Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav shifts » 2021-07-01 08:07

Tangband skrev:Endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.


Beror på skulle jag säga. Nu är väl kontexten Apple Music och deras egna programvaror och då är det sant, men vill ändå poängtera att det inte är så överallt på MacOS-enheter.

När jag kopplar in min Chord Mojo till min MacBook för att lyssna på musik via lurar, använder jag en fantastisk mjukvara vid namn Swinsian. Där markerar jag rutan Automatically adjust audio device sample rate and bit depth och sedan fungerar det som jag vill (i Swinsian vill säga).
2021 maj på Spotify

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav MacBruce » 2021-07-01 08:22

hifikg skrev:På den tiden var det väl inte mycket som gick att öppna på en päce överhuvudtaget. Microsoft Word och Ms Excel fanns inte ens för PC på den tiden, det är program som är gjorda för Mac från början. Minns när PC-folket fick sin första version av Excel o löpte amok för att visa oss med Mac vad man kunde göra med en PC... jomenvisstalltså, fast vi gjorde det i färg.


Jo - och vi hade ju t.ex det suveräna DynaCalc "spreadsheet" ("sprid skit") på våra 8-bitars FLEX/Uniflex-datorer redan vid decennieskiftet 70/80. Dessutom drösvis av WYSIWYG-editorer.

Tror att det senaste Windows-systemet jag har, under emulering på en gammel-Mac, är W2000. (Kan f.ö. köra det samtidigt med W3.11 under samma emulator). Om man bryter sig ur Windows till DOS-nivå, är det närmast övertydligt, att det piratkopierade CP/M fortfarande ligger "i botten" av systemet.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-01 08:39

shifts skrev:
Tangband skrev:Endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.


Beror på skulle jag säga. Nu är väl kontexten Apple Music och deras egna programvaror och då är det sant, men vill ändå poängtera att det inte är så överallt på MacOS-enheter.

När jag kopplar in min Chord Mojo till min MacBook för att lyssna på musik via lurar, använder jag en fantastisk mjukvara vid namn Swinsian. Där markerar jag rutan Automatically adjust audio device sample rate and bit depth och sedan fungerar det som jag vill (i Swinsian vill säga).


Det är ju just i lägen som detta som Apples egna plattformar blir alltför ”låsta”, som användare kan man inte kringgå att Apple Music-appen är det enda sättet att komma åt deras musikbibliotek, man kan inte använda ett externt alternativ av programvara likt Swinsian eller Roon och man får snällt vänta och hoppas att Apple själva introducerar ”Exlusive mode” i Apple Music-appen till MacOS.

Med de andra streamingtjänsterna så får man tjänster som aktivt arbetar för att vara kompatibla med så mycket som möjligt, man är fri att använda vilken hårdvara man vill och det finns många externa program som kommer åt musikbiblioteket.

Om Apple öppnar upp det hela och mer fungerar som övriga streamingtjänster där jag som användare får fritt fram att intallera Apple Music på en hop av valbara plattformar, och att tredjepartprogram som Roon eller Linn Kazoo får tillgång till musikbiblioteket, då blir Apple Music ett seriöst alternativ för mig. :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-07-01 12:09

Tangband skrev:Det är endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.

Midi-inställningen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-01 20:21

shifts skrev:
Tangband skrev:Endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.


Beror på skulle jag säga. Nu är väl kontexten Apple Music och deras egna programvaror och då är det sant, men vill ändå poängtera att det inte är så överallt på MacOS-enheter.

När jag kopplar in min Chord Mojo till min MacBook för att lyssna på musik via lurar, använder jag en fantastisk mjukvara vid namn Swinsian. Där markerar jag rutan Automatically adjust audio device sample rate and bit depth och sedan fungerar det som jag vill (i Swinsian vill säga).


O jag gör samma sak med bit-perfect
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav jockewe » 2021-07-02 02:11

Tell skrev:
Tangband skrev:Det är endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.

Midi-inställningen?
Skärmavbild 2021-07-02 kl. 02.09.49.png
Skärmavbild 2021-07-02 kl. 02.09.49.png (72.24 KiB) Visad 2155 gånger

(Det räcker med att politiker låtsas inte förstå uppenbara saker)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-07-02 03:04

jockewe skrev:
Tell skrev:
Tangband skrev:Det är endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.

Midi-inställningen?
Skärmavbild 2021-07-02 kl. 02.09.49.png

(Det räcker med att politiker låtsas inte förstå uppenbara saker)


Hade ingen aning om att det hette ljud-/midi-inställningen på Macintosh, men oavsett så är det ljudinsällningen o ingen midi han är o fixar med. Rätt ska va rätt ;)

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-07-02 03:23

hifikg skrev:
Kanske lika seglivad som att man blir "inlåst" med Apple. Vojne så dumt.


Dumt? Myt?

"inlåsningen" beror ju på om man arbetat med Mac-unika program eller inte.
Jag är helt klart totalt inlåst.

Eller har du tips på hur jag kan flytta 20 års ljud- och musikproduktion i Logic till en annan plattform?
Ingen skulle bli gladare än jag!

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-02 10:13

Ogjort skrev:
hifikg skrev:
Kanske lika seglivad som att man blir "inlåst" med Apple. Vojne så dumt.


Dumt? Myt?

"inlåsningen" beror ju på om man arbetat med Mac-unika program eller inte.
Jag är helt klart totalt inlåst.

Eller har du tips på hur jag kan flytta 20 års ljud- och musikproduktion i Logic till en annan plattform?
Ingen skulle bli gladare än jag!

Anders O.


Japp, du är helt klart inlåst med Apple Logic då det inte verkar finnas några smidiga sätt att flytta dina musikprojekt då formatet är Logic-specifikt. Det gäller väl även för andra DAW att projektet har ett specifikt filformat för just den DAW man använder, men det underlättar såklart om studioprogramet finns för olika operativsystem för då går det bra att flytta projekten från en Apple-dator till en PC.

Det enda du kan göra om du vill flytta över till en "multiplattforms-DAW" är väl att manuellt flytta de individuella WAV-spåren eller rendera samlingar av spår om du vet att du aldrig någonsin tänkt ändra balansen mellan och sedan bygga upp allt igen. 20 år av arbete lär ju ta ett bra tag att bygga upp, men du behöver väl inte göra det förrens du eventuellt ska göra något med något av de gamla projektet?

Själv använder jag Reaper och jag har nyligen flyttat alla mina projekt från en MacBook till en PC med Windows. Det var i princip helt problemfritt, det var bara att kopiera över ljudfilerna och Reaper-filerna från min MacBook till en extern hårddisk och sen flytta dem vidare till hårddisken på PC,n.
Det som sedan återstod var att ladda ner de plugins som "efterlystes" av Reaper, de som jag använt på de individuella spåren och som tur är så är jag en purist så det är bara 3-4 olika plugins och dessa behövde jag ratta in inställningarna för manuellt. Allt annat som panoreringar, spårens individuella nivåer m,m följde med projekten automatiskt.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav pLudio » 2021-07-02 10:34

Folk konverterar till och från REAPER med https://www.aatranslator.com.au/.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-02 10:50

pLudio skrev:Folk konverterar till och från REAPER med https://www.aatranslator.com.au/.


Se där, kanske något för Ogjort att undersöka då det verkar vara ett verktyg för konvertering till och från de flesta studioprogram.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Ogjort » 2021-07-02 15:24

goat76 skrev:
pLudio skrev:Folk konverterar till och från REAPER med https://www.aatranslator.com.au/.


Se där, kanske något för Ogjort att undersöka då det verkar vara ett verktyg för konvertering till och från de flesta studioprogram.


Ja det finns några olika exporterings/konverterings-varianter.
Man skulle kunna ta till det som nödvariant för att "rädda" ett projekt eller så.
Men... man får tänka på att i de flesta fall finns massor med automatiseringar, programegna effekter och
samplingar, plus att allt hämtas från specifika platser i programegna bibliotek.
Och massor är ofärdiga skisser och idéer som jag tänker mig göra klara - någon gång... :roll:

Det går åtskilliga timmar (dygn) åt att restaurera ett projekt även om jag "bara" flyttar från Logic 9 till Logic X.
(som SKA vara kompatibla - men inte är det)
Och då ingår sådana där skärpt irriterande dumheter som att de har bytt namn på "samma" trumpet-sample t.ex.
Man får leta igenom några GB för att hitta vad de kallar den numera... Vilket gäller alla möjliga delar i helheten.
(även Space Designer t.ex. - samma rum heter plötsligt något annat och hittas inte)

Hade man vetat om framtiden när, då helt överlägsna Logic lanserades, så hade jag valt ett annat program som finns för flera plattformar.
Men med dåvarande fin-fina historik i Mac-världen, trodde jag aldrig att det skulle komma att bli så illa som det nu har blivit.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hcl » 2021-07-02 16:02

goat76 skrev:
pLudio skrev:Folk konverterar till och från REAPER med https://www.aatranslator.com.au/.


Se där, kanske något för Ogjort att undersöka då det verkar vara ett verktyg för konvertering till och från de flesta studioprogram.

Jag har använt detta en del. Precis som ogjort skriver så krävs en del (ofta rätt mycket) pyssel för att återskapa ett projekt efter konvertering. aatranslator kan dock vara enormt mycket bättre än inget alls.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-02 16:44

hcl skrev:
goat76 skrev:
pLudio skrev:Folk konverterar till och från REAPER med https://www.aatranslator.com.au/.


Se där, kanske något för Ogjort att undersöka då det verkar vara ett verktyg för konvertering till och från de flesta studioprogram.

Jag har använt detta en del. Precis som ogjort skriver så krävs en del (ofta rätt mycket) pyssel för att återskapa ett projekt efter konvertering. aatranslator kan dock vara enormt mycket bättre än inget alls.


Jag har aldrig använt ett sånt överföringsprogram, men jag kan mycket väl tänka mig att det inte fungerar till 100% och att det kan behövas rätt många justeringar. I vissa fall kanske det t.o.m kan försvåra processen då man inte riktigt får full insyn i vad som fungerat och inte fungerat i den automatiska överföringen.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav jockewe » 2021-07-06 00:57

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:...Deras inlåsning av användare till sina system är heller ingen höjdare men det ger säkert klirr i kassan.


Det är den verkliga fördelen med Apple, att de håller ihop sitt system så att det praktiskt taget aldrig skenar o går fel. En del kallar det inlåsning, jag kallar det för kvalitet. Vet inte vad jag inte kan göra med mina Macar, iPhonar och paddor som någon kan göra med en päce, förutom att gråta över problem då.


Hahaa, såhär såg forumet ut i Safari förra veckan (Big Sur)
Skärmavbild 2021-06-30 kl. 02.00.43.png
Skärmavbild 2021-06-30 kl. 02.00.43.png (352.99 KiB) Visad 1990 gånger


Ursäkta att det blev lite "off topic" men jag har haft så många appleproblem, speciellt ljudrelaterade sådana med Logic.
Jag är rätt övertygad om att problem per capita är ungefär lika sedan några år tillbaka.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Harryup » 2021-07-06 15:57

Nej, så såg det ut i din safari.
Min har alltid varit likdan.

/Harry

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-06 17:46

Ogjort skrev:
hifikg skrev:
Kanske lika seglivad som att man blir "inlåst" med Apple. Vojne så dumt.


Dumt? Myt?

"inlåsningen" beror ju på om man arbetat med Mac-unika program eller inte.
Jag är helt klart totalt inlåst.

Eller har du tips på hur jag kan flytta 20 års ljud- och musikproduktion i Logic till en annan plattform?
Ingen skulle bli gladare än jag!

Anders O.



Man gör sina val. Tror inte du kan flytta allting åt andra hållet heller, så då är du inlåst där... köpte en bensinbil o är tvungen att tanka dyr bensin när grannen kör på billigt avfall, snacka om att vara inlåst. Snubben med Teslan har inget bensinlock, ha ha... han känner sig nog inlåst han också. Ehuru tämligen nöjd ändå :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav I-or » 2021-07-06 18:06

Det är dock en gigantisk skillnad på företag som medvetet försöker låsa in sina kunder i sitt ekosystem med kladdiga mjukvaror och icke-standardiserade hardvarulösningar och företag som i hög grad arbetar med öppna system och standardlösningar. Mindre dumheter kan jag acceptera eftersom valmöjligheterna blir alltför begränsade annars, men för egen del har jag alltid skytt de förstnämnda företagen som pesten och har aldrig ångrat mitt val.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Harryup » 2021-07-06 18:40

Skall man snacka inlåsning så kan man ju tänka på Active Directory ihop med Intune. Då kan man verkligen låsa användares datorer fullständigt, om det gäller en PC förstås är det helt normalt. Om det gäller mac så är det inte ens normalt att man kopplar datorn till ett AD.
Så om man jämför vad en ensam användare kan nå i en pc jämfört med Mac så ser jag inget särskild skillnad eftersom man kan köra det mesta på en mac både virtuellt och native. När det gäller användare i nätverk så är det ljusår i skillnader till macs "fördel".

Om det hjälper vet jag inte men det ser ju inte omöjligt ut eftersom det finns böcker som beskriver hur man exporterar till ProTools eller Cubase både projekt och filer.

https://www.dummies.com/software/logic-pro-x/export-your-logic-pro-x-project-for-collaboration/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-06 20:31

I-or skrev:Det är dock en gigantisk skillnad på företag som medvetet försöker låsa in sina kunder i sitt ekosystem med kladdiga mjukvaror och icke-standardiserade hardvarulösningar och företag som i hög grad arbetar med öppna system och standardlösningar. Mindre dumheter kan jag acceptera eftersom valmöjligheterna blir alltför begränsade annars, men för egen del har jag alltid skytt de förstnämnda företagen som pesten och har aldrig ångrat mitt val.


Ja, var och en blir salig på sin tro :)

För mig är Apples lösningar standard. Sedan 1985. Blir irriterad när päce-människor skickar filer som inte kan öppnas utan handpåläggning. Upplever dem som fast i sin gröngula (jo, de lär ha fått färgskärmar sen jag kollade sist, men ändå) bur, men bara de är lyckliga så får de väl vara där. Fanns en tid när jag gjorde allt, nåja, väldigt mycket, för att befria dem. Numera bryr jag mig inte, blir bara ledsen när jag ser folk göra felköp för surt förvärvade och skattade pengar. Fast vem köper en päce privat för egna pengar?
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-07-08 07:36

Test av de olika streamingtjänsterna - vilken låter bäst och vilken är mest praktisk ?

https://youtu.be/AVn2QfPk7ng

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-08 09:46

Tangband skrev:Test av de olika streamingtjänsterna - vilken låter bäst och vilken är mest praktisk ?

https://youtu.be/AVn2QfPk7ng


Jag skulle verkligen vilja veta varför så många inklusive mig upplever att Qobuz låter bättre än exempelvis Tidal, även i det här testet tycker recensenten att Qobuz låter tydligare och luftigare med bättre separation än de andra aktörerna.

Var ligger skillnaden?
Belker har gjort ett antal tester som visar att Qobuz och Tidal båda är bit-perfect, men trots detta så är det nästan helt genomgående så att de flesta hör samma skillnad när man läser runt på nätet. Själv har jag spekulerat i om det var olika typer av dithers hos streamingtjänsterna som är orsaken, men det ska det tydligen inte heller vara enligt några här på forumet.

Någon förväntaneffekt hade jag inte heller då mina förväntningar var att Tidal och Qobuz skulle låta fullständigt identiska, förutsatt att det handlar om samma mastringar (vilket är ganska lätt att hitta bara genom att jämföra mindre kända artister med endast en utgåva per album). Jag hade inte heller läst på förhand om några påstådda skillnaderna, jag hörde dem själv och sökte sedan på nätet där många har beskrivit exakt samma ljudskillnader som bättre tydlighet, ett luftigare ljud med tydligare separation.

Jag förväntar mig att någon kommer komma med en teknisk förklaring inom en snar framtid. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-08 10:02

Tangband skrev:Test av de olika streamingtjänsterna - vilken låter bäst och vilken är mest praktisk ?

https://youtu.be/AVn2QfPk7ng


Ids du inte se hela så får du listan här...

Spoiler:
Visa
Plats ett: Qoubuz
Plats 2-4: Apple, Deezer och Tidal
5: Amazon

För allmänt bruk eller om man är Apple-användare rekommenderas Apple
För audiofiler rekommenderas Qobuz
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-07-08 11:03

goat76 skrev:
Tangband skrev:Test av de olika streamingtjänsterna - vilken låter bäst och vilken är mest praktisk ?

https://youtu.be/AVn2QfPk7ng


Jag skulle verkligen vilja veta varför så många inklusive mig upplever att Qobuz låter bättre än exempelvis Tidal, även i det här testet tycker recensenten att Qobuz låter tydligare och luftigare med bättre separation än de andra aktörerna.

Var ligger skillnaden?
Belker har gjort ett antal tester som visar att Qobuz och Tidal båda är bit-perfect, men trots detta så är det nästan helt genomgående så att de flesta hör samma skillnad när man läser runt på nätet. Själv har jag spekulerat i om det var olika typer av dithers hos streamingtjänsterna som är orsaken, men det ska det tydligen inte heller vara enligt några här på forumet.

Någon förväntaneffekt hade jag inte heller då mina förväntningar var att Tidal och Qobuz skulle låta fullständigt identiska, förutsatt att det handlar om samma mastringar (vilket är ganska lätt att hitta bara genom att jämföra mindre kända artister med endast en utgåva per album). Jag hade inte heller läst på förhand om några påstådda skillnaderna, jag hörde dem själv och sökte sedan på nätet där många har beskrivit exakt samma ljudskillnader som bättre tydlighet, ett luftigare ljud med tydligare separation.

Jag förväntar mig att någon kommer komma med en teknisk förklaring inom en snar framtid. :)


Det var ju en kille som skickade in sina egna inspelningar till TIDAL och kunde konstatera att det inte var bitkorrekt. Kanske MQA kodningen som spökar, eftersom TIDAL verkar koda om i det formatet ibland även fast det inte syns att det är MQA i appen.

https://audiophilestyle.com/forums/topi ... deep-dive/

Sedan måste jag säga att då vi lyssnade och jämförde NAS, TIDAL och Apple lossless så upplevde vi att även material som var MQA märkt i TIDAL lät bra. Men egenrippat i FLAC från NASen lät alltså utan undantag bäst på de ca 20 låtar vi spelade - det borde väl i sin tur innebära att om Quobus är bitkorrekt så borde det rimligtvis låta lika bra som flac direkt från NAS ?

Det var också solklart vid jämförelsen att Spotify connect 320 Kbit eller Apple Music 256 Kbit AAC inte duger i en påkostad anläggning.

Skillnaden var mindre mellan lossless-aktörerna, men med lossy material upplevde vi det som klart sämre, mindre kul att lyssna samt även mindre upplevd dynamik och sämre tryck i lågbasen.

Om jag skulle gradera i % hur vi upplevde ljudet, där 100 % är helt transparent, skulle det kunna se ut såhär:
Signalkälla : Akurate DS hub.

Flac från NAS = 100 %
TIDAL via ROON = 95 %
Apple lossless, digital drive IPhone 10 + USB bridge till Akurate DS hub = 95 %
Apple 256 Kbit AAC = 80 %
Spotify premium 320 Kbit = 70 %

Som vi tidigare kunnat testa så är ROON lika bra som Linn kazoo ljudmässigt med mjukvaran. Omöjligt att höra skillnad.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-08 11:44

Jag lyssnade på musikmaterial som inte finns i MQA när jag jämförde, så jag har svårt att se att det skulle vara orsaken till den ljudskillnad jag hörde.

Det får bli lite tester någon dag mellan egna filer från NAS med Qobuz, på förhand är jag rätt tveksam till att jag kommer höra någon skillnad alls. :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-07-08 12:06

Glöm inte bort att kontrollera nivåmatchningen mycket noga.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-08 14:01

E skrev:Glöm inte bort att kontrollera nivåmatchningen mycket noga.

Mvh E*


Mina högtalare står alltid på samma nivå, stabilt som f-n
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav MacBruce » 2021-07-08 16:25

Tell skrev:
jockewe skrev:
Tell skrev:Midi-inställningen?
Skärmavbild 2021-07-02 kl. 02.09.49.png

(Det räcker med att politiker låtsas inte förstå uppenbara saker)


Hade ingen aning om att det hette ljud-/midi-inställningen på Macintosh, men oavsett så är det ljudinsällningen o ingen midi han är o fixar med. Rätt ska va rätt ;)


Det kräver nog dock, att man har någon form av Midi-installation i systemet.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav E » 2021-07-08 17:03

hifikg skrev:
E skrev:Glöm inte bort att kontrollera nivåmatchningen mycket noga.

Mina högtalare står alltid på samma nivå, stabilt som f-n

Jovisst men har du verifierat att kaffebryggaren står i samma plan und framförallt i våg?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-08 17:15

E skrev:
hifikg skrev:
E skrev:Glöm inte bort att kontrollera nivåmatchningen mycket noga.

Mina högtalare står alltid på samma nivå, stabilt som f-n

Jovisst men har du verifierat att kaffebryggaren står i samma plan und framförallt i våg?

Mvh E*


Nä, det har jag inte tänkt på och nivån i whiskyflaskorna är inte alltid den samma från lyssningspass till lyssningspass... vojne, vojne!
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster