I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Vad gäller hörbarheten av olika ordningar är det förstås så att högre ordningar är betydligt mer hörselovänliga, något som har varit välkänt i bortåt ett halv sekel eller så. THD är alltså ett väldigt grovt mått, men det är ändå användbart, speciellt om man jämför produkter med liknande egenskaper vad gäller den generella formen på distorsionsspektra. Att Geddes gärna kommer fram till att extremt hög THD inte är hörbar, beror inte minst på att hans egna konstruktioner inte uppvisar speciellt bra egenskaper på detta område. Tar man, liksom Dr Geddes, 20 slumpmässigt utvalda lyssnare "från gatan" är sannolikheten stor att de inte hör distorsion överhuvudtaget. För tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
Stig Carlsson var varse om detta kring 1950. D v s innan jag föddes.
Vi pratade en hel del angående just högre ordningens deltoner samt modulationsbrus. 2 saker han ogillade mest.
Det finns verkligen anledning att gå in på det faktum hur deltonerna stiger i magnitud då insignalen ökar. Jag tror att de flesta inte förstått principen.
I högtalarelement finns ytterligare faktorer som verkligen påverkar. För några år sedan ville jag se om lilltroll och jag kunde upptäcka hur mekaniska/akustiska fenomen ter sig i högtalarelement och speciellt i dome-diskanter.
Jag undrade om lilltroll kunde mäta distorsion i samband med vattenfallsmätning för att se huruvida vi kunde få fram om t.ex. deltonerna klingade ut olika fort i jämförelse med grundtonen.
Lilltroll brukar gå iland med att ställa upp mätprocedurer enligt mina filosofiska tankar.
Sagt och gjort. Diskanten är en Scan Speak i ett mellanstadium för att bli dåvarande Bremendiskant.
- Scan-Speak_Tweeter_original.jpg (253.23 KiB) Visad 1604 gånger
Här syns en 5e delton vid ungefär 3 kHz. Man kan också se att deltonerna lever lite sitt eget liv medans grundtonen klingar av. Det blir faktiskt så att distorsionen blir starkare än grundtonen efter ett tag och det är 7e-tonen. Det är ganska långa tidskonstanter det handlar om och är med största säkerhet resonanser i upphängningen runt domen som lever sitt liv.
Sedan införde vi dämpmaterial på speciellt ställe inuti dome-diskanten d v s utanför bobinen och vi provade med flera olika dämpmaterial och det var endast den 100 %-iga lammullfilt som jag tidigare valt som bäst som funkade för detta ändamål.
- Bremen_modified_Scan-Speak_Tweeter.jpg (431.15 KiB) Visad 1604 gånger
Då hände det saker. 5e-tonen försvann och all dist håll sig på mattan. Väldigt stor hörbar skillnad då lilltroll svepte med olika toner.
Det blev så småningom den ganska modifierade diskant jag använde fram till år 2015/16. Sedan bytte jag leverantör till SB-Acoustics.
Jag har aldrig sett denna typ av mätningar någonstans.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.