Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

1. Nej, jag hör ingen skillnad alls
3
43%
2. Ja, det är skillnad och RPi3 med USB låter bäst
1
14%
3. Ja, det är skillnad och RPi3 med digione låter bäst
3
43%
 
Antal röster : 7

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-01 14:43

En kille har spelat in de ljudmässiga skillnaderna mellan en Rasberry pi3 via USB till Dac , samt Rasberry pi3+Allo digione via spdif till samma Dac.

Det handlar alltså om en ljudtest av två olika digitala signalkällor till en och samma dac.

Hör du någon skillnad ?

https://youtu.be/vCaCYHLdrwA

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav goat76 » 2021-05-01 15:50

Det är nog för alla rätt lätt att höra skillnaden men det är naturligtvis svårt att veta varför. Med digione i ljudkedjan så låter det klart mer öppet men samtidigt är brusnivån även den klart mer hörbar, vilket får mig att undra om nivåerna var markant olika vid inspelningarna och efter det nivåanpassade. Det kan isåfall vara den största orsaken till ljudskillnaden.

Jag lägger min röst på digione i ljudkedlan men är som sagt osäker på hur pålitlig denna ljudupptagning är. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-01 16:28

goat76 skrev:Det är nog för alla rätt lätt att höra skillnaden men det är naturligtvis svårt att veta varför. Med digione i ljudkedjan så låter det klart mer öppet men samtidigt är brusnivån även den klart mer hörbar, vilket får mig att undra om nivåerna var markant olika vid inspelningarna och efter det nivåanpassade. Det kan isåfall vara den största orsaken till ljudskillnaden.

Jag lägger min röst på digione i ljudkedlan men är som sagt osäker på hur pålitlig denna ljudupptagning är. :)


Tack för att du tog dig tid att lyssna på klippen. :)
Ja, detta får mig att än mera vilja testa en digione för att höra om en sån streamer skulle uppvisa förbättringar jämtemot min Yamaha wxc50 med digitalt ut.

Det är förstås svårt att veta hur noggrann han varit vid testandet.

Lite OT, men spännande:
Detta får mig osökt att vilja testa optiskt ut från min Yamaha wxc50 med flacfiler via optiska ingången i min Audientid14 och in i audacity - med pre- amp mode på yamahan och volymen minskad med -20 dB . För att sedan jämföra digitalutgången med fast volym från yamahan och Toslink. Jag skulle sedan kunna normalisera båda filerna till 0 dB i audacity.
På så sätt skulle jag kunna ta reda på om förstegsfunktionen digitalt ut från Yamaha med volymkontroll blir sämre eller inte.
Sedan posta här.

Edit: hela Yamaha streamerns funktion skulle på detta sätt kunna testas jämtemot flacfiler direkt från NASen.
En F/E test :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-01 16:37

Gör youtube något med ljudet? Det har jag undrat vid något tidigare tillfälle.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav goat76 » 2021-05-01 17:07

Tangband skrev:
goat76 skrev:Det är nog för alla rätt lätt att höra skillnaden men det är naturligtvis svårt att veta varför. Med digione i ljudkedjan så låter det klart mer öppet men samtidigt är brusnivån även den klart mer hörbar, vilket får mig att undra om nivåerna var markant olika vid inspelningarna och efter det nivåanpassade. Det kan isåfall vara den största orsaken till ljudskillnaden.

Jag lägger min röst på digione i ljudkedlan men är som sagt osäker på hur pålitlig denna ljudupptagning är. :)


Tack för att du tog dig tid att lyssna på klippen. :)
Ja, detta får mig att än mera vilja testa en digione för att höra om en sån streamer skulle uppvisa förbättringar jämtemot min Yamaha wxc50 med digitalt ut.

Det är förstås svårt att veta hur noggrann han varit vid testandet.

Lite OT, men spännande:
Detta får mig osökt att vilja testa optiskt ut från min Yamaha wxc50 med flacfiler via optiska ingången i min Audientid14 och in i audacity - med pre- amp mode på yamahan och volymen minskad med -20 dB . För att sedan jämföra digitalutgången med fast volym från yamahan och Toslink. Jag skulle sedan kunna normalisera båda filerna till 0 dB i audacity.
På så sätt skulle jag kunna ta reda på om förstegsfunktionen digitalt ut från Yamaha med volymkontroll blir sämre eller inte.
Sedan posta här.

Edit: hela Yamaha streamerns funktion skulle på detta sätt kunna testas jämtemot flacfiler direkt från NASen.
En F/E test :D


Kör på och testa, men om du har tänkt dig att göra en mikrofoninspelning likt den han i videon gjorde, och om ljudnivåerna skiljer sig så kommer filerna aldrig bli fullt jämförbara, en normalisering kommer inte hjälpa.
En annan sak, ingen av oss andra som lyssnar kan verkligen avgöra vilken som låter bäst, vi kan på sin höjd eventuellt avgöra om det föreligger en ljudlig skillnad mellan filerna.

Tyvärr tror jag väl inte att så många av "stubbarna" på Faktiskt ens vågar tycka till, de vågar inte riskera sin prestige trots att det hela bara är lite leksamt. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-01 17:15

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:Det är nog för alla rätt lätt att höra skillnaden men det är naturligtvis svårt att veta varför. Med digione i ljudkedjan så låter det klart mer öppet men samtidigt är brusnivån även den klart mer hörbar, vilket får mig att undra om nivåerna var markant olika vid inspelningarna och efter det nivåanpassade. Det kan isåfall vara den största orsaken till ljudskillnaden.

Jag lägger min röst på digione i ljudkedlan men är som sagt osäker på hur pålitlig denna ljudupptagning är. :)


Tack för att du tog dig tid att lyssna på klippen. :)
Ja, detta får mig att än mera vilja testa en digione för att höra om en sån streamer skulle uppvisa förbättringar jämtemot min Yamaha wxc50 med digitalt ut.

Det är förstås svårt att veta hur noggrann han varit vid testandet.

Lite OT, men spännande:
Detta får mig osökt att vilja testa optiskt ut från min Yamaha wxc50 med flacfiler via optiska ingången i min Audientid14 och in i audacity - med pre- amp mode på yamahan och volymen minskad med -20 dB . För att sedan jämföra digitalutgången med fast volym från yamahan och Toslink. Jag skulle sedan kunna normalisera båda filerna till 0 dB i audacity.
På så sätt skulle jag kunna ta reda på om förstegsfunktionen digitalt ut från Yamaha med volymkontroll blir sämre eller inte.
Sedan posta här.

Edit: hela Yamaha streamerns funktion skulle på detta sätt kunna testas jämtemot flacfiler direkt från NASen.
En F/E test :D


Kör på och testa, men om du har tänkt dig att göra en mikrofoninspelning likt den han i videon gjorde, och om ljudnivåerna skiljer sig så kommer filerna aldrig bli fullt jämförbara, en normalisering kommer inte hjälpa.
En annan sak, ingen av oss andra som lyssnar kan verkligen avgöra vilken som låter bäst, vi kan på sin höjd eventuellt avgöra om det föreligger en ljudlig skillnad mellan filerna.

Tyvärr tror jag väl inte att så många av "stubbarna" på Faktiskt ens vågar tycka till, de vågar inte riskera sin prestige trots att det hela bara är lite leksamt. :)


Jag tänkte mig rent digitalt musik från min NAS- till mac- till audacity som får göra en fil, jämfört med NAS- till Yamaha wxc50 med eller utan preamp funtion och digitalt Toslink ut från yamahan - till Toslink in i audientid14 - till audacity där det görs en likadan fil som NAS-mac-audacity gjort. Audientid14 fungerar då endast som bridge mellan Toslink och USB.

Sedan normalisering så det är exakt samma volym och jämföra filerna ( spela upp dem ) om det går att höra nån skillnad vid praktiskt bruk.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-01 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Belker » 2021-05-01 17:17

RogerGustavsson skrev:Gör youtube något med ljudet? Det har jag undrat vid något tidigare tillfälle.

Snålkodar allt till i bästa fall 192kbps

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-01 17:17

RogerGustavsson skrev:Gör youtube något med ljudet? Det har jag undrat vid något tidigare tillfälle.


Jo visst är det snålkodat på youtube , men skillnaderna verkar ju vara större än snålkodningen ställer till det.
Det går ju att höra skillnad trots allt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Belker » 2021-05-01 17:18

Tangband skrev:En kille har spelat in de ljudmässiga skillnaderna mellan en Rasberry pi3 via USB till Dac , samt Rasberry pi3+Allo digione via spdif till samma Dac.

Det handlar alltså om en ljudtest av två olika digitala signalkällor till en och samma dac.

Hör du någon skillnad ?

https://youtu.be/vCaCYHLdrwA

Är det inte allmänt känt att pi3 inte är lämplig som USB streamer till audio? Allo löste det med sin USBidge, men sen pi4 kom ska det inte vara något problem längre.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav goat76 » 2021-05-01 17:22

Belker skrev:
Tangband skrev:En kille har spelat in de ljudmässiga skillnaderna mellan en Rasberry pi3 via USB till Dac , samt Rasberry pi3+Allo digione via spdif till samma Dac.

Det handlar alltså om en ljudtest av två olika digitala signalkällor till en och samma dac.

Hör du någon skillnad ?

https://youtu.be/vCaCYHLdrwA

Är det inte allmänt känt att pi3 inte är lämplig som USB streamer till audio? Allo löste det med sin USBidge, men sen pi4 kom ska det inte vara något problem längre.


Varför är inte pi3 lämplig som USB-streamer för ljud, vad är orsaken till det?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-01 17:23

Belker skrev:
Tangband skrev:En kille har spelat in de ljudmässiga skillnaderna mellan en Rasberry pi3 via USB till Dac , samt Rasberry pi3+Allo digione via spdif till samma Dac.

Det handlar alltså om en ljudtest av två olika digitala signalkällor till en och samma dac.

Hör du någon skillnad ?

https://youtu.be/vCaCYHLdrwA

Är det inte allmänt känt att pi3 inte är lämplig som USB streamer till audio? Allo löste det med sin USBidge, men sen pi4 kom ska det inte vara något problem längre.


Det kan nog stämma, det är väl kanske bara märkligt att det ens kan höras nån skillnad ändå, eftersom det är ettor och nollor och vi alla har blivit ”lärda” på forumet att det inte kan höras nån skillnad mellan olika drivverk bara det blir ljud från den digitala transporten och det inte sker nån omsampling samt att jitter inte spelar nån roll.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-01 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav goat76 » 2021-05-01 17:24

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Tack för att du tog dig tid att lyssna på klippen. :)
Ja, detta får mig att än mera vilja testa en digione för att höra om en sån streamer skulle uppvisa förbättringar jämtemot min Yamaha wxc50 med digitalt ut.

Det är förstås svårt att veta hur noggrann han varit vid testandet.

Lite OT, men spännande:
Detta får mig osökt att vilja testa optiskt ut från min Yamaha wxc50 med flacfiler via optiska ingången i min Audientid14 och in i audacity - med pre- amp mode på yamahan och volymen minskad med -20 dB . För att sedan jämföra digitalutgången med fast volym från yamahan och Toslink. Jag skulle sedan kunna normalisera båda filerna till 0 dB i audacity.
På så sätt skulle jag kunna ta reda på om förstegsfunktionen digitalt ut från Yamaha med volymkontroll blir sämre eller inte.
Sedan posta här.

Edit: hela Yamaha streamerns funktion skulle på detta sätt kunna testas jämtemot flacfiler direkt från NASen.
En F/E test :D


Kör på och testa, men om du har tänkt dig att göra en mikrofoninspelning likt den han i videon gjorde, och om ljudnivåerna skiljer sig så kommer filerna aldrig bli fullt jämförbara, en normalisering kommer inte hjälpa.
En annan sak, ingen av oss andra som lyssnar kan verkligen avgöra vilken som låter bäst, vi kan på sin höjd eventuellt avgöra om det föreligger en ljudlig skillnad mellan filerna.

Tyvärr tror jag väl inte att så många av "stubbarna" på Faktiskt ens vågar tycka till, de vågar inte riskera sin prestige trots att det hela bara är lite leksamt. :)


Jag tänkte mig rent digitalt musik från min NAS- till mac- till audacity som får göra en fil, jämfört med NAS- till Yamaha wxc50 med eller utan preamp funtion och digitalt Toslink ut från yamahan - till Toslink in i audientid14 - till audacity där det görs en likadan fil som NAS-mac-audacity gjort. Audientid14 fungerar då endast som bridge mellan Toslink och USB.

Sedan normalisering så det är exakt samma volym och jämföra filerna ( spela upp dem ) om det går att höra nån skillnad vid praktiskt bruk.


Okej, du har tänkt dig göra rena digitala filer, då ska det nog gå bra att nivåanpassa dem.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-01 17:25

RogerGustavsson skrev:Gör youtube något med ljudet? Det har jag undrat vid något tidigare tillfälle.


Hör du nån skillnad på klippen ? Glöm inte att rösta :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Belker » 2021-05-01 17:38

goat76 skrev:
Belker skrev:
Tangband skrev:En kille har spelat in de ljudmässiga skillnaderna mellan en Rasberry pi3 via USB till Dac , samt Rasberry pi3+Allo digione via spdif till samma Dac.

Det handlar alltså om en ljudtest av två olika digitala signalkällor till en och samma dac.

Hör du någon skillnad ?

https://youtu.be/vCaCYHLdrwA

Är det inte allmänt känt att pi3 inte är lämplig som USB streamer till audio? Allo löste det med sin USBidge, men sen pi4 kom ska det inte vara något problem längre.


Varför är inte pi3 lämplig som USB-streamer för ljud, vad är orsaken till det?

Det är nåt med att USB delar nåt med ethernet. Nej, jag är inte hårdvarudesigner.... :oops:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Belker » 2021-05-01 17:52

Det var oväntat stor skillnad. Så stor att det känns som att något är fel i uppställningen. Det låter som fasfel i någon av dem. Och skillnaden brusnivån är orimligt stor. Omöjligt att säga vilken som låter bäst. Båda låter fel på olika sätt. Har han spelat in med mikrofon?! Vad är det med folk?! Varför plockar han inte signalen ur DAC och lägger upp lossless och nivåkalibrerat?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav PerStromgren » 2021-05-01 18:19

Belker skrev:Det var oväntat stor skillnad. Så stor att det känns som att något är fel i uppställningen. Det låter som fasfel i någon av dem. Och skillnaden brusnivån är orimligt stor. Omöjligt att säga vilken som låter bäst. Båda låter fel på olika sätt. Har han spelat in med mikrofon?! Vad är det med folk?! Varför plockar han inte signalen ur DAC och lägger upp lossless och nivåkalibrerat?


Jag tänkte just skriva detta, men nu behöver jag inte. Om han spelat upp litet tystnad, hade skillnaden blivit fånigt tydlig.

PS. Jag röstade inte, det finns ingen anledning när testet är trasigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Harryup » 2021-05-02 12:43

Kan typ detta vara ytterligare en anledning att inte blanda in datorer oavsett storlek som annat än en källa till en dedikerad streamer? Datorer oavsett fabrikat beter sig inte lika över tid.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Belker » 2021-05-02 13:04

Harryup skrev:Kan typ detta vara ytterligare en anledning att inte blanda in datorer oavsett storlek som annat än en källa till en dedikerad streamer? Datorer oavsett fabrikat beter sig inte lika över tid.

En hallonpajdator med streamermjukvara, som i videon, är en streamer, eller hur menar du? Det är typiskt det fina hifistreamers är byggda av.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Harryup » 2021-05-02 13:13

Belker skrev:
Harryup skrev:Kan typ detta vara ytterligare en anledning att inte blanda in datorer oavsett storlek som annat än en källa till en dedikerad streamer? Datorer oavsett fabrikat beter sig inte lika över tid.

En hallonpajdator med streamermjukvara, som i videon, är en streamer, eller hur menar du? Det är typiskt det fina hifistreamers är byggda av.


JA, den finns i vissa leverantörers streamers som också tar bra betalt för att göra den stabil och över tiden bra. Men håller man på och plockar ihop den med olika OS och nätdelar och chassien osv. så vet man inte vad man får, förutom att man brukar få vad man betalar för.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-02 13:20

En streamer är väl alltid baserad på en processor av något slag? Ibland kallar man den dator. Vad är en DSP?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 16:08

goat76 skrev:Tyvärr tror jag väl inte att så många av "stubbarna" på Faktiskt ens vågar tycka till, de vågar inte riskera sin prestige trots att det hela bara är lite leksamt. :)


En av dina inte helt ovanliga, litet trista kommentarer. Jag vet inte vilka som är "stubbarna" på Faktiskt, men om det är de som inte alltid förstår vad du menar, eller inte håller med om dina erfarenheter, eller slutsatser, så är jag förmodligen en av dem. Varje gång du uttalar dig negativt, eller förklenande om andra på detta sätt tänker jag att det kanske är så att "genom sig själv känner man andra". Youtubeklippet uppvisade relativt tydliga skillnader mellan det som kallas USB respektive SPDIF. I vissa fall var skillnaderna så stora att det är uppenbart att det inte bara handlar om USB, respektive SPDIF. Det är alltså något annat som skiljer. Vissa av olikheterna är dessutom på ett sådan sätt att det inte heller endast kan handla om eventuella skillnader i ljudstyrka. Eftersom man inte vet vad man egentligen jämför, är det därför inte heller särskilt meningsfullt att "rösta" på något av alternativen. I de aktuella konfigurationerna föredrog jag dock generellt den som kallades USB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav petersteindl » 2021-05-02 17:03

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:Det är nog för alla rätt lätt att höra skillnaden men det är naturligtvis svårt att veta varför. Med digione i ljudkedjan så låter det klart mer öppet men samtidigt är brusnivån även den klart mer hörbar, vilket får mig att undra om nivåerna var markant olika vid inspelningarna och efter det nivåanpassade. Det kan isåfall vara den största orsaken till ljudskillnaden.

Jag lägger min röst på digione i ljudkedlan men är som sagt osäker på hur pålitlig denna ljudupptagning är. :)


Tack för att du tog dig tid att lyssna på klippen. :)
Ja, detta får mig att än mera vilja testa en digione för att höra om en sån streamer skulle uppvisa förbättringar jämtemot min Yamaha wxc50 med digitalt ut.

Det är förstås svårt att veta hur noggrann han varit vid testandet.

Lite OT, men spännande:
Detta får mig osökt att vilja testa optiskt ut från min Yamaha wxc50 med flacfiler via optiska ingången i min Audientid14 och in i audacity - med pre- amp mode på yamahan och volymen minskad med -20 dB . För att sedan jämföra digitalutgången med fast volym från yamahan och Toslink. Jag skulle sedan kunna normalisera båda filerna till 0 dB i audacity.
På så sätt skulle jag kunna ta reda på om förstegsfunktionen digitalt ut från Yamaha med volymkontroll blir sämre eller inte.
Sedan posta här.

Edit: hela Yamaha streamerns funktion skulle på detta sätt kunna testas jämtemot flacfiler direkt från NASen.
En F/E test :D


Kör på och testa, men om du har tänkt dig att göra en mikrofoninspelning likt den han i videon gjorde, och om ljudnivåerna skiljer sig så kommer filerna aldrig bli fullt jämförbara, en normalisering kommer inte hjälpa.
En annan sak, ingen av oss andra som lyssnar kan verkligen avgöra vilken som låter bäst, vi kan på sin höjd eventuellt avgöra om det föreligger en ljudlig skillnad mellan filerna.

Tyvärr tror jag väl inte att så många av "stubbarna" på Faktiskt ens vågar tycka till, de vågar inte riskera sin prestige trots att det hela bara är lite leksamt. :)


Jag vet inte vilka som du räknar till stubbarna på Faktiskt?
Sedan vet jag inte var prestigen kommer in i bilden?

Jag lyssnar och tycker till på sådant jag tycker kan vara intressant att lyssna på. Resten lyssnar jag inte på. Det är mycket jag inte lyssnar på, troligtvis det mesta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav galder » 2021-05-02 17:03

Överflödigt test. En skräpig USB-utgång är väl ingen match för vilken "hat" som helst. Det är bara att jämföra mätningar. Det finns en bakomliggande orsak till Rpi4 har tagits fram och där bl.a. nätverks och USB anslutningarna har separerats, till skillnad mot Rpi3.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav goat76 » 2021-05-02 17:45

MichaelG skrev:
goat76 skrev:Tyvärr tror jag väl inte att så många av "stubbarna" på Faktiskt ens vågar tycka till, de vågar inte riskera sin prestige trots att det hela bara är lite leksamt. :)


En av dina inte helt ovanliga, litet trista kommentarer. Jag vet inte vilka som är "stubbarna" på Faktiskt, men om det är de som inte alltid förstår vad du menar, eller inte håller med om dina erfarenheter, eller slutsatser, så är jag förmodligen en av dem. Varje gång du uttalar dig negativt, eller förklenande om andra på detta sätt tänker jag att det kanske är så att "genom sig själv känner man andra". Youtubeklippet uppvisade relativt tydliga skillnader mellan det som kallas USB respektive SPDIF. I vissa fall var skillnaderna så stora att det är uppenbart att det inte bara handlar om USB, respektive SPDIF. Det är alltså något annat som skiljer. Vissa av olikheterna är dessutom på ett sådan sätt att det inte heller endast kan handla om eventuella skillnader i ljudstyrka. Eftersom man inte vet vad man egentligen jämför, är det därför inte heller särskilt meningsfullt att "rösta" på något av alternativen. I de aktuella konfigurationerna föredrog jag dock generellt den som kallades USB.


Om du hade citerat hela mitt inlägg så hade det framgått att "stubb-komentaren" inte handlade om jämförelsen Tangband la upp i första inlägget, utan istället om ett eventuellt eget framtaget test Tangband funderar på att göra.
Jag har sett flera framtagna jämförelsetester av olika medlemmar som Belker, HCL, Tell, sprudel m.fl där alla dessa helt uppenbart har plöjt ner en massa tid för att skapa diverse jämförelser som varit aktuella för de ämnen som diskuterats, men på sin höjd har endast omkring 4-5 personer på det här forumet bemödat sig att lyssna på dessa jämförelsetester.
Tangband får fundera över om mödan att skapa jämförelsen är värd den tid det tar att ta fram testfilerna då knappt någon här kommer bemöda sig att lyssna.

Vad detta har att göra med om någon förstår det jag skriver om i andra ämnen, eller att det skulle vara viktigt att någon håller med mig eller delar mina erfarenheter och slutsatser vet jag inte? Allt detta du tar upp är uppenbarligen din samlade syn på mig som person och den får du naturligtvis ha, precis som jag konstaterat att små lekfulla (och mer seriösa) jämförelsetester verkar vara alltför prestigefullt att delta i bland de flesta medlemmarna på Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav hcl » 2021-05-03 21:46

Jag skulle gärna jämföra, men har inte haft tid. :|
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav hcl » 2021-05-05 22:38

Lyssnade och tyckte, men råkade klicka i alternativet jag tyckte lät sämre :oops:

(bortse m.a.o. från min "röst"...)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Tangband » 2021-05-06 19:30

Alla som tyckt något i omröstningen tyckte att RPi 3+ digione lät bäst.
Om inspelningen på videon inte är manipulerad eller slarvigt gjord så är det sensationellt .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-06 19:55

Helt otroligt klantigt att spela in via högtalare och mikrofon!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav goat76 » 2021-05-06 20:34

RogerGustavsson skrev:Helt otroligt klantigt att spela in via högtalare och mikrofon!


Tillvägagångssättet är inte helt klantigt så länge filerna inte behöver anpassas i nivå i efterhand. Om nivå-anpassningen däremot görs innan inspelningen och man därefter kan detektera en skillnad mellan ljudfilerna så är det en skillnad på ljudkedjorna. Det kan dock vara svårt att avgöra vilken av de testade ljudkedjorna som vid direktlyssning verkligen är den bättre, så frågan är om man endast är ute efter att konstatera ifall det förekommer en skillnad, eller om man vill veta vilken som verkligen uppfattas låta bäst.

Med tanke på det kraftigt ökade brusgolvet i testet så kan vi nog misstänka att det skett en nivåanpassning efter inspelning, därför är troligtvis testet ganska meningslöst. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav Belker » 2021-05-06 22:30

Tangband skrev:Alla som tyckt något i omröstningen tyckte att RPi 3+ digione lät bäst.
Om inspelningen på videon inte är manipulerad eller slarvigt gjord så är det sensationellt .

Om vi leker med tanken att testet hade varit korrekt utfört och röstningen statistiskt säkerställd, varför skulle det vara sensationellt? Teori, mätningar och vittnesmål har för länge sedan konstaterat att USB direkt ut från en pi3 är en dålig idé. Det är ju därför Allo gjort en workaround med sina produkter (spdif för digione och USB med USBridge). I och med pi4 behövs inte det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster