Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-09 20:53

Myror och felstavningar i all ära men om man nu skippar det samt diskussionen om ljudkvalitén för ett litet tag så undrar i alla fall jag: Är Apple Music användarvänligt? Hur är det med sökbarheten? Lägga upp listor? Info om musik/artister? Någon som testat eller har Apple Music och kan berätta hur det står sig utifrån de aspekterna jämfört med Spotify, Tidal och/ eller Qobuz?

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav MacBruce » 2021-06-10 01:05

hifikg skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:
De refererar till menykommandon som är skrivna med versaler. Skulle de skriva dem med gemener skulle gemene man, eller en gemen man, hävda att kommandot inte finns. Om du hänger upp dig på saker som iOS och liknande så är det varumärken/namn som ska skrivas så. Du skrev tio fel, jag bad dig visa tre. Tror inte du kan.


- På några ställen kan kanske versalerna accepteras, som tex i menykommandot, men inte på övriga ställen.
- Egennamn och varumärken (i detta fall ordmärken, dvs utan figur) skall skrivas på samma sätt som andra namn - med versal, dvs Iphone, Ipad, Apple, Macintosh, Krell etcetera.

Summerar du blir det i storleksordningen tio skrivfel. Jag fick det till 13 då jag även inkluderat ett enstaka knasigt ordval, men vi kan sluta oss till tolv. :) Summa summarum har vi en text som ingalunda når upp till gymnasial standard.


Då förstår jag hur du tänker. Men säger som Magnus i fem myror... Det är FEL, FEL, FEEEEL!


När det gäller egennamn kan man ju lite oförskämt tala om för släkten fforbes, att de stavar sina efternamn fel.

Och när vi ändå är igång, kan det ju nämnas i förbifarten, att Mac är en förkortning av Macintosh, inte en akronym av någonting som blir MAC. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 07:32

hifikg skrev:
Morello skrev:
hifikg skrev:
De refererar till menykommandon som är skrivna med versaler. Skulle de skriva dem med gemener skulle gemene man, eller en gemen man, hävda att kommandot inte finns. Om du hänger upp dig på saker som iOS och liknande så är det varumärken/namn som ska skrivas så. Du skrev tio fel, jag bad dig visa tre. Tror inte du kan.


- På några ställen kan kanske versalerna accepteras, som tex i menykommandot, men inte på övriga ställen.
- Egennamn och varumärken (i detta fall ordmärken, dvs utan figur) skall skrivas på samma sätt som andra namn - med versal, dvs Iphone, Ipad, Apple, Macintosh, Krell etcetera.

Summerar du blir det i storleksordningen tio skrivfel. Jag fick det till 13 då jag även inkluderat ett enstaka knasigt ordval, men vi kan sluta oss till tolv. :) Summa summarum har vi en text som ingalunda når upp till gymnasial standard.


Då förstår jag hur du tänker. Men säger som Magnus i fem myror... Det är FEL, FEL, FEEEEL!


Alltså nu så var det ju..ähä...strunt samma.

Berätta istället lite mer om Apple Music. Tycker du det är lättanvänt? Brodera gärna ut texten kring det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-10 07:47

För mig, som har all min musik tillgänglig via Musik, är Apple Music en tjänst som jag föredrar då den är väl integrerad med Musik. Jag kan lätt hoppa mellan eget material och streamat dito. Har inte provat någon annan streamingtjänst, men kanske satsar på Qobuz i höst om det innebär att jag inte behöver skaffa två nya datorer, något jag inte till fullo utrett än. Skillnaden i bekvämlighet lär ändå vara ganska liten. Vad gäller ljudkvalitet är jag rätt övertygad om att alla är lika goda kålsupare, lossless är lossless liksom, eventuellt får jag justera kabellyftarna någon centimeter. Apple bjuder på lossless utan extra kostnad (och en ganska låg kostnad dessutom, 99 spänn i månaden), lite sympatiskt, om man bortser från kravet på ganska nya järn. Jag har ca 8000 album lagrade på hårddisk o tycker om känslan att ha kontroll över det jag gillar, men det visar sig oftare och oftare att jag kommer hem med dubbletter, så full koll har jag inte :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 07:52

Intressant KG. Du är inne på samma spår som jag dvs om nu alla stora streamingtjänstleverantörerna går mot högupplöst så spelar det mindre roll vilken av dem man väljer. Då så handlar det mer om på vilken dator, OS, man kör dem på samt användarvänlighet, storlek bibliotek samt att kunna få ut signalen på bästa/ smidigaste sätt till t.ex extern DAC/ streamer.

Just det streamer. Köp denna

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15142.html

Så har du din data och kan köra Qobuz. :)

För mer om allon se:

viewtopic.php?f=9&t=72013

Edit, vad tusan ska du med Qobuz till när Apple Music blir lossless?
Senast redigerad av Baffel 2021-06-10 07:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-10 07:55

Någon som fått gapless och crossfade att funka med Apple music? Isf vad använder ni?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav pLudio » 2021-06-10 08:05

MacBruce skrev:Och när vi ändå är igång, kan det ju nämnas i förbifarten, att Mac är en förkortning av Macintosh, inte en akronym av någonting som blir MAC. ;-)

Men alla Mac har minst en MAC.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-10 08:11

Baffel skrev:Intressant KG. Du är inne på samma spår som jag dvs om nu alla stora streamingtjänstleverantörerna går mot högupplöst så spelar det mindre roll vilken av dem man väljer. Då så handlar det mer om på vilken dator, OS, man kör dem på samt användarvänlighet, storlek bibliotek samt att kunna få ut signalen på bästa/ smidigaste sätt till t.ex extern DAC/ streamer.

Just det streamer. Köp denna

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15142.html

Så har du din data och kan köra Qobuz. :)

För mer om allon se:

viewtopic.php?f=9&t=72013

Edit, vad tusan ska du med Qobuz till när Apple Music blir lossless?


Du glömde hur mycket du vill att artisterna ska få del av intäkterna. Då är de stora drakarna som Google, Apple, Amazon m.fl. snåla som fan. Även Spotify borde skämmas.

"How does Qobuz support artists?
Of all the streaming services out there, Qobuz pays artists the most/stream, though it still isn’t anything compared to directly supporting an artist through something like Bandcamp. Qobuz has a program that financially helps artists and it increased when all live music was suspended during the COVID-19 pandemic: in April to May of 2020, 100% of Qobuz revenues were forwarded to rights holders.
DIGITAL SERVICE PROVIDER $ PER STREAM
Qobuz $0.04390
Peloton $0.04036
iHeartRadio $0.01426
Amazon Unlimited $0.01175
Napster/Rhapsody $0.01110
24/7 Entertainment GmbH $0.01050
YouTube Red $0.00948
Tidal $0.00927
Deezer $0.00567
Google Play $0.00543
Apple $0.00495
KKBox $0.00435
Amazon Digital Services Inc. $0.00395
Spotify $0.00331
Loen $0.00205
Pandora $0.00155
Vevo $0.00109
Yandex LLC $0.00051
YouTube Content ID $0.00028
UMA $0.00013"

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav MacBruce » 2021-06-10 08:13

pLudio skrev:
MacBruce skrev:Och när vi ändå är igång, kan det ju nämnas i förbifarten, att Mac är en förkortning av Macintosh, inte en akronym av någonting som blir MAC. ;-)

Men alla Mac har minst en MAC.


Ja, vad har inte en Mac... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-10 08:20

MacBruce skrev:
pLudio skrev:
MacBruce skrev:Och när vi ändå är igång, kan det ju nämnas i förbifarten, att Mac är en förkortning av Macintosh, inte en akronym av någonting som blir MAC. ;-)

Men alla Mac har minst en MAC.


Ja, vad har inte en Mac... ;-)


Problem
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-10 08:24

Baffel skrev:Intressant KG. Du är inne på samma spår som jag dvs om nu alla stora streamingtjänstleverantörerna går mot högupplöst så spelar det mindre roll vilken av dem man väljer. Då så handlar det mer om på vilken dator, OS, man kör dem på samt användarvänlighet, storlek bibliotek samt att kunna få ut signalen på bästa/ smidigaste sätt till t.ex extern DAC/ streamer.

Just det streamer. Köp denna

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15142.html

Så har du din data och kan köra Qobuz. :)

För mer om allon se:

viewtopic.php?f=9&t=72013

Edit, vad tusan ska du med Qobuz till när Apple Music blir lossless?


Jag tror att man kan streama med nästan vad som helst som har en stabil internetuppkoppling, det som händer efter streamern är vad som påverkar ljudet, men självklart vill man sälja specialprylar med tillhörande kablar. En streamer som tar ner Apple Music skulle kunna vara intressant om nu Apple kräver att man sätter en nästan ny dator som musikstreamer. Kanske kan jag lägga en halvgammal iPhone (ja, iPhone) som streamer. Saken kommer att utredas i höst, nu stundar lågsäsong för lyssnande.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav MacBruce » 2021-06-10 08:28

hifikg skrev:
MacBruce skrev:
pLudio skrev:Men alla Mac har minst en MAC.


Ja, vad har inte en Mac... ;-)


Problem


Tänkte'nte på det - problem glömmer man lätt som Mac-kusk.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 08:28

RogerGustavsson skrev:Du glömde hur mycket du vill att artisterna ska få del av intäkterna. Då är de stora drakarna som Google, Apple, Amazon m.fl. snåla som fan. Även Spotify borde skämmas.
]


Onekligen ett tungt vägande argument för Qobuz då. Dessutom. På årsbasis 600 kr hit eller dit vad spelar det för roll. Jag utgår ifrån att i alla fall forumisterna spelar mycket musik. Så ett Apple Music lossless för runt 1200 kr om året eller ett Qobuz för 1800 kr vad spelar det för roll. :)

Så KG , du som månar om artisternas ekonomi. Inget att tveka på. Bara köpa en allo ( eller liknande) plugga in och börja köra Qobuz. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 08:30

hifikg skrev:
Baffel skrev:Intressant KG. Du är inne på samma spår som jag dvs om nu alla stora streamingtjänstleverantörerna går mot högupplöst så spelar det mindre roll vilken av dem man väljer. Då så handlar det mer om på vilken dator, OS, man kör dem på samt användarvänlighet, storlek bibliotek samt att kunna få ut signalen på bästa/ smidigaste sätt till t.ex extern DAC/ streamer.

Just det streamer. Köp denna

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15142.html

Så har du din data och kan köra Qobuz. :)

För mer om allon se:

viewtopic.php?f=9&t=72013

Edit, vad tusan ska du med Qobuz till när Apple Music blir lossless?


Jag tror att man kan streama med nästan vad som helst som har en stabil internetuppkoppling, det som händer efter streamern är vad som påverkar ljudet, men självklart vill man sälja specialprylar med tillhörande kablar. En streamer som tar ner Apple Music skulle kunna vara intressant om nu Apple kräver att man sätter en nästan ny dator som musikstreamer. Kanske kan jag lägga en halvgammal iPhone (ja, iPhone) som streamer. Saken kommer att utredas i höst, nu stundar lågsäsong för lyssnande.


Nä, inte Apple Music lossless av skäl RogerGustavsson, och även du tidigare har jag för mig, ovan anfört.

En allo kan du köra med Linux som du lägger in i Raspberry Pi 4. Men för att kunna använda Apple Music lossless måste du ha en Appleprodukt. Dessutom någon ny modell/ version. Det kommer du inte runt med Linux. Tror jag. Är tämligen kass på detta med olika OS. Linux kan jag inte ett smack om så jag vet inte vad jag pratar om. 8O
Senast redigerad av Baffel 2021-06-10 08:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-10 08:31

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Intressant KG. Du är inne på samma spår som jag dvs om nu alla stora streamingtjänstleverantörerna går mot högupplöst så spelar det mindre roll vilken av dem man väljer. Då så handlar det mer om på vilken dator, OS, man kör dem på samt användarvänlighet, storlek bibliotek samt att kunna få ut signalen på bästa/ smidigaste sätt till t.ex extern DAC/ streamer.

Just det streamer. Köp denna

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15142.html

Så har du din data och kan köra Qobuz. :)

För mer om allon se:

viewtopic.php?f=9&t=72013

Edit, vad tusan ska du med Qobuz till när Apple Music blir lossless?


Jag tror att man kan streama med nästan vad som helst som har en stabil internetuppkoppling, det som händer efter streamern är vad som påverkar ljudet, men självklart vill man sälja specialprylar med tillhörande kablar. En streamer som tar ner Apple Music skulle kunna vara intressant om nu Apple kräver att man sätter en nästan ny dator som musikstreamer. Kanske kan jag lägga en halvgammal iPhone (ja, iPhone) som streamer. Saken kommer att utredas i höst, nu stundar lågsäsong för lyssnande.


Nä, inte Apple Music lossless av skäl RogerGustavsson, och även du tidigare har jag för mig, ovan anfört.


Inte än. Nya Apple TV kanske fungerar som streamer, eller någon annan kommande pryl, varför skulle inte Apple vara bäst på det också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 08:34

Inte än vad? Inte än att Apple ger någon vidare ersättning till musikerna?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-10 08:35

Baffel skrev:Inte än vad? Inte än att Apple ger någon vidare ersättning till musikerna?


Tror han menade att det inte finns någon streamer som hanterar Apple Music.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 08:39

Blind leder en blind just nu :mrgreen:

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4

Raspberry Pi 4 år en dator. Varför skulle du inte kunna lägga in något äppligt i den? Just det eftersom det inte är en MAC... :oops: Gick lite för fort där.

Apple Music lossless är väl bara för de som just kör Apple- lösning med sin data. Apple vill väl inte, eller har väl inget behov av att sälja marknadsföra Apple Music lossless i sig stand alone utan Apple Music lossless säljs enbart ihop med deras övriga produkter.

I vilket fall KG kommer du inte runt detta med ekonomisk ersättning till musikerna så skippa Apple Music lossless och kör Qobuz istället. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav goat76 » 2021-06-10 08:50

Baffel skrev:Intressant KG. Du är inne på samma spår som jag dvs om nu alla stora streamingtjänstleverantörerna går mot högupplöst så spelar det mindre roll vilken av dem man väljer. Då så handlar det mer om på vilken dator, OS, man kör dem på samt användarvänlighet, storlek bibliotek samt att kunna få ut signalen på bästa/ smidigaste sätt till t.ex extern DAC/ streamer.

Just det streamer. Köp denna

ALLO BOSS2 DAC CS43198 32bit 192kHz DSD64 with Aluminum Case and Raspberry Pi 4
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15142.html

Så har du din data och kan köra Qobuz. :)

För mer om allon se:

viewtopic.php?f=9&t=72013

Edit, vad tusan ska du med Qobuz till när Apple Music blir lossless?


Har du egen erfarenhet av Allo Boss2? Att rekommendera något baserat på en läst recension kan bli fel.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-10 08:51

Baffel skrev:...I vilket fall KG kommer du inte runt detta med ekonomisk ersättning till musikerna så skippa Apple Music lossless och kör Qobuz istället. :)


Apple pröjsar 50% mer än Spotify, dessutom är det Apple som ser till att det överhuvudtaget finns musik i världen.

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-10 09:03

Fan då borde man ju inte köra Spotify. 8O Det är , i alla fall för mig, nog så krångligt med alla in - och urkoppling, olika OS, streamers, optiskt, usb , div program som ska till och lira bra ihop, data ( vilken typ) /padda få det bästa ur dem, uppgraderingar av div programvaror och då har man knappt ens fått ut signalen ur DAC-en, typ....Sen som lök på laxen detta med den förbannade moraliska aspekten av det hela. :| Det kommer i alla fall jag ha med i beräkningarna framöver.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tangband » 2021-06-14 11:28

Har nu testat Apple Music med deras erbjudande som är gratis i 3 månader mera ingående på mina tre enheter - iPad, iPhone och Mac.

På iPhone och iPad har jag testat lossless 24 bit 44,1/48kHz och på Mac:en material med upp till 24 bit 192 kHz.
I Apple Music finns det mycket material i high resolution, vilket kom som en trevlig överraskning.

I menyerna i början i Apple Music har man möjlighet att välja bort Musik-genres man aldrig lyssnar på. Detta är helt frivilligt.
Detta betyder för min egen del att jag slipper få nån rapp-artist eller dansbands-sångerska på displayen. En bra funktion.

Det första jag gjort efter prenumerationen är att gå in och stänga av Atmos på alla enheterna. Sedan kryssa för lossless ( iPhone/iPad) och high resolution ( macen )

Riktigt kul är det - det låter nämligen väldigt bra och från iPhone/iPad i Apple lossless via trådade Sony wh1000xm3 jag kan inte skilja kvaliteten från det material jag har i Flac på min NAS. NAS-materialet kör jag från iPhone/iPad med hjälp av mconnectHD .
Det går att ladda ned musik precis som i Spotify och ta med sig på promenad med telefonen och det är roligare än Spotify premium 320 Kbit att lyssna. :)
Bättre dynamik, bättre utklingning av cymbaler, bättre separation, djupare bas, mera artikulation, ingen lyssningströtthet.

Macen via sky song USB bridge med high resolution material 24bit/96 eller 192 kHz digitalt in i Genelec låter i sin tur tydligt bättre än ”bara ” lossless. Så är det. :)
Detta är riktigt kul. :)

(Jag upplever samma förbättring som då jag mixar eget inspelat material i 24 bit 96 KHz jämfört med om jag konverterar mixen till 16 bit/44,1 kHz. Nedkonverteringen till 16 bit 44,1 kHz ( med dithering ) får allting att låta en aning torrare och tråkigare, med sämre ljudsläpp från högtalarna tycker jag. )

Med high resolution i Apple Music försvinner högtalarna helt och det låter på bra inspelningar helt oansträngt. Underbart .

Kör jag ”bara” lossless material från macen, så låter det väldigt likt allt det material jag har på min NAS med hjälp av flacbox mjukvaran.
Det låter inte sämre och inte heller bättre. Precis som det borde alltså. Nu kan jag nog städa undan Nasen eftersom istort sett allt material redan finns på Apple Music.

Summasummarum :

Hejdå Spotify - jag står inte ut med lyssningströttheten, den matta dynamiken och den röriga mixen jag upplever efter en kvarts lyssnande jämfört med Apple Music lossless.

Edit: min iPad är från sent 2015 och den klarar ios14,6 . Även iPhone 6S och framåt klarar uppgraderingen.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-14 11:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-14 11:35

Intressant. Vet du om det är det nya Spotify lossless som du lyssnat och ledsnat på?

Kanske blir till att byta till iPhone/ iPad ändå... :)
Senast redigerad av Baffel 2021-06-14 11:37, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tangband » 2021-06-14 11:37

Baffel skrev:Intressant. Vet du om det är det nya Spotify lossless som du lyssnat på?


Jag har ju jämfört med Spotify premium som i dagens läge låter sämre. Spotify lossless finns inte officiellt än.
Tyvärr måste Spotify nog även erbjuda 24 bit 192 kHz för 99:- får att få tillbaka mig som kund.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-14 11:39

Men hur är det med gapless och crossfade? Funkar inte för mig iaf. Iphone\Airplay och Carplay..
Senast redigerad av ottovonkopp 2021-06-14 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-14 11:40

Baffel skrev:Intressant. Vet du om det är det nya Spotify lossless som du lyssnat och ledsnat på?

Kanske blir till att byta till iPhone/ iPad ändå... :)

Det kan jag förstå om du då föredrar Apple Music. Det intressanta blir ju hur Spotify lossless kommer att låta. I alla fall för min del.

Hmmm. Apple Music. Att den skulle segla upp som en rejäl utmanare. Vem hade kunnat gissa på det för några månader sedan. 8O

24 bit 192 kHz för 99:-

Oroligt attraktivt. Onekligen.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tell » 2021-06-14 11:44

Tangband har fastnat så djupt nere i företagens försäljningssnack att placebon är riktigt stark ;)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Baffel » 2021-06-14 12:01

Kanske det men 24 bit 192 kHz för 99:- är 24 bit 192 kHz för 99:-

Placebo råkar vi nog alla ut för. Inget unikt för Tangband. Om det nu så vore fallet med Tangband och Apple Music dvs.

I vilket fall, Apple Music lossless i sig är nog riktigt bra MEN sett ur ett rent ekonomiskt HiFi - perspektiv ifall man i dagsläget inte har något äpple så är det ju en riktigt dålig investering. Att köpa iPhone/iPad , abonnemang, ev MAC. Det är dyra grejer. Man får ju mycket mer välljud genom att lägga de pengarna på någon annan streamingleverantör plus pengar över till tja annat inom HiFi, t.ex en ALLO BOSS2 DAC/Streamer med Raspberry Pi 4.

För de som i dagsläget kör med äpplen är det såklart en helt annan femma.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav hifikg » 2021-06-14 13:51

Baffel skrev:...Apple Music. Att den skulle segla upp som en rejäl utmanare. Vem hade kunnat gissa på det för några månader sedan. 8O



Jag
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Thomas_A » 2021-06-14 14:33

Kan det göras en ABX på relevant stycke från Apple music som är loss-less mot motsvarande 256 kbit AAC? Är det möjligt?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster