Trasig diskant-ljud i låt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav JonasB » 2021-05-02 08:31

Ett exempel på komprimerat är Evighet med Carola. Vet dock inte om låten ser ut som en korv men tycker att det låter så :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav JB » 2021-05-02 14:48

JonasB skrev:Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.


Jag har själv ett par "Ino pi10" och håller med dig till 100%.

Dagens musik är mixad väldigt ljust och har inte mycket till djupbas då bas tar mycket plats i mixen (vilket resulterar i lägre ljudnivå) medans diskant tar lite plats i mixen och därmed går att öka på rejält i nivå innan det klipper. De flesta som lyssnar på musiken har dessutom inte anläggningar som klarar av att återge djupbas ändå. Även oktaveffekt som gör en kopia av basgången och transponerar upp kopian en oktav upp används nästan alltid idag för att basgången ska höras tydligare i små anläggningar. Allt detta gör att mixen låter högt och tydligt även i effektsvaga anläggningar (vilket förmodligen är vad majoriteten av alla lyssnare har), men nackdelen blir ju istället att musiken låter väldigt platt, ljust och trist i neutrala anläggningar.

När man konstruerar högtalare så har man två val, antingen så bygger man högtalare som låter så neutralt som möjligt (tex studiomonitorer och Ino högtalare) eller så bygger man högtalare som försöker anpassa sig efter dagens musik (tex Monitor Audio, Canton och det mesta som säljs i vanliga elektronikbutiker) som oftast är rejält hissade i bas/midbasen och har lite lägre diskantnivå, dvs motsatsen till frekvenskurvan i dagens musik i ett försök att skapa ett neutralt slutresultat. Lyssnar man på modern musik med neutrala högtalare så kommer musiken att låta precis så platt och ljus som den verkligen är medans högtalare som försöker anpassa sig efter dagens musik kommer att låta betydligt fylligare och mindre skrikigt då basen är rejält höjd samt diskanten lite tillbakadragen. Baskaggen och basgången kommer därmed att sticka ut betydligt mer vilket resulterar i att mixen låter mer dynamisk än vad den egentligen är.

Det var väldigt intressant att höra hur stor skillnad det är i ljudbilden mellan "Monitor Audio RS1" som jag haft som datorhögtalare i många år samt "Ino pi10" som jag köpte begagnade för ett tag sedan. Jag visste att det skulle vara skillnad då konstruktörerna haft två olika mål med högtalarna, men jag hade inte förväntat mig hur stor skillnaden skulle vara och hur mycket frekvenskurvan är modifierad i RS1 för att anpassa sig till dagens musik. Resultatet är iaf att RS1 i överlag låter betydligt bättre och fylligare med modern musik men istället ofta lite bumligt (för mycket midbas) och mörkt med äldre musik medans pi10 istället låter helt underbart med äldre dynamisk och neutralt mixad (frekvensgång) musik med djupbas som får folk att tro att man skaffat en subwoofer, men istället låter lite som en klockradio med dagens musik.

Det är ju lite trist att utvecklingen gjort så att högtalarna behöver anpassas efter vilken typ av musik man vill lyssna på, men det är som det är.. det går att använda equalizer ifall man vill få modern musik att låta lite mer acceptabelt med neutrala anläggningar iaf.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav galder » 2021-05-02 17:25

Detta var väl ingen tråd om ino's förträfflighet?
Man kan ju undra varför du köpte Monitor Audio RS1 som du nämner att du haft i många år, och låter bumligt och mörkt med musik från den tiden, (för inköp?).
Stämmer verkligen ditt påstående att det mesta som säljs är så pass felkonstruerade som du påstår. Skulle gärna se din studie av detta i en separat tråd, då det är ett högst osannolikt påstående du kastar ur dig.
Går man till förstasidan på Faktiskt.io så finns där längre ned en forumspel för inlägg som avser ino högtalare. Du kanske skulle ha skrivit av dig där.

Nu var jag lite otrevlig, vilket medges, men hade skapat en separat tråd för vad du påstår så hade det varit av intresse. Men denna marknadsföring av ino trodde jag hörde till det förflutna. :roll:

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav JB » 2021-05-02 18:06

galder skrev:Detta var väl ingen tråd om ino's förträfflighet?
Man kan ju undra varför du köpte Monitor Audio RS1 som du nämner att du haft i många år, och låter bumligt och mörkt med musik från den tiden, (för inköp?).
Stämmer verkligen ditt påstående att det mesta som säljs är så pass felkonstruerade som du påstår. Skulle gärna se din studie av detta i en separat tråd, då det är ett högst osannolikt påstående du kastar ur dig.
Går man till förstasidan på Faktiskt.io så finns där längre ned en forumspel för inlägg som avser ino högtalare. Du kanske skulle ha skrivit av dig där.

Nu var jag lite otrevlig, vilket medges, men hade skapat en separat tråd för vad du påstår så hade det varit av intresse. Men denna marknadsföring av ino trodde jag hörde till det förflutna. :roll:


Vet inte riktigt hur du tolkar mitt inlägg om du ser det som Ino marknadsföring, jag föddes -84 och var väl ca 8 år gammal när musik började låta mer och mer som den gör idag, så jag är uppvuxen med "modernt mixad" musik och det är även idag vad jag lyssnar mest på, Monitor Audio högtalarna köpte jag för 13 år sedan, så att jag skrev "många år" var väl kanske överdrivet (men allt är väl relativt beroende på hur gammal man är). Som jag skrev i mitt inlägg så föredrar jag Monitor Audio högtalarna alla dagar i veckan över Ino högtalarna med modern musik, och då jag mest lyssnar på modern "slaktad" musik så skulle jag utan tvekan behålla mina Monitor Audio högtalare som datorhögtalare ifall jag bara fick välja ett av paren.

När det gäller tonkurvan på högtalare som säljs i elektronikkedjor vs studiomonitorer och Ino högtalare så kan jag såklart inte påstå att det gäller alla högtalare då jag långt ifrån hört alla högtalare på marknaden, men jag tycker att jag hört tillräckligt många från de olika kategorierna för att kunna placera de i två olika fack där konstruktörerna haft ett av två ganska uppenbara mål att antingen bygga högtalare med så neutral återgivning som möjligt eller att försöka återge modern musik så bra som möjligt, men skriv gärna ifall ni har en annan uppfattning.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 18:22

Konstruktörernas mål vet jag ingenting om, men det är tvivelsutan så att mer neutrala högtalare låter bättre på välinspelad musik, medan jag nog föredragit andra högtalare om jag lyssnat mest på modernt re-mastrad musik. Exempelvis sådant som spelas på reklamkanalerna (och som kanske lider av ytterligare komprimering från radiostationen i fråga) är helt olyssningsbart i hemmastereon, men funkar hjälpligt i bilen. Det låter ju inte bra, men störningen är inte lika besvärande.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav music4ever » 2021-05-03 01:54

Ni som upplever att diskanten låter trasig, gör den det även vid lägre nivå? Och via hörlurar?
Testade i min anläggning och det låter inte trasigt med mina öron. Visst, hon höjer rösten liten och de kör väl mer limiterat då men jag upplever inte något som låter som en trasig diskant. Det jag dock hörde var att jag måste nog köra revaxör i vänsterörat. :lol:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-03 05:33

Nej, trasig diskant tycker jag är överdrivet. Mer som du beskriver. Oljudet ligger inte heller särskilt högt i frekvens. Har inte lyssnat i lurar, men det hörs på olika styrka genom högtalare. Tydligare i ”riktiga” stereon än i andrauppställningen.

tt475197
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-05-02

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav tt475197 » 2021-05-03 13:07

Hej, ny medlem och mitt första inlägg så hav förbarmande:

Låten som diskuterades i första inlägget; jag har inga problem med denna, låter förträffligt i min sovrumsanläggning (Apple Music -> Airport Express -> Supra IC -> Linn Majik-I -> Supra Ply -> Quad 11L).

Jag är 63 år, saknar Guldöron, men håller med om att vissa Billie Eilish-låtar kräver mycket av anläggningen.

Fråga; är det helt enkelt så att Apple Music är bättre än Spotify vad avser kompression av materialet? Jag använder inte Spotify själv.

m v h
Tomas

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-03 15:00

Hej och välkommen! Filerna jag testat har bara varit lossless, även från Spotify. Möjligt att snålkodning maskerar, men det har jag inte kollat.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Morello » 2021-05-03 15:07

JonasB skrev:Tjo! Jag vet att i en del pop och rap låter basen distig och nästan trasig pga att det ska låta fett i små blåtandshögtalare. Men jag lyssnade precis på en Billie Eilish-låt där diskanten lät illa/trasig och blev lite orolig. Det är ju ändå en världsartist och det vore konstigt med en sådan miss. Det är typ 3:10 och framåt. Någon som kan bekräfta?
https://open.spotify.com/track/5qNh5Wtz ... MYgB8TqtmR



Finns en lång tråd om denna artist och den urusla kvalitet som kommit att känneteckna produktionerna.
Den som söker skall finna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav pLudio » 2021-05-03 15:10

Morello skrev:Finns en lång tråd om denna artist och den urusla kvalitet som kommit att känneteckna produktionerna.
Den som söker skall finna.

Men... hon säger ju att... :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-03 15:10

tt475197 skrev:Hej, ny medlem och mitt första inlägg så hav förbarmande:

Låten som diskuterades i första inlägget; jag har inga problem med denna, låter förträffligt i min sovrumsanläggning (Apple Music -> Airport Express -> Supra IC -> Linn Majik-I -> Supra Ply -> Quad 11L).

Jag är 63 år, saknar Guldöron, men håller med om att vissa Billie Eilish-låtar kräver mycket av anläggningen.

Fråga; är det helt enkelt så att Apple Music är bättre än Spotify vad avser kompression av materialet? Jag använder inte Spotify själv.

m v h
Tomas


Låten är såpass ny så det är väl ganska troligt att det är samma mastring som skickats till alla streamingtjänster. Om inte Qobuz gjort något själva med nivån på 24-bit filen de har fått så tyder det mesta på att filen legat alldeles för nära nollgränsen (-0.2 dB), den kan därför skilja sig mellan Tidal, Spotify och Qobuz ifall dessa plattformar själva har konverterat ljudfilen till diverse format och vid konvertering av en sådan ”het” fil är det stor risk att den överskridit nollgränsen och klipper.

Belker antydde väl att det lät värre på Spotifys 16-bit fil än 24-bit filen hos Qobuz.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Baffel » 2021-05-03 16:11

tt475197 skrev:Hej, ny medlem och mitt första inlägg så hav förbarmande:

Låten som diskuterades i första inlägget; jag har inga problem med denna, låter förträffligt i min sovrumsanläggning (Apple Music -> Airport Express -> Supra IC -> Linn Majik-I -> Supra Ply -> Quad 11L).

Jag är 63 år, saknar Guldöron, men håller med om att vissa Billie Eilish-låtar kräver mycket av anläggningen.

Fråga; är det helt enkelt så att Apple Music är bättre än Spotify vad avser kompression av materialet? Jag använder inte Spotify själv.

m v h
Tomas



Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav dewpo » 2021-05-03 16:55

Gäll falsettsång med eko :| Ingen höjdare i mina öron!
Men med det sagt, Inga klipp här vad jag kunde höra.
Och systemet indikerade inte heller några limiterade sampel!

Där emot så var det när ni påbörjade denna tråden ej möjligt för mig att lyssna alls på låten :?
Utan det är först de senaste dagarna jag kunnat finna låten i ROON via Qubuz.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav pLudio » 2021-05-03 17:26

En litet knäpp vid 2:11, lite dist vid 3:10 och ytterligare nåt litet knäpp vid 3:35 på både Spotify och Deezer. Kan inte säga att det klipper. Jag har hört värre. Mycket värre.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Solveit » 2021-05-12 20:59

pLudio skrev:En litet knäpp vid 2:11, lite dist vid 3:10 och ytterligare nåt litet knäpp vid 3:35 på både Spotify och Deezer. Kan inte säga att det klipper. Jag har hört värre. Mycket värre.

Vilket bullshit!
Ingenting där men jag hör ett litet knäpp vid 1:56 och klar dist vid 3:13...
:)
Kanonbra låt och ingen Bee Gees falsett heller...
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 18 gäster