Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-28 12:58

Tell skrev:
Tangband skrev:Angående Apple Music , så finns det nu en video där Darko visar hur enkelt man förvandlar en iPad till en streamer i klass med Akurate DS, beroende på vilken dac som kopplas till.

Väldigt pedagogiskt, och han förklarar även fördelen med automatisk ändring av samplingfrekvens i iPad och iPhone.

https://youtu.be/iOVIfKpbwxg

Möjligt att just det där är en bra guide, men jag trodde att det var allmänt känt att man skulle undvika Darko så gott man bara kan? Han tilsammans med Hans Beekhuyzen och Paul McGowan är väl dom sämsta hifi-gubbarna på tuben.


Du tänker att det är allmänt känt att undvika dessa subjektiva hifi-profiler på detta forum ?
Visst är det mycket strunt dessa herrar diskuterat genom åren, men det finns ju några undantag.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav jockewe » 2021-06-28 12:58

Undrar om det finns något sätt att koppla till
CXUHD (HDMI-adapter?) eller
MF Dac (Tar bara coax eller optisk)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-28 12:58

MichaelG skrev:+1 Jag har råkat titta på Darko ett par gånger- maken till snömos…


Ja, men inte denna gång :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav jockewe » 2021-06-28 13:00

Tangband skrev:Visst är det mycket strunt dessa herrar diskuterat genom åren, men det finns ju några undantag.


Hahaa, låter ju som att det passar in perfekt i ett forum som detta :lol: :lol: :lol:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-28 13:01

jockewe skrev:Undrar om det finns något sätt att koppla till
CXUHD (HDMI-adapter?) eller
MF Dac (Tar bara coax eller optisk)


Jag har använt dessa för att få ut en coaxial spdif signal från ipad/iPhone/Mac.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav MichaelG » 2021-06-29 11:31

Tangband skrev:
MichaelG skrev:+1 Jag har råkat titta på Darko ett par gånger- maken till snömos…


Ja, men inte denna gång :)

Du har säkert helt rätt. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-30 06:32

Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav pLudio » 2021-06-30 08:08

Tangband skrev:Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Ja.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-30 12:21

Tangband skrev:Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.


Apples Lossless distribution kräver inga nyinvesteringar i klassisk hifi-apparatur, alltså ointressant för en tidning som vill sälja annonser för sådana produkter. Du tar en gammal avlagd iPhone från hyllan o ansluter till din befintliga DAC (alla har väl en DAC numera) o vips har du tillgång till all världens musik i hög, eller väldigt hög upplösning. De kan inte ens kränga en kabel eftersom adaptern kommer från Apple och du nyttjar din, redan utprovade, befintliga USB kabel. Någon kanske utvecklar ett speciellt stativ för iPhone/iPad och propagerar för att det gör skillnad :)

Men... när jag skrev det sista så slår det mig att jag hämtar mina ettor o nollor genom luften, wifi, och hifi & musik var helt överens om att det är förkastligt, fast bredband ska det vara med en billig switch och en exklusiv hifivariant av RJ45 sista halvmetern. Kanske har jag mer välljud att hämta ur min humbla streaming. Får utforska det i höst.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-30 12:55

Tangband skrev:Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.

Dom kanske äntligen har förstått att det inte finns något behov att gå över 16/44.1 o att dom därmed inte ser poäng öht att skriva om Apples highres?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-30 12:58

Tell skrev:
Tangband skrev:Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.

Dom kanske äntligen har förstått att det inte finns något behov att gå över 16/44.1 o att dom därmed inte ser poäng öht att skriva om Apples highres?


Apple går från AAC 256kbps till filernas ursprungliga upplösning, de är allt från 16/44.1 till 24/192.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tell » 2021-06-30 13:03

goat76 skrev:
Tell skrev:Dom kanske äntligen har förstått att det inte finns något behov att gå över 16/44.1 o att dom därmed inte ser poäng öht att skriva om Apples highres?


Apple går från AAC 256kbps till filernas ursprungliga upplösning, de är allt från 16/44.1 till 24/192.

Jo jag vet, ville mest bara pika om meningslösheten av just den högupplösta delen ;)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav jockewe » 2021-06-30 13:10

Jag vill tjata lite till om att det BARA gäller om man prenumererar på Apple Music tjänsten, allt annat man har (köpta album genom iTunes t.ex) kommer att spelas i det gamla AAC formatet.

Så vill du lyssna på ett album som du har köpt på iTunes i 16/44.1 så börjar du med att prenumerera på Music, sedan tar du bort albumet och laddar det på nytt i det formatet du tycker att du vill välja.

Vad händer om man inte längre vill ha kvar sin prenumeration på Music?
Måste man reversera för att återfå möjligheten att lyssna på AAC utan prenumeration, går det ens?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-30 14:59

jockewe skrev:Jag vill tjata lite till om att det BARA gäller om man prenumererar på Apple Music tjänsten, allt annat man har (köpta album genom iTunes t.ex) kommer att spelas i det gamla AAC formatet.

Så vill du lyssna på ett album som du har köpt på iTunes i 16/44.1 så börjar du med att prenumerera på Music, sedan tar du bort albumet och laddar det på nytt i det formatet du tycker att du vill välja.

Vad händer om man inte längre vill ha kvar sin prenumeration på Music?
Måste man reversera för att återfå möjligheten att lyssna på AAC utan prenumeration, går det ens?


De filer jag köper lägger jag in i min egen musiksamling, de lär ju förbli i det format jag köpt dem i.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-30 15:24

hifikg skrev:
Tangband skrev:Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.


Apples Lossless distribution kräver inga nyinvesteringar i klassisk hifi-apparatur, alltså ointressant för en tidning som vill sälja annonser för sådana produkter. Du tar en gammal avlagd iPhone från hyllan o ansluter till din befintliga DAC (alla har väl en DAC numera) o vips har du tillgång till all världens musik i hög, eller väldigt hög upplösning. De kan inte ens kränga en kabel eftersom adaptern kommer från Apple och du nyttjar din, redan utprovade, befintliga USB kabel. Någon kanske utvecklar ett speciellt stativ för iPhone/iPad och propagerar för att det gör skillnad :)

Men... när jag skrev det sista så slår det mig att jag hämtar mina ettor o nollor genom luften, wifi, och hifi & musik var helt överens om att det är förkastligt, fast bredband ska det vara med en billig switch och en exklusiv hifivariant av RJ45 sista halvmetern. Kanske har jag mer välljud att hämta ur min humbla streaming. Får utforska det i höst.


Detdär med att hifibranschen inte kan kränga en pinal är nog huvudet på spiken - Apple har redan fixat allt- om man köper deras produkter :P

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-30 15:40

Jag minns att jag redan under iPod-tiden uteslöt köp av musik genom iTunes då man bara fick albumet i lägre kvalitet än ursprungskvalitén. Även om jag naturligtvis p.g.a begränsat lagringsutrymme på min iPod själv valde komprimerade format för att rymma mer musik, så ville jag minst ha den ursprungliga kvaliteten som återfanns på mina CDs. Jag tror inte jag någonsin köpte ett enda album trots att iTunes var min huvudsakliga musikplattform. :)

hifikg och jockewe, har ni fortfarande inte kommit på hur ni ska gå tillväga för att byta ut era tidigare inköp från iTunes till lossless, har ni kanske bara missat något i inställningarna för vilken kvalitet som ska gälla vid nedladdning?
Enligt vad jag läste någonstans så skulle det räcka med att man raderade det gamla albumet och sedan laddade ner det på nytt, fungerar inte det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-30 15:53

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.


Apples Lossless distribution kräver inga nyinvesteringar i klassisk hifi-apparatur, alltså ointressant för en tidning som vill sälja annonser för sådana produkter. Du tar en gammal avlagd iPhone från hyllan o ansluter till din befintliga DAC (alla har väl en DAC numera) o vips har du tillgång till all världens musik i hög, eller väldigt hög upplösning. De kan inte ens kränga en kabel eftersom adaptern kommer från Apple och du nyttjar din, redan utprovade, befintliga USB kabel. Någon kanske utvecklar ett speciellt stativ för iPhone/iPad och propagerar för att det gör skillnad :)

Men... när jag skrev det sista så slår det mig att jag hämtar mina ettor o nollor genom luften, wifi, och hifi & musik var helt överens om att det är förkastligt, fast bredband ska det vara med en billig switch och en exklusiv hifivariant av RJ45 sista halvmetern. Kanske har jag mer välljud att hämta ur min humbla streaming. Får utforska det i höst.


Detdär med att hifibranschen inte kan kränga en pinal är nog huvudet på spiken - Apple har redan fixat allt- om man köper deras produkter :P


Nu väntar vi bara på att de ser till att löneslavarna i Asien får vettiga löner och arbetsbetingelser och att miljöhänsyn tas även där. Deras inlåsning av användare till sina system är heller ingen höjdare men det ger säkert klirr i kassan.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-30 16:19

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tangband skrev:Jag är fortfarande lite förbryllad över stereophiles, absolute sound, och hifimusiks fullständiga negligerande av Apple lossless high resolution, som ur ett hifi-journalistiskt perspektiv ju borde vara heta och relevanta nyheter ?

Eller är det andra saker som styr intresset, typ annonser ?

Det är just nu främst whathifi och Darko som rapporterat om Apple lossless.


Apples Lossless distribution kräver inga nyinvesteringar i klassisk hifi-apparatur, alltså ointressant för en tidning som vill sälja annonser för sådana produkter. Du tar en gammal avlagd iPhone från hyllan o ansluter till din befintliga DAC (alla har väl en DAC numera) o vips har du tillgång till all världens musik i hög, eller väldigt hög upplösning. De kan inte ens kränga en kabel eftersom adaptern kommer från Apple och du nyttjar din, redan utprovade, befintliga USB kabel. Någon kanske utvecklar ett speciellt stativ för iPhone/iPad och propagerar för att det gör skillnad :)

Men... när jag skrev det sista så slår det mig att jag hämtar mina ettor o nollor genom luften, wifi, och hifi & musik var helt överens om att det är förkastligt, fast bredband ska det vara med en billig switch och en exklusiv hifivariant av RJ45 sista halvmetern. Kanske har jag mer välljud att hämta ur min humbla streaming. Får utforska det i höst.


Detdär med att hifibranschen inte kan kränga en pinal är nog huvudet på spiken - Apple har redan fixat allt- om man köper deras produkter :P


Jag läste någon tråd på ASR där John Atkinson försvarade Stereophile när någon påstod att annonseringen påverkade deras recensioner. Enligt honom har de aldrig anpassat sig efter vilka som väljer att annonsera i tidningen. Det räcker med att bara göra en bra tidning så kommer annonsörerna per automatik, och att det inte finns några skäl för dem att göra på något annat vis.

Tangband, det finns säkert en massa små hifi-tidningar som skriver fördelaktiga recensioner på mediokra produkter av annonsskäl, men kan du peka på något specifikt fall där Stereophile har skrivit upp någon produkt bara för att tillverkaren annonserat i tidningen?

Har Stereophile gjort omfattande reportage om de andra streamingtjänsterna och vad de erbjuder, och att det är därför du saknar en artikel om det nya Apple Music? Det är väl knappast så att läsarna av just den tidningen inte genom andra kanaler fått nys om vad Apple nu erbjuder. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-06-30 17:21

goat76 skrev:
Tangband skrev:
hifikg skrev:
Apples Lossless distribution kräver inga nyinvesteringar i klassisk hifi-apparatur, alltså ointressant för en tidning som vill sälja annonser för sådana produkter. Du tar en gammal avlagd iPhone från hyllan o ansluter till din befintliga DAC (alla har väl en DAC numera) o vips har du tillgång till all världens musik i hög, eller väldigt hög upplösning. De kan inte ens kränga en kabel eftersom adaptern kommer från Apple och du nyttjar din, redan utprovade, befintliga USB kabel. Någon kanske utvecklar ett speciellt stativ för iPhone/iPad och propagerar för att det gör skillnad :)

Men... när jag skrev det sista så slår det mig att jag hämtar mina ettor o nollor genom luften, wifi, och hifi & musik var helt överens om att det är förkastligt, fast bredband ska det vara med en billig switch och en exklusiv hifivariant av RJ45 sista halvmetern. Kanske har jag mer välljud att hämta ur min humbla streaming. Får utforska det i höst.


Detdär med att hifibranschen inte kan kränga en pinal är nog huvudet på spiken - Apple har redan fixat allt- om man köper deras produkter :P


Jag läste någon tråd på ASR där John Atkinson försvarade Stereophile när någon påstod att annonseringen påverkade deras recensioner. Enligt honom har de aldrig anpassat sig efter vilka som väljer att annonsera i tidningen. Det räcker med att bara göra en bra tidning så kommer annonsörerna per automatik, och att det inte finns några skäl för dem att göra på något annat vis.

Tangband, det finns säkert en massa små hifi-tidningar som skriver fördelaktiga recensioner på mediokra produkter av annonsskäl, men kan du peka på något specifikt fall där Stereophile har skrivit upp någon produkt bara för att tillverkaren annonserat i tidningen?

Har Stereophile gjort omfattande reportage om de andra streamingtjänsterna och vad de erbjuder, och att det är därför du saknar en artikel om det nya Apple Music? Det är väl knappast så att läsarna av just den tidningen inte genom andra kanaler fått nys om vad Apple nu erbjuder. :)


Exemplen i stereophile och svenska hifitidningar med goda recensioner efterföljt av massiva annonser på prylarna kan räknas i hundratals exempel.
Ett exempel av många är tex PS audio, purist audio och naim audio. Istort sett alla stora annonsörer får goda recensioner.
Detta har nog inte så mycket med kvalitetsnivån på produkterna att göra. Det finns både bra och dåliga grejor som får bra recensioner bara man annonserar flitigt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-06-30 20:23

Tangband, här har du lite prat om Apple Music Lossless där killen i videon tar upp de saker vi diskuterat i tråden, inget nytt för oss men en bra sammanfattning av läget med apples streamingtjänst.


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-30 22:23

RogerGustavsson skrev:...Deras inlåsning av användare till sina system är heller ingen höjdare men det ger säkert klirr i kassan.


Det är den verkliga fördelen med Apple, att de håller ihop sitt system så att det praktiskt taget aldrig skenar o går fel. En del kallar det inlåsning, jag kallar det för kvalitet. Vet inte vad jag inte kan göra med mina Macar, iPhonar och paddor som någon kan göra med en päce, förutom att gråta över problem då.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-30 22:24

Tangband skrev:Detdär med att hifibranschen inte kan kränga en pinal är nog huvudet på spiken - Apple har redan fixat allt- om man köper deras produkter :P


Och det på bästa sätt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Magnuz » 2021-06-30 23:03

Tangband skrev:
Exemplen i stereophile och svenska hifitidningar med goda recensioner efterföljt av massiva annonser på prylarna kan räknas i hundratals exempel.

Att tillverkare annonserar massivt efter en positiv recension verkar inte så märkligt. Så skulle nog jag också göra om jag var tillverkare. Om det sedan betyder att tidskrifterna medvetet eller omedvetet skriver upp produkter för att det genererar annonsintäkter är en annan femma. Man blir väl kanske mer misstänksam om en massiv annonskampanj dyker upp i samma nummer som en översvallande recension.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-30 23:04

Magnuz skrev:
Tangband skrev:
Exemplen i stereophile och svenska hifitidningar med goda recensioner efterföljt av massiva annonser på prylarna kan räknas i hundratals exempel.

Att tillverkare annonserar massivt efter en positiv recension verkar inte så märkligt. Så skulle nog jag också göra om jag var tillverkare. Om det sedan betyder att tidskrifterna medvetet eller omedvetet skriver upp produkter för att det genererar annonsintäkter är en annan femma. Man blir väl kanske mer misstänksam om en massiv annonskampanj dyker upp i samma nummer som en översvallande recension.


Det är inte ovanligt, inte ovanligt alls. Apple annonserar inte i t ex H&M, det kanske de borde. Om de satsade någon fattig dollarmiljard på helsidor i H&M kanske bladet skulle ändra inriktning totalt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Magnuz » 2021-06-30 23:07

hifikg skrev:
Det är den verkliga fördelen med Apple, att de håller ihop sitt system så att det praktiskt taget aldrig skenar o går fel. En del kallar det inlåsning, jag kallar det för kvalitet. Vet inte vad jag inte kan göra med mina Macar, iPhonar och paddor som någon kan göra med en päce, förutom att gråta över problem då.


Myt, skulle jag säga. Jag upplever inte att andra PC eller telefoner ”skenar och går fel” oftare än Apple. Det som oftast kraschar för mig nuförtiden är Safari på iPad. Jag kan knappt komma ihåg när webbläsaren kraschade på någon av mina datorer senast.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-30 23:54

Magnuz skrev:
hifikg skrev:
Det är den verkliga fördelen med Apple, att de håller ihop sitt system så att det praktiskt taget aldrig skenar o går fel. En del kallar det inlåsning, jag kallar det för kvalitet. Vet inte vad jag inte kan göra med mina Macar, iPhonar och paddor som någon kan göra med en päce, förutom att gråta över problem då.


Myt, skulle jag säga. Jag upplever inte att andra PC eller telefoner ”skenar och går fel” oftare än Apple. Det som oftast kraschar för mig nuförtiden är Safari på iPad. Jag kan knappt komma ihåg när webbläsaren kraschade på någon av mina datorer senast.


Kanske lika seglivad som att man blir "inlåst" med Apple. Vojne så dumt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Magnuz » 2021-07-01 00:08

hifikg skrev:
Kanske lika seglivad som att man blir "inlåst" med Apple. Vojne så dumt.


Jo, det är ju inte heller riktigt sant. Annat var det förr när kompatibiliteten inte var något vidare och filer skapade på Mac knappt gick att öppna på PC och vice versa. Det stör mig dock lite att Mac fortfarande inte har (stabilt) inbyggt stöd för att skriva till NTFS.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-07-01 00:53

På den tiden var det väl inte mycket som gick att öppna på en päce överhuvudtaget. Microsoft Word och Ms Excel fanns inte ens för PC på den tiden, det är program som är gjorda för Mac från början. Minns när PC-folket fick sin första version av Excel o löpte amok för att visa oss med Mac vad man kunde göra med en PC... jomenvisstalltså, fast vi gjorde det i färg.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Tangband » 2021-07-01 07:16

goat76 skrev:Tangband, här har du lite prat om Apple Music Lossless där killen i videon tar upp de saker vi diskuterat i tråden, inget nytt för oss men en bra sammanfattning av läget med apples streamingtjänst.

[ YouTube ]


Ja, det var en ganska bra sammanfattning förutom på en punkt :

1. IOS enheter switchar samplingfrekvens helt automatiskt , vilket innebär att musiken alltid spelas med rätt samplingfrekvens från dessa. Dvs för iPad och iPhone. Detta görs även helt utan missljud enligt mina egna experiment.
Man kan alltså koppla en iPhone via lightning-USB kabel till en dac, och dacen kommer att ta emot en korrekt digital signal från Apple Music som ändras automatiskt om källmaterialet är 44,1 kHz, 48 kHz, 88 kHz , 96 kHz eller 192 kHz.

Det är endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav goat76 » 2021-07-01 07:59

Tangband skrev:
goat76 skrev:Tangband, här har du lite prat om Apple Music Lossless där killen i videon tar upp de saker vi diskuterat i tråden, inget nytt för oss men en bra sammanfattning av läget med apples streamingtjänst.

[ YouTube ]


Ja, det var en ganska bra sammanfattning förutom på en punkt :

1. IOS enheter switchar samplingfrekvens helt automatiskt , vilket innebär att musiken alltid spelas med rätt samplingfrekvens från dessa. Dvs för iPad och iPhone.
Det är endast MacOS enheter , dvs på Mac-datorer där man manuellt måste in i midi-inställningen och switcha.


Jag noterade samma sak, i övrigt fick han nog med det mesta korrekt i sin sammanfattning.

Det enda som egentligen saknas för automatisk omkoppling av samplingsfrekvens i MacOS är att Apple Music-appen får ett valbart ”Exlusive mode”. Som det är nu så delar Apple Music ljudet med allt annat ljud som ska kunna spelas upp samtidigt i datorn, vilket gör att en fixerad omsampling behövs så att olika samplingsfrekvenser inte ska ”krocka” med varandra.

Nu gäller det för Apple att se över allt sånt här, dels att fixa detta med exklusivt läge, och även att i kommande produkter som exempelvis Apple TV möjliggöra uppspelning upp till 24/192 och kanske även att AirPlay åtminstone klarar 96 kHz.
De har helt enkelt en del att göra nu om deras egna plattform ska bli fullt kompatibel med deras högupplösta streamingtjänst. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster