-receiver ,så du kan låna slutsteg om det behövs.)


Jo, man kan ju prova men varför skulle jag behöva extra slutsteg? (Vilket jag iofs har, 2 x Hypex Ncore 400 + 2 x IcePower 500)
Jag kan ju fortsätta parallellkopplingen och då till extra par pX i andra änden av rummet. Alltså pX-6 varav två spelar bakifrån. Samma kablage men längre borde generera mer resistans och kanske lite mindre gain.
Ska de stå bak gör jag en kopia på Bassmans slitsbasar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3602
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav juanth » 2021-05-09 21:18

Adhoc, har du någon länk att bjuda på gällande C.A.B.S?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Adhoc » 2021-05-09 22:56

Länkar till CABS eller s.k. DBA finns i ett gammalt inlägg här: viewtopic.php?p=1634046#p1634046
Googlar man, kan man hitta mer av rapporter där det även beskrivs att det kan fungera även för t.ex. L-format rum med lite handpåläggning = placering av subbarna.

@ Sprudel. Glömde skriva att 5-kanalarna (som bara står f.n.) har justerbar volymratt för varje kanal på baksidan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav petersteindl » 2021-05-10 00:08

rajapruk skrev:En baffelvägg med alla högtalarna inbyggda i är vad jag skulle vilja se :) Basarna placerade så som Alexi ritar på 1/4-position, eller kanske ännu bättre i varje hörn.
Och sedan något CABS-aktigt på väggen längst bak. Några basar som med exakt rätt tidsfördröjning i motfas trollar bort den väggen (för låga frekvenser). I övrigt göra den väggen maximalt reflekterande för goda sena reflexer.
Sen gå dit och avnjuta textur och fina nyanser i röster och instrument!
Detta jag själv vill göra någon gång i framtiden om jag får ett lämpligt rum att leka med. Allt annat är en halvmesyr ;)
Sprudel, dags att lämna träsket nu, just do it! ;)


Även om del gör så och speciellt om det lyckas, så är det inte det som är optimalt gällande välljud. Jag ställer in helheten på annat sätt. Det är inte väggen som skall trollas bort, det är rumsresonanserna som skall trollas bort.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav rajapruk » 2021-05-10 00:36

Det var kanske slarvigt uttryckt av mig. Man kan ju fintunea efterklangen i basområdet med CABS som jag fattat det, hur mycket man vill ha, genom att justera hur mycket de bakre basarna "tar bort" av den plana vågen som kommer gå tillbaka i rummet.
Men noterar att du har ett bättre sätt att göra det på! Men du har aldrig sagt hur du gör vad jag minns. Bara att du använder delay på basar utplacerade i rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav petersteindl » 2021-05-10 01:14

rajapruk skrev:Det var kanske slarvigt uttryckt av mig. Man kan ju fintunea efterklangen i basområdet med CABS som jag fattat det, hur mycket man vill ha, genom att justera hur mycket de bakre basarna "tar bort" av den plana vågen som kommer gå tillbaka i rummet.
Men noterar att du har ett bättre sätt att göra det på! Men du har aldrig sagt hur du gör vad jag minns. Bara att du använder delay på basar utplacerade i rummet.


Jag har för mig att jag tidigare skrivit ett inlägg i ämnet. Kort kan man säga att förutom de kraftigaste låga (i frekvens) resonanserna så kan man mäta upp en slags efterklangskurva som sträcker sig neråt i basen. Tar man bort 1 vägg enbart för resonanserna så kommer dessa frekvenser i princip få nära noll efterklangstid medans frekvenserna runt omkring kanske ligger kring 0,7- 0,8 sekunder i basen. Resonanserna ger istället flera sekunder om resonanserna finns. Då strävar jag efter att få resonanserna med samma efterklangstid som frekvenserna runt om d v s att eliminera resonanserna och inte eliminera frekvenserna. Då kan man jobba med tid, fas och amplitud samt rätt placerade basar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-10 09:13

Adhoc skrev:Länkar till CABS eller s.k. DBA finns i ett gammalt inlägg här: viewtopic.php?p=1634046#p1634046
Googlar man, kan man hitta mer av rapporter där det även beskrivs att det kan fungera även för t.ex. L-format rum med lite handpåläggning = placering av subbarna.

@ Sprudel. Glömde skriva att 5-kanalarna (som bara står f.n.) har justerbar volymratt för varje kanal på baksidan.


Är du nöjd med din konstruktion av CABS/DBA? Har du någon graf över frekvens/vattenfall?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-10 10:25

sprudel skrev:
Morello skrev:Bör för protokollet nämnas att en cello har en lägsta grundton om 65 Hz.


Det är en viktig basgenerator, och vacker!



Ja, bara man inte lyssnar på den förfärliga inspelning med Gertrud och Lise. :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-10 10:30

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Bör för protokollet nämnas att en cello har en lägsta grundton om 65 Hz.


Det är en viktig basgenerator, och vacker!



Ja, bara man inte lyssnar på den förfärliga inspelning med Gertrud och Lise. :wink:


Va? Gillar du inte den, annorlunda men störtskön. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-10 10:34

Jag gillar musiken, men hade gärna sett att en kompetent tekniker gjort inspelningen. I synnerhet låter cellon extremt illa på grund av att mikrofonen är placerad i cellons extrema närfält samt att kompressorn är så illa injusterad att den pumpar så att i alla fall undertecknad i det närmaste blir sjösjuk. Det man hör har såklart ingenting eller väldigt lite med hur en cello faktiskt klingar. Men som sagt, en kul skiva! Har för övrigt besökt inte mindre än tre konserter med G&L.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-10 10:56

Haha! En cello som förvandlas till ett brölande monster, se det som ett konstuttryck bara och lira på! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-10 11:02

Jag har lite svårt att betrakta tekniska artefakter som konst. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Bill50x » 2021-05-10 11:07

Morello skrev:Ja, bara man inte lyssnar på den förfärliga inspelning med Gertrud och Lise. :wink:

Vilket album pratar vi om här?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-10 11:57

Bill50x skrev:
Morello skrev:Ja, bara man inte lyssnar på den förfärliga inspelning med Gertrud och Lise. :wink:

Vilket album pratar vi om här?

/ B


Live på Nalen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav HenrikTornquist » 2021-05-10 12:12

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Ja, bara man inte lyssnar på den förfärliga inspelning med Gertrud och Lise. :wink:

Vilket album pratar vi om här?

/ B


Live på Nalen.

Upplever du albumet "Liv Är Att Ta Sig Ut" på samma sätt?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav goat76 » 2021-05-10 12:13

Jag har inte hört albumet, men att en komprimerad cello skulle få ett pumpande ljud låter ganska otroligt. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-10 12:17

goat76 skrev:Jag har inte hört albumet, men att en komprimerad cello skulle få ett pumpande ljud låter ganska otroligt. :)


Då tycker jag du skall lyssna på Eleanor rigby från sagda album.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav nuffe » 2021-05-10 12:25

De försök med basar på bakre vägen jag hört, bla mitt eget, känns inte rätt.
Det här var kul tycker man första gången, efter ett tag så slår man inte på
förstärkaren till de bakre basarna och konstaterar att låter bäst utan.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2373
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav solhaga » 2021-05-10 12:30

nuffe skrev:De försök med basar på bakre vägen jag hört, bla mitt eget, känns inte rätt.
Det här var kul tycker man första gången, efter ett tag så slår man inte på
förstärkaren till de bakre basarna och konstaterar att låter bäst utan.


Det är min också min erfarenhet från mitt CABS-äventyr; det mäter måhända rätt men låter inte rätt.
Basåtergivningen blir diffus.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav goat76 » 2021-05-10 12:44

Morello skrev:
goat76 skrev:Jag har inte hört albumet, men att en komprimerad cello skulle få ett pumpande ljud låter ganska otroligt. :)


Då tycker jag du skall lyssna på Eleanor rigby från sagda album.


Ska leta upp och lyssna när jag kommer hem.

En pumpande effekt p.g.a kompression kan ju lätt uppstå om det inspelade ljudet har en mer pulserande karaktär som exempelvis trummor med relativt korta och transient-rika ljud, men hur kan det uppstå av en cellons mer svepande ljudkaraktär med dess långa toner och mindre ”attack”, eller är det gjort med flit för att skapa en medveten effekt?
Senast redigerad av goat76 2021-05-10 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Morello » 2021-05-10 12:48

Som sagd, det spelas ganska aggressivt i den passagen med hårda anslag på strängarna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-10 13:23

nuffe skrev:De försök med basar på bakre vägen jag hört, bla mitt eget, känns inte rätt.
Det här var kul tycker man första gången, efter ett tag så slår man inte på
förstärkaren till de bakre basarna och konstaterar att låter bäst utan.


Har gjort ett antal tester utan att praktiskt få det bra. I synnerhet när man skall kompensera för framkanalernas småsignal på bakkanalernas akustiska utsignal och tro att en fasvändning eller med hjälp en teoretiskt uträknad delay. Personligen tror jag att det ljud som man kan få bort är det ljud som finns där bak. Dvs. man måste mäta bak för att se vad som finns där. Finns patent på sådan teknik ifrån Nelson Pass. Men hittills har jag inte hört någon lyckad lösning.

/Harry

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav rajapruk » 2021-05-10 14:30

"Aktiv basmumsare" som i realtid mäter och mumsar? Tror det var snack om sådana här för länge sedan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Bill50x » 2021-05-10 15:12

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Ja, bara man inte lyssnar på den förfärliga inspelning med Gertrud och Lise. :wink:

Vilket album pratar vi om här?

Live på Nalen.

Finns den på Tidal eller Spotify? Hittar den inte...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-10 15:35

Lise & Gertrud

Hittade ett album på Qobus, men inte Live på Nalen
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster