Trasig diskant-ljud i låt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav JonasB » 2021-05-01 11:54

Tjo! Jag vet att i en del pop och rap låter basen distig och nästan trasig pga att det ska låta fett i små blåtandshögtalare. Men jag lyssnade precis på en Billie Eilish-låt där diskanten lät illa/trasig och blev lite orolig. Det är ju ändå en världsartist och det vore konstigt med en sådan miss. Det är typ 3:10 och framåt. Någon som kan bekräfta?
https://open.spotify.com/track/5qNh5Wtz ... MYgB8TqtmR

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 12:11

Kanske har du fel på din diskant, kan du ge en djupare beskrivning av felet du hör? :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav JonasB » 2021-05-01 13:11

Jag hör inte ljudet i någon annan musik. Vet inte hur jag ska förklara ljudet bra, det låter som en trasig diskant, typ knastrigt. Men endast korta stunder i slutet av låten. Det är inget ljud som man behöver anstränga sig att höra.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav galder » 2021-05-01 13:17

Har du lyssnat om felet uppträder i båda högtalarna. Skifta inkoppling mellan dem. Hur låter annan musik?
Den där låten låter komprimerad när jag lyssnar i mobilen. I inledningen så är det något buller/Slam. Är säkerligen något med inspelningen.
Senast redigerad av galder 2021-05-01 13:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 13:19

Det distar och klipper å det grövsta. Inget fel på dina högtalare.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 13:21

Kanske överstyr det på ett sätt som just din DAC möjligtvis är överkänslig för?

Jag hör inte felet på de filer Qobuz har, varken på 24-bit versionen eller 16-bit versionen. Hör du felet i hörlurar från telefonen eller annat?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 13:26

Källfillen (16/44) är korrupt. Helt skandaköst dåligt mastrat.
Bilagor
Your Power.png
Your Power.png (85.24 KiB) Visad 1615 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 13:36

24-bitars Qobuz klipper ialla fall inte, även om den slickar nollan (-0,2 dB)
Bilagor
Your Power24.png
Your Power24.png (86 KiB) Visad 1607 gånger

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav hcl » 2021-05-01 13:37

Nu har jag inte lyssnat mer än någon enstaka gång på Billie Eilish platta, men den är onekligen rätt hårt skruvad på flera sätt, på gott och ont. I filen Belket visar i klippet ovan ser man att det är problematiskt redan runt 2 min och ännu mer från ca. 3.10, som JonasB skrev inledningsvis.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 13:40

16 bitar från Spotify och Qobuz är bit perfekt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 13:42

Att Billie Eilish och bror distar bas och andra ljud stör mig inte. Det är ju en del av musiken, men det här är inte ok.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav hcl » 2021-05-01 13:49

Belker skrev:Att Billie Eilish och bror distar bas och andra ljud stör mig inte. Det är ju en del av musiken, men det här är inte ok.

Du har helt rätt. Alla (rimligt kompetenta) professionella mastrare ser till att maximal nivå inte når vare sig +1 eller -1. Kutym är att signalen maximeras till ca. -1dBFS (belopp rel. full utstyrning), f.f.a. för att signalen skall hålla sig under +/-1 även efter omsampling, omkodning etc.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 13:50

Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav hcl » 2021-05-01 13:51

Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.

En välkonstruerad DAC bör ha digitalt headroom för att klara av maxade filer, eftersom sådana finns... Sådana här maxade filer låter riktigt illa i DAC:ar utan tillräckligt headroom.
Senast redigerad av hcl 2021-05-01 13:52, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 13:51

Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.


Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 14:03

Jag vet inte hur en trasig diskant låter. Jag har bara varit med om funkar/funkar inte. Varje gång jag trott att diskanten är trasig har det visat sig vara del av ljudspåret, så det tror jag här med, särskilt eftersom analys bekräftar det man hör.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav DVD-ai » 2021-05-01 14:04

Missljuden är helt klart i själva låten, men att det skulle låta som trasiga högtalare vill jag nog inte påstå. :)

Edit: missljuden =låter limiterat och allmänt sådär trist som det brukar kunna göra.
Senast redigerad av DVD-ai 2021-05-01 14:31, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav hcl » 2021-05-01 14:13

goat76 skrev:
Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.


Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?

Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.

Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 14:29

hcl skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.


Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?

Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.

Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).


Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis. :)

Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav hcl » 2021-05-01 14:32

Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 14:37

hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.


Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav hcl » 2021-05-01 14:39

goat76 skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?

Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.

Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).


Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis. :)

Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.

Så kan det vara. Jag kan nog ändå hålla med kritiken om att det är nära nog att betrakta som ett ”fabrikationsfel” ändå. Inte för att det är speciellt problematiskt utan för att det inte är fackmannamässigt utfört.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 14:51

hcl skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.

Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).


Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis. :)

Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.

Så kan det vara. Jag kan nog ändå hålla med kritiken om att det är nära nog att betrakta som ett ”fabrikationsfel” ändå. Inte för att det är speciellt problematiskt utan för att det inte är fackmannamässigt utfört.


Ja det håller jag med om, den nya standarden på de flesta håll är väl att hålla starkaste peaken vid högst -1 dB, så att diverse konverteringar får utrymme så att det inte sticker över klippningsgränsen. Bandcamp säger att man bör hålla filerna på minst -0.5 dB, men streamingtjänsterna kör väl alla med -1 dB.

Att denna låt med Billie Eilish även på 24-bit filen ligger på -0.2 dB är helt klart anmärkningsvärt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Baffel » 2021-05-01 14:55

Det låter ju för jäv...

Vänta nu, jag lyssnade på min padda. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 15:02

goat76 skrev:
hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.


Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.

Haha, vad ni håller på! :D
Jag kan avslöja att jag såklart sänkte nivån i Roon för att utesluta klippning. Inte för att det behövs, headroom finns som sagt redan innan. Att rendera ut filen med sänkt nivå skulle rendera(!) samma resultat.

Ni kan inte på allvar mena att detta fel försvinner på era ”referensriggar”? Ju bättre stereo desto tydligare blir det. Sen kanske vi störs olika mycket av det, men det är en annan fråga.

Men nu är det Gin’o’clock, så jag kanske sätter mig vid datorn och pysslar lite mer, om det är vad som krävs. Av någon anledning känns det inte som att det kommer hjälpa dock. Det spelar liksom ingen roll hur mycket hårda bevis jag lägger fram, det är aldrig nog för den som bestämt sig -looking at you, Goat! :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 15:06

Belker skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.


Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.

Haha, vad ni håller på! :D
Jag kan avslöja att jag såklart sänkte nivån i Roon för att utesluta klippning. Inte för att det behövs, headroom finns som sagt redan innan. Att rendera ut filen med sänkt nivå skulle rendera(!) samma resultat.

Ni kan inte på allvar mena att detta fel försvinner på era ”referensriggar”? Ju bättre stereo desto tydligare blir det. Sen kanske vi störs olika mycket av det, men det är en annan fråga.

Men nu är det Gin’o’clock, så jag kanske sätter mig vid datorn och pysslar lite mer, om det är vad som krävs. Av någon anledning känns det inte som att det kommer hjälpa dock. Det spelar liksom ingen roll hur mycket hårda bevis jag lägger fram, det är aldrig nog för den som bestämt sig -looking at you, Goat! :wink:


Återkom när du har sänkt ljudfilens nivå och testat, något mjukvaru-trassel godtas ej, stirrar tillbaka likt den byracka till hund jag är. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav Belker » 2021-05-01 15:11

Jag återkommer när jag listat ut hur jag ska sänka nivån utan att använda mjukvara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav goat76 » 2021-05-01 15:12

Belker skrev:Jag återkommer när jag listat ut hur jag ska sänka nivån utan att använda mjukvara!


Buuh! Inget "on the fly"-shit! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav PerStromgren » 2021-05-01 15:33

Tyvärr, jag hör inte problemet. Jag spelar upp från Spotify i min Dell vidare genom DAC i Quad Vena ut i mina Quad 2912.

De seglar högt i vinden, absolut, men inte hör jag några klippningstendenser, och absolut inget som låter som ett trasigt diskantelement.

Har jag för gamla öron? Händer allt över 14kHz?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Trasig diskant-ljud i låt?

Inläggav JonasB » 2021-05-01 15:55

Skönt att det inte bara är hos mig problemet hörs.
Det kan mycket väl vara väldigt högt upp i frekvens så mastrare och ni som inte hör kanske är lite för gubbiga :wink:
Synd på en skön låt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conny, Neuhausen och 12 gäster