Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav goat76 » 2021-05-12 17:04

FBK skrev:
Baffel skrev:Ständigt detta Linn. Märket verkar väcka känslor. :)

Skippa det där Linn- slutsteget . Ta och brygga ihop några Rotel RB-980BX. Det mäter ju bra. :) Låter säkert bra med.

viewtopic.php?f=9&t=71746&hilit=Test+rotel

Nej, de låter inte jättebra. :o :wink: Så allt som mäter bra, låter inte bra. Likaväl som sådant som inte mäter bra, kan låta bra. :D Tycker allmänt att det skulle vara kul att köra en blindtest med diverse slutsteg så en del taggar ner lite.
Tycker också att det är komiskt att folk inte förstår att vi är människor och alla har en egen inre referens och kan ha olika tycke och smak och att bara såga grejer ifrån en mätning och tro att alla andra tycker likadant blir liksom för mycket.
Det skiljer inte mer än det gör på andra områden då våra sinnen är inblandade och då kan smaken gå isär ordentligt. Sedan att en del tycker att de har mer rätt än andra är ju ingen nyhet på detta forumet.


Enda orsaken till att sido-diskussionen råkade handla om slutsteget från Linn är för att det var det enda steg som tagits upp i tråden. Morello tycker att det uppvisar för höga distorsionsvärden, därför är det för trådämnet en högst relevent fråga om han även hör dessa fel vid lyssning av steget.

Egentligen handlar väl inte tråden så mycket om subjektivt tyckande, utan istället om vad vi människor verkligen kan höra när det kommer till distorsion och vilka distorsionsmätningar som verkligen är relevanta att presentera för högtalare eller förstärkare. Kanske är det i många fall bara en marknadsföringsgrej?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav jansch » 2021-05-12 17:31

FBK skrev:
Baffel skrev:Ständigt detta Linn. Märket verkar väcka känslor. :)

Skippa det där Linn- slutsteget . Ta och brygga ihop några Rotel RB-980BX. Det mäter ju bra. :) Låter säkert bra med.

viewtopic.php?f=9&t=71746&hilit=Test+rotel

Nej, de låter inte jättebra. :o :wink: Så allt som mäter bra, låter inte bra. Likaväl som sådant som inte mäter bra, kan låta bra. :D Tycker allmänt att det skulle vara kul att köra en blindtest med diverse slutsteg så en del taggar ner lite.
Tycker också att det är komiskt att folk inte förstår att vi är människor och alla har en egen inre referens och kan ha olika tycke och smak och att bara såga grejer ifrån en mätning och tro att alla andra tycker likadant blir liksom för mycket.
Det skiljer inte mer än det gör på andra områden då våra sinnen är inblandade och då kan smaken gå isär ordentligt. Sedan att en del tycker att de har mer rätt än andra är ju ingen nyhet på detta forumet.


Man måste skilja på "låta bra" och förstärkare/högtalare som inte ger färgning/låg förvrängning.
I många fall föredrar vi viss distorsion.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav distad » 2021-05-12 17:48

Men Morello är Morello, dvs. han brukar ju såga grejer utifrån mätningar och utan ha lyssnat så detta är ju inget nytt. För honom är mätningar helt avgörande för hur det låter verkar det som, något som jag har svårt att förstå med tanke på att man har lyssnat på grejer som mäter bra men låter inte bra, så uppenbart har vi olika öron. För min egen del som lyssnat på allt möjligt genom alla år som man haft hobbyn är det inte så enkelt. Finns ju trissesteg som låter dåligt och mäter bra, likaväl som det finns rörsteg som låter lika illa och tvärtom. För mig är hur det låter det viktiga och inte någon mätning. Sortera slutsteg efter mätningar, framför lyssning är barockt i min värld då det är mina öron som ska leva med ljudet. I nästa vecka ska jag hämta mitt nya slutsteg till riggen, och det har jag inte en aning om hur det mäter (tänker inte på sådant) men det uppfyller mina ljudkrav.
Ps. Håller med sprudel, ingen är gift med grejerna vi har 8O Det är ju bara plåtlådor..... :mrgreen:
Ps. igen. Hoppas någon gång få lyssna på Morellos slutsteg och även försteg på ett par pi60 som man vet hur de låter då jag tror att hans grejer låter bra. Gillar Rydberg det så brukar det inte låta dåligt i mina öron heller även om jag inte är någon älskare av pi60. Tycker tex. att Carlsson OA52.2, 52.N, 51N och är klart bättre, men det kan ju bero på mycket annat. Men jag är jag, och jag vet att jag kan gilla lite av varje så jag skulle kunna ha lite olika riggar om jag bara hade plats. :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Maarten » 2021-05-12 19:02

Under decennier har mätningars betydelse debatterats och argument har recirkulerats. Här kommer en kort enkel liknelse skjuten från höften (med den risk som följer med alla liknelser; - att de sällan är invändningsfria):

En mätning är som en karta över verkligheten. Jag skulle tro att de allra flesta litar på t ex g-maps, eller lantmäteriets kartor och har god nytta av dessa. Få skulle säga att en karta inte stämmer med verkligheten men många skulle nog hålla med om att en karta inte ger hela bilden.

När det gäller förstärkare så har mätningar potentialen att ge hela bilden, i enlighet med tidigare inlägg om att alla signaler kan delas upp i Fourier-serier. (För högtalare tillkommer rumsliga egenskaper).

Att detta inte ses klart kan dels bero på okunskap avseende matematik, men framförallt tror jag att det kan bero på att nästan alla har erfarenhet av kartor men få har erfarenhet av mätningar och deras överensstämmelse med verkligheten.

Sen tillkommer förstås hörbarhetsgränser för olika fenomen.
Senast redigerad av Maarten 2021-05-12 19:03, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav music4ever » 2021-05-12 19:03

FBK skrev:Men Morello är Morello, dvs. han brukar ju såga grejer utifrån mätningar och utan ha lyssnat så detta är ju inget nytt. För honom är mätningar helt avgörande för hur det låter verkar det som,...


Det är väl självklart? Mätningarna (för de som kan tyda dem) visar hur förstärkaren fungerar och hur det kommer påverka återgivningen.
Det finns inga hörbara skillnader som man inte kan mäta.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav goat76 » 2021-05-12 20:48

music4ever skrev:
FBK skrev:Men Morello är Morello, dvs. han brukar ju såga grejer utifrån mätningar och utan ha lyssnat så detta är ju inget nytt. För honom är mätningar helt avgörande för hur det låter verkar det som,...


Det är väl självklart? Mätningarna (för de som kan tyda dem) visar hur förstärkaren fungerar och hur det kommer påverka återgivningen.
Det finns inga hörbara skillnader som man inte kan mäta.


Men nu handlar den här tråden om mätbara skillnader som eventuellt inte går att höra, om distorsionen är hörbar kan den ju knappast räknas som endast en marknadsföringsgrej.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav jansch » 2021-05-12 21:02

FBK skrev:Men Morello är Morello, dvs. han brukar ju såga grejer utifrån mätningar och utan ha lyssnat så detta är ju inget nytt. För honom är mätningar helt avgörande för hur det låter verkar det som, något som jag har svårt att förstå med tanke på att man har lyssnat på grejer som mäter bra men låter inte bra, så uppenbart har vi olika öron. För min egen del som lyssnat på allt möjligt genom alla år som man haft hobbyn är det inte så enkelt. Finns ju trissesteg som låter dåligt och mäter bra, likaväl som det finns rörsteg som låter lika illa och tvärtom. För mig är hur det låter det viktiga och inte någon mätning. Sortera slutsteg efter mätningar, framför lyssning är barockt i min värld då det är mina öron som ska leva med ljudet. I nästa vecka ska jag hämta mitt nya slutsteg till riggen, och det har jag inte en aning om hur det mäter (tänker inte på sådant) men det uppfyller mina ljudkrav.
Ps. Håller med sprudel, ingen är gift med grejerna vi har 8O Det är ju bara plåtlådor..... :mrgreen:
Ps. igen. Hoppas någon gång få lyssna på Morellos slutsteg och även försteg på ett par pi60 som man vet hur de låter då jag tror att hans grejer låter bra. Gillar Rydberg det så brukar det inte låta dåligt i mina öron heller även om jag inte är någon älskare av pi60. Tycker tex. att Carlsson OA52.2, 52.N, 51N och är klart bättre, men det kan ju bero på mycket annat. Men jag är jag, och jag vet att jag kan gilla lite av varje så jag skulle kunna ha lite olika riggar om jag bara hade plats. :oops:


Morello får tala för sig själv men jag vill ändå kommentera.
När det gäller förstärkare kan vi faktiskt mäta ALLT, men vi gör det inte.
Framförallt mäter vi inte förstärkare med reaktiv last förutom att konstatera att förstärkaren ifråga inte självsvänger med för hård reaktiv last (vanligtvis kapacitiv last). Varför då kan man ju undra??? Svaret är enkelt - Alla högtalarkonstruktioner uppvisar olika belastningsimpedanser och har egenskapen att maximal dämpfaktor inte alltid är bäst.

För att dra en liknelse till t.ex dämpfaktor: en biltillverkare som satsar på rally kan inte optimera en bil generellt för t.ex en viss vägsträcka i värmländsa skogarna vid 22grader utomhus temperatur och 18 mm regn 12,5 timmar innan tävling.Då funkar den dåligt i andra länder.
En förstärkare kan optimeras ur stabilitessynvinkel men inte anpassas för en optimalt varierande dämpfaktor om den skall funka för de flesta högtalare.
Vi vet ju att vissa högtalare behöver lite "mjuk drivning" för att minimera distorsion - men inte över hela frekvensregistret.

Bara några exempel
Eller... man kan inte tro att man kan bestämma vikten på en människa genom att mäta längden. Eller mäta avståndet mellan ögonen och tro att man då kan bestämma ögonfärg.

Ledsen för de dåliga liknelserna......

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav distad » 2021-05-12 21:07

Nja, vet inte. Om man tex tar de slutsteg som genomgått blindtest hos LTS, och icke har färgat. Mäter de exakt likadant :?: Finns ju en del slutsteg som är poppis här, det skulle vara intressant att lyssna på ett gäng och se om man kan höra några skillnader.... Vet ju inte vilka som LTS har testat, eller blir vissa märken godkända som ofärgade genom djungeltrumman ? Rotel,Holographic Audio, Bryston, SYBARITE AUDIO och Nad 208 är ju märken som man ser att det finns intresse för.
Sedan finns det de som har andra märken i sina anläggningar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav distad » 2021-05-12 21:11

FBK skrev:Men Morello är Morello, dvs. han brukar ju såga grejer utifrån mätningar och utan ha lyssnat så detta är ju inget nytt. För honom är mätningar helt avgörande för hur det låter verkar det som, något som jag har svårt att förstå med tanke på att man har lyssnat på grejer som mäter bra men låter inte bra, så uppenbart har vi olika öron. För min egen del som lyssnat på allt möjligt genom alla år som man haft hobbyn är det inte så enkelt. Finns ju trissesteg som låter dåligt och mäter bra, likaväl som det finns rörsteg som låter lika illa och tvärtom. För mig är hur det låter det viktiga och inte någon mätning. Sortera slutsteg efter mätningar, framför lyssning är barockt i min värld då det är mina öron som ska leva med ljudet. I nästa vecka ska jag hämta mitt nya slutsteg till riggen, och det har jag inte en aning om hur det mäter (tänker inte på sådant) men det uppfyller mina ljudkrav.
Ps. Håller med sprudel, ingen är gift med grejerna vi har 8O Det är ju bara plåtlådor..... :mrgreen:
Ps. igen. Hoppas någon gång få lyssna på Morellos slutsteg och även försteg på ett par pi60 som man vet hur de låter då jag tror att hans grejer låter bra. Gillar Rydberg det så brukar det inte låta dåligt i mina öron heller även om jag inte är någon älskare av pi60. Tycker tex. att Carlsson OA52.2, 52.N, 51N och är klart bättre, men det kan ju bero på mycket annat. Men jag är jag, och jag vet att jag kan gilla lite av varje så jag skulle kunna ha lite olika riggar om jag bara hade plats. :oops:


Morello får tala för sig själv men jag vill ändå kommentera.
När det gäller förstärkare kan vi faktiskt mäta ALLT, men vi gör det inte.
Framförallt mäter vi inte förstärkare med reaktiv last förutom att konstatera att förstärkaren ifråga inte självsvänger med för hård reaktiv last (vanligtvis kapacitiv last). Varför då kan man ju undra??? Svaret är enkelt - Alla högtalarkonstruktioner uppvisar olika belastningsimpedanser och har egenskapen att maximal dämpfaktor inte alltid är bäst.

För att dra en liknelse till t.ex dämpfaktor: en biltillverkare som satsar på rally kan inte optimera en bil generellt för t.ex en viss vägsträcka i värmländsa skogarna vid 22grader utomhus temperatur och 18 mm regn 12,5 timmar innan tävling.Då funkar den dåligt i andra länder.
En förstärkare kan optimeras ur stabilitessynvinkel men inte anpassas för en optimalt varierande dämpfaktor om den skall funka för de flesta högtalare.
Vi vet ju att vissa högtalare behöver lite "mjuk drivning" för att minimera distorsion - men inte över hela frekvensregistret.

Bara några exempel
Eller... man kan inte tro att man kan bestämma vikten på en människa genom att mäta längden. Eller mäta avståndet mellan ögonen och tro att man då kan bestämma ögonfärg.

Ledsen för de dåliga liknelserna......

Bra exempel tycker jag jansch. Många högtalare är ju helt olika att driva för ett slutsteg.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Baffel » 2021-05-12 22:40

FBK skrev:
Baffel skrev:Ständigt detta Linn. Märket verkar väcka känslor. :)

Skippa det där Linn- slutsteget . Ta och brygga ihop några Rotel RB-980BX. Det mäter ju bra. :) Låter säkert bra med.

viewtopic.php?f=9&t=71746&hilit=Test+rotel

Nej, de låter inte jättebra. :o :wink: Så allt som mäter bra, låter inte bra. Likaväl som sådant som inte mäter bra, kan låta bra. :D Tycker allmänt att det skulle vara kul att köra en blindtest med diverse slutsteg så en del taggar ner lite.
Tycker också att det är komiskt att folk inte förstår att vi är människor och alla har en egen inre referens och kan ha olika tycke och smak och att bara såga grejer ifrån en mätning och tro att alla andra tycker likadant blir liksom för mycket.
Det skiljer inte mer än det gör på andra områden då våra sinnen är inblandade och då kan smaken gå isär ordentligt. Sedan att en del tycker att de har mer rätt än andra är ju ingen nyhet på detta forumet.


Det är möjligt . Kan ju också bero på vilka högtalare man , eller du, lyssnade på när du hörde Roteln . Eller något annat. Dåligt placerade högtalare/ kasst lyssningsrum. Kass signal in till Roteln osv osv. . Eller så upplevde du just helt enkelt steget som inte jättebra. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Baffel » 2021-05-12 22:52

Maarten skrev:Under decennier har mätningars betydelse debatterats och argument har recirkulerats. Här kommer en kort enkel liknelse skjuten från höften (med den risk som följer med alla liknelser; - att de sällan är invändningsfria):

En mätning är som en karta över verkligheten. Jag skulle tro att de allra flesta litar på t ex g-maps, eller lantmäteriets kartor och har god nytta av dessa. Få skulle säga att en karta inte stämmer med verkligheten men många skulle nog hålla med om att en karta inte ger hela bilden.

När det gäller förstärkare så har mätningar potentialen att ge hela bilden, i enlighet med tidigare inlägg om att alla signaler kan delas upp i Fourier-serier. (För högtalare tillkommer rumsliga egenskaper).

Att detta inte ses klart kan dels bero på okunskap avseende matematik, men framförallt tror jag att det kan bero på att nästan alla har erfarenhet av kartor men få har erfarenhet av mätningar och deras överensstämmelse med verkligheten.

Sen tillkommer förstås hörbarhetsgränser för olika fenomen.


Effekten på pappret i en sportbil eller sportbåt signalerar potential. Som så mycket annat man kan läsa om. Sen finns det saker som man tror eller vill tro är bra och köper för att det är något nytt och coolt. Det utan att läsa om det / den i något test. Vilket man borde gjort. Minns denna:
Itera_plastic_bicycle.jpg
Itera_plastic_bicycle.jpg (106.78 KiB) Visad 1188 gånger


På Museum of Failure står den svenska plastcykeln Itera, som tillverkades i Vilhelmina under tidigt 80-tal. Cykeln fick stor uppmärksamhet, men visade sig vara skranglig och lanseringen misslyckades totalt.
https://sverigesradio.se/artikel/6710842

OT.Den där cykeln, Itera. Ful som stryk dessutom. Tyckte folk verkligen den verkade cool och häftig?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav distad » 2021-05-12 23:06

Baffel skrev:
FBK skrev:
Baffel skrev:Ständigt detta Linn. Märket verkar väcka känslor. :)

Skippa det där Linn- slutsteget . Ta och brygga ihop några Rotel RB-980BX. Det mäter ju bra. :) Låter säkert bra med.

viewtopic.php?f=9&t=71746&hilit=Test+rotel

Nej, de låter inte jättebra. :o :wink: Så allt som mäter bra, låter inte bra. Likaväl som sådant som inte mäter bra, kan låta bra. :D Tycker allmänt att det skulle vara kul att köra en blindtest med diverse slutsteg så en del taggar ner lite.
Tycker också att det är komiskt att folk inte förstår att vi är människor och alla har en egen inre referens och kan ha olika tycke och smak och att bara såga grejer ifrån en mätning och tro att alla andra tycker likadant blir liksom för mycket.
Det skiljer inte mer än det gör på andra områden då våra sinnen är inblandade och då kan smaken gå isär ordentligt. Sedan att en del tycker att de har mer rätt än andra är ju ingen nyhet på detta forumet.


Det är möjligt . Kan ju också bero på vilka högtalare man , eller du, lyssnade på när du hörde Roteln . Eller något annat. Dåligt placerade högtalare/ kasst lyssningsrum. Kass signal in till Roteln osv osv. . Eller så upplevde du just helt enkelt steget som inte jättebra. :)

Det var precis i början i denna hobby och Rotel lät sterilt och kantigt jämfört emot Nad stegen som fanns på den tiden. Jag hade ett par JBL XPL140 då som vi testade med. En kompis då körde med ett par JBL XPL 160 och dubbla Nad slutsteg och det lät riktigt bra på den tiden tyckte jag. Båda dessa högtalare finns ute på hifitorget nu.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav music4ever » 2021-05-13 00:31

FBK skrev:Nja, vet inte. Om man tex tar de slutsteg som genomgått blindtest hos LTS, och icke har färgat. Mäter de exakt likadant :?:


1. Vilka har de inte funnit någon färgning på?
2. Man kan mäta skillnader som man inte kan höra.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav jansch » 2021-05-13 09:12

FBK skrev:Nja, vet inte. Om man tex tar de slutsteg som genomgått blindtest hos LTS, och icke har färgat. Mäter de exakt likadant :?: Finns ju en del slutsteg som är poppis här, det skulle vara intressant att lyssna på ett gäng och se om man kan höra några skillnader.... Vet ju inte vilka som LTS har testat, eller blir vissa märken godkända som ofärgade genom djungeltrumman ? Rotel,Holographic Audio, Bryston, SYBARITE AUDIO och Nad 208 är ju märken som man ser att det finns intresse för.
Sedan finns det de som har andra märken i sina anläggningar.


Varför skulle de mäta "exakt likadant"?
Det handla ju om att tröskelvärdena eller variationerna är så låga att detektion är omöjlig.

Jag t.ex hör ingen skillnad på en flygelinspelning gjord med en mätförstärkare med filtrering 0,1Hz - 100kHz och jämfört med filtrering 20Hz - 22,4kHz (40dB/dec). Det kan ju i sig betyda att min hörsel är kass och även andras som lyssnat. Mätmässigt är det över 9 oktavers skillnad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-13 09:21

FBK skrev:
Baffel skrev:
FBK skrev:Nej, de låter inte jättebra. :o :wink: Så allt som mäter bra, låter inte bra. Likaväl som sådant som inte mäter bra, kan låta bra. :D Tycker allmänt att det skulle vara kul att köra en blindtest med diverse slutsteg så en del taggar ner lite.
Tycker också att det är komiskt att folk inte förstår att vi är människor och alla har en egen inre referens och kan ha olika tycke och smak och att bara såga grejer ifrån en mätning och tro att alla andra tycker likadant blir liksom för mycket.
Det skiljer inte mer än det gör på andra områden då våra sinnen är inblandade och då kan smaken gå isär ordentligt. Sedan att en del tycker att de har mer rätt än andra är ju ingen nyhet på detta forumet.


Det är möjligt . Kan ju också bero på vilka högtalare man , eller du, lyssnade på när du hörde Roteln . Eller något annat. Dåligt placerade högtalare/ kasst lyssningsrum. Kass signal in till Roteln osv osv. . Eller så upplevde du just helt enkelt steget som inte jättebra. :)

Det var precis i början i denna hobby och Rotel lät sterilt och kantigt jämfört emot Nad stegen som fanns på den tiden. Jag hade ett par JBL XPL140 då som vi testade med. En kompis då körde med ett par JBL XPL 160 och dubbla Nad slutsteg och det lät riktigt bra på den tiden tyckte jag. Båda dessa högtalare finns ute på hifitorget nu.



Du har lyssnat på en kedja av olika återgivare. Hur kan du gallra ut hur slutstegen låter där? Det är framförallt högtalare och rummet du lyssnar på. De skillnader som finns i det som driver dem är låångt mindre, förutsatt att drivningen får spela inom sina ramar. Andra högtalare eller ett annat rum hade gjort stor skillnad. Det blir en form av EQ från kombinationen högtalare och rum.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav hcl » 2021-05-13 10:06

Det är klart att det går mäta mycket. Det som vanligen mäts är det som är lätt att mäta. Huruvida dessa mätningar är relevanta ur ett lyssningsperspektiv är inte lika lätt att svara på och här tycker jag det verkar svårt att lita på mångas åsikter om apparaters förtjänster.

Att t.ex. uttala sig om en apparats brister eller förtjänster utan att ha provat apparaten genom att lyssna på musik med de är vanskligt, på gränsen till oseriöst. Det går givetvis utmärkt att uttala sig om dess matmässiga brister, men precis som FBK skriver om det korrelerar dåligt till musikförmedlingsbrister så faller liksom relevansen. Då blir ur ett musikförmedlingsperspektiv åsikter baserade på mätningar precis lika meningslösa som att jag tycker ditt och du tycker datt.

Inte ens målet att finna en tråd med förstärkning kan baseras enkom på mätningar om inte mätningarna är relevanta för hur förstärkarens förhåller sig till hur den uppfattas när man använder den för återgivning av musik.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav sprudel » 2021-05-13 11:37

Ah! Du tänker att de är gjorda för att förmedla musik? Inte konstruerade som mätobjekt alltså.
Intressant tanke Faktiskt! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Goldfinger » 2021-05-13 11:42

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:
Baffel skrev:
Det är möjligt . Kan ju också bero på vilka högtalare man , eller du, lyssnade på när du hörde Roteln . Eller något annat. Dåligt placerade högtalare/ kasst lyssningsrum. Kass signal in till Roteln osv osv. . Eller så upplevde du just helt enkelt steget som inte jättebra. :)

Det var precis i början i denna hobby och Rotel lät sterilt och kantigt jämfört emot Nad stegen som fanns på den tiden. Jag hade ett par JBL XPL140 då som vi testade med. En kompis då körde med ett par JBL XPL 160 och dubbla Nad slutsteg och det lät riktigt bra på den tiden tyckte jag. Båda dessa högtalare finns ute på hifitorget nu.



Du har lyssnat på en kedja av olika återgivare. Hur kan du gallra ut hur slutstegen låter där? Det är framförallt högtalare och rummet du lyssnar på. De skillnader som finns i det som driver dem är låångt mindre, förutsatt att drivningen får spela inom sina ramar. Andra högtalare eller ett annat rum hade gjort stor skillnad. Det blir en form av EQ från kombinationen högtalare och rum.


Det är i så fall om man har haft positiva upplevelser av en produkt i många olika miljöer man kan ana att det finns en potential där, gravt färgande produkter däremot brukar vara mycket placeringskänsliga för att ge rätt synergieffekt och en möjlig positiv upplevelse, som trots det ändå brukar vara starkt begränsad till en smal typ av musikgenre.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav goat76 » 2021-05-13 12:10

goat76 skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Jag tittar sällan eller aldrig på videoanekdoter. Påståendet har inte heller stöd av vetenskapen.
Såväl THD som analys av övertonsspektrum är centralt för alla som arbetar med förstärkare. Jag gav dig även exempel på hur man kan bilda sig en uppfattning om spektrumets utseende genom att studera restprodukternas vågform (där grundtonen filtreras bort). Linn klimax solo visar alltså på såväl hög övertonshalt (THD) som ett generöst övertonsspektrum (vilket motsvarar högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan) - det är inte snyggt!


Uppenbarligen mäter det gamla Linn-steget precis så som det gör, och dina åsikter om hur det låter är uppenbarligen endast baserade på hur dessa mätresultat ser ut. Du anser dig utifrån det veta hur det faktiskt låter.

I den där videon (som du så ivrigt kommenterar utan att ens ha sett) talar Dan D’Agostino om hur sällan mätresutaten vad gäller THD överenstämmer med vad man faktiskt hör. Han har tidigare i sin karriär haft samma approach som dig och stirrat sig blind på mätresultat, men efter alla dessa år i branschen har han insett att ett slutseg som mäter sämre mycket väl kan låta bättre än ett steg som uppvisar låga THD-siffror, därför är det för honom numera viktigare att även säkerställa hur steget verkligen uppfattas låta. "Been there done that" kan man sammanfatta det han säger om THD-mätningar.

Det krävs nog helt enkelt andra sätt att mäta på som bättre överenstämmer med hur vi faktiskt hör, iallafall om vi är ute efter att kunna avläsa i mätresultatet hur något faktiskt låter.

Det är väsentligare att svara på det som existerar än det man hoppas kunna existera... I alla fall om man inte kan precisera hur något skall mätas. // Red.


Vad exakt är det någon vill ha sagt med den röda texten i mitt inlägg, får jag inte diskutera ämnet eller vad är det frågan om?

Tråden handlar väl just om ifall de mätningar som görs vad gäller distorsion verkligen är relevanta för vad vi faktiskt hör. Om inte hörandet får ta plats i diskussionen så undrar jag varför ni inte raderar hela tråden?


Jag väntar fortfarande på svar gällande den röda texten och vad den betyder, att använda rödpennan för halvkryptiska meddelanden är minst sagt underligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Nattlorden » 2021-05-13 12:30

Om det var jag så signerade jag det onormalt... men precis vad av det rödmarkerade är svårförstått relaterat till det Morello skrev och sedan svarades på?

Personligen skulle jag säga att påståenden om att det mäts fel eller fel saker helst bör backas upp med ett alternativ/förslag på hur det skall göras.... inte en hypotes om att det kanske någon udda torsdag efter en blue moon skulle gå att plocka upp morsesignaler på en hårfön om vad som är fel med återgivningen. Eller något annat hittills okänt - trots att fysikens gränsland jagas på kvarknivå eller vid ljusets hastighet nuförtiden - ingetdera som är i närheten av de fysikaliska storheter som är i spel vid musikåtergivning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav distad » 2021-05-13 12:54

sprudel skrev:Ah! Du tänker att de är gjorda för att förmedla musik? Inte konstruerade som mätobjekt alltså.
Intressant tanke Faktiskt! :mrgreen:

+1 :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav distad » 2021-05-13 13:12

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:
Baffel skrev:
Det är möjligt . Kan ju också bero på vilka högtalare man , eller du, lyssnade på när du hörde Roteln . Eller något annat. Dåligt placerade högtalare/ kasst lyssningsrum. Kass signal in till Roteln osv osv. . Eller så upplevde du just helt enkelt steget som inte jättebra. :)

Det var precis i början i denna hobby och Rotel lät sterilt och kantigt jämfört emot Nad stegen som fanns på den tiden. Jag hade ett par JBL XPL140 då som vi testade med. En kompis då körde med ett par JBL XPL 160 och dubbla Nad slutsteg och det lät riktigt bra på den tiden tyckte jag. Båda dessa högtalare finns ute på hifitorget nu.



Du har lyssnat på en kedja av olika återgivare. Hur kan du gallra ut hur slutstegen låter där? Det är framförallt högtalare och rummet du lyssnar på. De skillnader som finns i det som driver dem är låångt mindre, förutsatt att drivningen får spela inom sina ramar. Andra högtalare eller ett annat rum hade gjort stor skillnad. Det blir en form av EQ från kombinationen högtalare och rum.

Så som du resonerar så kan vi lägga ner detta forum och hobbyn direkt. 8O Allt som folk testat och ställer in i sin rigg är ju totalt meningslöst i din värld med den inställningen. Har man lite erfarenhet så hör man skillnad på sådant som man vill ha i sin rigg eller inte. Man har ett rum och då utgår man ifrån det.Det är ju framförallt basen som är problematiskt ifrån rum till rum, och om man ha har ett rum som ser ut som på visningsbilderna på Hemnet så kan man hålla sig till budget grejer för i ett sådant rum låter inget bra i. Men har man en vanlig möblering för bra ljud så kan man fortsätta med denna hobby och lyssna på skillnader mellan olika elektronik.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav goat76 » 2021-05-13 13:32

Nattlorden skrev:Om det var jag så signerade jag det onormalt... men precis vad av det rödmarkerade är svårförstått relaterat till det Morello skrev och sedan svarades på?

Personligen skulle jag säga att påståenden om att det mäts fel eller fel saker helst bör backas upp med ett alternativ/förslag på hur det skall göras.... inte en hypotes om att det kanske någon udda torsdag efter en blue moon skulle gå att plocka upp morsesignaler på en hårfön om vad som är fel med återgivningen. Eller något annat hittills okänt - trots att fysikens gränsland jagas på kvarknivå eller vid ljusets hastighet nuförtiden - ingetdera som är i närheten av de fysikaliska storheter som är i spel vid musikåtergivning.


Du använder din ställning som moderator för att vädra dina personliga åsikter om det jag skrev, tycker du det är okej?

Det enda jag ser i ditt svar är att det hela var just dina personliga åsikter, samt en enda lång räcka fördummanden av mig som person och som inte hade något alls att göra med det jag skrev. Endast dina egna fantasier för att göra dig lustig på min bekostnad.

————————————————————

Och ja, ifall tillverkare mäter och framförallt presenterar mätdata som inte någon person kan höra så kan vi nog konstatera att det endast är en marknadsföringsgrej. Det är det vi försöker utröna i denna tråd, och då måste vi även tala om vilka av de fel som syns i mätningarna och som även är hörbara för en människa, allt annat är säljsnack.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Nattlorden » 2021-05-13 13:56

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Om det var jag så signerade jag det onormalt... men precis vad av det rödmarkerade är svårförstått relaterat till det Morello skrev och sedan svarades på?

Personligen skulle jag säga att påståenden om att det mäts fel eller fel saker helst bör backas upp med ett alternativ/förslag på hur det skall göras.... inte en hypotes om att det kanske någon udda torsdag efter en blue moon skulle gå att plocka upp morsesignaler på en hårfön om vad som är fel med återgivningen. Eller något annat hittills okänt - trots att fysikens gränsland jagas på kvarknivå eller vid ljusets hastighet nuförtiden - ingetdera som är i närheten av de fysikaliska storheter som är i spel vid musikåtergivning.


Du använder din ställning som moderator för att vädra dina personliga åsikter om det jag skrev, tycker du det är okej?

Det enda jag ser i ditt svar är att det hela var just dina personliga åsikter, samt en enda lång räcka fördummanden av mig som person och som inte hade något alls att göra med det jag skrev. Endast dina egna fantasier för att göra dig lustig på min bekostnad.

————————————————————

Och ja, ifall tillverkare mäter och framförallt presenterar mätdata som inte någon person kan höra så kan vi nog konstatera att det endast är en marknadsföringsgrej. Det är det vi försöker utröna i denna tråd, och då måste vi även tala om vilka av de fel som syns i mätningarna och som även är hörbara för en människa, allt annat är säljsnack.


Det har jag inte gjort, jag var väldigt tydlig att detta var personlig åsikt.

Men då förstår jag inte över huvud taget om varför du invände mot Morello om ni är överrens?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-13 14:04

FBK skrev:
RogerGustavsson skrev:Du har lyssnat på en kedja av olika återgivare. Hur kan du gallra ut hur slutstegen låter där? Det är framförallt högtalare och rummet du lyssnar på. De skillnader som finns i det som driver dem är låångt mindre, förutsatt att drivningen får spela inom sina ramar. Andra högtalare eller ett annat rum hade gjort stor skillnad. Det blir en form av EQ från kombinationen högtalare och rum.


Så som du resonerar så kan vi lägga ner detta forum och hobbyn direkt. 8O Allt som folk testat och ställer in i sin rigg är ju totalt meningslöst i din värld med den inställningen. Har man lite erfarenhet så hör man skillnad på sådant som man vill ha i sin rigg eller inte. Man har ett rum och då utgår man ifrån det.Det är ju framförallt basen som är problematiskt ifrån rum till rum, och om man ha har ett rum som ser ut som på visningsbilderna på Hemnet så kan man hålla sig till budget grejer för i ett sådant rum låter inget bra i. Men har man en vanlig möblering för bra ljud så kan man fortsätta med denna hobby och lyssna på skillnader mellan olika elektronik.


Javisst, kan man höra skillnad när man byter en länk i kedjan till en annan men jag begriper fortfarande inte hur du kan döma ut en länk i den rätt långa kedjan utan annan analys än att den ingått i anläggningen vid lyssning. Det kunde lika gärna varit någon av de andra länkarna som gjorde resultatet nedslående i dina öron. Jag har förmodligen längre lyssningserfarenhet än du men jag kan inte belägga en länk med en viss signatur på det viset utan att lyssna till helheten. Hyggligt bra grejor tycker jag inte har så tydliga signaturer (som de vi oftast berör här), däremot grejor som är t.ex. matchade för vissa högtalare.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav music4ever » 2021-05-13 14:19

hcl skrev:Att t.ex. uttala sig om en apparats brister eller förtjänster utan att ha provat apparaten genom att lyssna på musik med de är vanskligt, på gränsen till oseriöst.


Varför? Menar du att en kunnig inte kan använda mätningar för se hur en förstärkare kommer att fungera?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav Nattlorden » 2021-05-13 14:23

Lite läsbart om vad en förstärkardesigner kan göra med lite vilja:

https://www.stereophile.com/content/carver-challenge
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav PerStromgren » 2021-05-13 14:26

Är högtalardist ett problem? Jag lyssnar via ett par jag tycker är hyggligt lågdistorderande (Quad 2912) och utgår ifrån att de flesta av er andra också gör det. Är det inte så?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav music4ever » 2021-05-13 14:29

PerStromgren skrev:Är högtalardist ett problem? Jag lyssnar via ett par jag tycker är hyggligt lågdistorderande (Quad 2912) och utgår ifrån att de flesta av er andra också gör det. Är det inte så?


Högtalardist är något som hänger ihop med hur känslig man är och hur starkt man vill återge musiken. Så ibland är det ett ständigt problem, och ibland är det ingen större fara. 8)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Högtalardistorsion är en marknadsföringsgrej

Inläggav goat76 » 2021-05-13 14:59

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Om det var jag så signerade jag det onormalt... men precis vad av det rödmarkerade är svårförstått relaterat till det Morello skrev och sedan svarades på?

Personligen skulle jag säga att påståenden om att det mäts fel eller fel saker helst bör backas upp med ett alternativ/förslag på hur det skall göras.... inte en hypotes om att det kanske någon udda torsdag efter en blue moon skulle gå att plocka upp morsesignaler på en hårfön om vad som är fel med återgivningen. Eller något annat hittills okänt - trots att fysikens gränsland jagas på kvarknivå eller vid ljusets hastighet nuförtiden - ingetdera som är i närheten av de fysikaliska storheter som är i spel vid musikåtergivning.


Du använder din ställning som moderator för att vädra dina personliga åsikter om det jag skrev, tycker du det är okej?

Det enda jag ser i ditt svar är att det hela var just dina personliga åsikter, samt en enda lång räcka fördummanden av mig som person och som inte hade något alls att göra med det jag skrev. Endast dina egna fantasier för att göra dig lustig på min bekostnad.

————————————————————

Och ja, ifall tillverkare mäter och framförallt presenterar mätdata som inte någon person kan höra så kan vi nog konstatera att det endast är en marknadsföringsgrej. Det är det vi försöker utröna i denna tråd, och då måste vi även tala om vilka av de fel som syns i mätningarna och som även är hörbara för en människa, allt annat är säljsnack.


Det har jag inte gjort, jag var väldigt tydlig att detta var personlig åsikt.

Men då förstår jag inte över huvud taget om varför du invände mot Morello om ni är överrens?


Varför skulle jag vara överens? Morello har inte kommit med någon information alls om denna uppmätta distorsion är hörbar eller inte, utan det tillför inte hans information något alls till trådens ämne.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster