Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav jockewe » 2021-05-01 20:37

IMG_5241.jpg
IMG_5241.jpg (1.12 MiB) Visad 1247 gånger

Ibland blir det ju så här, men alla tips mottages tacksamt :D
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Baffel » 2021-05-01 20:53

8O

Skulle ju vara lättare att lära sig använda någon av dessa , än att kunna manövrera alla de där dosorna.
Bilagor
H0ecd3b56f529430eb7ca6993eec84208b.jpg
H0ecd3b56f529430eb7ca6993eec84208b.jpg (187.18 KiB) Visad 1239 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-01 21:03

Frågan förutsätter att vi har gjort det.... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav jockewe » 2021-05-01 21:11

Hahaa, eller;
Hey Siri - kan du sätta på blurayspelaren och aktivera HDMI1-ingången, sedan sätta på AppleTV 50hz! och välja netflix, senast sett, sedan sätta förstärkaren på Bluray i filmläget och 7.1 med 45% ljudstyrka :roll:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav ottovonkopp » 2021-05-01 21:16

Skaffa en Logitech Harmony Companion innan det är försent. Näst bästa prylen alla kategorier någonsin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Nattlorden » 2021-05-01 21:37

jockewe skrev:Hahaa, eller;
Hey Siri - kan du sätta på blurayspelaren och aktivera HDMI1-ingången, sedan sätta på AppleTV 50hz! och välja netflix, senast sett, sedan sätta förstärkaren på Bluray i filmläget och 7.1 med 45% ljudstyrka :roll:


Bäst efter 2030
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav hifikg » 2021-05-01 23:21

Jag e gift
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 16:21

Logitech Harmony Elite använder jag i musik-/biorummet och den är helt fantastisk, tycker jag. En knapptryckning - projektorn slås på, duken börjar rullas ner, receivern slås på med rätt konfiguration, NVidia Shield slås på. Väljer jag en annan knapp - samma sak fast Blu-Rayspelaren går på i stället för NVidia Shield. Ytterligare andra knappar slår endast på receiver och vald musikkälla (FM-tuner, digitalradio, skivspelare, CD-spelare, etc) utan att bry sig om projektor och duk. Osv. Dessutom är kontrollen konfigurerad så att den styr den/de aktuella enheterna vid kanalbyte, etc. Allt är mycket flexibelt och det är egentligen bara de ingående apparaterna som begränsar. Det som inte går att styra default kan ju inte heller Harmonykontrollen lösa.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav dewpo » 2021-05-02 17:30

Nattlorden skrev:
jockewe skrev:Hahaa, eller;
Hey Siri - kan du sätta på blurayspelaren och aktivera HDMI1-ingången, sedan sätta på AppleTV 50hz! och välja netflix, senast sett, sedan sätta förstärkaren på Bluray i filmläget och 7.1 med 45% ljudstyrka :roll:


Bäst efter 2030

Hej Google starta Gladiator (eller valfri film som finnes!) från Netflix på Tv´n :D Fungerar i mitt hem åtminstone 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav jockewe » 2021-05-02 17:34

MichaelG skrev:Logitech Harmony Elite använder jag i musik-/biorummet och den är helt fantastisk, tycker jag. En knapptryckning - projektorn slås på, duken börjar rullas ner, receivern slås på med rätt konfiguration, NVidia Shield slås på. Väljer jag en annan knapp - samma sak fast Blu-Rayspelaren går på i stället för NVidia Shield. Ytterligare andra knappar slår endast på receiver och vald musikkälla (FM-tuner, digitalradio, skivspelare, CD-spelare, etc) utan att bry sig om projektor och duk. Osv. Dessutom är kontrollen konfigurerad så att den styr den/de aktuella enheterna vid kanalbyte, etc. Allt är mycket flexibelt och det är egentligen bara de ingående apparaterna som begränsar. Det som inte går att styra default kan ju inte heller Harmonykontrollen lösa.


Hur kommer du ihåg vilken knapp som skall göra vad?
Om jag t.ex vill byta flerkanals till t.ex Dolby ProLogic II Music istället för "movie" på recievern, hur ser man vilken knapp?

(1a tipset med Logitech Harmony Companion har ju ingen skärm, är det enklare med Elite varianten?)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 17:45

Man kan ha hur många ”knappar” som helst på touchskärmen och man kan döpa dem till vad man vill. Man kan även styra vilka funktioner man vill till befintliga fysiska knappar, men då heter de ju vad de heter. Knappar jag använder ofta ger jag en fysisk koppling även om denna bara heter ”A” för det kommer jag ju ihåg. Knappar jag använder mer sällan skickar jag till skärmen med ett beskrivande namn.
Senast redigerad av MichaelG 2021-05-02 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-02 18:06

För att byta från terrestisk till satellit på min TV krävs fyra knappningar. Kan en Logitech Harmony fixa så att endast en knapptryckning räcker?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 18:26

RogerGustavsson skrev:För att byta från terrestisk till satellit på min TV krävs fyra knappningar. Kan en Logitech Harmony fixa så att endast en knapptryckning räcker?

Om styrningen sker infrarött, så ska det funka. Det är till och med så att om man har apparater med infraröd mottagning, utspridda i rummet (vilket jag har), så kan man koppla till extra givare som kan placeras strategiskt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-02 18:35

Jag menar, kan en sekvens läggas på en knapp? Det är inget som är dolt. Det är en omkoppling som i TVn, inte mellan olika "burkar".

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 18:40

Man kan välja korta, eller långa sekvenser med en knapp och man kan välja i vilken ordning apparater ska slås på eller av och om det ska ske med fördröjning i vissa fall. Man kan även välja längre, eller kortare kommandon beroende på vad mottagande apparat behöver.

Konfigurationen går till som så att man laddar ner en Harmonyapp i mobilen, eller datorn och i den berättar vilka apparater (devices) man har. Dessa finns i ett gigantiskt bibliotek (alla mina apparater finns) och läggs till i ens Harmony-app. Därefter svarar på frågor som vilka apparater som ska ingå i aktiviteten (ex "TV") och vilken som ska styra volymen, etc. Många gånger fungerar allt som tänkt redan då. Men man kan gå in och konfigurera om enskilda knappar och kommandoserier, döpa om vissa, ta bort onödiga funktioner från skärmen, etc i efterhand. Man kan även "lära" Harmony vilka funktioner som helst som finns på befintliga fjärrkontroller.

Enda gången jag stött på patrull var när jag förgäves försökte lära Harmony mikrofonfunktionen från min NVidia fjärr. Hur jag än försökte, så ville det inte funka. Tills jag insåg att Harmonyn ju inte har en inbyggd mikrofon... :oops:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-02 18:49

Antar att det inte bara räcker med själva appen? Krävs även den fysiska Logitech-fjärren? Kanske även den fristående mottagaren, hubben eller vad den nu kallas?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav MichaelG » 2021-05-02 18:54

Ja, så är det.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav ottovonkopp » 2021-05-02 20:56

God damnit! Här finns inte tid för diskussioner, skaffa en Companion innan det är kört.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Mats » 2021-05-02 21:55

Fattar inte vad ni pratar om. 90-talsproblem. Har en fjärr till Samsung smart-tv:n. Allt övrigt styrs via iPad. Punkt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav ottovonkopp » 2021-05-02 22:05

Mats skrev:Fattar inte vad ni pratar om. 90-talsproblem. Har en fjärr till Samsung smart-tv:n. Allt övrigt styrs via iPad. Punkt.
Tar för lång tid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Mats » 2021-05-02 22:45

ottovonkopp skrev:Tar för lång tid.

Att ge kommandon via iPad? Tycker jag definitivt inte. Men sen så lyssnar jag mest på hela album och zappar inte runt bland låtfragment…

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Baffel » 2021-05-02 22:53

Spotify kan snart röststyras:
viewtopic.php?f=9&t=71932

This new feature, built within an existing user experience listeners have come to know and love, unlocks a truly mobile and versatile way for users to enjoy voice-controlled access to the personalized Spotify experience, anytime, anywhere.


https://newsroom.spotify.com/2021-04-09 ... y-feature/

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Adhoc » 2021-05-03 00:26

MichaelG skrev:Ja, så är det.

Svarade du på Rogers fråga: "Antar att det inte bara räcker med själva appen? Krävs även den fysiska Logitech-fjärren? Kanske även den fristående mottagaren, hubben eller vad den nu kallas?"

Är ditt svar ja även mot följdfrågan om den fristående mottagaren, hubben behövs? Eller, klarar man sig bra med själva fjärren + appen för att programmera den? När är hubben i övrigt bra o ha? (Troligen skulle jag använda fjärren i ett och samma skokartongsrum hela tiden)

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav ottovonkopp » 2021-05-03 08:18

Mats skrev:
ottovonkopp skrev:Tar för lång tid.

Att ge kommandon via iPad? Tycker jag definitivt inte. Men sen så lyssnar jag mest på hela album och zappar inte runt bland låtfragment…


Ne, men att låsa upp den och dra igång de appar som behövs tar tid jämfört med att bara trycka på en knapp.

Höja\sänka volymen, byta låt\kanal osv görs ju med tummen utan att öppna ögonen.

Med Companion har du det bästa av två världar. Både fysiska knappar och en app. T.o.m röststyrning om man nu är sugen på det. Ropa "Hej Google! Starta stereon" från hallen när man hänger av sig jackan så fortsätter musiken\radion där den slutade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-03 09:43

Mats skrev:Fattar inte vad ni pratar om. 90-talsproblem. Har en fjärr till Samsung smart-tv:n.


Har också en Samsung smart-TV men smart är den verkligen inte! Det räcker med en ensam fjärr för att styra TVn men vilka galna knappningar det är för att skifta mellan terrestisk- och satellitmottagning. Se nedan:

fjärr.jpg
fjärr.jpg (366.31 KiB) Visad 817 gånger

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav Mats » 2021-05-03 11:34

Tycker denna funkar utmärkt till smart-tv:n:

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-03 12:07

Vad som fungerar beror ju på vad man vill göra. Går det enkelt att växla mellan de i TVn inbyggda mottagarna för terrestisk- och satellit-TV? Går det att få programinfo? Koppla upp sig till strömmande tjänster? Går det att styra BluRay-spelaren med den där?

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav jockewe » 2021-05-03 19:47

Pengarna försvann så jag kan inte pynta 2600 för en "Elite" och tror inte jag klarar att komma ihåg knapparna på en "Companion" tyvärr - Utmärkta tips isallafall.
Undrar om de satsar på mobilappen mot Hubben istället eller vad som är på gång?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav ottovonkopp » 2021-05-04 08:49

jockewe skrev:Pengarna försvann så jag kan inte pynta 2600 för en "Elite" och tror inte jag klarar att komma ihåg knapparna på en "Companion" tyvärr - Utmärkta tips isallafall.
Undrar om de satsar på mobilappen mot Hubben istället eller vad som är på gång?


En knapp för musik, en för tv o en för film\Chromecast\what ever. Minns till och med jag som inte ens minns vad jag åt till frukost.

Köp en iaf. Den kommer nog öka i värde precis som Chromecast Audio har gjort.

Dessutom funkar mobilappen utmärkt. Kan tom starta tex stereon från jobbet om jag vill (vad nu det ska vara bra för?).

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur har ni löst fjärrkontrollskaoset?

Inläggav dewpo » 2021-05-04 08:55

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster