Byggandet av high-end streamer för MAC

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Tangband » 2021-06-04 21:53

Kan man då höra nån skillnad på dessa två USB/spdif interface ?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav hcl » 2021-06-05 11:42

Har den ingen vettig skärmning?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Tangband » 2021-06-05 13:01

hcl skrev:Har den ingen vettig skärmning?


Nej..... och det är ju mindre bra rent tekniskt. Men det går förstås att bygga in den i ett aluminium-case om den visar sig låta bra :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Tangband » 2021-06-07 21:25

Efter 24 timmars inbränning av sky-song kortet och några timmars jämförande så kan några slutsatser nog dras :)

1. Mac/douk U2 låter en aning bättre än Yamaha Wxc50 via den digitala utgången, med yamahan i läge ”player” .
Skillnaden är inte stor men den finns där om man lyssnar länge.

Är Mac / douk U2 så pass mycket bättre ljudmässigt än yamahan att jag är villig att kompromissa bort yamahans användarvänlighet, som är mycket bättre ?

Svaret är : nja .

Spelar jag flacfiler från min NAS så hörs det en liten aning skillnad beroende på vilken samplingsfrekvens som används. 24 bit 192 kHz in i genelec med 44,1 kHz material låter kvalitetsmässigt ungefär lika bra som utan uppsampling, dvs 44,1 kHz ut från Mac/douk U2.

192 KHz låter möjligen lite mer kliniskt i jämförelse, men basen blir en smula mer tydlig i pitchen. Det är väldigt små skillnader.

——_———————————————

Ok, hur låter då sky song kortet med sina 0,1 ppm kristaller i jämförelsen ?

Mac/ sky song låter även denna bättre än Yamaha wxc50 via de digitala utgångarna :) Här är det större skillnad. 8O
OM jag använder inställningen 44,1 kHz från kortet med flacfiler som har samma samplingfrekvens. Använder jag däremot uppsampling i Mac/sky-song till 192 kHz in i genelec låter det rätt likt Mac/douk u2 med 192 kHz. Då är det svårare att höra någon avgörande skillnad.

Det är ingen tvekan - med 44,1 kHz samplingfrekvens ut från macen/ sky-song så har diskanten fått mer nivå och reverb runt cymbaler låter mera luftigt och klingar ut längre . Ljudet har mera djup med lager på lager - det känns som ljudet blivit mera detaljrikt utan att bli hårdare. :) . Ljudet släpper bättre med en aning större illusion av 3D .

Det låter så pass mycket bättre nu att jag nog prioriterar bort yamahans användarvänlighet ..... tror jag. :)

...och hur mycket bättre skulle det kunna bli med sky-song driven med batteri för kristallerna ? :)

Här sätter jag punkt för utvärderingen - kul är att det verkligen stämde att en USB/bridge kan göra viss skillnad till det bättre , även jämfört med en separat streamer. Att ställa samplingen på native, dvs samma som källmaterialet, verkar generellt generera ett bättre ljud än uppsampling.

Testen har gjorts med en Mac-dator. Jag har ingen aning om resultatet blir lika bra eller bättre med en pc . Jag har inte testat.
Både Douk U2 och sky song finns att köpa på svenska Amazon.se.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav sprudel » 2021-06-07 22:40

Jag gillar din verkstad, du prövar och lyssnar, nog också. Uppskattas stort! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Tangband » 2021-06-08 13:06

Tack - kul att du följde tråden :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Baffel » 2021-06-08 13:26

Douk tror jag är ett seriöst kinesiskt företag. Vad man dock bör tänka på att är att det finns en uppsjö billiga elektroniska komponenter / produkter som kan köpas via t.ex Aliexpress eller eBay.

Hur kan man misslyckas med att tillverka en enkel förförstärkare med OP- amp ne5532? Det är inte många komponenter i en sådan, förutom OP-ampen lite kondingar och motstånd. Kineserna måste ju ha någon ingenjör med vid konstruktionen, eller? Detta är grundläggande för vilken elektronikingenjör som helst. Ändå blev det fel. En pensionär i England mäter med sitt enkla oscilloskop och listar ut vari felet ligger. Obs kineserna gör samma, enkla, misstag två gånger. På två olika brädor. 8O

Så , se upp när det beställs. Kolla så det verkligen är en vettig seriös aktör/ tillverkare.

....so yet another chinese cock-up


Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Svempa » 2021-06-08 18:41

Jag vet inte om man kan kalla ett nivåfall på mindre än 1dB vid 20kHz för ett allvarligt misstag. Det handlar väl snarare om ett kompromiss för att slippa förstärka hf-skräp som en sådan här enkel förstärkare kan misstänkas utsättas för. Att helt utesluta kondensator är däremot definitivt mindre smart.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Byggandet av high-end streamer för MAC

Inläggav Baffel » 2021-06-08 21:30

Så kan det vara. :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Eri och 19 gäster