Placering av basmoduler, igen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Griff » 2021-05-11 19:28

Är jag den enda som lyssnar på diagonalen i ett rum? Mina högtalare står tvärs hörnet och basmodulerna står i motstående hörn, d.v.s en i mitten bakom högtalarna och en i motsvarande hörn mitt emot.

Högtalarna har alltså en vinkel om ungefär 45˚ relativt väggen bakom. Lyssningspositionen (favoritfåtöljen) är någon meter vid sidan om mitten i ett avstånd från högtalarna motsvarande ungefär +- 22˚ vinkel. Aldrig uppmätt men låter fint.
Är jag ensam om diagonallyssning? Det förefaller sällsynt? Sprudel frågade om erfarenheter.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Evil_Homer » 2021-05-11 20:15

sprudel skrev:
Evil_Homer skrev:Ladda hem kalibreringsfilen till xtz's mikrofon, installera REW tuta och kör.

Senaste betan på REW ska jag testa då den visst hade möjlighet att "se tidsskillnaderna" mellan tex front - sub.

Kanske kan vara av nytta för dig?


Bra tips, tack! :)


Om du lånar umik så kör gärna en sida vid sida mätning med xtz, om tid ork lust finns såklart.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-11 21:47

goat76 skrev:
sprudel skrev:Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.


Har ett tips på ett album med en skönt spelad ståbas som i de flesta av låtarna är det enda instrumentet som ackompanjerar sångerskan.

Musica Nuda - My Favorite Tunes
https://open.qobuz.com/album/xqhe5csy5r10b

[ Bild ]


Den går mycket vid utvärdering av basregistret, live-varianten alltså. Även Rickie Lee Jones ”Pop pop” har utmanande partier med ståbas. Verkligen utmanande för och triggar mina problem frekveneser! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav shifts » 2021-05-12 08:05

sprudel: Är det din streamer som ”hindrar” dig från att köra Roon? Finns väl en trevlig PEQ-funktion i den har jag hört det ryktas om. Kör Roon sedan något år tillbaka, men kan dessvärre inte säga något om just den funktionaliteten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-12 08:40

Ja, nu använder inte jag den själv men visst finns det en mycket kapabel sådan i Roon.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-12 09:06

Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav solhaga » 2021-05-12 09:16

shifts skrev:sprudel: Är det din streamer som ”hindrar” dig från att köra Roon? Finns väl en trevlig PEQ-funktion i den har jag hört det ryktas om. Kör Roon sedan något år tillbaka, men kan dessvärre inte säga något om just den funktionaliteten.


Vi redde ut lite i denna tråden nyligen.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav solhaga » 2021-05-12 09:18

sprudel skrev:Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?


Som jag ser det så beror det på hur många domäner som du vill att signalen skall behandlas i.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-12 09:22

Det får man avgöra själv. Men eftersom Roon är digitalt implementerad så ger det helt olika möjligheter till justeringar och också begränsningar. Den kommer alltså inte påverka ljudet när du spelar vinylskivor från din kommande skivspelare. Vad som låter bäst är som alltid svårt att säga med en eq då det faktiskt är just en påverkan man vill ha. Man rättar fel med fel och då vill man ju att de(t) fel som man själv påverkas mest av och som inte måste anses som störst av andra lyssnare är de(t) som minimeras. Att jämför 2 eq inställda på rakt för att göra någon slags typ F/E-test säger väldigt lite men då kan man välja bort bråte i vart fall. Men om du t.ex. har 3 fel som du skulle vilja kunna ändra på så är det ju svårt om den ena grunkan inte går att ställa in för det medans den andra kan hantera det. Dessutom så kommer ens behov förmodligen växa med möjligheterna så det är svårt att uppskatta helt i från start då när du rättat det du irriterades på är borta så kanske du kommer höra nya saker som du vill åtgärda. Sen med en DSP så kan du ju hitta på mera saker som ett läge för gamla jazzskivor, ett läge för klassisk musik, ett för pop med extra tryck och ett för låg kvällsmusik. Och faktiskt så kan du ju med Roon även justera ljudet i dina hörlurar också men något läge. Men ingen eq låter bättre än som den är inställd.

/Mr Up

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav shifts » 2021-05-12 10:36

Bra solhaga! Mindes att jag sett detta diskuteras, men glömt av var.

sprudel skrev:Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?


Vet inte. Se det som ett förslag på något du förhoppningsvis enkelt kan testa förhållandevis gratis (man får en 2-veckors provperiod) för att utröna om det är en väg framåt. Det kan ju även ge svar på hur det skulle kunna hanteras utanför Roon, om experimentet faller väl ut. Gissar att Roon kommer uppsampla på något sätt, för att kunna hantera signalen utan degradering, men den lämnas nog inte orörd. Gissar att tråden solhaga pekade ut går in i det där på djupet.

Så förstår att Roon kanske inte är din slutgiltiga lösning, men föreslog den just för enkelhet till testning. Däremot kanske den är principiellt fel för dig när det kommer till hur din signal ska hanteras.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-12 10:45

shifts skrev:Bra solhaga! Mindes att jag sett detta diskuteras, men glömt av var.

sprudel skrev:Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?


Vet inte. Se det som ett förslag på något du förhoppningsvis enkelt kan testa förhållandevis gratis (man får en 2-veckors provperiod) för att utröna om det är en väg framåt. Det kan ju även ge svar på hur det skulle kunna hanteras utanför Roon, om experimentet faller väl ut. Gissar att Roon kommer uppsampla på något sätt, för att kunna hantera signalen utan degradering, men den lämnas nog inte orörd. Gissar att tråden solhaga pekade ut går in i det där på djupet.

Så förstår att Roon kanske inte är din slutgiltiga lösning, men föreslog den just för enkelhet till testning. Däremot kanske den är principiellt fel för dig när det kommer till hur din signal ska hanteras.


Bra tanke, ska kolla upp hur det är med kompabiliteten. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Belker » 2021-05-12 12:21

Som den finsmakare du är borde du ju verkligen grotta ned dig i Roon och kanske till och med HQPlayer på det! Lekte lite med HQP demon igår. Den gör ju ungefär vad Chord Mscaler gör, fast med dator. Det lät helt otroligt bra! Sen upptäckte jag att jag satt uppsamplingen i bypass och i princip bara lyssnat ”som vanligt”... Men den förstörde i alla fall inget, så det kanske finns potential!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Harryup » 2021-05-12 12:28

Belker skrev:Som den finsmakare du är borde du ju verkligen grotta ned dig i Roon och kanske till och med HQPlayer på det! Lekte lite med HQP demon igår. Den gör ju ungefär vad Chord Mscaler gör, fast med dator. Det lät helt otroligt bra! Sen upptäckte jag att jag satt uppsamplingen i bypass och i princip bara lyssnat ”som vanligt”... Men den förstörde i alla fall inget, så det kanske finns potential!


:D Är ju strålande, man vill ju inte ha det sämre än vanligt när det är som vanligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-12 14:20

Belker skrev:Som den finsmakare du är borde du ju verkligen grotta ned dig i Roon och kanske till och med HQPlayer på det! Lekte lite med HQP demon igår. Den gör ju ungefär vad Chord Mscaler gör, fast med dator. Det lät helt otroligt bra! Sen upptäckte jag att jag satt uppsamplingen i bypass och i princip bara lyssnat ”som vanligt”... Men den förstörde i alla fall inget, så det kanske finns potential!


Fan va gött, det som nåt för mig också, behöver alltså inte Roon elle HQ, det funkar ändå :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Calleberg » 2021-05-12 17:41

Det är det som är det fina med placebo, det fungerar faktiskt ganska bra. :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Jansson » 2021-05-12 19:40

sprudel skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.


Har ett tips på ett album med en skönt spelad ståbas som i de flesta av låtarna är det enda instrumentet som ackompanjerar sångerskan.

Musica Nuda - My Favorite Tunes
https://open.qobuz.com/album/xqhe5csy5r10b

[ Bild ]


Den går mycket vid utvärdering av basregistret, live-varianten alltså. Även Rickie Lee Jones ”Pop pop” har utmanande partier med ståbas. Verkligen utmanande för och triggar mina problem frekveneser! :D


Jag förstår att du hör det när du spelar RLJs Pop pop.
Wassermans bas är konstigt EQad. Har sett i hifi butiker och mässor att det albumet finns med på demo-urvalet.
Förstår att vissa vill ta hjälp till sina högtalare för lite ”imponator botten”

Testa istället, om du gillar Rickie Lee, och vill ha bra återgivning av ståbas; ” it’ like this”

Första två, Show biz kids och Trouble man.
Ett välljudande album dessutom.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-15 09:14

Bra Jansson, man vill ju ha utmanande alster när man testar basen. Lise o Gertruds vrålande cello ingår också.
Gör en ansats med Morello peq så får vi se vad det gör. Två angreppspunkter i häradet 48 resp 59 Hz blir det som start.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav Tangband » 2021-05-15 09:27

sprudel skrev:Bra Jansson, man vill ju ha utmanande alster när man testar basen. Lise o Gertruds vrålande cello ingår också.
Gör en ansats med Morello peq så får vi se vad det gör. Två angreppspunkter i häradet 48 resp 59 Hz blir det som start.


Kul tråd :) .
Min erfarenhet med digital rumskorrigering med GLM i Genelec ( 5 sessioner ) , Linn space optimization hos en kompis och DIY högtalare med Dbx driverack är att det kan uppfattas bli bättre med Peq med ganska små justeringar, typ - 3 dB vid de frekvenser som är problematiska. Även om mätmicken visar stora fel på lyssningsplats pga rummet, kanske uppemot +12 dB vid vissa frekvenser.

Vi ”lyssnar” ju även med ögonen och ser hur rummet ser ut samtidigt som vi lyssnar - och hjärnan förväntar sig viss roomgain.

Det ska bli intressant att läsa vad du kommer fram till. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-15 09:49

Delar din erfarenhet Tangband. Rummets "signatur" finns ju med när vi vistas i ett rum och att helt utplåna den är kanske inte det bästa? Jag har bara få ingrepp i min DSP och har reducerat dem till ungefär hälften av det jag mätt upp. Sedan kan det förstås finnas avvikelser i anläggningen som kan kompenseras.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav solhaga » 2021-05-15 10:02

Består pucklarna av multipla moder, så behövs ju bara en mindre nivåjustering av exitationsfrekvensen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav I-or » 2021-05-15 15:58

1. Man kan inte säga att hjärnan undermedvetet förväntar sig mer "room gain" i ett mindre rum (även om vana lyssnare erfarenhetsmässigt vet att det blir så), däremot är majoriteten av alla inspelningar utförda i studior som uppvisar liknande egenskaper, varför inspelningarna oftast är mixade med inversen av rumsförstärkningen. M.a.o. behövs en viss rumsförstärkning även i lyssningsrummet för att frekvensgången ungefärligen ska motsvara den som rådde i studion. Den mot lägre frekvenser någorlunda jämnt stigande rumsförstärkningen är ganska lågfrekvent i typiska lyssningsrum och blir vanligen inte påtaglig förrän under ca 40-50 Hz, vilket med majoriteten av inspelningar inte är speciellt tydligt. Dock har basen tilltagit både i nivå och mot lägre frekvenser i populärmusiken det senaste decenniet eller så, varför fenomenet blir allt mer märkbart.

2. Huruvida toppar och dalar blir tydligt hörbara beror delvis på i hur hög grad de sammanfaller med tonfrekvenser. Vid 30 Hz ligger tonerna separerade med ca 2 Hz och vid 100 Hz handlar det om ca 6 Hz. Dessutom kommer lågfrekventa frekvensgångsavvikelser (under 40 Hz eller så) att störa relativt lite beroende på att det spektrala innehållet är lågt i musiksignaler här. Slutligen har smala dalar lägre hörbarhet, medan smala toppar är mer störande eftersom det är svårare att avgöra vad som borde finnas i signalen än när det blir för mycket av det goda.

3. Hur frekvensgångsavvikelserna uppstår har ingen betydelse och man behöver samma korrektion oavsett. Hörseln har ingen aning om varför topparna och dalarna uppstår utan registrerar dem bara som just sådana.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav E » 2021-05-16 13:18

I-or skrev:3. Hur frekvensgångsavvikelserna uppstår har ingen betydelse och man behöver samma korrektion oavsett. Hörseln har ingen aning om varför topparna och dalarna uppstår utan registrerar dem bara som just sådana.

Även när man rör sig?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav I-or » 2021-05-19 18:26

Det beror på. Vanliga dödliga förstår ingenting när basen plötsligt försvinner i en viss position, medan mer vana lyssnare förstår varför. Detta betyder dock inte att hörseln på något magiskt sätt skulle tycka att det vore naturligt om t.ex. bastrumman i en symfoniorkester i princip skulle försvinna helt i en viss position i rummet och vara oerhört kraftfull i en annan.

Sedan måste förstås korrektionen anpassas efter lyssningspositionen/-erna, men detta är självklart.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav pLudio » 2021-05-19 18:47

sprudel skrev:man vill ju ha utmanande alster när man testar basen.

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Placering av basmoduler, igen!

Inläggav sprudel » 2021-05-25 17:57

Jansson skrev:
sprudel skrev:
goat76 skrev:
Har ett tips på ett album med en skönt spelad ståbas som i de flesta av låtarna är det enda instrumentet som ackompanjerar sångerskan.

Musica Nuda - My Favorite Tunes
https://open.qobuz.com/album/xqhe5csy5r10b

[ Bild ]


Den går mycket vid utvärdering av basregistret, live-varianten alltså. Även Rickie Lee Jones ”Pop pop” har utmanande partier med ståbas. Verkligen utmanande för och triggar mina problem frekveneser! :D


Jag förstår att du hör det när du spelar RLJs Pop pop.
Wassermans bas är konstigt EQad. Har sett i hifi butiker och mässor att det albumet finns med på demo-urvalet.
Förstår att vissa vill ta hjälp till sina högtalare för lite ”imponator botten”

Testa istället, om du gillar Rickie Lee, och vill ha bra återgivning av ståbas; ” it’ like this”

Första två, Show biz kids och Trouble man.
Ett välljudande album dessutom.


Bra tips där, nu har jag lyssnat på "Its like this". Nästan så att inga åtgärder behövs. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster